Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 49

Tråd: Div. spørsmål omkring bygging av b230AT

  1. #1
    Registrerte brukere Steffen740 sin avatar
    Medlem siden
    11. jan. 2010
    Sted
    Kristiansund
    Innlegg
    1.097
    Antall takk

    Standard Div. spørsmål omkring bygging av b230AT

    Hei

    Skal snart begynne å bygge om en b230a til AT, så tenkte at folk som har ideer, forslag eller ting man bør huske på osv. kan skrive det her.

    Noen tinge jeg må begynne med:

    Sveise oljeretur fra turbo i bunnpanna. Hvilken nippel?
    Så må jeg bestille komplett pakningsett til motoren, hvor er det billigst?
    Ny clutsh. Kjøpe sachs på e-bay kanskje?

    For å få ned kompen, bruke 2 toppakninger? Hvilket ladetrykk kan man trykt kjøre på da?

    Hva er forskjellen på org fordeler og fordeleren som fulgte med det orginale R-sport settet ? større vacumklokke i den? Har dette noe å si ?

    Og tenker på å kjøpe en 531 top, funker det bra på AT motor? skal jo motvirke tenningbank som er lett å få i at motorer. Og hvilken kam i den ?

    Kom med kommentarer !

  2. #2
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Hvis du først skal overhale såpass så ville jeg kanskje slengt på et lite 240 LH 2.4 elnett i tillegg (er ikke mange ledningene) og 940 hjerner fra FK motor så har du innsprut istedet for forgasserdrit . Sparer en del på forbruk hvis dette skal være en bruksbil og lettere å unngå tenningsbank med elektronisk tenningsstyring.

    I bunnpanna kan du kjøpe en nippel til slangekobling på Tess, fex en 3/4" og sveise inn. Da kan du bare skru en pressa slange rett på og ha nippel til turboen i andre enden. Returen må forresten være over oljenivået.

    Pakningssett kan du kjøpe på Volvo eller BCB. Litt billigere på BCB tenker jeg, men koster ikke så altfor mye på Volvo eller.

    531 topp sitter på både B230ET motorer med V kam (hvis jeg ikke tar helt feil) og med natriumkjølte eksosventiler, og sitter på B230FB og FD sugemotorer med VX3 og VX kam. Begge er brukende!

  3. #3
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    B230ET har A kam originalt.
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  4. #4
    Registrerte brukere Steffen740 sin avatar
    Medlem siden
    11. jan. 2010
    Sted
    Kristiansund
    Innlegg
    1.097
    Antall takk

    Standard

    Takker for kommentarer

    Blir nok med gasser i først omgang, har litt lyst å prøve det.

    Også tror jeg det blir 531 top med vx3 kam.

    Så skal jeg dra på tess etter påskeferien og skaffe slanger/nipler. Så jeg slipper noe slangeklemme tull.

    Olja ut til turboen kan jeg ta på høyresiden av filteret der sensoren står. Og skru inn en Y-kobling og sette sensoren inn der igjen ?

    Hvor er oljenivået da Opp til de "platene" i bunnpanna ?

    Og det fungerer med 2 originale topp pakninger ?

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. mars 2010
    Innlegg
    20
    Antall takk

    Standard

    si ifra hvis du trenger forgasser eller forgasserdeler. har noe liggende etter gamle ATvogna mi. vil ikke anbefalte to toppakninger... motoren funker fint den om gasseren blir riktig justert (viktig!), ikke for høyt ladetrykk og 98 oktan lykke til

  6. #6
    Registrerte brukere Steffen740 sin avatar
    Medlem siden
    11. jan. 2010
    Sted
    Kristiansund
    Innlegg
    1.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av bygdetulling Vis post
    si ifra hvis du trenger forgasser eller forgasserdeler. har noe liggende etter gamle ATvogna mi. vil ikke anbefalte to toppakninger... motoren funker fint den om gasseren blir riktig justert (viktig!), ikke for høyt ladetrykk og 98 oktan lykke til

    Har fordeler fra org A motor, vet ikke om den må byttes til den som fulgte med R-sport settet ? er det noe forskjell..

    Hvorfor ikke to top pakninger ?

    Ikke for høyt ladetrykk er 0,5 ?

    Mvh

  7. #7
    Registrerte brukere Mr. Crepsley sin avatar
    Medlem siden
    17. jan. 2010
    Sted
    Senja
    Innlegg
    1.667
    Antall takk

    Standard

    Må han en trykktett forgasser, så er vel best å ha den ifra kittet. Du kan også trykktette den selv.

    To topppakninger blir en svakhet, du blåser dem veldig lett.

    Er vel originalt 0.4 bar, men med ei god, litt tjukkere topppakning kan du sikkert kjøre høyere.
    Jørgen Simonsen

    1976 Volvo 242 - Bygdestyggen
    2013 Kia Cee'd Exclusive - Kondemnert
    1978 Volvo 265 V8 - Under restaurering

  8. #8
    Registrerte brukere Steffen740 sin avatar
    Medlem siden
    11. jan. 2010
    Sted
    Kristiansund
    Innlegg
    1.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Saxnot Vis post
    Må han en trykktett forgasser, så er vel best å ha den ifra kittet. Du kan også trykktette den selv.

    To topppakninger blir en svakhet, du blåser dem veldig lett.

    Er vel originalt 0.4 bar, men med ei god, litt tjukkere topppakning kan du sikkert kjøre høyere.

    Har gasser med trykkboks fra kitet. men ikke fordeleren, er det større vacumklokke på den ? så lurte bare på om det har noe å si for å få stilt inn tenningen..

    Forslag til annen enn org. top pakning da?

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    levanger
    Innlegg
    2.293
    Antall takk

    Standard

    Org topppakning er fin den, men du kan få dreid av stempla litt, eller ta ut litt i forbrennings rommet, hvis det er høy komp du er redd for.
    Kawasaki kfx 450r
    BMW E39 525T

  10. #10
    Registrerte brukere Steffen740 sin avatar
    Medlem siden
    11. jan. 2010
    Sted
    Kristiansund
    Innlegg
    1.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jonass Vis post
    Org topppakning er fin den, men du kan få dreid av stempla litt, eller ta ut litt i forbrennings rommet, hvis det er høy komp du er redd for.
    ah Blir vell org topppakning da.

    Tenkte på kompen siden B230A org har 10.3. Det er kanskje litt høyt til en turbo motor ?
    Den originale B230AT motoren hadde 8.1 i komp.

    Jeg har jo tilgang på dreiebenk, hvis jeg gidder å begynne med det

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    levanger
    Innlegg
    2.293
    Antall takk

    Standard

    hvorfor ikke bruke to pakninger da? Men skal du bruke gasser er det nok greit og senke kompen ja, har ikke så god kontroll på hva som skjer da. Og den tenninga er jo ikke helt topp heller. Så lav komp er nok veien og gå, for minst mulig sjans for havari
    Kawasaki kfx 450r
    BMW E39 525T

  12. #12
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Står faktisk i Vadis at dobbel toppakning er veien å gå for å senke kompresjon hvis bilen blir kjørt i land hvor man ikke får tak i god nok bensin (lavere enn minimum oktan) og man får problemer med tenningsbank.

    Men dette er jo ment for originale biler med lav effekt, ikke i et sladdebeist med gasser og høyt turbotrykk . Vil tro at en dobbel toppakning blåser en del lettere ut enn en enkel.

    Hva med å få noen til å frese ut litt gods på strategiske plasser i forbrenningskammeret i toppen? Svensken som CNC porter topper gjør dette for å optimalisere, men han planer tilsvarende for å øke kompresjonen igjen dersom original kompresjon ønskes.

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. jan. 2010
    Sted
    Tønsberg
    Innlegg
    83
    Antall takk

    Standard

    jeg tok en gammel 230a motor som hadde runda 450.000km
    pakka den om, satt på 2st orginale toppakkninger, trykkgasser, fordeler med den stor vakum klokka, og nikke pumpa med vakum. kjørte med litt for lav tenning og 1.0kg turbo trykk kan ikke påstå at det var en evighetsmaskin men jeg hadde det veldig morro en hel sommer. hehe.
    har hatt en del at motorer og må si jeg faktisk synes det har vært helt greit det er veldig enkelt å bygge og ikke mye jobb. lykke til
    volvo 4 life
    98" v70 2.5 turbo (konebilen)
    91" 940/960 turbo

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. jan. 2010
    Sted
    Tønsberg
    Innlegg
    83
    Antall takk

    Standard

    og foresten! det som tok kvelden på min motor var at det blei gjennomslag, burde ringt ei bjelle i hodet mitt når jeg brukte en stakkars bestefarkjørt b230a motor som hadde som sakt runda 450.000km og overlada den med 1.0kg.men oppsette funka bra!
    volvo 4 life
    98" v70 2.5 turbo (konebilen)
    91" 940/960 turbo

  15. #15
    A.Finstad sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Norway
    VCCN medlemsnummer
    2931
    Innlegg
    3.111
    Antall takk

    Standard

    en kamerat bygger turbo i en 345 med B200A og rådebank men han har en B230A ståendes i reserve det eneste han gjør er å sette på R-Sport kittet han fikk kjøpt for ikke alt for mye og mate på
    Arne Finstad(finsta'n)Granhus 91 model
    1989 modell 245 brukis
    1987 modell 740 turbo prosjekt
    1977 modell 242 Prosjekt
    1988 modell 740 GLE Vinterbil å kansje banebil med sekser
    momy said i could not handle a V8, momy is now religious!

  16. #16
    Registrerte brukere Steffen740 sin avatar
    Medlem siden
    11. jan. 2010
    Sted
    Kristiansund
    Innlegg
    1.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jonass Vis post
    hvorfor ikke bruke to pakninger da? Men skal du bruke gasser er det nok greit og senke kompen ja, har ikke så god kontroll på hva som skjer da. Og den tenninga er jo ikke helt topp heller. Så lav komp er nok veien og gå, for minst mulig sjans for havari
    Etter det folk sier, så er jeg litt redd for å blåse ut pakningene.

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post

    Men dette er jo ment for originale biler med lav effekt, ikke i et sladdebeist med gasser og høyt turbotrykk . Vil tro at en dobbel toppakning blåser en del lettere ut enn en enkel.

    Hva med å få noen til å frese ut litt gods på strategiske plasser i forbrenningskammeret i toppen? Svensken som CNC porter topper gjør dette for å optimalisere, men han planer tilsvarende for å øke kompresjonen igjen dersom original kompresjon ønskes.
    Skal ikke ha et beist heller da, vet at den ikke tåler all verden. Koster vell litt å få CNC frest toppen også?
    Så tror jeg må prøve med 2 toppakninger, og ta litt lavere ladetrykk bare.. Vet ikke helt hvor mye penger jeg har igjen etter å ha kjøpt inn alle delene jeg trenger heller

  17. #17
    Registrerte brukere Steffen740 sin avatar
    Medlem siden
    11. jan. 2010
    Sted
    Kristiansund
    Innlegg
    1.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av badass240 Vis post
    jeg tok en gammel 230a motor som hadde runda 450.000km
    pakka den om, satt på 2st orginale toppakkninger, trykkgasser, fordeler med den stor vakum klokka, og nikke pumpa med vakum. kjørte med litt for lav tenning og 1.0kg turbo trykk kan ikke påstå at det var en evighetsmaskin men jeg hadde det veldig morro en hel sommer. hehe.
    har hatt en del at motorer og må si jeg faktisk synes det har vært helt greit det er veldig enkelt å bygge og ikke mye jobb. lykke til
    haha, hørtes bra ut Min har gått rundt 200.000, så håper at det skal holde ganske lenge hvis jeg kjører på 0,5 bar da?
    Jeg har jo en komplett delemotor på lur hvis det går til helvette også da

  18. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. mars 2010
    Innlegg
    20
    Antall takk

    Standard

    du får bestemme deg først om du skal ha det morro i en hel sommer eller stabil bruksbil... og sette opp motoren etter det
    min runda 320.000 uten ulyder, med 0,5-6 ladetrykk gikk den helt stabilt og fint uansett vær og pedalbruk. skremte vel ikke vettet av katta, men helt ok. og ja det er et ganske vanlig problem at toppakningene ryker på at-motorene... en får jo ikke justert de optimalt på noen måte (iforhold til innsprut feks) så er vel kanskje ikke så rart, men vil fraråde dobbel toppakning. vet om mange som har banna og steika pga de ble fort blåste.

  19. #19
    Registrerte brukere Steffen740 sin avatar
    Medlem siden
    11. jan. 2010
    Sted
    Kristiansund
    Innlegg
    1.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av bygdetulling Vis post
    du får bestemme deg først om du skal ha det morro i en hel sommer eller stabil bruksbil... og sette opp motoren etter det
    min runda 320.000 uten ulyder, med 0,5-6 ladetrykk gikk den helt stabilt og fint uansett vær og pedalbruk. skremte vel ikke vettet av katta, men helt ok. og ja det er et ganske vanlig problem at toppakningene ryker på at-motorene... en får jo ikke justert de optimalt på noen måte (iforhold til innsprut feks) så er vel kanskje ikke så rart, men vil fraråde dobbel toppakning. vet om mange som har banna og steika pga de ble fort blåste.
    Skal ha en litt stabil bruks bil, bruker den mest til skolen og litt småkjøring. Har motorsykkel også. Så trenger ikke være 100% driftsikker

    men over til alvoret; Har egentlig ikke lyst å kjøre med dubbel pakning pga de kan blåse ut lett, men er litt dyrt/mye arbeid å få ned komp på en annen måte.
    Skal kjøre på samme trykket som deg, har ikke planer om å skremme katta så

  20. #20
    Registrerte brukere kermitt sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.722
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Steffen740 Vis post
    Etter det folk sier, så er jeg litt redd for å blåse ut pakningene.



    Skal ikke ha et beist heller da, vet at den ikke tåler all verden. Koster vell litt å få CNC frest toppen også?
    Så tror jeg må prøve med 2 toppakninger, og ta litt lavere ladetrykk bare.. Vet ikke helt hvor mye penger jeg har igjen etter å ha kjøpt inn alle delene jeg trenger heller
    du trenger overhodet ikke noen CNC fres for å frese ut litt i toppen. det er bare å gjøre ting mer komplekse enn de er. spenn den heller opp i en fres, fres ut det du tør også runder du av kantene med en dremel også litt smergel papir for å få ei fin flate. holder i lange baner.

  21. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. mars 2010
    Innlegg
    20
    Antall takk

    Standard

    hm...ja. du får rett og slett bare prøve. er jo kjapp sak å bytte om det ryker....
    hehe likte "litt stabil bruks bil" den va god
    og forresten: få noen som KAN gassere til å justere rett. det sparer du mye på! min gikk på 0.9 l. pr mil på normal kjøring, 0.8 på langkjøring etter justering, men svelgte godt unna når pedalen lå i golvet :P hvis du bytter ut fjøsvifta og monterer åpent luftfilter og grei eksos so er det faktisk ok lyd i motoren og

  22. #22
    Registrerte brukere Steffen740 sin avatar
    Medlem siden
    11. jan. 2010
    Sted
    Kristiansund
    Innlegg
    1.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av kermitt Vis post
    du trenger overhodet ikke noen CNC fres for å frese ut litt i toppen. det er bare å gjøre ting mer komplekse enn de er. spenn den heller opp i en fres, fres ut det du tør også runder du av kantene med en dremel også litt smergel papir for å få ei fin flate. holder i lange baner.
    Det er sant, har jo litt erfaring i fres, og har jo utstyret. Har aldri prøvd noe på en topp før. Har kjøpt meg 531 topp nå, så vil ikke ødelegge den Så kan kanskje prøve på den gamle 530'n først

    Sitat Opprinnelig postet av bygdetulling Vis post
    hm...ja. du får rett og slett bare prøve. er jo kjapp sak å bytte om det ryker....
    hehe likte "litt stabil bruks bil" den va god
    og forresten: få noen som KAN gassere til å justere rett. det sparer du mye på! min gikk på 0.9 l. pr mil på normal kjøring, 0.8 på langkjøring etter justering, men svelgte godt unna når pedalen lå i golvet :P hvis du bytter ut fjøsvifta og monterer åpent luftfilter og grei eksos so er det faktisk ok lyd i motoren og
    hah, fjøsvifte Skal få en litt eldre bilmekaniker til å stille inn, han har endel erfaring og utstyr til sånt Ny eksos og filter er på vei. El-vifte er neste på lista.

  23. #23
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Hvis det skal være en bruksbil så er vel egentlig ikke gasser veien å gå uansett. En nøye justert gasserbil bruker mye mer bensin på mila uansett enn et enkelt sprut som er i orden som LH 2.4. Pga at det ikke kan kompansere for klimaforskjeller. Og som sagt over så har man jo ikke særlig god kontroll på blanding og tenning. En god grunn til at alle fabrikantene slutta med det på biler for rundt 25 år siden .

    Men hvis du velger gasser så ville jeg nok portet forbrenningskammeret selv som sagt for å senke kompresjonen. Like mye på alle kammerene. Du kan også bruke vann til å måle volumet før og etter, så har du kontroll på at du porter like mye og da kan du også regne ut kompresjonen du får til slutt. Og brukt en enkel toppakning.

  24. #24
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Stabilbruksbil og AT = utrolig bra. i 1985.......

    bygg om til innsprut. ikke bruk tia på AT motoren. det er kult på en søndagsmorgen til kebab bil eller sverigebil.. Men du kommer aldri hjem uansett... gammle deler som er slitte å har vært hos 125366245eiere før deg som har gått dritt lei all skruinga og den dårlige effekten
    One Ring to rule them all

  25. #25
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. mars 2010
    Innlegg
    20
    Antall takk

    Standard

    la han prøve visst han har lyst... det fins ok motorer. jeg kjørte 70.000 med min, overalt som eneste bruksbil i 3,5 år. overhalte gasseren en gang bare for å ha gjort det. det var ikke feil på den og fungerte kjempe fint så det går helt fint ann med en ATmotor, meeeeen selvfølgelig er innsprut å foretrekke! ingen tvil om det! en må jo bare bestemme seg.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •