Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 59

Tråd: Senk av 240

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. mars 2010
    Innlegg
    6
    Antall takk

    Standard Senk av 240

    Hei!

    Skal senke 240 foran. Lurte da først og fremst på å bare kappe fjærene foran, men vil den da bli ganske grusom og kjøre med? Og hvordan blir det med senkesett foran..

    Noen som også vet hvordan politet/bt reagerer på kappa fjører/ikke godkjent senkesett foran?

  2. #2
    Registrerte brukere ^ingar^ sin avatar
    Medlem siden
    18. mars 2010
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    75
    Antall takk

    Standard

    Snuten og BT er ikke glad i sånt. Mange som kjører med det, så opp til hver enkelt hvor flaks/uflaks man velger å ha, med å bli stoppet, kontrollert etc... hehe...

    Husk at senkefjører er lavere, men oppnår samme stivhet som ei originalfjør, og gjerne ofte stivere. Mens ei fjør du har kappet, er jo ei originalfjør som bare er kuttet av. Så du mister masse stivhet, og det går utover kjøreegenskapene...

    Med ordentlige senkefjører vil den ligge mye bedre på veien i svinger, uten å krenge. Men med kappa fjærer så vil en lavere bil krenge likevel..

    Litt dårlig til å forklare men ei senkefjør er på en måte "komprimert" til ei kortere ei. (ergo stivhetene er der) istedet for å være kort og slapp...

    Tipper det var NESTEN riktig det jeg sa
    ØNSKES KJØPT TIL VOLVO 240: Midtarmlene med koppholdere, toppmontert trerader/rallypod...PM/SMS 95793271

  3. #3
    Registrerte brukere ^ingar^ sin avatar
    Medlem siden
    18. mars 2010
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    75
    Antall takk

    Standard

    Husk at også demperene har mye å si på stivheten på bilen... det med "kappa" fjærer skaper også diskusjon om sikkerheten..
    ØNSKES KJØPT TIL VOLVO 240: Midtarmlene med koppholdere, toppmontert trerader/rallypod...PM/SMS 95793271

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. jan. 2010
    Sted
    Ørsta
    Innlegg
    288
    Antall takk

    Standard

    ein her i bygda fikk 6tusen i bot for og kjøre uten fjære fremme på sin244 :P

  5. #5
    Registrerte brukere Mr. Crepsley sin avatar
    Medlem siden
    17. jan. 2010
    Sted
    Senja
    Innlegg
    1.667
    Antall takk

    Standard

    Det du sier her ^Ingar^ stemmer ikke, bilen blir stivere av å kappe. Men anbefaler ikke å kappe fjærene, har kjørt med det selv og det er fantastisk ukomfortabelt. Du kan også miste lappen av å gjøre det.
    Jørgen Simonsen

    1976 Volvo 242 - Bygdestyggen
    2013 Kia Cee'd Exclusive - Kondemnert
    1978 Volvo 265 V8 - Under restaurering

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ^ingar^ Vis post
    Husk at også demperene har mye å si på stivheten på bilen... det med "kappa" fjærer skaper også diskusjon om sikkerheten..
    Dempere har ingenting og si på stivheten på bilen.

  7. #7
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mariusf Vis post
    ein her i bygda fikk 6tusen i bot for og kjøre uten fjære fremme på sin244 :P
    Egentleg kunne han godt ha mista lappen permanent...
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  8. #8
    Registrerte brukere Dan Bay-Johansen sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Søgne, Vest-Agder
    Innlegg
    2.898
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av DieselDriver Vis post
    Dempere har ingenting og si på stivheten på bilen.
    Bullshitt!!

    Ikke kom å fortell meg at bilen ikke blir stivere med Bilstein vs orginale dempere. Altså jeg skjønner at det i utgangspunktet er fjæra som er stiv, men bevegelsene i fjæra blir "treigere" med kraftigere dempere. Noe som igjen vil gjøre bilen "stivere" ...
    1976 Langførr med 6 på rekke !
    1977 Volvo 245 Turbo
    1990 Volvo 240 Stasj
    2013 VW Passat 4motion
    2004 Renault Trafic

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Haha!

  10. #10
    Registrerte brukere Laugis sin avatar
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Innlegg
    22
    Antall takk

    Standard

    Er nå sandt det som blir nevnt der, bilen blir stivere i fjæringa med bilstein. Bilen blir jo ikke stiv i det hele tatt med senkesett og orginaldempere som er som sykkelpumper!
    Volvo 240 B230 Turbo, 1987

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Dere har my peiling skjønner jeg.

  12. #12
    Registrerte brukere Dan Bay-Johansen sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Søgne, Vest-Agder
    Innlegg
    2.898
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av DieselDriver Vis post
    Dere har my peiling skjønner jeg.
    Alltid artig å diskutere med sånne som deg... Tosk!
    1976 Langførr med 6 på rekke !
    1977 Volvo 245 Turbo
    1990 Volvo 240 Stasj
    2013 VW Passat 4motion
    2004 Renault Trafic

  13. #13
    Registrerte brukere Mr. Crepsley sin avatar
    Medlem siden
    17. jan. 2010
    Sted
    Senja
    Innlegg
    1.667
    Antall takk

    Standard

    Så bra at DieselDriver har peiling på alt, er jo ikke en ting vi ikke kan få hjelp til
    Jørgen Simonsen

    1976 Volvo 242 - Bygdestyggen
    2013 Kia Cee'd Exclusive - Kondemnert
    1978 Volvo 265 V8 - Under restaurering

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Det ligger jo i navnet. En demper skal dempe slaga slik at bilen ikke skal gjynge. Den skal dempe slaga tilbake men det visste dere vel? Stivheten bestemmer jo fjærene.

  15. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. jan. 2010
    Innlegg
    615
    Antall takk

    Standard

    hva er egentlig en "stiv" bil da?
    de fleste tenker på en stiv bil som en som føles hard på dumper, krenger lite i svinger osv. både dempere og fjører er med på å gjøre dette.
    volvo 240 turbo 87mod (prosjekt)
    volvo v70 turbo 98mod (bruksvogn)

  16. #16
    Registrerte brukere Mr. Crepsley sin avatar
    Medlem siden
    17. jan. 2010
    Sted
    Senja
    Innlegg
    1.667
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av daain83 Vis post
    Bullshitt!!

    Ikke kom å fortell meg at bilen ikke blir stivere med Bilstein vs orginale dempere. Altså jeg skjønner at det i utgangspunktet er fjæra som er stiv, men bevegelsene i fjæra blir "treigere" med kraftigere dempere. Noe som igjen vil gjøre bilen "stivere" ...
    Les igjen.
    Jørgen Simonsen

    1976 Volvo 242 - Bygdestyggen
    2013 Kia Cee'd Exclusive - Kondemnert
    1978 Volvo 265 V8 - Under restaurering

  17. #17
    Registrerte brukere Dan Bay-Johansen sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Søgne, Vest-Agder
    Innlegg
    2.898
    Antall takk

    Standard

    Kan vel egentlig si det så enkelt som dette :

    Demonter demperene, ta en kjøretur...

    Så hører jeg gjerne fra de som mener at DET var en stiv opplevelse

    Som jeg nevnte i tidligere innlegg så skjønner\vet jeg at det i UTGANGSPUNKTET er fjæra som bærer bilen osv og om man sammenlikner senkefjærer med orginale så er senkefjærene mye stivere. Men uten dempere så blir det båt\huskestue okke som...
    1976 Langførr med 6 på rekke !
    1977 Volvo 245 Turbo
    1990 Volvo 240 Stasj
    2013 VW Passat 4motion
    2004 Renault Trafic

  18. #18
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av DieselDriver Vis post
    Det ligger jo i navnet. En demper skal dempe slaga slik at bilen ikke skal gjynge. Den skal dempe slaga tilbake men det visste dere vel? Stivheten bestemmer jo fjærene.
    Blir jaggu aldri overraska over deg asså. Har så mye rart for deg!

    Jada, det er fjæra som bærer vekta på bilen. Jada, det er fjæra som gjør det stivt. Men det er også DEMPEREN. Selvom den demper slag og gynging (begge veier, ikke bare ut. Med mindre du har gule justerbare koni, men det er vel det grommeste i bygda di enda også...) så har demperen MYE å si på hvor stiv bilen er.

    Tosk. Ta deg en tur i bilen din med doble krenghemmere du.
    Sist endret av Joakim-G_R; 23/03/10 kl 22:37
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  19. #19
    Turbo_K sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Strømmen
    VCCN medlemsnummer
    60
    Innlegg
    320
    Antall takk

    Standard

    ...så var det den evige diskusjonen om kapping av fjærer igjen da... jaja.

    Jeg har kjørt mye med kappa fjærer tidligere, og dette er mine erfaringer.
    Hvis du kapper ca. 2,5 runde av originalfjærene foran, er de EKSAKT like lange som f.eks. Lesjøfors fjærer, det vil si at du fremdeles har fjærspenn når bilen jekkes opp. Bilen oppfører seg stort sett likt som en originalbil, og er mye mer behagelig å kjøre enn om du monterer senkefjærer, da disse er mye stivere. Du har fremdeles god fjæringsvei begge veier, da det er langt igjen før demperen "bunner". Bilen blir forøvrig endel lavere enn med senkefjærer, ettersom fjærene er mykere.

    Kapper du mer enn dette, f.eks. 3,5 runde, blir bilen stumpete å kjøre ettersom demperen står nesten helt i bunnen. Du har heller ikke fjærspenn når bilen jekkes opp. Faren er tilstede for at fjærene kan ramle ut av skålene foran under kjøring på våre "flotte" norske landeveier. Du får også litt "morsomme" vinkler på f.eks. opphengskuler og styrekuler.

    Si hva man vil om senkesett, men lavt blir det ikke. Hvordan praksisen er om man blir stoppet med kappa fjærer varierer litt etter hvem man møter på tror jeg. Man kan bli tatt for nesten hva som helst bare den som stopper deg mener at du er "uaktsom".

    Det værste er vel hvis du blir innblandet i en ulykke, og det sitter kappa fjærer på din bil, men det er jo ikke hverken mer eller mindre lovlig enn biler med spacere uten godkjenning, diverse trimming, felger med innpress som øker sporvidden med mer enn 15mm osv.

    Det kommer også litt an på kjørestilen din også. Skal du kjøre "gris", bruk senkesett. Til "lovlydig" kjøring på norske veier har ikke jeg opplevd noen problemer med kappa fjærer ihvertfall.

    Skal du gjøre det lovlig blir det senkesett, selv om man i det landet der man faktisk lagde disse bilene kan kappe ivei som bare det, bare fjæra sitter fast...

  20. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av daain83 Vis post
    Kan vel egentlig si det så enkelt som dette :

    Demonter demperene, ta en kjøretur...

    Så hører jeg gjerne fra de som mener at DET var en stiv opplevelse

    Som jeg nevnte i tidligere innlegg så skjønner\vet jeg at det i UTGANGSPUNKTET er fjæra som bærer bilen osv og om man sammenlikner senkefjærer med orginale så er senkefjærene mye stivere. Men uten dempere så blir det båt\huskestue okke som...
    Det har jeg prøvd og bilen krenger ikke noe mer uten dempere. Men har man stivere dempere så spretter fjøra tilbake i sin vanlige posisjon mye raskere og bilen føles stivere.

  21. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R Vis post
    Blir jaggu aldri overraska over deg asså. Har så mye rart for deg!

    Jada, det er fjæra som bærer vekta på bilen. Jada, det er fjæra som gjør det stivt. Men det er også DEMPEREN. Selvom den demper slag og gynging (begge veier, ikke bare ut. Med mindre du har gule justerbare koni, men det er vel det grommeste i bygda di enda også...) så har demperen MYE å si på hvor stiv bilen er.

    Tosk. Ta deg en tur i bilen din med doble krenghemmere du.
    Jeg kjører med orginaldempere jeg. Har dieselbil med stive fjærer og et tjukt stabstag så bilen sitter bra på veien.

    På den bilen som jeg prøvde doble stag på har jeg ikke lenger stag på fordi den bruker jeg på en meget dårlig og hullete veg.

  22. #22
    Registrerte brukere Dan Bay-Johansen sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Søgne, Vest-Agder
    Innlegg
    2.898
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av DieselDriver Vis post
    Det har jeg prøvd og bilen krenger ikke noe mer uten dempere. Men har man stivere dempere så spretter fjøra tilbake i sin vanlige posisjon mye raskere og bilen føles stivere.
    To sider av samme sak...men da er vi vel enige da. Omsider

    Hvordan du fikk til å teste uten dempere kunne vært interessant å vite, men nok om det....
    1976 Langførr med 6 på rekke !
    1977 Volvo 245 Turbo
    1990 Volvo 240 Stasj
    2013 VW Passat 4motion
    2004 Renault Trafic

  23. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    På 140 forstllinga er det bare og skru de av. Morro og kjøre uten de og egentlig få vite hvor vanvittig avhengig du er av dempere.

  24. #24
    Registrerte brukere Dan Bay-Johansen sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Søgne, Vest-Agder
    Innlegg
    2.898
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av DieselDriver Vis post
    På 140 forstllinga er det bare og skru de av. Morro og kjøre uten de og egentlig få vite hvor vanvittig avhengig du er av dempere.
    Joda, på 140 er det greit, men vi snakker da strengt tatt om 240...

    Men ser den, blir rimelig gyngehest uten dempere tilstedet... Og så ufattelig godt man merker det fra kleine til nye (og gjerne kraftigere)
    1976 Langførr med 6 på rekke !
    1977 Volvo 245 Turbo
    1990 Volvo 240 Stasj
    2013 VW Passat 4motion
    2004 Renault Trafic

  25. #25
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Jeg klarer ikke slike stive dempere. Når du sitter og hopper i en utslitt og gammal L150 hele dagen så er det godt og sette seg i en 240 med orginalt understell. Og den største ulempen med slike dempere er at det koster så mye at det ikke er verdt det.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •