Da er det en stund siden jeg har fått lagt inn oppdateringer på bilen. Men det har da skjedd en god del med bilen de siste 6 ukene..

Så da begynner vi her:

Først så er det ett bilde av bilen foran før senkingen. Ganske høy tør jeg påstå..


Her er forskjellen på original XC fjær og V70 senkefjær. Ikke så stor som jeg kunne trodd.


Her er en sammenligning mellom original XC støtdemper og original V70 sports demper, stor forskjell på plassering av nedre fjærskål og lengde på demper:


Ny lagring må til, var en ulyd på høyre dempertårn:


Høyde på bilen etter senking. Her var bilen nettopp sluppet ned fra jekken, så den får nok satt seg litt mer etterhvert:


Dårlige bremser bak, klossene gikk nesten på metallet også..


Men fra forrige Laserblå jeg eide for ett årsiden, så hadde jeg komplett XC90 bremser bak liggende, så dette er nå montert. Måtte maltraktere bremseskjoldet ganske betraktlig for å få det til å passe.. Men jaggu ble det bra..


Her er det noen bilder av bilen med diverse demontert for lakkering: Frontfanger, bakfanger, dørlister, kanalskjørt, skvettlapper og takrails.




Og så hopper vi over all det kjedelige grunnarbeide og slipingen til ferdiglakkerte støtfangere.. Lekkert:



Tilhengerkula hadde sett sine bedre dager. Forrige eier hadde klart å knekke av håndtaket så det var ikke mulig å ta av. I tillegg var dette av den typen volvo hadde en fabrikkinnkallelse på for ca 10 årsiden.. Så da føltes det best å investere i ny kule.


Forskjellen på ny og gammel. Jeg kjøpte kule som var til bil uten nivomat, siden jeg nå har fjernet nivomat demperene og satt på vanlige dempere. Da slipper jeg i hvertfall ikke bekymre meg over at nesehjulet på tilhengeren subber bortover asfalten..



Tilhengerfeste kontakten hadde også sett siden beste dager.


Så da var det bare å bite i det sure eplet og investere i ny ledningsmatte med kontakt.. Da blir det lys på hengerene igjen..


Her er bakfanger montert og lakkerte skvettlapper, i tillegg er eksoshaler tilpasset og justert inn. og så har jeg fått modifisert ei tilhengerfeste kåpe fra en XC60 til å passe på hengerfestet.. Denne skal selvsagt også lakkeres når tiden strekker til.


Har også investert i klarglasslykter som ligger i bagasjen og venter på å kunne bli montert. Har også fått tak i noen 18" felger som skal på, men det er en mulighet for at det blir noen 19" etterhvert.

Men nå reiser jeg på 3 ukers ferie i morgen, så da blir det ikke noe oppdateringer her med det første. Jeg gleder meg til å få satt sammen bilen, og få tatt en skikkelig overhaling av lakken så den blir blank igjen. Kanskje vi får dratt den med på noen treff utover våren og sommeren..

God påske allesammen!