Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 18 av 18

Tråd: kan temp sensor på 850 brukes som en kjølevifte bryter?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. des. 2009
    Innlegg
    610
    Antall takk

    Standard kan temp sensor på 850 brukes som en kjølevifte bryter?

    som sakt så er det jo en temp sensor/bryter på huset som termostaten liger i, så mitt spørsmål er da, er det en føler bare eller en bryter som kan brukes til kjølevifte for eks??

  2. #2
    Registrerte brukere Robert H. sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Sotra
    Innlegg
    639
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Folkvord Vis post
    som sakt så er det jo en temp sensor/bryter på huset som termostaten liger i, så mitt spørsmål er da, er det en føler bare eller en bryter som kan brukes til kjølevifte for eks??
    Kan ikke svare for 850, men på 2000 C70 (2,0T) er det variabel motstand i den som er med å styrer innsprøytninga ved forskjellig motortemperatur.
    Har akkurat skiftet en slik pga at motoren jaget når den var kald.
    Robert H.
    2001 C70 2,5T
    2004 MG ZTT 1,8 turbo ZandF
    2006 Ford Ranger XLT
    2007 Challenger Mageo 107

  3. #3

    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Skarnes
    VCCN medlemsnummer
    346
    Innlegg
    624
    Antall takk

    Standard

    Det er bare en variabel motstand ja...
    2012 v70 d3
    2005 V70 2.0t
    1998 V70 2,5L 10V - Solgt
    1986 740GL - Solgt
    1985 240GL - Solgt
    1975 242DL - Spiker
    1975 Mazda 818 - Spiker

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. des. 2009
    Innlegg
    610
    Antall takk

    Standard

    takker for svar;-) men hvordan vett kjølevifta når den skall starte da? får den signal fra den som igjen går in till hjernen og hjernen som videre sender ut strøm til vifta?? har en mistanke om at vifta nemli ikke funker ser du:P og den sensoren er nettopp sjifftet, så mistenker det kansje liger noe i hjernen da

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Folkvord Vis post
    takker for svar;-) men hvordan vett kjølevifta når den skall starte da? får den signal fra den som igjen går in till hjernen og hjernen som videre sender ut strøm til vifta?? har en mistanke om at vifta nemli ikke funker ser du:P og den sensoren er nettopp sjifftet, så mistenker det kansje liger noe i hjernen da
    Er et signal som går ut til releet som sitter rett foran servopumpa der i frontstykket ja.
    Legges til jord/0V når vifta skal starte.
    Er det AC på bilen så er det to signaler, en for hver hastighet.
    Er mere sannsynlig at releet eller vifta som er gåen i grunn.
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. des. 2009
    Innlegg
    610
    Antall takk

    Standard

    både vifta og rele virker i en aner bil, så virke litt merkeli:P

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Og temperaturavlesningen inne i instrumentet virker å være OK?
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. des. 2009
    Innlegg
    610
    Antall takk

    Standard

    står rett over midten, eller for og si det slik så står den mesten så og si i midten:P men føler den blir litt varm, trenge ikke ha varmaparatet på en gang og du brenner deg mesten på varmen som kommer da, men hvor mangen grader skal den ver på?? tenkte og montere en vanntemp måler og se, vett den skal vere på noe over 100 grader eller hva det er, men er det ment inni motor?? eller hvo måler di slikt?? tenkte og montere en rett etter termostathuset på slangen som går inn til radioator, så det eg egentli lure på er hvor mangen grader skal den ver på ca der??

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    87-92 grader er nok, og det kan virke som om bøssa di blir litt i varmeste laget ja.
    Kan virke som om motorelektronikken din har vandret heden i grunn.

    Termobryter for ekstra vifte pleier man å montere på returslangen fra radiator.
    Originalen måler under termostathuset, på resirkkretsen tilbake til motoren. Mener den starter vifta på Ca 96 grader.
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. des. 2009
    Innlegg
    610
    Antall takk

    Standard

    menner det er noe spesielt med disse motorene og at dem skal svive mellom 106 og 118 grader eller hva det er.
    men å montere bryteren på returslangen mener du vel den som kommer i bunn av radiatoren og går inn i motoren igjen, og blir det ikke litt sent og montere bryteren der da??
    tenker da at den har jo fått kjøling, så om den eventuelt skulle starte da vil det jo vere forsent da den har noen grader mer på motor og slikt

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Folkvord Vis post
    menner det er noe spesielt med disse motorene og at dem skal svive mellom 106 og 118 grader eller hva det er.
    men å montere bryteren på returslangen mener du vel den som kommer i bunn av radiatoren og går inn i motoren igjen, og blir det ikke litt sent og montere bryteren der da??
    tenker da at den har jo fått kjøling, så om den eventuelt skulle starte da vil det jo vere forsent da den har noen grader mer på motor og slikt
    Med riktig temperatur på den termokontakten, så er det helt riktig sted.
    Motoren internt har en noe høyere temperatur, det er riktig, men siden vi ikke holder til der inne, så må vi bruke hva som er tilgjengelig. Husk ellers at termostaten åpner på 87 grader originalt. Dette skyver varmt vann ut i radiatoren, som i sin tid skal kjøles ned der. Primært av fartsvinden. Vifta skal jo kun starte om noe hindrer kjøling i å skje, primært manglende fartsvind.

    Uansett så virker 118 grader noe høyt. Er jo kun 7 grader igjen til kokepunktet for frostvæska da... og koking vil vi slett ikke ha noe av.
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  12. #12
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 850GLTsilver Vis post
    Husk ellers at termostaten åpner på 87 grader originalt.
    Uansett så virker 118 grader noe høyt. Er jo kun 7 grader igjen til kokepunktet for frostvæska da....
    Meg bekjent begynner vifta å åpne på ca 92 grader, og er helt åpen på 105grader. Vann koker som kjent ikke under trykk, i det minste har det et høyere kokepunkt, og så lenge kjølevannsystemet er tett, vil det fint holde på 105grader. Har en Volvo original termostat, kjøpt på Volvo, delenummer fra VADIS til 850, og denne står stemplet med 90grader, mene rjeg huske. Rødblokkene veit jeg har et tidligere åpningspunkt.

    Stjeler tråden delvs, vil bare lufte en teori:

    Har nylig byttet varmeveksler grunnet lekkasje, og kan glede meg med tett kjølesystem. Det jeg ikke trives med, er at det alddri blir skikkelig kokvarm luft i kupeen (ikke at jeg vil ha det, men dete r fint å vite at systemet kan levere de 8kw det er ment til).

    Etter tre kvarter på tomgang, hadde ikke vifta starta, og tur-røret TIL radiator virket ikke som det hadde vann i seg, kunne fint ta på det uten å brenne meg. (Lot bilen stå på tomgang for at motor skulle få så lite kjøling fra omgivelsestemperatur som mulig). Da utgår teorien min om at termostat er låst i åpen stilling, ettersom det tilsynelatende ikke sirkulerer vann i radiatoren på tomgang, hvertfall ikke nok trykk til å gjøre tur-slangen hard, som dne blir ved fullt trykk.

    Fremdeles har jeg da ikke skikkelig varmeeffekt i bilen. Altså, det er ikke kaldt, men har tidligere hatt varmeeffekt opp av defroster-kanalene under vinduet jeg brenner meg på (luftstrømmen i seg selv, altså), så noe er ikke helt som det skal.

    Når jeg byttet veksleren, tappet jeg alt vann som kom ut av radiatoren, og i etterkant fylte jeg på ca 4 liter kjølevann, mens jeg luftet ut. Dette får meg til å tro at noe er tett, et eller annet sted, såvidt jeg vet skal det gå ca 7 liter kjølevann på bilen, evt fikk jeg ikke ut alt når jeg tappet (tappet ved å skru av retur-slangen til radiator, altså den nedre).

    OM termostaten er skutt, burde jeg ikke da fremdeles ha full varmeeffekt? Slangene til varmeveksleren går jo innpå vannrørene bak blokka, og har ingenting med radiatorrørene å gjøre. Kan nevne at ved driftstemperatur på motor (altså at tempviseren i instrumentet står på kl 3) har vanntempmåleren jeg har satt inn i etterkant (med føler på tur-røret til radiator, altså den øvre) ikke mer enn ca 60grader.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. des. 2009
    Innlegg
    610
    Antall takk

    Standard

    er som mrstfu sier, den koker ikke under trykk, men det med 106 og 118 grader var bare en stor overdrivelse, for veitt den skal ver over hundre grader men etter det eg har funnet til nå skal den ikke gå over 108 grader.
    men som han og sier så står det 90 grader på termostaten sjå meg og og eg kjører på orginal volvo termostat.

    men så mistenker eg at en bryter som starter på 95 grader er litt for tillig til og plassere der. ser biltema har fra 92 grader og 95 grader og 115 grader, men vil tru den på 115 grader er litt sen igjen kansje så er litt usikker på hva eg skal gjer
    så ville likt at noen som kansje har montert en vanntemp måler kunne fortellt meg hva tempen liger på slik eg hadde hatt litt mer og gå på:P

    men takk for svar ellers;-)
    Sist endret av Folkvord; 23/12/11 kl 13:42

  14. Takk mrstfu takket for denne posten
  15. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. des. 2009
    Innlegg
    610
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mrstfu Vis post
    Meg bekjent begynner vifta å åpne på ca 92 grader, og er helt åpen på 105grader. Vann koker som kjent ikke under trykk, i det minste har det et høyere kokepunkt, og så lenge kjølevannsystemet er tett, vil det fint holde på 105grader. Har en Volvo original termostat, kjøpt på Volvo, delenummer fra VADIS til 850, og denne står stemplet med 90grader, mene rjeg huske. Rødblokkene veit jeg har et tidligere åpningspunkt.

    Stjeler tråden delvs, vil bare lufte en teori:

    Har nylig byttet varmeveksler grunnet lekkasje, og kan glede meg med tett kjølesystem. Det jeg ikke trives med, er at det alddri blir skikkelig kokvarm luft i kupeen (ikke at jeg vil ha det, men dete r fint å vite at systemet kan levere de 8kw det er ment til).

    Etter tre kvarter på tomgang, hadde ikke vifta starta, og tur-røret TIL radiator virket ikke som det hadde vann i seg, kunne fint ta på det uten å brenne meg. (Lot bilen stå på tomgang for at motor skulle få så lite kjøling fra omgivelsestemperatur som mulig). Da utgår teorien min om at termostat er låst i åpen stilling, ettersom det tilsynelatende ikke sirkulerer vann i radiatoren på tomgang, hvertfall ikke nok trykk til å gjøre tur-slangen hard, som dne blir ved fullt trykk.

    Fremdeles har jeg da ikke skikkelig varmeeffekt i bilen. Altså, det er ikke kaldt, men har tidligere hatt varmeeffekt opp av defroster-kanalene under vinduet jeg brenner meg på (luftstrømmen i seg selv, altså), så noe er ikke helt som det skal.

    Når jeg byttet veksleren, tappet jeg alt vann som kom ut av radiatoren, og i etterkant fylte jeg på ca 4 liter kjølevann, mens jeg luftet ut. Dette får meg til å tro at noe er tett, et eller annet sted, såvidt jeg vet skal det gå ca 7 liter kjølevann på bilen, evt fikk jeg ikke ut alt når jeg tappet (tappet ved å skru av retur-slangen til radiator, altså den nedre).

    OM termostaten er skutt, burde jeg ikke da fremdeles ha full varmeeffekt? Slangene til varmeveksleren går jo innpå vannrørene bak blokka, og har ingenting med radiatorrørene å gjøre. Kan nevne at ved driftstemperatur på motor (altså at tempviseren i instrumentet står på kl 3) har vanntempmåleren jeg har satt inn i etterkant (med føler på tur-røret til radiator, altså den øvre) ikke mer enn ca 60grader.


    sorry såg ikke at du hadde skrevet tempen der før nå:P men takker;-) men du har ikke vurdert at vannpumpen er dårlig kansje?? hadde selv en uorginal vannpumpe som hadde plastikk skovler, temp og alt slik på bilen var helt normal men blei bare dårligere og dårligere varme i kupen, da eg til slutt tok ut vannpumpen såg eg at det ikke var mer skovler igjen. den blei rett og slett mer og mer ødelagt etter hvert som skovlene forsvant pga det var plastik, har skjed meg på 2 biler eg har hatt.
    monterte da orginale vannpumpe med stål skovler og har aldri hatt bedre varme i kupen:P

    men vile sett på vannpumpen om det er en uorginal, og visst den er det så vil eg mesten sakt det er en av di første tinga eg ville sjekket men visst du vett at det er en orginal pumpe så treng du jo ikke sjekke det:P men eg mener at du skal høre ulyd visst den ogrinale er gåen,

  16. #15
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    kan ikke si jeg har lagt merke til noen ulyder... nå lager jo motoren en del lyd i seg selv, i tillegg til langt-ifra-original-eksosen min... hvordan går jeg frem for å komme til vannpumpa?
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  17. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. des. 2009
    Innlegg
    610
    Antall takk

    Standard

    visst du ser på en how to på reg reimsjifte så trur eg det står der om hvordan du sjifter vannpumpe i samme slengen:P

  18. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Fra VADIS.

    Vifta starter på halv hastighet /der tohastighetsvifte er montert) når motoren har en temperatur på "over normal driftstemperatur".

    Ved 115 Grader slår trinn to inn.

    Der det kun er ett trinn, så står det utrolig lite om hva temperaturen er når vifta slår inn. Kun "high engine temperature".
    Men ser jeg på T5, så finner jeg at denne høye temperaturen hvor vifta slår inn på trinn en er på 102 grader.

    Så da er vi der:
    Kjølevifte trinn 1 ved 102 Grader
    Kjølevifte trinn 2 ved 115 Grader.

    Skal se om jeg kan lete opp hvilke pinnenummer på
    ECM
    som er hva på de tre forskjellige variantene. (Fenix/LH3.2/Motronic)
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  19. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. des. 2009
    Innlegg
    610
    Antall takk

    Standard

    min bil har 2 trinn;-) men takker og bukker for info;-)

Lignende tråder

  1. Luft temp sensor volvo custum innsug
    By Mr.Soteru in forum Motor og gir
    Svar: 0
    Siste post: 24/09/11, 14:17
  2. justerbar sensor for elektrisk kjølevifte?
    By Terje1 in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 6
    Siste post: 05/08/11, 17:24
  3. 2 map på datasprut via temp.Sensor
    By cossykiller in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 1
    Siste post: 30/09/10, 20:27

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •