Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  238
Side 5 av 39 FørstFørst ... 3 4 5 6 7 15 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 125 av 967

Tråd: Porting av 530\398\160 topp!

  1. #101
    Registrerte brukere NikolaiB sin avatar
    Medlem siden
    15. sep. 2010
    Sted
    Vardø
    Innlegg
    591
    Antall takk

    Standard

    Takk for bra svar Og ca 10mm ned? Men tilbake til back-cut,er det noe å hente her?Fort gjort da når ventilene er ute allerede,det har vel ingen vesentlige bakdeler?Og det er jo en jobb som kun krever en dreiebenk sant?
    -Volvo 740 '85
    -Volvo 142 '74
    -Volvo 244 '81

    ''Children in the backseat cause accidents; accidents in the backseat cause children.Stick to a two-seater.''

  2. #102
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av NikolaiB Vis post
    Takk for bra svar Og ca 10mm ned? Men tilbake til back-cut,er det noe å hente her?Fort gjort da når ventilene er ute allerede,det har vel ingen vesentlige bakdeler?Og det er jo en jobb som kun krever en dreiebenk sant?
    Det er helt i bunn av setet (siden mot styringa) det skal være ala 0,88 av ventildiam. så bør/MÅ det skrå ut i en diffusor nesten så bredt og tilnærmet så "buet" som mulig innafor anlegget mellom ventil/sete Dette bør vel aller helst gjøres i en fres, helst en laget til formålet. Trykkgjennvinning er alt mellom alfa og omega.
    Back-cut kan du gjøre i en dreiebenk. Bredden på flaten bør være ala 2,2mm minst, gidder du, kan du lage flere små vinkeler også. Men sørg for å få den sentrert skikkelig, og mat FORSIKTIG. Selve skaftet bør du klemme i chuck med et mykere metall rundt. Feks. messing eller kobber.
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  3. #103
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Back-cut kan du gjøre i en dreiebenk. Bredden på flaten bør være ala 2,2mm minst, gidder du, kan du lage flere små vinkeler også. Men sørg for å få den sentrert skikkelig, og mat FORSIKTIG. Selve skaftet bør du klemme i chuck med et mykere metall rundt. Feks. messing eller kobber.
    ..eller et lag racetape... 2.5mm, 32º, sorted.
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  4. #104
    Registrerte brukere Berg Performance sin avatar
    Medlem siden
    20. jan. 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Innlegg
    1.052
    Antall takk

    Standard

    Lovte vel for ett halvt år siden bilder av epoxyeksperimentet mitt ?! Tenkte jeg skulle bygge ferdig flowbenken og legge ut bilder av begge kanalene og med tall og det hele.. Så kom forsvaret og tok meg Istedet får tall og etc komme når jeg har bygd den ferdig, og hiver ut noen bilder av diverse for å holde liv i tråden og kansje få noen tips..

    Utgangspunktet: 530 topp @350 000km, Originale kanaler og ventiler etc..







    Pusset litt i topp av kanalen for å "flytte" den litt opp når jeg fyller opp i gulvet og pusser litt i gulvet for å få godt feste til epoxyen



    Har ingen bilder av epoxyen før bearbeiding, men den ble klint på med ispinne i ekte reodor felgen stil ;D Ikke så fælt nøye når toppen kun skal få smake flowbenken.





    Ble en meget hyggelig og slakk vinkel på innerradien, mere likt 531 toppen.. Fikk ikke fylt golvet lengre ut mot innsuget, selv om dette var planen..




    Selve kanalen er nok mindre i areal enn den originale 530, men noe rettet ut og med mye slakkere innerradie likt 531.. Var kun tenkt som eksperiment for å se om jeg fikk kanalen til å fløde bedre enn originalt, og med høyere lufthastighet.. Litt spent på hva flowbenken kommer til å si om denne ? =)

  5. #105
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Hadde du slakka buen i yttersvingen også.. dvs halvveis drukna styringa i epoxy så får du enda medre flut og fart på sakene husk lufta vil helst RETT fram etter trangeste punkt... hjelper ikek all værden med en fin innerradie, hvis det første lufta møter er en nesten rett vegg i ytterradien...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  6. #106
    Registrerte brukere Berg Performance sin avatar
    Medlem siden
    20. jan. 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Innlegg
    1.052
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Hadde du slakka buen i yttersvingen også.. dvs halvveis drukna styringa i epoxy så får du enda medre flut og fart på sakene husk lufta vil helst RETT fram etter trangeste punkt... hjelper ikek all værden med en fin innerradie, hvis det første lufta møter er en nesten rett vegg i ytterradien...
    Har slakka buen litt i yttersvingen også, dog ikke druknet styringa i epoxy.. Men betydelig mye bedre enn originalen som er nesten som en vegg.. Lufta vil helst rett frem ja, men her må vi arbeide med det vi har, noe som er teknologi fra 60 og 70 tallet som er beregnet på å kjøre til og fra butikken med Kanalen blir himla tynn og flat om jeg fyller opp mere i forkant der, tror du det vil lønne seg ?

  7. #107
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Berg Performance Vis post
    Har slakka buen litt i yttersvingen også, dog ikke druknet styringa i epoxy.. Men betydelig mye bedre enn originalen som er nesten som en vegg.. Lufta vil helst rett frem ja, men her må vi arbeide med det vi har, noe som er teknologi fra 60 og 70 tallet som er beregnet på å kjøre til og fra butikken med Kanalen blir himla tynn og flat om jeg fyller opp mere i forkant der, tror du det vil lønne seg ?
    Se på side to i denne tråden av det jeg og SWR la ut fult mulig uten å lage det farlig tynnt noen plasser
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  8. #108
    Registrerte brukere Berg Performance sin avatar
    Medlem siden
    20. jan. 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Innlegg
    1.052
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Se på side to i denne tråden av det jeg og SWR la ut fult mulig uten å lage det farlig tynnt noen plasser
    Jo, ser det nå..! Får grøvle litt i ferien og se hva som kommer ut av det ! =) Dog dårlig råd for tida, da forsvaret er sparsom på sine ressurser!

    Vil denne kanalen ha noe hensikt uten å heve HELE kanalen ? Ser for meg å grave ut 1mm oppover langs hele kanalen og fylle opp slik jeg har gjort nå, med epoxy langs gulvet, men helt ute ved innsuget er gulvet i original høyde, for så å gå over i epoxy, og følge den gule linja i bilder til deg og SWR? Og da selvfølgelig "matchporte" innsuget mot kanalen..

    Ser noe korny ut å godkjenne bil med blankpolert plenuminnsug, bare fordi man har lagt noen timer i toppen =)

  9. #109
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Berg Performance Vis post
    Jo, ser det nå..! Får grøvle litt i ferien og se hva som kommer ut av det ! =) Dog dårlig råd for tida, da forsvaret er sparsom på sine ressurser!

    Vil denne kanalen ha noe hensikt uten å heve HELE kanalen ? Ser for meg å grave ut 1mm oppover langs hele kanalen og fylle opp slik jeg har gjort nå, med epoxy langs gulvet, men helt ute ved innsuget er gulvet i original høyde, for så å gå over i epoxy, og følge den gule linja i bilder til deg og SWR? Og da selvfølgelig "matchporte" innsuget mot kanalen..

    Ser noe korny ut å godkjenne bil med blankpolert plenuminnsug, bare fordi man har lagt noen timer i toppen =)
    Kan gjerne lage hullet rundt igjen dvs fylle opp med endel epoxy... så bare flytte innsuget opp litt. men matching hjelper jo litt på. Helst bør vel innsuget være av kompositt... ser diskret ut (matt svar feks) og leder varme dårlig så bedre til å holde inn-lufta isolert fra motorromvarme osv Samt det veier MYE mindre
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  10. #110
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Husker ikke om jeg nevnte det, men det er MYE raskere å bare bruke sparkel på en topp som uansett aldri skal kjøres..
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  11. #111
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    Husker ikke om jeg nevnte det, men det er MYE raskere å bare bruke sparkel på en topp som uansett aldri skal kjøres..
    Jepp det stemmer Hadde inntrykk at dette var en topp han skulle ha på bilen ettersom han nevte dårlig deal med blankt innusg hos BT
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  12. #112
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Har vært litt inspirert de siste dagene, så jeg fant ut at jeg ville gjøre et forsøk selv. Har en samling med forskjellige dobbelskjærte karbidfiler som har ligget lenge nok nå, så det var bare å sette igang.

    Bilder:

    Utgangspunktet, en 530 i helt original utførelse:



    Her har jeg prøvd å bredde ut innerradien i henhold til bildet Tosk la ut på første siden:



    Her har jeg tatt opp til 38,6mm under setet:

    Innerradien et hår bredere:

    Verktøyet jeg bruker til å kontrollere diameter bl.a.:



    Og et lite oversiktsbilde til slutt, jeg har prøvd å kopiere forbrenningskammeret til Tosk litt, disse er nå 54cc. Kanten rundt kammeret har jeg "rundet av" litt, fordi det ble nevnt at de kunne bli hotspots. Eksosen har jeg ikke gjort mye med som dere kanskje ser, kun tatt ned styringen enda. Vet ikke om jeg skal gidde å gjøre noe mer med det, har fokusert på innsug.



    Btw, det er grease dere ser på ventilsetet til eksosen på det siste bildet, ingen seter ble skadet under denne prøvelsen. Var så forsiktig som jeg kunne, siden jeg skal bruke denne toppen så snart jeg får montert pentaveiva med tilhørende dekompede stempler.

    Noen innspill?
    Sist endret av ArneR; 08/08/12 kl 05:48
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  13. Takk bakterius takket for denne posten
  14. #113
    Registrerte brukere Frigstad Racing sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Lillesand
    Innlegg
    1.929
    Antall takk

    Standard

    Hva er fordeler / ulemper med rustfrie ventiler?

  15. #114
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Frigstad Vis post
    Hva er fordeler / ulemper med rustfrie ventiler?
    Fordeler:
    - Kjørligere, leder og tar til seg varme dårligere enn vanlig stål, for eksosventilenes del så tåler de også mere varme (mye nikkel i rustfritt).
    - Renere, koks og forbrenningsrester setter seg ikke like lett som på vanlig stål.

    Ulemper:
    - Vekt, litt tyngre enn vanlig stål, om de er ellers samme dim som på originalventil.
    - Skaftet, de fleste originale biler har stål ventiler OG styringer, men hardkrom på ventilskaftet. De fleste rustfrie ventiler har ikke kromma skaft, så da MÅ man sette inn nye styringer i et mykere materiale eller bestille med kromma skaft. Dog å sette inn nye styringer i feks. Ampco-45 bronse, berylliumkobber(extreme tilfeller) eller andre messing/bronselegeringer er å anbefale uansett da de leder varme mye bedre enn stål
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  16. #115
    Registrerte brukere Frigstad Racing sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Lillesand
    Innlegg
    1.929
    Antall takk

    Standard Porting av 530\398\160 topp!

    Takk for ett godt og utfyllende svar flyfaen


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  17. #116
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Låner tråden litt;
    Holder på med en hvitmotor topp som jeg har tatt ganske mye i taket på eksosen.
    Har nå kjørt den grovt og skal til med "finish".
    Før har jeg brukt smergelpapir til rettsliperen, det gir en litt ru overflate slik som jeg har forstått at er det beste.
    Tanken er vel at det skal stå luft nede i "ripene" for at lufta som er i bevegelse skal "gli" mot den, ett medie har jo lavest friksjon når det glir mot likt medie.

    Hvor ru bør overflaten være?
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  18. #117
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Det kommer litt an på hvordan slipepapir du bruker, de fleste grove er for stive i "lerretet" så de gir ikke noen fin finish. Folk tror korninga er problemet når de har grove riper der, men det er det ikke.. Jeg bruker 60-korn med ekstremt mykt lerret, det tar unna som 60-korn - logisk - men overflaten ser ut som en matt 120-finish fra andre produsenter.. jeg har vel et bilde av finishen et sted..

    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  19. #118
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Minner om noe jeg laga til en gang før. Da brukte jeg sånn gizmo som har flere sandpapir "flaps" som blir en sirkel.
    Litt humor hvordan volvo lagde hvitmotor topp;
    Blev mycket bra inn, då får vi göra en kass avgasport.
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  20. #119
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av turb00le Vis post
    Minner om noe jeg laga til en gang før. Da brukte jeg sånn gizmo som har flere sandpapir "flaps" som blir en sirkel.
    Litt humor hvordan volvo lagde hvitmotor topp;
    Blev mycket bra inn, då får vi göra en kass avgasport.
    "Mycket fel båda ut och inn, ja då toppar vi det hela med väldens vidaste ventilvinkel!" Faktisk så er eksossiden på hvitmotortoppene helt kurrant, det er innsuget som er feil med. ALT for store kanaler ift originalventilene. Også er jo ikke delevinkelen mellom rekkene på 58 grader noe vidunder heller... Volvo's fokus i realiteten var: "Hur får vi toppen lågast möjligt, och endast at funka OK"

    BTW... å rote for mye i taket på eksoskanalen uten å røre munningen er lite lurt da får du først en arealøkning for så at det går ned igjen... originalt øker det litt hele tiden ut til munningen...

    Om folk ikke har sett en hvitmotortopp delt i to, så ja da får dere muligheten til å se det her...

    Sist endret av Njål Nilssen; 16/08/12 kl 15:03
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  21. #120
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard Re: Porting av 530\398\160 topp!

    Den feite tommelen min så at arealet var altfor lite når den butta mot "knølen". Jeg har prøvd å opprettholde likt areale hele veien med fine radier. Den oppskrifta Virka i allefall på en femmer som laga nesten 500hk.

    Not sent using Tapatalk
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  22. #121
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av turb00le Vis post
    Den feite tommelen min så at arealet var altfor lite når den butta mot "knølen". Jeg har prøvd å opprettholde likt areale hele veien med fine radier. Den oppskrifta Virka i allefall på en femmer som laga nesten 500hk.

    Not sent using Tapatalk
    Har ikke din topp utsporinger på hver side av plattået til ventilstyringa i eksosporten da? Det har min, så ser ikke noe problem med arealet der Og hvis originale eksosporter holder til 300hk som NA femmer ser jeg igrunn ikke noe problem til at de skal klare det med 500+ turbohester heller, sånn for å være litt kværrulant
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  23. #122
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Har ikke din topp utsporinger på hver side av plattået til ventilstyringa i eksosporten da? Det har min, så ser ikke noe problem med arealet der Og hvis originale eksosporter holder til 300hk som NA femmer ser jeg igrunn ikke noe problem til at de skal klare det med 500+ turbohester heller, sånn for å være litt kværrulant
    Ser den. Jeg synes det var "for trangt" der. Tenkte som så at det blir i allefall ikke dårligere enn originalt hvis jeg tar det bort.
    Føler nå at jeg har ett ganske konstant areale og det er jo det jeg ønsker hvertfall i eksosen.
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  24. #123
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Konstant areale er fint.. diffusor er finere.
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  25. #124
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. mai 2011
    Innlegg
    17
    Antall takk

    Standard

    Legger ut noen bilder av den lette portinga mi av en 530 topp, aldri gjort det før men lest hele denne tråden flere ganger så tror jeg fikk det til nesten ikke tatt noe på eksos..
    Bruker V-kam på denne, men vil ha effekt litt tidligere, noen tips ??




  26. #125
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Jeg bruker også V-kam på min topp. Den var en smule lat i bånn. Kjører ca 3 grader avanse på den, og da ble det straks en helt annen motor Du kan prøve det først
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

Side 5 av 39 FørstFørst ... 3 4 5 6 7 15 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. Porting av 531 topp, tips & triks?
    By vølvo in forum Avansert trimming
    Svar: 14
    Siste post: 23/02/12, 13:47
  2. Porting av topp
    By Ole in forum Avansert trimming
    Svar: 81
    Siste post: 14/08/11, 15:54
  3. Porting av f innsug
    By turbomann in forum Avansert trimming
    Svar: 13
    Siste post: 09/01/11, 17:28
  4. porting av topp.
    By tennpluggen in forum Motor og gir
    Svar: 10
    Siste post: 05/01/11, 03:51
  5. Porting av 531 topp
    By Karlsen88 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 11/01/10, 23:30

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •