Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 1 av 4 1 2 3 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 81

Tråd: 940LT, spørsmål ang turbobytte

  1. #1
    boman sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Buskerud
    VCCN medlemsnummer
    42
    Innlegg
    2.584
    Antall takk

    Standard 940LT, spørsmål ang turbobytte

    Lagrene i turboen min synger på siste verset og det er vel da like greit å bytte ut turboen, så derfor tenkte jeg å høre hvor mye jeg må regne med å gi for en brukt original turbo til 940 med B230FK (Mitsubishi) før jeg begynner å lete?

    Hvordan er det eventuelt å bytte lagrene i turboen?
    Geir Boman Rinde
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Varamedlem

    ---

    Volvo V90 R-design T8 2020

  2. #2
    Registrerte brukere henrik940 sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway, Norway
    Innlegg
    4.648
    Antall takk

    Standard

    Ville ikke gitt mere enn 500 kr for en sånn en. Men hvorfor ikke bygge om til noe litt større når du først er i gang ?
    1999 VOLVO V70 AWD <- Clicky
    1995 VOLVO 940 <- Clicky
    1988 VOLVO 740GL <- Clicky

  3. #3
    boman sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Buskerud
    VCCN medlemsnummer
    42
    Innlegg
    2.584
    Antall takk

    Standard

    hehe regna med det kom spørsmål om hvorfor ikke bytte til større. Vel, i utgangspunktet fordi jeg vil beholde det lovlig og er ute etter minst mulig jobb (må vel fikse ny overgang til downpipe osv med større turbo?).
    Geir Boman Rinde
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Varamedlem

    ---

    Volvo V90 R-design T8 2020

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mars 2010
    Sted
    Midt-Norge , Nord møre.
    Innlegg
    1.006
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av volvo geir Vis post
    hehe regna med det kom spørsmål om hvorfor ikke bytte til større. Vel, i utgangspunktet fordi jeg vil beholde det lovlig og er ute etter minst mulig jobb (må vel fikse ny overgang til downpipe osv med større turbo?).
    Du trener ikke en fysisk større turbo, altså.. Den trenger ikke se noe særlig større ut før den er 100 ganger bedre en mitsu'n din..

  5. #5
    Registrerte brukere henrik940 sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway, Norway
    Innlegg
    4.648
    Antall takk

    Standard

    Sant det. Trenger ikke se så mye større ut. Velg en brukbar T3/T4 turbo. Eneste du trenger å gjøre er å endre tur/retur til olja, også sette på en 3" V-band på turboen og downpipe.
    1999 VOLVO V70 AWD <- Clicky
    1995 VOLVO 940 <- Clicky
    1988 VOLVO 740GL <- Clicky

  6. #6
    boman sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Buskerud
    VCCN medlemsnummer
    42
    Innlegg
    2.584
    Antall takk

    Standard

    og da må det sveises osv og det er ikke noe jeg har planer om å gjøre/påkoste der nå, så da blir det nok bare en (i deres øyne) kjedelig original turbo.
    Men da er det altså ikke noe særlig mer en 500,- jeg bør gi for en brukt en?
    Geir Boman Rinde
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Varamedlem

    ---

    Volvo V90 R-design T8 2020

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mars 2010
    Sted
    Midt-Norge , Nord møre.
    Innlegg
    1.006
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av volvo geir Vis post
    og da må det sveises osv og det er ikke noe jeg har planer om å gjøre/påkoste der nå, så da blir det nok bare en (i deres øyne) kjedelig original turbo.
    Men da er det altså ikke noe særlig mer en 500,- jeg bør gi for en brukt en?
    Ville ikke gitt mer enn 500 jeg nei. Den er jo forsåvidt ikke kjedelig , men det er jo litt trist å tenke på at du ikke kan bruke motoren aktivt uten at det sliter ganske mye motor.

  8. #8
    Administrator
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Kongsberg
    VCCN medlemsnummer
    5
    Innlegg
    5.183
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av volvo geir Vis post
    Men da er det altså ikke noe særlig mer en 500,- jeg bør gi for en brukt en?
    Selv om enkelte her inne mener en 13c ikke er verdt mer enn 500kr, så er det ikke dermed sagt at du får kjøpt en for den prisen, det er kun dems egen mening 13c'er i god stand pleier å ligge på rundt +- 1500-2000kr, men det finnes såklart unntak.

  9. #9
    Registrerte brukere henrik940 sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway, Norway
    Innlegg
    4.648
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av volvoRsport Vis post
    Selv om enkelte her inne mener en 13c ikke er verdt mer enn 500kr, så er det ikke dermed sagt at du får kjøpt en for den prisen, det er kun dems egen mening 13c'er i god stand pleier å ligge på rundt +- 1500-2000kr, men det finnes såklart unntak.
    Såppas? Da hadde jeg heller lagt penga i en kinaturbo
    1999 VOLVO V70 AWD <- Clicky
    1995 VOLVO 940 <- Clicky
    1988 VOLVO 740GL <- Clicky

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. des. 2009
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    1.217
    Antall takk

    Standard

    du vil absolutt ikke angre hvis du bytter til en større turbo, trenger ikke være mye større heller, det du merker er at motoren drar mye bedre før ladetrykket kommer, og motoren går bedre selv om du kjører den på litt lavere ladetrykk, og det betyr mindre slitasje og bensinforbruk

  11. #11
    boman sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Buskerud
    VCCN medlemsnummer
    42
    Innlegg
    2.584
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av volvoRsport Vis post
    Selv om enkelte her inne mener en 13c ikke er verdt mer enn 500kr, så er det ikke dermed sagt at du får kjøpt en for den prisen, det er kun dems egen mening 13c'er i god stand pleier å ligge på rundt +- 1500-2000kr, men det finnes såklart unntak.
    Var det jeg kunne tenke meg :(


    Men siden original antagelig er så dyrt, er det noen turboer som bare er litt større som ikke trenger noe sveising? Hvor mange HK fler vil jeg få sånn omtrent? Og omtrent hvor mye vil en kina koste?
    Geir Boman Rinde
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Varamedlem

    ---

    Volvo V90 R-design T8 2020

  12. #12
    Registrerte brukere henrik940 sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway, Norway
    Innlegg
    4.648
    Antall takk

    Standard

    Bolt-on turbo er jo 19T'en. Men disse er styggpriset.

    Jeg tenkte å kjøpe meg en slik: http://cgi.ebay.co.uk/T3-T4-V-Band-T...#ht_4342wt_939

    Jonass kjører med sånn, og er fornøyd.
    1999 VOLVO V70 AWD <- Clicky
    1995 VOLVO 940 <- Clicky
    1988 VOLVO 740GL <- Clicky

  13. #13
    Registrerte brukere Kalsn sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    1.159
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av henrik940 Vis post
    Bolt-on turbo er jo 19T'en. Men disse er styggpriset.

    Jeg tenkte å kjøpe meg en slik: http://cgi.ebay.co.uk/T3-T4-V-Band-T...#ht_4342wt_939

    Jonass kjører med sånn, og er fornøyd.
    ja og til under 1500,- er det absolutt verdt å prøve en sånn å
    Volvo 940 Turbo T5 Holset Edition
    Subaru Forester S-TURBO 1999
    Bmw 318i Touring 2008

  14. #14
    boman sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Buskerud
    VCCN medlemsnummer
    42
    Innlegg
    2.584
    Antall takk

    Standard

    den du linka til er da ikke så dyr hvis det er bolt-on? 1500-1600 inkl frakt (er jo ikke så mye iforhold til ca 1500 for en brukt 13C).

    Passer den 100% på uten modifikasjoner?
    Geir Boman Rinde
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Varamedlem

    ---

    Volvo V90 R-design T8 2020

  15. #15
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av volvo geir Vis post
    den du linka til er da ikke så dyr hvis det er bolt-on? 1500-1600 inkl frakt (er jo ikke så mye iforhold til ca 1500 for en brukt 13C).

    Passer den 100% på uten modifikasjoner?
    Nei, du må ha en liten overgangsspacer på grenrøret for å få bort labyrinttetningen og sveise ny flens på downpipen. Og sannsynligvis gjøre om på noen oljerør. Men er jo helt klart verdt det kontra å kjøpe en ny sliten 13c som jeg faktisk er overrasket over at noen gidder å kjøpe til 1500-2000 kr .

  16. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. des. 2009
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    1.217
    Antall takk

    Standard

    den turboen er vel litt overdrevet stor til en orginal FK holder til 350 hester står det, den krever også endel modifiseringer. men jeg i turbotråden som ligger under avansert trimming ble det nevnt TD05 eksoshus, det går vel ann å finne en turbo som er tilnermet bolt on med slikt eksoshus, hvor vet jeg ikke

  17. #17
    Registrerte brukere henrik940 sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway, Norway
    Innlegg
    4.648
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av volvo geir Vis post
    den du linka til er da ikke så dyr hvis det er bolt-on? 1500-1600 inkl frakt (er jo ikke så mye iforhold til ca 1500 for en brukt 13C).

    Passer den 100% på uten modifikasjoner?
    Nei, da må du gjøre som jeg sa over her.
    1999 VOLVO V70 AWD <- Clicky
    1995 VOLVO 940 <- Clicky
    1988 VOLVO 740GL <- Clicky

  18. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mars 2010
    Sted
    Midt-Norge , Nord møre.
    Innlegg
    1.006
    Antall takk

    Standard

    Jeg kjøpte en splitter ny T3/t4 på ebay nå. samme gjelder for den jeg kjøpte , må plane bort tetningen på grenrørert. jeg tenker å kjøpe en nippel å sette i olje tur ,så bruker jeg slange fra motor til turbo , å noe lik løsning på returen.

    Ellers er eneste forandring på den jeg kjøpte bli å kappe DP'n å sveise på v-band flens (som fulgte med)

    Kosta meg 2400kr inkl frakt. Eneste du da mangler er litt slange , og noen nipler.
    Da snakker vi om en NY turbo ,ikke en 13c som man ikke vet hvilken stand det er på..

  19. #19
    Registrerte brukere henrik940 sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway, Norway
    Innlegg
    4.648
    Antall takk

    Standard

    Link?
    1999 VOLVO V70 AWD <- Clicky
    1995 VOLVO 940 <- Clicky
    1988 VOLVO 740GL <- Clicky

  20. #20
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Eneste som er litt køddent er å få til slange på returen. Pga at røret bare er trøkt nedi et hull på blokka, ingen nipler. Det er flere muligheter.

    - Du kan gjenge opp, men det får du ikke gjordt på en enkel måte med motoren i.

    - Du kan lodde på en nippel, heller ikke så enkelt og holdbarheten på lodding mot støpjern er så som så.

    - Du kan ta originalrøret, kappe det, sveise på et øre og skru den fast i nærheten med original O-ring i hullet. Og sveise på en nippel på røret for å skru presset slange opp til turbo på. Eller rett og slett bare bruke slangeklemmer fra originalrøret når du har skrudd det fast, er jo bare returen, men presset slange er tøffere og bedre . Dette er vel den enkleste måten å ta det med motoren i.

  21. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. des. 2009
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    1.217
    Antall takk

    Standard

    eventuelt få tak i oljerør fra en B230ET

  22. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mars 2010
    Sted
    Midt-Norge , Nord møre.
    Innlegg
    1.006
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Eneste som er litt køddent er å få til slange på returen. Pga at røret bare er trøkt nedi et hull på blokka, ingen nipler. Det er flere muligheter.

    - Du kan gjenge opp, men det får du ikke gjordt på en enkel måte med motoren i.

    - Du kan lodde på en nippel, heller ikke så enkelt og holdbarheten på lodding mot støpjern er så som så.

    - Du kan ta originalrøret, kappe det, sveise på et øre og skru den fast i nærheten med original O-ring i hullet. Og sveise på en nippel på røret for å skru presset slange opp til turbo på. Eller rett og slett bare bruke slangeklemmer fra originalrøret når du har skrudd det fast, er jo bare returen, men presset slange er tøffere og bedre . Dette er vel den enkleste måten å ta det med motoren i.
    Hva om man borrer å gjenger med en støvsuger i nerheten , så bytter man i tillegg olja etterpå? Tror jeg hadde turt å gjøre det hvertfall,heheh. Kansje ikke direkte smart men,i mitt hode bør det gå bra.

  23. #23
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Jobbe88 Vis post
    Hva om man borrer å gjenger med en støvsuger i nerheten , så bytter man i tillegg olja etterpå? Tror jeg hadde turt å gjøre det hvertfall,heheh. Kansje ikke direkte smart men,i mitt hode bør det gå bra.
    Problemet er å komme til med gjengeverktøyet. Det er masse slanger og drit i veien og det er vanskelig å se om du gjenger rett i forhold til hullet, pluss at det er trangt mot vangene.

    Å få ut mesteparten av sponet tror jeg ikke hadde vært noe problem. Bruke magnetteleskop fra Biltema opp i bunnpluggen etterpå. Samt prøve å få så lite spon nedi når man gjenger som mulig.

    Tror ikke det er nødvendig å borre. Øverste delen av hullet er visst akkurat perfekt dim for 3/4" gjenger.

  24. #24
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    856
    Antall takk

    Standard

    Passer nok ikke med ET returrør..
    Volvo V70 T5 99`
    Volvo 940 LT 97`

  25. #25
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. jan. 2010
    Innlegg
    421
    Antall takk

    Standard

    En tb2543 skal vel passe greit, mulig man må ordne med tettninga mot grenrøret.

    t25 finns på på mange saab turboer men med litt andre betegnelser mulig det er andre flenser på disse. Tenkte da på høgger turbo.

Side 1 av 4 1 2 3 ... SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •