Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9

Tråd: Mansjett rundt drivknuten

  1. #1
    Registrerte brukere v70dude sin avatar
    Medlem siden
    16. mai 2010
    Sted
    Revetal
    Innlegg
    655
    Antall takk

    Standard Mansjett rundt drivknuten

    Har sett at min mansjett rundt drivknuten er gåen :/ åssen er den å bytte selv? eller er det verksted jobb?

  2. #2
    Registrerte brukere brynna sin avatar
    Medlem siden
    18. sep. 2010
    Sted
    Namdaling
    Innlegg
    597
    Antall takk

    Standard

    Alt går an å gjøre selv. Det avhenger av verktøy og kompetanse. Ikke for å fornærme deg... er du helt uten kunnskap lar du verkstedet gjøre det.

    Har du tilgang på verktøy og har skrudd noe bil er det en jobb som er mulig å få til i garasjen hjemme.

    Jeg måtte ha en avtrekker for navet som "ekstraverktøy" ellers kommer du langt med et nøkkelsett og kopper.

    OBS. Trekker du ut drivaksel fra diffen må du sjekke at låsering inne i splines i diffen er på plass. Kommer den inn i diffen sliter du litt
    Volvo XC 70
    Volvo 850 GLT (Er beklageligvis solgt) :(
    VW Caravelle 2,5 TDI Har originalt 151 gamper +++ som hjelper til å ¨dra Hobby`n"
    VW Transporter 2,5 TDI Syncro (stillashengersliteren)
    Har egentlig alt for mye av det staten skal ha avgift på... men må ha det

  3. #3

    Medlem siden
    26. juli 2010
    VCCN medlemsnummer
    2890
    Innlegg
    270
    Antall takk

    Standard

    PÅ min gamle v70 1997 modell skiftet jeg begge selv ,uten å demontere aksler , bruk orginale fra volvo anbefales! husk at hele knuten må av fra drivakselen:-) sjekk ut hvordan det skal gjøres før du begjynner arbeidet.

  4. #4
    Registrerte brukere v70dude sin avatar
    Medlem siden
    16. mai 2010
    Sted
    Revetal
    Innlegg
    655
    Antall takk

    Standard

    Noen som har noen tegniner eller en god forklaring på dette ? har ikke så fryktlig lyst til at alt skal låse seg der i vinter...

    Mye drit som kan komme inn der, å den sprekken som er der er SYYYKT stor har nesten revnet rundt hele driten

  5. #5

    Medlem siden
    26. juli 2010
    VCCN medlemsnummer
    2890
    Innlegg
    270
    Antall takk

    Standard

    Litt omfattende å forklare ,men har du ikke skiftet disse før ville jeg helst at du hadde satt dette på et verksted ,eller få med en som kjenner til åssen dette gjøres ,er du ikke spesielt skru kyndig vil jeg "IKKE" gjort dette selv , vil du fremdeles ha en forklaring?? :-)

  6. #6
    Registrerte brukere Sagen sin avatar
    Medlem siden
    12. okt. 2010
    Sted
    Hønefoss
    Innlegg
    627
    Antall takk

    Standard

    Hei. Jeg har en "how to" på hvordan du tar ut drivakselen, og en beskrivelse av hvordan du skifter mansjett. Har dog lite bilder av mansjettbytte, send meg mail adressen din, så kan jeg sende deg det jeg har.

  7. #7

    Medlem siden
    26. juli 2010
    VCCN medlemsnummer
    2890
    Innlegg
    270
    Antall takk

    Standard

    Sagen sender deg beskrivelse det er ok :-)
    Jeg skiftet begge mansjettene uten å trekke ut drivaksler ,det går bra så slipper du å skifte simringer i kassa + tappe/fylle olje , løsner du nedre bærekule ,tar ut senterbolten for drivaksel , tar av calyper og åket ,demo bremseskiven så kommer du lett til for å ta av knuten, sett på en visegrip tang på akselen så den ikke ramler ut av kassa
    når akselen er løsnet og sikret mot å dette ut av kassa fjærner du restene av den gamle mansjetten rengjør med pappir så godt det lar seg gjøre ,ser du inn i knuten bak ser du en låse ring som du må vide ut av sporet så kan du trekke av knuten fra akselen
    når knuten er demontert og rengjort kan du sette på plass den nye låseklipset som fester knuten til akselen ,fyll knuten med spesialfett som følger med knuten
    før du monterer knuten må den nye mansjetten trees inn på akselen
    sett på knuten slik at den går i lås på akselen , nå kommer det litt vanskelige oppgaven ,rengjør kanten på knuten der mansjetten skal klemmes fast , dette for at den ikke skal skli av etter at låse klemmen setter på plass , denne har flere hakk og en "Hov" tang kan være fint å bruke ,den er kanske hard å klemme sammen ,men det er viktig at denne er stramt montert , eller sklir mansjetten av igjen
    da er det bare å sette sammen i motsatt rekkefølge ,husk at senter skruen for drivaksel skal trekkes til med moment +vinkel trekking av bolten vis ikke vil du få "Kneppe"lyd ved start/stopp ,
    Derfor jeg demonterer bremser er fordi det er lettere å komme til!
    trekker du ut drivaksler bør du skifte simringener i kassa ,ellers får du mest sansynlig olje lekkasjer senere
    Håper dette hjelper deg litt på vei.

  8. #8
    Registrerte brukere v70dude sin avatar
    Medlem siden
    16. mai 2010
    Sted
    Revetal
    Innlegg
    655
    Antall takk

    Standard

    Det var mye til hjelp Tusen hjertlig takk

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. aug. 2010
    Sted
    Trøndelag
    Innlegg
    916
    Antall takk

    Standard

    Jeg har gjort denne jobben, har du riktig verktøy så går det fort Men vær veldig nøye når du setter sammen igjen, så slipper du å gjøre det fler ganger :P
    -2015 V70 D4 Dynamic
    -2005 V70 D5 (solgt)
    -2001 V70 2.0T (solgt)
    -1998 V70 2.0T (solgt)

Lignende tråder

  1. Div spm rundt bensinsystem
    By Torra in forum Avansert trimming
    Svar: 17
    Siste post: 10/06/13, 15:38
  2. Tanker rundt det å dra til Nurburgring
    By ralf2 in forum Arkiv
    Svar: 75
    Siste post: 27/02/12, 13:43
  3. Bytte mansjett på tannstang
    By v70dude in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 6
    Siste post: 03/11/11, 20:12
  4. Mansjett- tang
    By piddil in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 5
    Siste post: 12/04/11, 13:44
  5. Bør AC stå på året rundt?
    By hobby610 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 7
    Siste post: 18/09/10, 19:31

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •