Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 2 av 3 FørstFørst 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 26 til 50 av 59

Tråd: Senk av 240

  1. #26
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Hver sin smak og hvert sitt bruk. Om du ikke liker å "sprette rundt", så kan du heller ikke kjøre "fort nok" på vei og bane heller.
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  2. #27
    Registrerte brukere -Shark- sin avatar
    Medlem siden
    27. feb. 2010
    Sted
    Ski, utafor Oslo
    Innlegg
    523
    Antall takk

    Standard

    Sjokkerende hvordan enkelte har mye rart for seg. ''Demperen har ingenting med stivheten å gjøre'' - da skjønner du ikke så mye mer enn at du kanskje akkurat klarer og fylle bensin(eventuelt diesel) og kjøre bare- ikke tenke eller gjøre noe annet.

  3. #28
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Er jo ikke noe jeg finner på selv.Jeg sier jo at jeg har prøvd bilen uten dempere og merker ikke noe forskjell på stivhet.

  4. #29
    Registrerte brukere Torra sin avatar
    Medlem siden
    17. des. 2009
    Sted
    Melhus, Sør-Trønderlag
    Innlegg
    2.156
    Antall takk

    Standard



    Sist endret av Torra; 25/03/10 kl 00:10

  5. #30
    Registrerte brukere Mr. Crepsley sin avatar
    Medlem siden
    17. jan. 2010
    Sted
    Senja
    Innlegg
    1.667
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av DieselDriver Vis post
    Er jo ikke noe jeg finner på selv.Jeg sier jo at jeg har prøvd bilen uten dempere og merker ikke noe forskjell på stivhet.
    Uuh, når noen sier at det ikke er noe de finner på selv, så regner jeg med at det vil bety at de ikke har prøvd det selv, men hørt eller lest etc. Så for meg virker dette motstridende, og ikke minst pur bullshit at du ikke merket noe forskjell på stivhet. Sier seg selv at dempere har noe å si på stivheten, som stortsett alt annet også på bilen.
    Jørgen Simonsen

    1976 Volvo 242 - Bygdestyggen
    2013 Kia Cee'd Exclusive - Kondemnert
    1978 Volvo 265 V8 - Under restaurering

  6. #31
    Registrerte brukere -Shark- sin avatar
    Medlem siden
    27. feb. 2010
    Sted
    Ski, utafor Oslo
    Innlegg
    523
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av DieselDriver Vis post
    Er jo ikke noe jeg finner på selv.Jeg sier jo at jeg har prøvd bilen uten dempere og merker ikke noe forskjell på stivhet.
    Du får deg selv bare til å virke enda mindre smart nå da.
    Se på video'ne som ble lagt ut her. Kanskje du skjønner hva en demper gjør da!

  7. #32
    Registrerte brukere Karl sin avatar
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    Meløy
    Innlegg
    1.474
    Antall takk

    Standard

    Diesel driver; Om man ikke merker forskjell på bilen når man tar bort støtdemperene er det kanskje på tide å kjøpe nye.

    Trådstarter; Kapping av fjærene er ikke å anbefale på en bruksbil. Kjøp deg heller et senkesett og få det godkjent. Koster mer men øker verdien på bilen og gjør den mer lettsolgt den dagen det er aktuelt. Alltid lettere å få solgt en bil som blir EU-godkjent uten problemer.

    Å bare senke foran er vel ikke helt lovlig heller.

    Når det gjelder kjøreegenskapene; Om man bare kapper litt vil man ikke merke så mye på kjøreegenskapene. Det er jo mulig å teste ut feks. på en banebil.

    Jeg har kjørt med kappede fjærer på bane og har ikke merket noe negativt med kjøreegenskapene, heller tvert om. Det er en ren asfaltbane som er slett og fin og kan ikke sammenlignes med "vanlig" norsk veistandard. Kappingen var forøvrig både foran og bak og ikke overdrevet.

    Angående politi/bt og kapping av fjærer på bruksbil; om du er riktig heldig og treffer de rette så kan de både ta skiltene dine og gi deg bot. Det er i allmenhetens interesse at alle bilene som kjører etter veien er i forskriftsmessig stand.

    Om man har "Halliksenking", (bilen soper i bakken, mange synes visst det er fint), på en volvo 240 ber man om å bli stoppet. Alle vet jo at det ikke er mulig å få en 240 så lav på lovlig måte så det blir bare dumt, stygt og å be om bråk i mine øyne.

    Personlig synes jeg det er flisespikkeri å plage ungdommer som har gjort litt småfiks på bilen sin men det er vel lettere enn feks. å ta folk som kjører i narkorus.

  8. #33
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Skjønner hva en demper gjør jeg. Du ser jo det på videone. Bilen min oppførte seg akkuratt på samme måte men den krenget ikke mere i sving.
    Er jo rart at alle som har sigen volvo og er like skuffa hver gang når de bare bytter dempere. Dummeste jeg også ser er når folk sier demperene er utslitte også er de tette og fine.

  9. #34
    Registrerte brukere Gneizten sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Rogaland, Bokn
    Innlegg
    230
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av DieselDriver Vis post
    Skjønner hva en demper gjør jeg. Du ser jo det på videone. Bilen min oppførte seg akkuratt på samme måte men den krenget ikke mere i sving.
    Er jo rart at alle som har sigen volvo og er like skuffa hver gang når de bare bytter dempere. Dummeste jeg også ser er når folk sier demperene er utslitte også er de tette og fine.
    etter at jeg gikk fra orginal dempere til bilstein clubsport, ble bilen stivere og krenget mindre. Så forstår ikke helt at du kan si den krenger likt med og uten dempere
    Volvo 244GL V8 Ocean blue edition
    Volvo 740SE
    www.bokngatebil.net

  10. #35
    Registrerte brukere rustan sin avatar
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Drammen
    Innlegg
    150
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Turbo_K Vis post
    ...så var det den evige diskusjonen om kapping av fjærer igjen da... jaja.

    Jeg har kjørt mye med kappa fjærer tidligere, og dette er mine erfaringer.
    Hvis du kapper ca. 2,5 runde av originalfjærene foran, er de EKSAKT like lange som f.eks. Lesjøfors fjærer, det vil si at du fremdeles har fjærspenn når bilen jekkes opp. Bilen oppfører seg stort sett likt som en originalbil, og er mye mer behagelig å kjøre enn om du monterer senkefjærer, da disse er mye stivere. Du har fremdeles god fjæringsvei begge veier, da det er langt igjen før demperen "bunner". Bilen blir forøvrig endel lavere enn med senkefjærer, ettersom fjærene er mykere.

    Kapper du mer enn dette, f.eks. 3,5 runde, blir bilen stumpete å kjøre ettersom demperen står nesten helt i bunnen. Du har heller ikke fjærspenn når bilen jekkes opp. Faren er tilstede for at fjærene kan ramle ut av skålene foran under kjøring på våre "flotte" norske landeveier. Du får også litt "morsomme" vinkler på f.eks. opphengskuler og styrekuler.

    Si hva man vil om senkesett, men lavt blir det ikke. Hvordan praksisen er om man blir stoppet med kappa fjærer varierer litt etter hvem man møter på tror jeg. Man kan bli tatt for nesten hva som helst bare den som stopper deg mener at du er "uaktsom".

    Det værste er vel hvis du blir innblandet i en ulykke, og det sitter kappa fjærer på din bil, men det er jo ikke hverken mer eller mindre lovlig enn biler med spacere uten godkjenning, diverse trimming, felger med innpress som øker sporvidden med mer enn 15mm osv.

    Det kommer også litt an på kjørestilen din også. Skal du kjøre "gris", bruk senkesett. Til "lovlydig" kjøring på norske veier har ikke jeg opplevd noen problemer med kappa fjærer ihvertfall.

    Skal du gjøre det lovlig blir det senkesett, selv om man i det landet der man faktisk lagde disse bilene kan kappe ivei som bare det, bare fjæra sitter fast...

    Egentlig ganske enig i dette. Med et godkjent senkesett så blir ikke en 240 lav. Vurderer å kjøpe meg en 245 igjen, på den så er det kappa 2 runder bak og foran. Hadde den vært litt høyere bak (halv runde) eller litt lavere foran, så hadde det vært helt perfekt høyde. Men det er jo smak og behag.

    Faren min har en Audi A6 som er senka 40mm, men med 335 000km på tellern så hadde fjærere foran knekt. Var vel 1,5 runde mener jeg å huske. Den ble ikke noe værre å kjøre av det, den fikk bare en mye finere høyde. Er bytta til senkefjærer foran nå.
    Har aldri vært noen som har spurt om Tüv papirer på dem.
    -95 Audi A6 2,5 TDI (brukis med treski)
    -92 Nissan Skyline R32 3,0 Twin Turbo (Driftebil)
    -89 Volvo 245 GL Orginalare (solgt)

  11. #36
    Registrerte brukere Dan Bay-Johansen sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Søgne, Vest-Agder
    Innlegg
    2.898
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av rustan Vis post
    Faren min har en Audi A6 som er senka 40mm, men med 335 000km på tellern så hadde fjærere foran knekt. Var vel 1,5 runde mener jeg å huske. Den ble ikke noe værre å kjøre av det, den fikk bare en mye finere høyde. Er bytta til senkefjærer foran nå.
    Har aldri vært noen som har spurt om Tüv papirer på dem.
    Det er ingen tvil om at det har ENDEL å si hvilken type bil som ruller inn og hvem som kjører den, når det kommer til slikt

    Samtidig føler jeg at eldre biler er høyere orginalt enn mange nyere biler så det er "lettere" å se om den er senket eller ikke... Og dermed dukker også spørsmålet om papirer opp fortere.

    Just the way I see it
    1976 Langførr med 6 på rekke !
    1977 Volvo 245 Turbo
    1990 Volvo 240 Stasj
    2013 VW Passat 4motion
    2004 Renault Trafic

  12. #37
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av -Shark- Vis post
    Du får deg selv bare til å virke enda mindre smart nå da.
    Se på video'ne som ble lagt ut her. Kanskje du skjønner hva en demper gjør da!
    Han har sagt det tidligere. En demper tar opp svingningene til fjæra.

    MEN, med en stiv demper, så vil man sakke farten på slagene, og bilen vil bli stivere. UTEN TVIL.

    De kompisa dine som har bytta "bra dempere, fordi de var tette og fine", burde kanskje bytta til noe grommere enn Biltema eller Koni.

    Prøv en av de litt "grommere" seriene til Bilstein.

    Men, jeg tror du bare er så tverr fordi du ønsker å lage frustrasjon og oppgitte forummedlemmer.
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  13. #38
    Registrerte brukere rustan sin avatar
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Drammen
    Innlegg
    150
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av daain83 Vis post
    Det er ingen tvil om at det har ENDEL å si hvilken type bil som ruller inn og hvem som kjører den, når det kommer til slikt

    Samtidig føler jeg at eldre biler er høyere orginalt enn mange nyere biler så det er "lettere" å se om den er senket eller ikke... Og dermed dukker også spørsmålet om papirer opp fortere.

    Just the way I see it

    Ja, nye biler er endel lavere. Men -95 A6 er er så høy at du omtrent kan stikke hue under forskjermen orginalt.

    Hvis demperne ikke har noe å si, hvorfor er det da i det heletatt laget andre støtdempere enn de orginale? Da er det pluttselig ingen påeng i å bytte til noe bedre da, hehe. Hvorfor får man dempere med justerbar hardhet hvis bilen ikke blir stivere av det?

    Er dette egentlig noe å diskutere? ...
    -95 Audi A6 2,5 TDI (brukis med treski)
    -92 Nissan Skyline R32 3,0 Twin Turbo (Driftebil)
    -89 Volvo 245 GL Orginalare (solgt)

  14. #39
    Registrerte brukere Dan Bay-Johansen sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Søgne, Vest-Agder
    Innlegg
    2.898
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av rustan Vis post
    Er dette egentlig noe å diskutere? ...
    Nope Nytter tydeligvis ikke uansett...

    Jeg har sagt det før og sier det igjen, om DieselDriver gjør det for å være vrang eller ikke vites ikke, men jeg merker nesten bestandig en negativ tone i innleggene hans.

    Meeen for all del...kan godt være det er bare meg og jeg skal ikke lage noe nummer ut av det.

    Nok Off Topic fra meg
    1976 Langførr med 6 på rekke !
    1977 Volvo 245 Turbo
    1990 Volvo 240 Stasj
    2013 VW Passat 4motion
    2004 Renault Trafic

  15. #40
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av rustan Vis post
    Ja, nye biler er endel lavere. Men -95 A6 er er så høy at du omtrent kan stikke hue under forskjermen orginalt.

    Hvis demperne ikke har noe å si, hvorfor er det da i det heletatt laget andre støtdempere enn de orginale? Da er det pluttselig ingen påeng i å bytte til noe bedre da, hehe. Hvorfor får man dempere med justerbar hardhet hvis bilen ikke blir stivere av det?

    Er dette egentlig noe å diskutere? ...
    Samme som jeg diskuterte med en på opplæringskontoret, der han mente at det beste han kunne ha på A3'en sin var Audi sitt eget Sportsunderstell. KW Variant3 og slikt var langt ifra så bra som Audi sitt orginale sportsunderstell.

    Mulig jeg har misforstått hva som egentlig er gromt her i verden men.

    Rart de kjørte med R-sport demperne i Rally med Volvo før da, og ikke bare rallyfjærer og orginaldempere, det er jo trossalt mye billigere.
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  16. #41
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Man må jo selfølgelig ha stivere dempere når man senker en bil slik at demperen følger etter føra når den demper. Har man orginale olje dempere når man setter på senkefjører jobber jo fjæra raskere en en demperen og bilen begynner og gynge. Man før også bedre veigrep med gode dempere da hjulet hele tiden følger underlaget men bilen blir ikke stivere. Den føles bare stivere fordi bilen ikke gynger så. Det er derfor man skal ha dempere som "stemmer" med fjøras sine spec.

  17. #42
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    hahaha.. Om fjæra jobber raskere enn dempern, så vil det jo bli stivere. Fordi jobben til dempern er å sinke fjæringa. med gode dempere så vil fjæra gjøre jobben sin bedre også, da det ikke "spretter rundt". At orginale oljedempere blir dårligere fordi man setter på senkefjører er vel noe av det største sprøytet i denne tråden. ALT orginalt i et understell på en Volvo er sørgelig. Derfor man bytter til ordentlige dempere.

    Åh, nei, nå må jeg avslutte abbonementet på denne tråden. Du er meg en luring du..
    Sist endret av Joakim-G_R; 26/03/10 kl 00:32
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  18. #43
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R Vis post
    hahaha.. Om fjæra jobber raskere enn dempern, så vil det jo bli stivere. Fordi jobben til dempern er å sinke fjæringa. med gode dempere så vil fjæra gjøre jobben sin bedre også, da det ikke "spretter rundt". At orginale oljedempere blir dårligere fordi man setter på senkefjører er vel noe av det største sprøytet i denne tråden. ALT orginalt i et understell på en Volvo er sørgelig. Derfor man bytter til ordentlige dempere.

    Åh, nei, nå må jeg avslutte abbonementet på denne tråden. Du er meg en luring du..
    Her har DieselDriver rett, rebound og bound må stemmer overeins med karakteristikkane til fjøra, vekta på bilen osv. Ein demper som er beregna på å virke over eit større område, kan ikkje forventast å virke på same måten, dersom den får eit mykje kortare arbeidsområde.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  19. #44
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gaupe Vis post
    Her har DieselDriver rett, rebound og bound må stemmer overeins med karakteristikkane til fjøra, vekta på bilen osv. Ein demper som er beregna på å virke over eit større område, kan ikkje forventast å virke på same måten, dersom den får eit mykje kortare arbeidsområde.
    Ja, det har han - og det er jeg fullt klar over. Vet hvordan understell burde bygges opp.
    Men at påstanden om at man ikke merker forskjell på orginale og sportsdempere mtp krenging og stivhet. Vel. Den kjøper jeg ikke.
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  20. #45
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Teip et vater på dashen og kjør først med dempere. Så tar du av dempere og prøver det samme i samme hastighet. Det er ikke noe påstand når jeg har prøvd det. Kan hende bilstein demper gjør at bilen ikke går ned i maks krenging så fort som med vanlige dempere men ligger man igjennom en hel sving krenger det like mye. Jeg er sikker på at 80% som kjøper bilstein dempere kjøper det fordi de trur at bilen vil krenge mindre. Da kunne de likegodt ha kjøpt et tjukt stag som er mye bedre og har mye bedre virkning mot krenging og er myyyyyyye billigere.

  21. #46
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Hehe. Du skal ikke kompensere for krengnign med kun krengningshemmer heller da.

    Stivere fjærer, hardere dempere. Og stivere krengningshemmer.

    Om du har prøvd "vatertrikset" ditt, lurer jeg på hvordan du har fått til det, da det er noe som heter tyngdekraft. Libellen vil jo gå feil vei i svingen....

    Dessuten, så er Bilstein ypperlig progressive, så de vil bli hardere når du bruker de godt. Så bilen vil, uansett hva du sier, bli stivere. I lange svinger kan jeg være enig, i at en bil med Bilstein kan krenge etterhvert, men LANGT ifra så mye som med orginaldempere.

    Harde, raske, korte svinger, vil du ligge myemye rettere på veien med bilstein fremfor orginaldempere, både fordi Bilstein er hardere/stivere, OG de "pumper seg opp", pga progressiviteten.

    Om du fortsatt ikke er enig, får du ta deg en tur til Høland med dieseldyret ditt, så kan du få sitte på med meg en runde, og si hva du syntes virker stivest. (Med forbehold at jeg rekker å bli ferdig med skrapet mitt da. )
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  22. #47
    Utestengt
    Medlem siden
    18. feb. 2010
    Sted
    Namdalen
    Innlegg
    410
    Antall takk

    Standard

    Fint at det finnes dempere til vært enkelt underlag da, slik at man tilpasser slaglengde ,hurtighet av fjæringen, og hvordan bilen skal oppføre seg. Stabstag justerer hvordan hjulene skal fjære med hverandre. Kjempe stivt, flat asfalt bane. Mjuk rally, men humpete vei.

    Kjøring uten dempere ? Hadd du plukket ut demeren på venstre side og svingt til høyre så hadde du kanskje ikke merket stor forskjell på kregningen. Men hadde alle dempere vært plukket ut, ja da bør du ha hjelm på deg gitt. For hvor stopper da fjæringen ?
    Snedigt ordtak, en sak har to sider hehe

  23. #48
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. jan. 2010
    Innlegg
    615
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av DieselDriver Vis post
    Det har jeg prøvd og bilen krenger ikke noe mer uten dempere. Men har man stivere dempere så spretter fjøra tilbake i sin vanlige posisjon mye raskere og bilen føles stivere.
    fjøra "spretter" jo ikke tilbake noe fortere fordi man har "stivere" dempere.
    ofte har "racing dempere" tregere rebound enn orginale og da vil faktisk fjøra gå tregere tilbake til "hvileposisjon"
    bla rallydemperne til bilstein er tregere på rebound enn racing og clubsport fordi underlaget er dårligere og man vil ha en "tregere" demper.
    volvo 240 turbo 87mod (prosjekt)
    volvo v70 turbo 98mod (bruksvogn)

  24. #49
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Innlegg
    853
    Antall takk

    Standard

    Artig lesestoff
    Bmw e34 520i
    Volvo 760 Cruise bil.
    Volvo 240 Turbo! - Solgt
    Volvo amazon 70m Prosjekt!
    Bmw e34 535i - Solgt ,Bmw e30 turbo banebil - solgt

  25. #50
    Utestengt
    Medlem siden
    18. feb. 2010
    Sted
    Namdalen
    Innlegg
    410
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av DieselDriver Vis post
    Teip et vater på dashen og kjør først med dempere. Så tar du av dempere og prøver det samme i samme hastighet. Det er ikke noe påstand når jeg har prøvd det. Kan hende bilstein demper gjør at bilen ikke går ned i maks krenging så fort som med vanlige dempere men ligger man igjennom en hel sving krenger det like mye. Jeg er sikker på at 80% som kjøper bilstein dempere kjøper det fordi de trur at bilen vil krenge mindre. Da kunne de likegodt ha kjøpt et tjukt stag som er mye bedre og har mye bedre virkning mot krenging og er myyyyyyye billigere.

    Kan du ikke lage film, der du plukker ut demperne foran og tester kjøring etterpå ? Hehe

Side 2 av 3 FørstFørst 1 2 3 SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •