Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10

Tråd: Hva er symptomer på sliten turbo? (16T S60 T5)

  1. #1
    Registrerte brukere a|ex sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Drammen
    Innlegg
    1.985
    Antall takk

    Standard Hva er symptomer på sliten turbo? (16T S60 T5)

    Har en 01' S60 T5 med snart 200k på telleren. Har aldri vært skiftet turbo på denne, men synes å ha registrert en liten endring i turbohvinet/spoolinga de siste månedene.

    Vanskelig å beskrive, men lyden er kanskje litt mer fremtredende enn før. Noen som vet hvilke symptomer man bør se/høre/kjenne etter uten å demontere og inspisere turboen? Bilen er trimmet med software og effektanlegg.

    Nå kommer jeg mest sannsynlig til å skifte eksosmanifold til R-varianten i løpet av vinteren. Da kan man vel spare litt penger på å skifte turbo i samma slengen siden den uansett må demonteres for den andre jobben?

    Er det noe annet som ryker også hvis turboen først havarerer, som gjør at jeg bør være litt føre var her?
    Sist endret av a|ex; 31/12/11 kl 00:33
    Mine biler:

  2. #2
    Registrerte brukere Vatnehol sin avatar
    Medlem siden
    29. juni 2010
    Sted
    Ellingsøy, Møre og Romsdal
    Innlegg
    1.317
    Antall takk

    Standard

    mye mer turbo lyd/whin er ett sterkt symptom. men det skal som regel en del mer til før at det er noen fare.
    ett annet er at den spooler mye senere opp.
    du har 16t turboen på din, samboeren min har kjørt straks 270 på original turbo uten den er noe gale med.
    men turbo over 200 000km grensen er vanligvis en plass høgtrykks turboene havarer. kommer helt an på hvordan livsløpet på turboen.
    at motoren bruker mer olje også (kan, men som regel) er ett tegn. lekker gjennom lagere ut eksos, og inn luft siden.

    jeg byttet på min på 210 000, lavtrykks turbo, gått chippet de siste 30 000km. problemet med min var at luftkompressoren var helt slitte blad i endene, så den ladet ikke før på høyt turtall, dette pga over 100 000 av bilen har gått på grusveier, og kn filter ikke filtrer bort fint grus sveve støv, som har sandslipt endene på luftbladene.

    en fort måte å sjekke på er å fjerne slangen fra luftfilter boksen til turboen. enkel å fjerne. da kommer du til turbinen, og kan kjenne på akselen. der skal vere litt slakk sideveien, men ingen opp og ned.

    må legge ut work thread på bytte av manifoilden, veldig spent på ytelse forskjell, da jeg har vurdert dette mange ganger selv.
    Volvo xc70 2013 D5 Inscription

  3. #3
    Registrerte brukere a|ex sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Drammen
    Innlegg
    1.985
    Antall takk

    Standard

    Takk for svar! Ja da er det nok ingen overhengende fare med turboen min, men svaret ditt gjorde ikke mistanken om at den begynner å bli sliten noe mindre. Bilen har vært trimmet siden 120k, og blir brukt, men ikke misbrukt. Så etter hva dine erfaringer antyder kan det nok snart være på tide med et bytte.

    Lyden er mer fremtredende og oljeforbruket er nok ikke uvanlig høyt, men det går med et par liter i løpet av en sesong.

    Hva skjer når turboen ryker?

    Angående manifolden så må jeg isåfall først søke om oppholdstillatelse i verkstedhallen på bilia, ettersom jeg overlater jobben til dem, men skal ikke se bortifra at jeg blir innvilget audiens da jeg har noen bekjentskaper der

    Har hørt fra folk i statene med erfaringer fra manifoldbytte at det er en effektgevinst å hente på det takket være bedre luftgjennomstrømming.
    Mine biler:

  4. #4
    Registrerte brukere Vatnehol sin avatar
    Medlem siden
    29. juni 2010
    Sted
    Ellingsøy, Møre og Romsdal
    Innlegg
    1.317
    Antall takk

    Standard

    et par liter er forsatt innenfor normalen, men jeg hadde ikke likt om min hadde brukt så mye jeg etterfyller kanskje en halv liter i året, men t'5n drikker litt mer olje, samboeren sin drikker kanskje en liter i året.
    viktigeste med turbo biler er at oljen blir byttet regelmessig. selv har jeg en intervall på 10 000km, har du en slik en så trenger du ikke å tenke på lagerene i turboen i det hele tatt. desverre er det mange(og tidligere) eiere som slurver veldig på dette, og mener ikke det er så viktig siden bilen går, og virker fin, og ofte selger før langtids effektene slår inn.

    du får en heil haug med feilkoder, bilen går virkelig dass da som regel turboen låser seg, så motoren sliter med å få luft og sliter med å kvitte seg med eksos. men du vil nok merke fort effekt tapen til før havariet.
    kjører man så langt at turbo skjærer seg så er den som regel bare å kaste. sendte nettopp mail til turboservice.no da jeg ønsker å oppgradere min til 16t.

    rep kitt er billig til 16t turboene. nye lagerskåler, bolter, pakninger etc.
    Hei.

    Takk for henvenndelsen.

    Pris på rep kit er 1.800,- +mva. (2.250,- ink. mva.)
    Trenger turbonr. for å finne korrekt pris på turbo,
    men en 16t ligger mellom 5-6.000, +mva. som regel.

    Med vennlig hilsen / Best regards
    Jørgen Solgaard

    www.turboservice.no
    jess, har gjort researchen, og designed ser jo helt klart mye bedre ut, men liker å få mest mulig feedback.
    bekjentskaper på bilia høres helt konge ut
    Volvo xc70 2013 D5 Inscription

  5. #5
    Registrerte brukere a|ex sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Drammen
    Innlegg
    1.985
    Antall takk

    Standard

    Jeg skifter olje og filter en gang i sesongen, eller for mitt vedkommende ca hver 7. eller 8. tusen kilometer, så det er nok ikke noe problem. Men for hvert skift er den helt på minimum eller litt under...så det går med litt, men disse bilene kan i teorien bruke mye mer også uten at det trenger å være noe galt. Men så var det dette med tidligere eiere da..

    Blir nok ikke aktuelt med noe repkitt her, bytter hele skiten hvis jeg først skal gjøre noe. Har også fått forespeilet pris i den størrelsesordenen der, og det er jo overkommelig det. Prisen på jobben ved å bytte manifolden var ca 7000,-, men regner ikke med at det tilkommer noe ekstra for å slenge inn en ny turbo istedenfor den gamle

    Hadde det ikke vært for automaten skulle jeg prøvd meg på en større variant..

    Får prøve å få på plass dette snart ettersom jeg nå ikke har noen flaskehals-downpipe lenger som belaster turboen etter jeg fikk montert ferrita-anlegget.
    Sist endret av a|ex; 31/12/11 kl 07:14
    Mine biler:

  6. #6
    Registrerte brukere Vatnehol sin avatar
    Medlem siden
    29. juni 2010
    Sted
    Ellingsøy, Møre og Romsdal
    Innlegg
    1.317
    Antall takk

    Standard

    høres no veldig bra ut det !

    bare for å bytte manifolden? shitt, det var alt for mye! er jo bare rundt 4 timers jobb, inkludert fast rustende skruer på eksos siden.

    fra ipd, har lucky(han som var sjef på software siden) brutt ut å laget http://www.ardideas.com/volvo.html
    veldig talentrik kar.
    kan følge tråden på http://volvospeed.com/vs_forum/topic.../page__st__620
    hvor han nå har begynt på m7 hjerne våre(noe som er vanvittig komplisert iforhold til tidligere hjerner) der han kan lage til manual girboks software til deg, om du er interssert i convertere til manual kasse.

    kan ikke gå feil med ferrita, det er kvalitet for alle pengene
    Volvo xc70 2013 D5 Inscription

  7. #7
    Registrerte brukere Friksen sin avatar
    Medlem siden
    06. aug. 2010
    Innlegg
    238
    Antall takk

    Standard

    Du har nylig satt på nytt eksosanlegg du!?! er nok mindre motstand som gjør at den spoler lettere og høres nok andeledes ut!?!

  8. #8
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Veldig stor forskjell på lydane frå turbo etter montering av Ferrita downpipe, men det merka du vel med ein gang?
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  9. #9
    Registrerte brukere a|ex sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Drammen
    Innlegg
    1.985
    Antall takk

    Standard

    Noe forskjell etter skiftet til ferrita ja, men lyden jeg snakker om kom lenge før dette og er fortsatt der..
    Mine biler:

  10. #10
    Registrerte brukere a|ex sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Drammen
    Innlegg
    1.985
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Vatnehol Vis post
    høres no veldig bra ut det !

    bare for å bytte manifolden? shitt, det var alt for mye! er jo bare rundt 4 timers jobb, inkludert fast rustende skruer på eksos siden.

    fra ipd, har lucky(han som var sjef på software siden) brutt ut å laget http://www.ardideas.com/volvo.html
    veldig talentrik kar.
    kan følge tråden på http://volvospeed.com/vs_forum/topic.../page__st__620
    hvor han nå har begynt på m7 hjerne våre(noe som er vanvittig komplisert iforhold til tidligere hjerner) der han kan lage til manual girboks software til deg, om du er interssert i convertere til manual kasse.

    kan ikke gå feil med ferrita, det er kvalitet for alle pengene
    Interessant! Skal kikke litt på dette
    Mine biler:

Lignende tråder

  1. Blå tykk røyk ved oppstart. Mistenker at turbo er sliten
    By PyrionZ in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 10
    Siste post: 30/06/11, 02:54
  2. kjente symptomer på ventilkakling?
    By ben24o in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 14
    Siste post: 28/02/11, 11:22
  3. V70 2.0LT 1998 13T bytte av sliten turbo
    By torwith in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 12/01/11, 09:17
  4. Tegn på gåen Lambdasonde?
    By Deluxio in forum Motor og gir
    Svar: 1
    Siste post: 17/09/10, 13:44

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •