Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 3 av 6 FørstFørst 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 51 til 75 av 128

Tråd: K-blokk

  1. #51
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Krissmp Vis post
    Har ingen planer om å bytte turbo så lenge den jeg har virker så de går vel fint, men om den er gåen ville jeg jo vurdert å kjøpt en bedre en med en gang, men viss det er som du sier så må jeg vel kjøpe noe lignende om den er gåen.

    Men ingen som vil svare på om orginaleffekt fungerer greit? Er det så kjedlig? hehe..
    Originaleffekt er helt greit det . Ingen treg bil, men ikke værsting eller for å si det sånn .

  2. #52
    A.Finstad sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Norway
    VCCN medlemsnummer
    2931
    Innlegg
    3.111
    Antall takk

    Standard

    de tynne rådene holder forholds vis lenge hvis man har rett turbo og kjører med vett i skallen en kamerat kjørte på 1bar han med 3" eksos og chip på ET motoren sin og den gikk ikke til hælvete å etter det jeg veit så lever den bilen enda
    Arne Finstad(finsta'n)Granhus 91 model
    1989 modell 245 brukis
    1987 modell 740 turbo prosjekt
    1977 modell 242 Prosjekt
    1988 modell 740 GLE Vinterbil å kansje banebil med sekser
    momy said i could not handle a V8, momy is now religious!

  3. #53
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Et motoren holder lenge ja. Hvis man kjører med litt større turbo.
    hold deg til 1bar med 3" eksos hele veien og chip så har du en greit bil.
    ET motoren med eksos og chip er den motoren som går best av alle 8v motorene til volvo. den har bare et grenrør som ødelegger en del for seg. Bytt ut dette så blir den enda bedre.
    litt over 200hk kan du ha i mange år. Skal du ha mere effekt så må du bytte turbo. til en som er større og ikke gir så mye mottrykk (trykk mellom turbinhuset og motoren).
    ET motoren har kun dårlig rykte på seg fordi folk ikke tenker lengre en til turbotryksmåleren..
    One Ring to rule them all

  4. #54
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. mars 2010
    Innlegg
    313
    Antall takk

    Standard

    er det samme rådene i ET motoren?
    Viss jeg chiper og får rundt 180-200hk og en av rådene tar kvelden, vil da motoren være totalt ødelagt, eller kan jeg da åpne den og overhale?

  5. #55
    A.Finstad sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Norway
    VCCN medlemsnummer
    2931
    Innlegg
    3.111
    Antall takk

    Standard

    ta det helt ut skift alt av innmat i motoren til noe som holder og bygg nytt grenrør og sett på ei stor snurre og datasprut da har du en motor du kan leke mye med selv med orginalt insug og topp!
    Sist endret av A.Finstad; 30/03/10 kl 10:12
    Arne Finstad(finsta'n)Granhus 91 model
    1989 modell 245 brukis
    1987 modell 740 turbo prosjekt
    1977 modell 242 Prosjekt
    1988 modell 740 GLE Vinterbil å kansje banebil med sekser
    momy said i could not handle a V8, momy is now religious!

  6. #56
    A.Finstad sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Norway
    VCCN medlemsnummer
    2931
    Innlegg
    3.111
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Krissmp Vis post
    er det samme rådene i ET motoren?
    Viss jeg chiper og får rundt 180-200hk og en av rådene tar kvelden, vil da motoren være totalt ødelagt, eller kan jeg da åpne den og overhale?
    det er samme rådene som i ET motoren ja og rundt 200 hester klarer dem FINT kjører vell rundt det samme selv på min bil som har ET motor nå for der er det justert trykk til 0.7 bar, 3" eksos hele veien med en liten simons potte og chip som vistnokk skal holde til 240 hester, men det trur jeg hva jeg vill om
    Arne Finstad(finsta'n)Granhus 91 model
    1989 modell 245 brukis
    1987 modell 740 turbo prosjekt
    1977 modell 242 Prosjekt
    1988 modell 740 GLE Vinterbil å kansje banebil med sekser
    momy said i could not handle a V8, momy is now religious!

  7. #57
    Registrerte brukere Mr. Crepsley sin avatar
    Medlem siden
    17. jan. 2010
    Sted
    Senja
    Innlegg
    1.667
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av A.Finstad Vis post
    ta det helt ut skift alt av innmat i motoren til noe som holder og bygg nytt grenrør og sett på ei stor snurre og datasprut da har du en motor du kan leke mye med selv med orginalt insug og topp!
    Nå er vel ikke han helt ute etter en lekebil heller da.
    Jørgen Simonsen

    1976 Volvo 242 - Bygdestyggen
    2013 Kia Cee'd Exclusive - Kondemnert
    1978 Volvo 265 V8 - Under restaurering

  8. #58
    Registrerte brukere turbocontainer sin avatar
    Medlem siden
    18. jan. 2010
    Sted
    nordland-sortland
    Innlegg
    394
    Antall takk

    Standard

    tykke råde kom ikke før i 89 så han har nokk di tynne. min 88 mod FT har tykk veiv og hadde tynne råder..
    1976 Volvo 242 (b230ft,Getrag,Holset++)
    1987 Volvo 740 (b230fk,m90)

    garasjetråd : http://forum.vccn.no/showthread.php?...3%A5d-INNBRUDD!

  9. #59
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. mars 2010
    Innlegg
    313
    Antall takk

    Standard

    Hopper litt fram og tilbake her, men tror det blir nye lager og 13mm råder nå.

    Tar av toppen, så da får jeg jeg sett hvordan stemplene og sylinderene ser ut og eventuelt gjøre noe med det om det skulle være dårlig.

    Lurer på hva av lager og slikt jeg trenger, Ser det er forskjellige tykkelser og lager, men anar ikke hva jeg trenger.

    Må jo bytte toppakning, dette var litt dumt ettersom det skal være en god toppakning på. Har en som jeg fikk med i et pakningssett vet ikke om denne holder?

  10. #60
    Registrerte brukere turbocontainer sin avatar
    Medlem siden
    18. jan. 2010
    Sted
    nordland-sortland
    Innlegg
    394
    Antall takk

    Standard

    bcb.no har både lager og pakninger til din motor
    1976 Volvo 242 (b230ft,Getrag,Holset++)
    1987 Volvo 740 (b230fk,m90)

    garasjetråd : http://forum.vccn.no/showthread.php?...3%A5d-INNBRUDD!

  11. #61
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. mars 2010
    Innlegg
    313
    Antall takk

    Standard

    har akkurat kjøpt meg pakningssett til topp og bunn, men lurer på om dette holder?

  12. #62
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Krissmp Vis post
    Hopper litt fram og tilbake her, men tror det blir nye lager og 13mm råder nå.

    Tar av toppen, så da får jeg jeg sett hvordan stemplene og sylinderene ser ut og eventuelt gjøre noe med det om det skulle være dårlig.

    Lurer på hva av lager og slikt jeg trenger, Ser det er forskjellige tykkelser og lager, men anar ikke hva jeg trenger.

    Må jo bytte toppakning, dette var litt dumt ettersom det skal være en god toppakning på. Har en som jeg fikk med i et pakningssett vet ikke om denne holder?
    Bare å satse på at det ikke ble brukt toppakning med skjærkant under forrige overhaling. Da må nemlig toppen planes på nytt. Sikkert greit å ta en linjal eller en rettholt og sjekke at toppen fortsatt er rett og i samme slengen, hvis den ikke er det bør den planes for å bli holdbart.

    Jeg tror også det er forskjellig størrelse på lagerene pga små forskjeller i produksjonen. Men aner ikke hvordan du vet hvilke du skal ha.

  13. #63
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. mars 2010
    Innlegg
    313
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Bare å satse på at det ikke ble brukt toppakning med skjærkant under forrige overhaling. Da må nemlig toppen planes på nytt. Sikkert greit å ta en linjal eller en rettholt og sjekke at toppen fortsatt er rett og i samme slengen, hvis den ikke er det bør den planes for å bli holdbart.

    Jeg tror også det er forskjellig størrelse på lagerene pga små forskjeller i produksjonen. Men aner ikke hvordan du vet hvilke du skal ha.
    Tror det er en 3 lags pakning eller noe, men viss jeg ringer til f.eks bcb kan det fortelle meg hvilke lager jeg skal ha? Er det slik att jeg kan velge tykkelse eller passer bare en tykkelse?

    Slik jeg ser det trenger jeg Thrustlager, veivlager, rammelager og rådelager?

  14. #64
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Veiv og rammelager er vel egentlig det samme, og thrustlagret er med i settet med veivlager. Det er nemlig ikke som på de gamle lavfriksjonsmotorene at thrustlagret er to shims du setter på siden av det midterste veivlagret. Det er støpt i et stykke til de nyere.
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  15. #65
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. mars 2010
    Innlegg
    313
    Antall takk

    Standard

    Ok, da bestiller jeg råde og veivlager, tenkte kanskje å bestille fra KGtrimming, men hvordan blir det med frakt, moms osv fra sverige?

    Er det kanskje noe annet jeg bør bestille i samme slengen?

  16. #66
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Du kan jo bestille forsterket trykkplate TP-763 om du bestiller fra KG, det blir sannsynligvis den siste trykkplata du bytter på den motoren..

    Når det gjelder frakt og moms, tar de vekk svensk moms når de sender til Norge, og frakten var ikke ille.. Norsk moms må påregnes da, så pluss på 25%.
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  17. #67
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. mars 2010
    Innlegg
    313
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ArneR Vis post
    Du kan jo bestille forsterket trykkplate TP-763 om du bestiller fra KG, det blir sannsynligvis den siste trykkplata du bytter på den motoren..

    Når det gjelder frakt og moms, tar de vekk svensk moms når de sender til Norge, og frakten var ikke ille.. Norsk moms må påregnes da, så pluss på 25%.
    Tenkte mer på mindre ting som bolter, stempelringer osv?

  18. #68
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Er vel like greit å bestille det du trenger fra en plass, så slipper du frakt fra flere forskjellige steder.

    Nye topplokksbolter er nok veldig lurt ja.
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  19. #69
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. mars 2010
    Innlegg
    313
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ArneR Vis post
    Er vel like greit å bestille det du trenger fra en plass, så slipper du frakt fra flere forskjellige steder.

    Nye topplokksbolter er nok veldig lurt ja.
    Topplokksbolter? Er ikke det bare boltene som fester topplokket? Eller er det de som fester toppen til blokka? Har sjønt det slik att dette er strekkbolter og ikke bør brukes mer enn en gang, men det som er til topplokket er vel vanlige bolter?

    Tenkte kanskje det att boltene til svinghjulet var strekbolter ettersom det skal sitte godt?

    Men er det noe med att tempsensorene til turbomotorene må byttes for å være komplitable med 240 nettet?
    Sist endret av Krissmp; 01/04/10 kl 10:35

  20. #70
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Krissmp Vis post
    Topplokksbolter? Er ikke det bare boltene som fester topplokket? Eller er det de som fester toppen til blokka? Har sjønt det slik att dette er strekkbolter og ikke bør brukes mer enn en gang, men det som er til topplokket er vel vanlige bolter?

    Tenkte kanskje det att boltene til svinghjulet var strekbolter ettersom det skal sitte godt?

    Men er det noe med att tempsensorene til turbomotorene må byttes for å være komplitable med 240 nettet?
    Svinghjulsboltene er ikke strekkbolter. Men de bør igrunn byttes de og, samt at Loctite bør brukes på de.

    Han mener boltene til toppen. Disse er strekkbolter og bør byttes hvis du skal være helt sikker på at de ikke er oppbrukte og knekker.

  21. #71
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Ja, det stemmer, toppen kalles topplokk, og det oppå der igjen kalles toppdeksel.
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  22. #72
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. mars 2010
    Innlegg
    313
    Antall takk

    Standard

    Da har jeg tatt av toppen og tatt ut stemplene med rådene. Var litt overaska over hvor lik denne såkalte "super" toppakningen var den jeg fikk med i paningsettet fra bcb..

    Nå har ikke jeg så god peiling på dette med motorer, men syns ikke den såg så veldig overhalt ut, menmen.

    Hva bør jeg se etter for å se hvilken tilstand motoren er i? Har kjent etter riper i sylinderveggene, men kjenner ikke noe spesielt.
    Hvordan skal det se ut inni en "frisk" motor? Min er så og si helt svart av sot på stempelet og i toppen, var ei rustguffe bak vannpumpa og motoren såg rusten ut nedi hulrommene på siden av sylinderene.

    Noe jeg bør huske på? være forsiktig med eller lignende når jeg skrur på motor?

  23. #73
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Da har nok motoren gått med forlite kjøleveske (viktig å ha på dette...).
    Lakk motoren olje noe sted? de fleste eldre volvo motorer lekker litt i simringer etc.. er de overhalte så gjør de ikke dette.
    Det er vell den sikreste måten å se om den er overhalet på. (men spørs jo hva man mener også. Noen overhaler ved å bytte pakninger å sjekke lagre. andre går grundigere til verk og bytter oljepumpe. vannpumpe. slenger inn nye stempelringer, honer opp cylindrene og byttet tettninger og ting i toppen..)
    sot i toppen kan komme på 2minutter på en helt ny motor. det kommer bare ann på oppsettet

    Edit: vær forsiktig og hold alt RENT. møkk er motorens verste fiende.. Få tak i en god momentnøkkel og skru alt til med riktig moment. det er faktisk viktig
    One Ring to rule them all

  24. #74
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. mars 2010
    Innlegg
    313
    Antall takk

    Standard

    Vet ikke helt om motoren direkte lakk, men ser ut som den har "svettet" veldig mye. Var veldig mye olje på motoren overalt, toppen, bak, spesielt på sidene bak.

    Tror ikke det har lagt så mye i denne overhalingen, men lagerene ser ikke så veldig slitte ut, men dette er kanskje vansklig å se? målte ett rådelager med skivelær og målte 1,6mm.

    Vet jeg må være forsiktig med skit, men hvor forsiktig må man være? legger alt på papp, og holdere det renslig, men bruker ikke silkehansker for å si det slik.

    Men for å sjekke sylindrene, hva kan man se etter da? slitekanten på toppen av sylinderene? Hvor dype kan ripene være? Ser ut som et rutenett i sylinderveggene? skal det være slik?

    Ble mange spørsmål dette, men vil ikke gjøre noe feil. Hehe..

  25. #75
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    rutebrett er bra hehe

    Lagrene skal ikke se no særlig slitte ut. har du bilde av de?

    silkehansker er ikke nødvendig nei. men grus etc er fy fy.. greitnok at volvomotorene tåler mye dritt skruing. men det tærer jo på..
    sjekk for slakk i oljepumpen etc.
    Noe som kan være lurt er å stikke på biltema å kjøpe en hayens bok. eller laste ned vadis. det er et volvoprogram som forteller deg ALT du trenger å vite (nesten hvertfall :P). der får du klaringer. moment og mer en du trenger å vite.
    One Ring to rule them all

Side 3 av 6 FørstFørst 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •