Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 13 av 13

Tråd: 95 vs 98 Bensin

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. juni 2011
    Sted
    Bergen, Hordaland
    Innlegg
    49
    Antall takk

    Standard 95 vs 98 Bensin

    Fann ingenting om det i søkemotoren

    Men det eg lurer på, er hva som er forskjellen på 95 og 98 bensin??

    Hva er best og bruke på turbomotorer?? Fks original fk med dobbelt ladetrykk?

    og bruker bilen mer av det ene eller det andre??
    940 LT-1996-b230fk-første bilen

  2. #2
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    98 oktan har en større motstand mot ukontrollert forbrenning, også kalt tenningsbank.

    FT/FK er oppsatt fra fabrikk til å gå med 95 oktan, så en FK med dobbelt trykk er safe på 95.

    Biler med innsprøytningsmotorer kan dra nytte av 98 om de har lett for å få tenningsbank, fordi en motor som banker vil få litt mer bensin for å kjøle ned forbrenningen litt samt litt lavere fortenning. Dette vil gjøre at du mister litt effekt samt bruker litt mer bensin enn normalt. Med 98 oktan er det mindre sjanse for ukontrollert forbrenning, så motoren får akkurat den mengden bensin den skal ha samt tenningen forskyves ikke.

    Men om det er verdt de ekstra 31 øre pr. liter da, det må du nesten vurdere selv. Jeg mener at på en original motor eller i ditt tilfelle et ladetrykk på 0,6-0,7 skal det ikke være noe problem å bruke 95 oktan.
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  3. #3
    Registrerte brukere gleid sin avatar
    Medlem siden
    25. juni 2011
    Sted
    Østfold
    Innlegg
    655
    Antall takk

    Standard

    Slenger meg litt på denna tråden selvom jeg lurer på noe litt annet. Fikk høre fra et motorverksted at smøreproblematikken med 95 kontra 98 var borte? Noen som vet om dette stemmer? De gamle motorene trengte jo smøring som var tilsatt 98ien til ventilsetene. Han på motorverkstedet mente at den moderne 95ien var tilsatt samme smøreegenskaper uten å bruke bly, dermed trenger man ikke bruke den tilsatsen de selger på bensinstasjonen.

    Han sa videre at det blytilsetninga bare er lureri, siden man ikke trenger det alikavel... Noen som har noen formening om disse utsagnene?

  4. #4
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Bly var tilsatt i mer enn bare 98 super før i tiden, p.g.a gamle motorer med støpejernstopp uten herdede ventilseter. Så ble blytilsetning forbudt, og de begynte å bruke kalium isteden.

    Moderne blyfri bensin inneholder så vidt meg bekjent ingen smørende tilsetninger, derfor anbefales blyerstatning på motorer med støpejernstopper uten herdede ventilseter. Alle aluminiumstopper og mange støpejernstopper som er produsert i slutten av 70-tallet har herdede ventilseter, og er derfor trygge.
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  5. #5
    Registrerte brukere mister-klæbu sin avatar
    Medlem siden
    05. juli 2011
    Sted
    klæbu
    Innlegg
    316
    Antall takk

    Standard

    Når æ har go råd fylle æ 98, føles bittelitt ber ut motorn da ;-)

  6. #6
    Moderator larsverm sin avatar
    Medlem siden
    19. sep. 2010
    Sted
    Hammerfest
    VCCN medlemsnummer
    333
    Innlegg
    6.852
    Antall takk

    Standard

    95 Blyfri kom vel i vanlig salg godt utpå 80-tallet en gang? Den gang var det vanlig at bensinstasjonen hadde i hvert fall 93 oktan og 98 oktan "Super" og noen ganger også en mellomvariant (ofte 96 oktan) - alle med bly. Deretter var det i mange år mye snakk om hvilke biler som trengte blybensin og hvilke som klarte seg uten. Så fikk vi etter hvert også "blybensin uten bly", og det er vel den som er 98 i dag...?
    93/94 245SE
    93 244SE (45.000 km)
    75 164E (fra California)
    03/04 S80 2.0T
    15/16 S80 D4

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Blir vel hipp som happ. Mange fordeler med 98 oktan.
    Bilen vil jo i prinsippet bruke mindre bensin for å få samme effekt når en bruker 98 og ikke 95 pga den økte brennverdien i drivstoffet.
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. juni 2011
    Sted
    Bergen, Hordaland
    Innlegg
    49
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ArneR Vis post
    98 oktan har en større motstand mot ukontrollert forbrenning, også kalt tenningsbank.

    FT/FK er oppsatt fra fabrikk til å gå med 95 oktan, så en FK med dobbelt trykk er safe på 95.

    Biler med innsprøytningsmotorer kan dra nytte av 98 om de har lett for å få tenningsbank, fordi en motor som banker vil få litt mer bensin for å kjøle ned forbrenningen litt samt litt lavere fortenning. Dette vil gjøre at du mister litt effekt samt bruker litt mer bensin enn normalt. Med 98 oktan er det mindre sjanse for ukontrollert forbrenning, så motoren får akkurat den mengden bensin den skal ha samt tenningen forskyves ikke.

    Men om det er verdt de ekstra 31 øre pr. liter da, det må du nesten vurdere selv. Jeg mener at på en original motor eller i ditt tilfelle et ladetrykk på 0,6-0,7 skal det ikke være noe problem å bruke 95 oktan.
    Høres ut som 98'en har litt mer kvalitet enn 95, så tror eg fyller det fremover ettersom prisforskjellen er marginal!

    Hva er forresten tenningsbank?? er det det at den kutter under gasspådrag mellom ca. 3-4000 rpm.?? (Som jeg har hørt er blitt kalt tenningskutt?)
    Og er tenningsbank farlig?? har hørt man bør være forsiktig med det, for rådene tåler det ikke..??

    viss det er det jeg tror(tenningskutt), fikk jeg det mange når jeg eksperimentere meg frem til hvilke ladetrykk eg skulle kjøre med.. Kjører nå med 0.6 uten problemer, men viss eg skrur opp til 0.7(og alt over) begynner tenningsbanken/tenningskutt'n..?
    og med 95 bensin på 0.7 får jeg tenningsbank bare ved å trykke gassen i bånn under normal kjøring, med 98 derimot må jeg dra den ut på girene for å få det, så teoriene dine kan stemme ganske bra, slik jeg tolker det
    Sist endret av brotherbear; 22/11/11 kl 10:16
    940 LT-1996-b230fk-første bilen

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. april 2010
    Innlegg
    276
    Antall takk

    Standard

    Regner med at du kjører med orginalchip, denne leverer ikke bensin nok til å lade over 0.6 uten å få tenningskutt/bank. Tenningsbank er ikke bra!
    Blyfri 98 hjelper endel, men anbefaler at du evt skaffer deg chip hvis du skal kjøre over 0.65 bar.

  10. #10
    Registrerte brukere C.Erstad sin avatar
    Medlem siden
    13. mai 2010
    Sted
    Radøy
    Innlegg
    2.648
    Antall takk

    Standard

    Oktan er bankefasteheten på bensinen... Hvor mye trykk den tåler for den selvantenner.
    Med mye ladetrykk må du ha høy oktan fordi sylindertrykket er så stort at bensinen tar fyr av seg selv og brenner ukontrolert.

  11. #11
    Registrerte brukere Berg Performance sin avatar
    Medlem siden
    20. jan. 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Innlegg
    1.052
    Antall takk

    Standard

    Legger også til at tenningsbank og tenningskutt ikke er det samme..

    Tenningskutt er en "selvforsvar" metode fra motorstyringen sin side, den merker at du ladder formye\motoren sluker for mye luft og dermed kutter den tenningen for at du ikke skal sprenge motoren (Grovt fortalt)

    Tenningsbank er at blandingen tennes før tenningstidspunktet og starter forbrenningen for tidlig, dette pga for høy temperatur\trykk.. Høres litt ut som noen kaster grus på torpedoveggen.. Tar fort livet av råder\stempel..

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. juni 2011
    Sted
    Bergen, Hordaland
    Innlegg
    49
    Antall takk

    Standard

    Regner med at du kjører med orginalchip, denne leverer ikke bensin nok til å lade over 0.6 uten å få tenningskutt/bank. Tenningsbank er ikke bra!
    Blyfri 98 hjelper endel, men anbefaler at du evt skaffer deg chip hvis du skal kjøre over 0.65 bar.
    Stemmer det! kunn chippa bensinhjernen, tenningshjernen er orginal, skal kjøpe gullboks m/chip fra turbotrimming med tida

    Tenningskutt er en "selvforsvar" metode fra motorstyringen sin side, den merker at du ladder formye\motoren sluker for mye luft og dermed kutter den tenningen for at du ikke skal sprenge motoren (Grovt fortalt)

    Tenningsbank er at blandingen tennes før tenningstidspunktet og starter forbrenningen for tidlig, dette pga for høy temperatur\trykk.. Høres litt ut som noen kaster grus på torpedoveggen.. Tar fort livet av råder\stempel..
    Yepp, da er det rett at det var tenningskutt jeg hadde / får..
    Den siste har eg aldri hørt lignende til, merker man det kjapt?? og hvordan oppfører bilen seg ved tenningsbank??

    Ellers takker for informative og gode svar
    940 LT-1996-b230fk-første bilen

  13. #13
    Registrerte brukere Berg Performance sin avatar
    Medlem siden
    20. jan. 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Innlegg
    1.052
    Antall takk

    Standard

    Spørs om det er mye annet som bråker, men de fleste skjønner hva lyden er når de hører den.. Som regel høyest sannsynlighet på fullt ladetrykk og mellom 2500-4000 rpm, i følge mine erfaringer..

    LH2.4 senker også tenninga om det skulle oppstå tenningsbank, for å beskytte motoren. Men presser man systemet for hardt kan man fremdeles sprenge råder og lignende..

  14. Takk brotherbear takket for denne posten

Lignende tråder

  1. Bensin til parkeringsvarmer?
    By Torgeir13 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 1
    Siste post: 06/11/11, 08:55
  2. Bensin Måler 940
    By Steavoo in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 15
    Siste post: 30/10/11, 17:52
  3. Bensin regulator
    By Ply in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 13
    Siste post: 27/09/11, 21:51
  4. Bensin Forbruksmåler!
    By Bassan in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 7
    Siste post: 17/08/11, 15:08
  5. Bensin E85 50/50 B230FK?
    By J-A-E in forum Motor og gir
    Svar: 8
    Siste post: 09/05/11, 22:06

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •