Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 4 av 6 FørstFørst ... 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 76 til 100 av 128

Tråd: K-blokk

  1. #76
    A.Finstad sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Norway
    VCCN medlemsnummer
    2931
    Innlegg
    3.111
    Antall takk

    Standard

    hvis det er rute nett i sylindera så er den nokk hona opp så det trengs nokk ikke å gjøres en gang til, men ta noen bilder så vi får se så er det lettere å si hvordan tilstand blokka er i.
    Arne Finstad(finsta'n)Granhus 91 model
    1989 modell 245 brukis
    1987 modell 740 turbo prosjekt
    1977 modell 242 Prosjekt
    1988 modell 740 GLE Vinterbil å kansje banebil med sekser
    momy said i could not handle a V8, momy is now religious!

  2. #77
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. mars 2010
    Innlegg
    313
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    rutebrett er bra hehe

    Lagrene skal ikke se no særlig slitte ut. har du bilde av de?

    silkehansker er ikke nødvendig nei. men grus etc er fy fy.. greitnok at volvomotorene tåler mye dritt skruing. men det tærer jo på..
    sjekk for slakk i oljepumpen etc.
    Noe som kan være lurt er å stikke på biltema å kjøpe en hayens bok. eller laste ned vadis. det er et volvoprogram som forteller deg ALT du trenger å vite (nesten hvertfall :P). der får du klaringer. moment og mer en du trenger å vite.
    Kan ta noen bilder i morgen. Men det viktigste er vel att det ikke er dritt mellom delene som monters?

    Om lagerene er bra, er det mulighet for att det kan brukes på nytt? eller er det "fyfy" hehe. må nemlig vente en stund før jeg kan kjøpe lager.

    Er det noe jeg kan gjøre med ventilene\toppen? rense\vaske noe?

    Har som sagt tatt ut en del deler nå. Lurer på om de kan ta skade av å ligge? Tenker på rust og slikt? Blir sannsynligvis en mnd før jeg kan montere igjen.

  3. #78
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Er de bra kan du slenge de i igjen.
    Det skal være HELT RENT bak lagrene. ellers blir klaringa feil. men ha litt olje på veiva og smør det utover lagret når du monterer det sammen igjen. det du kan gjøre er å blåse ren alle kanaler etc. gjenge opp gjengene i blokka på nytt(så du får riktig moment når du skrur til toppen igjen). vaske ting og kjøpe nye simringer og pakninger (hørtes jo ut som om du trengte dette hvis den svetta en del). pakningssett kjøper du billig på pedersen.
    One Ring to rule them all

  4. #79
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Krissmp Vis post
    Har som sagt tatt ut en del deler nå. Lurer på om de kan ta skade av å ligge? Tenker på rust og slikt? Blir sannsynligvis en mnd før jeg kan montere igjen.

    Nja. min erfaring er at volvos veiver ruster bare motoren står tom for olje.. tar man ut veiva så ruster den med en gang hvis den ikke ligger tørt..
    (bmw veiva mi har ikke en rustflekk på seg enda selv om den har stått åpent i over et år nå.. litt hardere matriale? ).

    Men smør alt inn med tykk olje. sag kjede olje er fint til "rustbeskyttelse" . motorolje er egentlig ganske dårlig rustbeskyttelse i seg selv..
    One Ring to rule them all

  5. #80
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. mars 2010
    Innlegg
    313
    Antall takk

    Standard

    Hadde vært greit om lagrene kan brukes. Burde vel egentli være det om det er byttet. motorer går jo flere 100tusen med samme lagrene.

    Har kjøpt meg komplett pakningssett til topp og bunn fra bcb, så skal bytte alt det jeg kan.

    Men hvilken olje bør jeg bruke til montering, vanlig motorolje eller noe finere?

    Skal ta og smøre delene med noe tykk olje, men om det kommer noe rust i f.eks kontaktflate er det da ødelagt?

    Men har lest att motorer mister hestekrefter etter hvor langt det har gått? Hva kommer egentli dette av? sot og koks, slitt kamaksel, slitte lager, dårlig kompresjon?
    Sist endret av Krissmp; 02/04/10 kl 23:04

  6. #81
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    dårligere kompresjon ja. motoren lekker trykk ned i bunn av motoren.. kammen løfter ikke like mye som før (noe volvo egentlig ikke sliter så ille med...).
    Men dette løser den vanligemannen i gata med å kjøre opp trykket litt ekstra
    Det er det mekaniske. men det å kjøpe nye tennplugger, tennkabler, rotor og fordelerlokk gjør ofte under! (IKKE BILTEMA..) volvo eller mekonomen (pedersen racing) vet jeg har kvalitets deler.. bilextra har ofte det samme som biltema.
    bruk vanlig motorolje til montering. Ikke biltema eller noe du finner til 20kr for 4liter. men castol eller andre kjente merker.
    One Ring to rule them all

  7. #82
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stord/Hordaland
    Innlegg
    124
    Antall takk

    Standard

    Syns du klare deg ganske bra eg
    Oljen kan være vanli motorolje 10w-40 for eks.. Dette gjere du pga at det skal være ein liten oljefilm på lagrene før oppstart. Vondt å ake på asfalt for å sei da sånn.
    Når du først har opnet motoren, så skifte du sånne ting som lagrer å stempelringer/pakninger. Du veit ikkje kordan service motor har hatt før. Dårli olje eller omvendt.
    Ein motor taper seg gjennom åra pga slitasje. Den nærmer seg pensjonsalder. Derfor er da jo greit å oppgradere/fornye div for å opprettholde standarden
    Hvertfall sånn eg hadde gjort da.

  8. #83
    Registrerte brukere Iversen sin avatar
    Medlem siden
    22. des. 2009
    Sted
    Løvenstad
    Innlegg
    292
    Antall takk

    Standard

    Hvorfor ikke bare måle lagrene med sånn måletråd? Da får du jo en pekepinn på om de burde byttes er ikke..

  9. #84
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av egil Vis post
    Syns du klare deg ganske bra eg
    Oljen kan være vanli motorolje 10w-40 for eks.. Dette gjere du pga at det skal være ein liten oljefilm på lagrene før oppstart. Vondt å ake på asfalt for å sei da sånn.
    Når du først har opnet motoren, så skifte du sånne ting som lagrer å stempelringer/pakninger. Du veit ikkje kordan service motor har hatt før. Dårli olje eller omvendt.
    Ein motor taper seg gjennom åra pga slitasje. Den nærmer seg pensjonsalder. Derfor er da jo greit å oppgradere/fornye div for å opprettholde standarden
    Hvertfall sånn eg hadde gjort da.
    talla sier ikke noe om kvaliteten på olja... det kan være statoil olje eller motul olje.. dyrere oljer er bedre. HVERTFALL under oppstarter førstegang når motoren ikke har gått på en stund og har vært tatt opp. da er det veldig viktig med olje som smører bra og renser bra.
    One Ring to rule them all

  10. #85
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Iversen Vis post
    Hvorfor ikke bare måle lagrene med sånn måletråd? Da får du jo en pekepinn på om de burde byttes er ikke..
    Er det som er det riktige ja. plasticgaug ellerno. fåes kjøpt på de fleste motorverksteder. husker ikke prisen men det er ikke mange kronene. kviteringa henger et sted i garasjen men ser den ikke nå...
    One Ring to rule them all

  11. #86
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. mars 2010
    Innlegg
    313
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av egil Vis post
    Syns du klare deg ganske bra eg
    Oljen kan være vanli motorolje 10w-40 for eks.. Dette gjere du pga at det skal være ein liten oljefilm på lagrene før oppstart. Vondt å ake på asfalt for å sei da sånn.
    Når du først har opnet motoren, så skifte du sånne ting som lagrer å stempelringer/pakninger. Du veit ikkje kordan service motor har hatt før. Dårli olje eller omvendt.
    Ein motor taper seg gjennom åra pga slitasje. Den nærmer seg pensjonsalder. Derfor er da jo greit å oppgradere/fornye div for å opprettholde standarden
    Hvertfall sånn eg hadde gjort da.
    OT: Kjekt å se det er andre fra Stord her

    Dette med att det kan være brukt dårlig olje, ka betydning vil det ha for senere og er det noe jeg bør gjøre om det er brukt dårlig olje, vaske det reint eler noe?

  12. #87
    A.Finstad sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Norway
    VCCN medlemsnummer
    2931
    Innlegg
    3.111
    Antall takk

    Standard

    veit ikke hvor jeg har hørt det, men mener det var en på et motor værksted som sa dem starta motora på spilolje latt dem stå å gå i en halv time eller noe og bytta olje,filter og olje pumpe(brukte en pumpe dem hadde liggendes til oppstart på spilolje) dette var vistnokk for å slipe til alt sånn at man skulle sleppe å bytte olje etter noen få mil igjen, men dette tok jeg med en klype salt og har ikke gjort det og har ikke tenkt til å gjøre det før noen som KRB eller VS motor sier dem gjør det
    Arne Finstad(finsta'n)Granhus 91 model
    1989 modell 245 brukis
    1987 modell 740 turbo prosjekt
    1977 modell 242 Prosjekt
    1988 modell 740 GLE Vinterbil å kansje banebil med sekser
    momy said i could not handle a V8, momy is now religious!

  13. #88
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stord/Hordaland
    Innlegg
    124
    Antall takk

    Standard

    Er vel mangen erfaringer her inne når det kommer til olje osv. Men her er det under montering av lager foreks. Om ein bruker 5-10-15-20w er vel skit da samma. Kvalitetsolje er hvertfall eit must som Burnouten skriver Lite kjekt å river lager pga Rimi olje.

  14. #89
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av A.Finstad Vis post
    veit ikke hvor jeg har hørt det, men mener det var en på et motor værksted som sa dem starta motora på spilolje latt dem stå å gå i en halv time eller noe og bytta olje,filter og olje pumpe(brukte en pumpe dem hadde liggendes til oppstart på spilolje) dette var vistnokk for å slipe til alt sånn at man skulle sleppe å bytte olje etter noen få mil igjen, men dette tok jeg med en klype salt og har ikke gjort det og har ikke tenkt til å gjøre det før noen som KRB eller VS motor sier dem gjør det
    Det samme har jeg hørt. men ingen kan bekrefte noe. Ingen vil vell heller innrømme å ha startet en ny motor med gammel olje i seg. nye motorer skiller seg ofte med litt metaller etc. ny dyr olje renser motoren bedre og gir bedre oljefilm (er jo derfor man bytter olje...)..

    Men derrimot så VET jeg mange volvofolk starter motoren med billig biltema olje og kjører den varm med den. FOR Å SÅ BYTTE TIL DEN DYRERE OLJA
    "vil jo ikke tømme ut den dyre olja" uff....
    One Ring to rule them all

  15. #90
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Veit ikke om du veit det fra før, men når du tar frahverandre motoren, pass på at du merker deg godt hvor alle lagerbukker står og hvilken vei de står. Ta masse bilder og sørg for å ha god oversikt. Samme med lagerene hvis du har planer om å bruke de igjen, råder, stempler og det meste igrunn. Er noe drit å få satt en bukk feil vei, blanda litt rådelager eller et stempel på feil plass.

    Og bruk momentnøkkel som sagt over her. Moment er utrolig viktig på sånt.

    Angående møkk og skit så skal det være helt reint i alle lagergroper og alle lagerskåler skal være helt reine og smurt inn med tykk olje eller monteringsfett. Det er viktig at det er reint mtp klaringer og fordi møkk som er fanget INNI lagerene = døden for det lageret.

    Ellers er det ikke så farlig om det havner et lite korn med dirt et eller annet sted i bunnpanna, men ikke gjør det til en vane å fylle motoren med sand/grus. Så lite som mulig, bruk papir under delene og vask godt før og under montering.

  16. #91
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    alle lagerskåler etc på volvo er merket så det er umulig å montere feil. da blir lagerskålene stående feil hvertfall å man oppdager det.
    One Ring to rule them all

  17. #92
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    alle lagerskåler etc på volvo er merket så det er umulig å montere feil. da blir lagerskålene stående feil hvertfall å man oppdager det.
    Yep, la merke til det. Men greit å være litt påpasselig .

  18. #93
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. mars 2010
    Innlegg
    313
    Antall takk

    Standard

    Hei nå har det stått stille en periode på grunn av penger.. Men nå tenkte jeg å bestille veivlager, rådelager og stempelringer. Hvor er anbefaler dere å bestille fra. Har snakket med KGtrimming.nu og fikk disse prisene.

    Vevlager 325:-> >
    Ramlager 695:- om 63mm. (om 55mm 495 + 95).> >
    Kolvringar 795:-

    Noen som vet hva dette totalt vil komme på?

    Og hvordan finner jeg ut om jeg har 63mm eller 55mm?

  19. #94
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    levanger
    Innlegg
    2.293
    Antall takk

    Standard

    Hvordan man finner ut om det er 63mm eller 55mm er og måle
    Kawasaki kfx 450r
    BMW E39 525T

  20. #95
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. mars 2010
    Innlegg
    313
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jonass Vis post
    Hvordan man finner ut om det er 63mm eller 55mm er og måle
    Hvor skal jeg måle?

  21. #96
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Tykkelsen på lagertappen..

    Men det er da vel ikke 55mm lagertapper på veiver med thrustlager i bakkant? Mener det bare er på 85-88 modellene (lavfriksjonsmotorene). Du hadde vel thrustlager i bakkant og de tynne rådene var det ikke?
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  22. #97
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. mars 2010
    Innlegg
    313
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ArneR Vis post
    Tykkelsen på lagertappen..

    Men det er da vel ikke 55mm lagertapper på veiver med thrustlager i bakkant? Mener det bare er på 85-88 modellene (lavfriksjonsmotorene). Du hadde vel thrustlager i bakkant og de tynne rådene var det ikke?

    Jo, var det de sa utifra bildene. Men hva er lagertappen?

  23. #98
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Den runde delen på veiva lagrene går utenpå.. Bruker kanskje et gammelt ord jeg..

    De heter journals på engelsk, se tegning:

    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  24. #99
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. mars 2010
    Innlegg
    313
    Antall takk

    Standard

    Har nå tatt noen bilder.




    Råderlager. Hvor mange KM tror dere disse har gått?










    blitt litt rust.


    Ser ikke ut som det har blitt noe rust på veiva.


    lagertapp.


    Kamaksling


    mye koks og dritt.




    Enda mer dritt. Hva bør jeg gjøre her?


    Er dette en T3?

  25. #100
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    I forbrenningskammeret kan du bruke en roterende messingkost på boremaskin, spray gjerne på litt biltema bremserens eller lignende for å løse det opp lettere, behold ventilene i mens du pusser så er det ingen fare for ventilsetene.

    Veiva så bra ut, så der hadde jeg nok ikke gjort noe spesielt..

    Blokka har en godt synlig slitekant, som jeg regner med du kjenner med neglen?

    Nå har jeg glemt hva målet ditt var med motoren, men skal du trimme mye ville jeg boret den og kjøpt nye overdim stempler.

    Skal du ikke mye over 200hk holder det sikkert å hone sylindrene og sette på nye stempelringer.

    Ja det er en T3..
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

Side 4 av 6 FørstFørst ... 2 3 4 5 6 SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •