Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  215
Side 5 av 77 FørstFørst ... 3 4 5 6 7 15 55 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 125 av 1922

Tråd: Datasprut tråden!!

  1. #101
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. jan. 2010
    Innlegg
    334
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av A.Finstad Vis post
    jeg har ikke misforstått har bare tatt det til et nytt nivå siden det skal stå i en bil som skal kjøres hver eneste dag i tilleg til at jeg skal ha muligheten til å leke meg på bane! derfor skal jeg ha et sprut som det går an å bytte map på for da kan motoren jobbe optimalt og billigst mulig i den ene mapen og pøse på med effekt i den andre!
    Synes du kan utdype påstanden din med litt teknisk innsikt i hva og hvorfor du mener at det må være slik?
    Akkurat hva som kommer til å skille disse to forskjellige innstillingssettene.

  2. #102
    A.Finstad sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Norway
    VCCN medlemsnummer
    2931
    Innlegg
    3.111
    Antall takk

    Standard

    hvis dere tenker litt så blir ikke volvo 740 godkjent med mere en 238 hester derfor skal jeg ha et map med ca 230 hester på full gass sånn at den fremdeles går bra, men ikke bruker det fulle potensialet i motoren derfor det mappet, jeg kommer jo også til å leke litt selvom jeg ikke er på bane derfor vil jeg ha et map som er begrensa til maks 350 hester til å kjøre på veien med for å ikke ta helt av! så når jeg kjører på bane så vil jeg jo ta helt av og derfor skal jeg ha det siste mapet for å bruke på bane og det mapet håper jeg at jeg har ca 450 hester. gir egentlig litt faen i hva dere mener jeg kommer til å kjøre sprutet sånn i hvertfall.
    Arne Finstad(finsta'n)Granhus 91 model
    1989 modell 245 brukis
    1987 modell 740 turbo prosjekt
    1977 modell 242 Prosjekt
    1988 modell 740 GLE Vinterbil å kansje banebil med sekser
    momy said i could not handle a V8, momy is now religious!

  3. #103
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. jan. 2010
    Innlegg
    334
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av A.Finstad Vis post
    hvis dere tenker litt så blir ikke volvo 740 godkjent med mere en 238 hester derfor skal jeg ha et map med ca 230 hester på full gass sånn at den fremdeles går bra, men ikke bruker det fulle potensialet i motoren derfor det mappet, jeg kommer jo også til å leke litt selvom jeg ikke er på bane derfor vil jeg ha et map som er begrensa til maks 350 hester til å kjøre på veien med for å ikke ta helt av! så når jeg kjører på bane så vil jeg jo ta helt av og derfor skal jeg ha det siste mapet for å bruke på bane og det mapet håper jeg at jeg har ca 450 hester. gir egentlig litt faen i hva dere mener jeg kommer til å kjøre sprutet sånn i hvertfall.
    Forstår tanken. Det vi lurer på er hvordan du skal oppnå dette.

    Sannsynligvis har Adaptronic mulighet til å styre en solenoidventil som boost controller, og sannsynligvis også en tabell/map som ligger oppå det.

    Du kan nemlig ikke sløve ned en motor flere hundre hester bare med å retardere tenninga.
    Dvs. du kan, men motoren vil vri seg i smerte. Til og med lambdasonden kommer til å ta stryken av høy eksostemp, og gi feilaktige verdier (siden det var snakk om closed loop).


    Så, konklusjonen blir at du kan ikke bestemme effektuttaket til motoren med bensin og tenningsmap, men du KAN med en boost controller eller ladetrykk styrt av adaptronicen.


    Mulig vi misforstod dette hele tiden?
    Var ingenting personlig ment, men vi som har installert, justert og kjører med slike anlegg daglig ble satt i grøfta med spørsmålstegn over hodet...

  4. #104
    A.Finstad sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Norway
    VCCN medlemsnummer
    2931
    Innlegg
    3.111
    Antall takk

    Standard

    kommer selvsakt til å ha forskjellige turbo trykk sammen med forskjellige maps ja hvis dette ikke kom helt klart fram så beklager jeg det og trur kansje du blander litt av det jeg sa med det ImportTech.no skreiv, jeg skal ikke bare justere tenninga for å få ned hestene jeg skal også justere resten av oppsettet, med det vil jeg forhåpentlig vis oppnå at motoren ikke jager på turtall og den går billig på gate oppsettet
    Arne Finstad(finsta'n)Granhus 91 model
    1989 modell 245 brukis
    1987 modell 740 turbo prosjekt
    1977 modell 242 Prosjekt
    1988 modell 740 GLE Vinterbil å kansje banebil med sekser
    momy said i could not handle a V8, momy is now religious!

  5. #105
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    fordelen med 2 forskjellig map er jo fordi vi kjører rundt i bilen som har bedriten drivlinje orginalt. å kunne ha 300hk langs veien og 500 på bane hadde jo vært fint. sparer clutch og drivlinje. ikke minst dekk muligheter for at dama + venner kan bruke bilen også uten at de rygger inn i møtende trafikk.
    Jeg ser ihvertfall ingen ulemper! Men er kanskje fordi jeg er dritt lei av å skru volvo drivlinje :P
    One Ring to rule them all

  6. #106
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Mitt valg hadde vært ett map, 2 ladetrykk (på en snerten, godt skjult bryter). Å si at det å senke trykket ikke holder... vel, da har man bare ikke senket det nok. Kjører man på samme drivstoff på begge map'ene og de er optimalt justert så blir de like i bunn uansett, og skulle WG'en mot all formodning henge er det bedre at motoren jobber i et map som er ferdig justert hvis trykket tar av...

  7. #107
    Samarbeidspartner
    Medlem siden
    12. april 2010
    Innlegg
    14
    Antall takk

    Standard

    Her er det mye meninger. Det er mange forskjelige måter å gjøre ting på.
    På ordentlige motorer så klarer man ikke å senke trykket nokk med bare boostcontroller. Jeg får ikke under 1 bar når jeg kjører direkte trykk inn på wastegaten. Senker man teningen noe. Snakker ikke om mange grader men litt sånn at eksostemp er godt innenfor. Da detter også trykket litt.
    Skjønner egentlig ikke hvorfor folk er så veldig negative til å kjøre 2 map. Det er ihvertfall ingen bakdel. Si man mapper bilen ferdig på et map og kopierer det til fuelmap/ignitionmap2. Så kan man senke tenningen litt på toppen samtidig som sprutet styrer turbotrykk. da har man kone map og guttemap. Dvs kona kan dra på shopping med bilen uten å kjøre baklengs av veien. Man jo også muligheten for å bytte hvis man eventuelt blir stoppet. Klarer man å få ned 150hk totalt så hjelper det fælt på regninga man får fra staten når de beregner hk avgift.

    Map2 kan jo også brukes til andre ting. Feks e85 eller racefuel. Da har man muligheten for å bytte drivstoff uten å måtte på med pc'en.

    Å velge sprut ut ifra at man kan kjøre 2 map er en smakssak. Det er jo mange som har det om dagen. Man skal se totalt på hele sprutet hvordan muligheter man har og om det passer til sitt bruk.
    Det er jo også greit å se på prisen. Trenger ikke sprut til 30000 på en vanlig gatebil.
    Det er flere gode alternativer godt under det som har vært vanlige priser tidligere. For noen år siden var det jo ikke mulig å få et sprut til under 20000kr.
    I dag får man kjempe sprut helt ned i 7000kr.
    Megasquirt er jo omtalt mye.
    Det er mange som er knallfornøyd med ms. Funksjonene har også blitt bra med tiden.
    Det er også mange som sliter fælt med ms som bruker mye tid på å få det til. Det krever mye egeninnsats. fordelen er at man får mye kunskap om datasprut før man er ferdig.
    Har nå å 2 kunder som ikke gadd å bruke mere tid på ms og kjøpte seg Adaptronic.
    Begge er knallfornøyd. instalerte og startet uten problemer.

  8. #108
    Utestengt
    Medlem siden
    18. feb. 2010
    Sted
    Namdalen
    Innlegg
    410
    Antall takk

    Standard

    Hva er prisen på et Adaptroniv , da komlett med alt man trenger til tenning( coil) ,bensin og trykk ?

    Og er det noen i trøndelag som driver med dette ? Eller skal man klare det selv me
    litt datakunnskap og en god bruksanvisning til å justere ?

  9. #109
    A.Finstad sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Norway
    VCCN medlemsnummer
    2931
    Innlegg
    3.111
    Antall takk

    Standard

    det er et ganske simpelt sprut etter det jeg har sett på det, men har ikke kjøpt mitt enda så skal ikke ut tale meg for mye veit ikke helt ossen det er med tenning og sånt på det sprutet da jeg skal prøve meg med orginal tenning i førsteomgang så har ikke sett så mye på den delen av det men med det man trenger av givere for å få start på motoren koster det 7000,- å da snakker jeg om ET motorene for alle givera på den kan brukes veit ikke hvordan det er på LH2.4 motora med tanke på givere og sånt.
    Arne Finstad(finsta'n)Granhus 91 model
    1989 modell 245 brukis
    1987 modell 740 turbo prosjekt
    1977 modell 242 Prosjekt
    1988 modell 740 GLE Vinterbil å kansje banebil med sekser
    momy said i could not handle a V8, momy is now religious!

  10. #110
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    http://adaptronic.com.au/downloads.html
    les dokumentene. driver å leser på det selv nå
    Mye greier man ikke har tenkt på som det står litt om i installers guiden
    ser litt på traction control greiene.
    Ting ser veldig lett ut å konfigurere. Står hvordan man setter opp tempsensorer og alt.
    står mange eksempler og tips der. så har man forumet hvor man kan stille spm på også.
    One Ring to rule them all

  11. #111
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Innlegg
    417
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    http://adaptronic.com.au/downloads.html
    les dokumentene. driver å leser på det selv nå
    Mye greier man ikke har tenkt på som det står litt om i installers guiden
    ser litt på traction control greiene.
    Ting ser veldig lett ut å konfigurere. Står hvordan man setter opp tempsensorer og alt.
    står mange eksempler og tips der. så har man forumet hvor man kan stille spm på også.


    du må fixe ein howto på det der TBO

  12. #112
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Er i gang men vært 4-5 dagers konstant jobbing med alt annet drit nå for å tjene cash til livets opphold og gleder
    One Ring to rule them all

  13. #113
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Innlegg
    417
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    Er i gang men vært 4-5 dagers konstant jobbing med alt annet drit nå for å tjene cash til livets opphold og gleder


    flotters må til det og :P

  14. #114
    Registrerte brukere cossykiller sin avatar
    Medlem siden
    10. feb. 2010
    Sted
    Kleppe, Norway
    Innlegg
    927
    Antall takk

    Standard

    hvordan får jeg laga til ett "grunnmap" til motoren slik at jeg kan få starta den og luka ut eventuelle feil før den skal mappes?

    er snakk om electromotive tec3 sprut som skal kobles til en b230 med 16v topp..
    og bør jeg gå for separate coiler ? har dobble nå...

  15. #115
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. mai 2010
    Sted
    Notodden
    VCCN medlemsnummer
    1396
    Innlegg
    26
    Antall takk

    Standard Noen her som har skikkelig peiling på megasquirt?

    Driver med en volvo 242 med megasquirt, men har null erfaring på datasprut, og sliter veldig med å få det til å fungere:( Har fått etter mye om og men, bilen te å gå på tomgang, men ikke mer.. motoren vil ikke opp i turtall, og bredbåndslambdaen viser alt for feit blanding.. å når bilen går på tomgang eller lavt turtall så blir turboen rødglødene, trudde ikke det var normalt før man hadde kjørt hardt ei go beite..

    Er en b230et motor, med ms2 datasprut og edis tenning..

    noen der ute som har peiling på hvordan man skal få det til, eller er det noen som bor på østlandet som kunne tenke seg å komme og hjelpe til mot betaling?

    bor på notodden,
    mvh Espen N
    tlf : 41 69 74 92

  16. #116
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av volvoevo86 Vis post
    Driver med en volvo 242 med megasquirt, men har null erfaring på datasprut, og sliter veldig med å få det til å fungere:( Har fått etter mye om og men, bilen te å gå på tomgang, men ikke mer.. motoren vil ikke opp i turtall, og bredbåndslambdaen viser alt for feit blanding.. å når bilen går på tomgang eller lavt turtall så blir turboen rødglødene, trudde ikke det var normalt før man hadde kjørt hardt ei go beite..

    Er en b230et motor, med ms2 datasprut og edis tenning..

    noen der ute som har peiling på hvordan man skal få det til, eller er det noen som bor på østlandet som kunne tenke seg å komme og hjelpe til mot betaling?

    bor på notodden,
    mvh Espen N
    tlf : 41 69 74 92
    Rødglødende på tomgang!? Hva er lambdaverdien eller A/F ratioen? Kan høres ut som etterbrenning, dvs. ALT for seint tennpunkt. Hvilket turtall ligger tomgangen på?

    Hvis du har store problemer, inneforstått mange spørsmål, foreslår jeg at du heller lager en egen tråd under avansert trimming eller motor Drivverk.
    Sist endret av Njål Nilssen; 15/07/10 kl 16:31
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  17. #117
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. mai 2010
    Sted
    Notodden
    VCCN medlemsnummer
    1396
    Innlegg
    26
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Rødglødende på tomgang!? Hva er lambdaverdien eller A/F ratioen? Kan høres ut som etterbrenning, dvs. ALT for seint tennpunkt. Hvilket turtall ligger tomgangen på?

    Hvis du har store problemer, inneforstått mange spørsmål, foreslår jeg at du heller lager en egen tråd under avansert trimming eller motor Drivverk.
    A/F verdien ligger fra alt mellom 11 og 14 så den går med feit blanding.

    hmm, målte tennpunkte te 10btc så trudde det skulle være greit, var det jeg leste i papira skulle være riktig værtfall:(

  18. #118
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    levanger
    Innlegg
    2.293
    Antall takk

    Standard

    sikker på at du har kalibrert trigger riktig
    Går du etter stigende flanke? Er noen graders forskjell, på stigende og fallende.

    Kan jo også være kam som står noen tenner feil.
    Kawasaki kfx 450r
    BMW E39 525T

  19. #119
    Samarbeidspartner
    Medlem siden
    12. april 2010
    Innlegg
    14
    Antall takk

    Standard

    Det er garantert feil tenningstidspunkt. Test med tenningslampe. lås tenningen på 10grader i softwaren og sørg for at lampa blinker på 10grader på tenningsmerke.
    etter at tenninga er riktig kan du prøve å justere inn bensinmengden. da bør den være litt enklere å ha med å gjøre.

  20. #120
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. mai 2010
    Sted
    Notodden
    VCCN medlemsnummer
    1396
    Innlegg
    26
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ImportTech.no Vis post
    Det er garantert feil tenningstidspunkt. Test med tenningslampe. lås tenningen på 10grader i softwaren og sørg for at lampa blinker på 10grader på tenningsmerke.
    etter at tenninga er riktig kan du prøve å justere inn bensinmengden. da bør den være litt enklere å ha med å gjøre.
    Softwaren er innstilt på 10grader og med tenningslampa blinker på 10grader, så da kan jeg ikke skjønne at det kan være feilen:(

  21. #121
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av volvoevo86 Vis post
    A/F verdien ligger fra alt mellom 11 og 14 så den går med feit blanding.

    hmm, målte tennpunkte te 10btc så trudde det skulle være greit, var det jeg leste i papira skulle være riktig værtfall:(
    Ja var litt feit for tomgang det der... og sånnsett feit blanding og for sein tenning = varmt. 10* BTDC målt på sprutet, eller fra pluggledninga? Men hvor høyt ligger tomgangen da?

    Edit: OK var litt treig...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  22. #122
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Går den skamvarmt så kan det med fordel kjøres noe høyere fortenning i mange tilfeller... 16-18 grader er ikke noe problem, man merker når den "stanger imot" på starteren at det er for mye.

  23. #123
    A.Finstad sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Norway
    VCCN medlemsnummer
    2931
    Innlegg
    3.111
    Antall takk

    Standard

    i bilcross er det noen som kjører så mye som 40grader fortenning så trur det skal gå bra med et par grader til (må sies at det er en B20 motor i en amazon)
    Arne Finstad(finsta'n)Granhus 91 model
    1989 modell 245 brukis
    1987 modell 740 turbo prosjekt
    1977 modell 242 Prosjekt
    1988 modell 740 GLE Vinterbil å kansje banebil med sekser
    momy said i could not handle a V8, momy is now religious!

  24. #124
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. mai 2010
    Sted
    Notodden
    VCCN medlemsnummer
    1396
    Innlegg
    26
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Ja var litt feit for tomgang det der... og sånnsett feit blanding og for sein tenning = varmt. 10* BTDC målt på sprutet, eller fra pluggledninga? Men hvor høyt ligger tomgangen da?

    Edit: OK var litt treig...
    10btc målt på pluggledningen og det står 10btc som oppgitt i dataspruten, da ligger tomgangen på ca 1000omdr med lett trykk på gaspedalen.. men når jeg trøkker gaspedalen lenger inn skjer det ingenting, virker bare som motoren går med motstand hvis du skjønner hva jeg mener.. og eksosanlegget blir rødglødene etter noen minutter..:(

  25. #125
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. jan. 2010
    Innlegg
    334
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av volvoevo86 Vis post
    Softwaren er innstilt på 10grader og med tenningslampa blinker på 10grader, så da kan jeg ikke skjønne at det kan være feilen:(
    Sikker på at reimhjulet ikke har sklidd på medbringeren?
    Det hender av og til på b230.
    Sjekk at reimhjulet peker på 0 når stempel #1 står på topp.

    Må nesten være 20 grader for sen tenning for å få til det fenomenet på b230, ut fra egen erfaring.

    Du kan også bare øke fortenning på tomgang, helt til tomgangen er på sitt høyeste. Får du et helt vilt tall har sikkert reimhjulet sklidd.

Side 5 av 77 FørstFørst ... 3 4 5 6 7 15 55 ... SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •