Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 26

Tråd: Banke lyder i B230F ved svak pådrag.

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. juli 2011
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    501
    Antall takk

    Standard Banke lyder i B230F ved svak pådrag.

    Halloen.

    Jeg har en 740GLE 88 som har nå gått 500347 tusen (B230F)motoren har forsovet gjort sin jobb men ønsker og ha den til etter vinteren, da blir det turbo konvertering

    Grunnen til jeg poster er at jeg mistenker rådebank eller kjørtebank. Det har seg sånn at jeg hører en banke lyd når jeg gir svak gass fra 1400-4000 omd. Når motoren begynner og komme i arbe
    ids temp. Lyden er ikke sånn kjempe Høy men har du ører for lyder som ikke skal være der så hører man det greit. Det er ingen lyder så lenge jeg holder bilen stabilt på turtal for eksempel 3000, men om jeg da gir litt svak gass da så hører jeg en kakkle/banke lyd , spesielt om den har belastning (i gir) lyden er der ikke om jeg akselerere kraftig, bare ved svake pådrag. Har kjørt 46 mil siden jeg merket det og har ikke blitt værre, men angsten for en råde på lufte tur har

    Håper noen har noen gode svar på hva dette kan være.


    Mvh
    René Fredriksen.

    Ps: kan og nevne at jeg har byttet olje til 15-40 mineral for og se om det ble noe forskjell men niks, akkurat det samme som gamle oljen, 10-40 mineral.

    Takker på forskudd for tilbakemeldinger




    Ble 2 tråder, slettet den gamle Pga ipaden tullet seg på overskriften

  2. #2
    Registrerte brukere R.G sin avatar
    Medlem siden
    08. sep. 2010
    Sted
    alvdal
    Innlegg
    4.040
    Antall takk

    Standard

    skjørtebank kanskje bare å kjøre på videre hvis er skjørtebank
    1988 760 B6284T
    1988 765 D24TIC
    1985 740 B230ET

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. juni 2011
    Sted
    Sunndal
    Innlegg
    107
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av northq Vis post
    Håper noen har noen gode svar på hva dette kan være.
    det kan være en ventil-løfter/tetning som henger, eller klaringen på ventil/kam

    Prøv å kjør motor-rens på den. kan hjelpe
    1988 Volvo 740 prosjekt| electromotive tec gt| 350+hk|
    Ikke se problemene, se løsningene!

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. juli 2011
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    501
    Antall takk

    Standard

    Høres ikke ut som det kommer fra toppen' men det høres forsovet ikke ut til og komme fra bunnen heller. Men er ganske sikker det kommer innen i fra motoren.. Lyttet med periskop eller hva det heter( noe lignende doktoren bruker ) og klarte ikke og lokalisere lyden med den. Jobber på bilverksted (Automester) men ingen kollegaer som kunne si helt sikkert hva lyden var. Hørte den faktisk på en Peugeot som var gått 160k i dag å. Alt er fint med olje, tennplugger er ganske nye 5k siden (ngk) rotor, fordeler, og fordeler lokket. Alt ble byttet samtidig, ved tanke på tennings bank.. Prøvd med 98 oktan men ingen forskjell. Er ganske irriterende denne lyden og vil veldig gjerne finne ut hva det er

    Mvh
    René

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. juli 2011
    Sted
    hånes
    Innlegg
    17
    Antall takk

    Standard

    hørtes veldig ut som en bil jeg hadde ( sierra ) svak bankelyd på 1500 til 3500 omdr. og det ble bare værre og værre. men kjørte veldig lenge med den, men det endte nok med 2 hål i blokka og 1 i bunnpanna, var nok litt råder som ville ut
    - 745 gl
    - renå kangoo - kjøres når volvoen er ødelagt.

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. juli 2011
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    501
    Antall takk

    Standard

    kan være, men er ikke godt og si, jeg syntes det er merkelig lyden bare kommer når motoren begynner og bli varm og ikke noe (som jeg hører) på kald motor.. Hadde det vært rådebank skulle det ikke vært litt klakke lyder akkurat i det man starter? rett før oljetrykket kommer? er i så fall INGEN lyder da heller ikke når motor går på tomgang enten den er varm eller kald.

    Når jeg byttet oljen for en uke 2 siden, så gikk jeg i gjennom oljen med en Utrolig fin sil og jeg fant ikke antydning til metall spon eller noe rusk, heller ikke i filteret..

    Motoren har nå trilt 501347k uten at det har blitt noe merkbart værre. hørdte vel lyden på rundt om 498-499k.

    Er vel ingen her som bor i Bergen og er flink med lyder og kunne tenkt seg og hørdt

    MVH
    René

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. juni 2011
    Sted
    Sunndal
    Innlegg
    107
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av northq Vis post
    kan være, men er ikke godt og si, jeg syntes det er merkelig lyden bare kommer når motoren begynner og bli varm og ikke noe (som jeg hører) på kald motor.. Hadde det vært rådebank skulle det ikke vært litt klakke lyder akkurat i det man starter? rett før oljetrykket kommer? er i så fall INGEN lyder da heller ikke når motor går på tomgang enten den er varm eller kald.

    Når jeg byttet oljen for en uke 2 siden, så gikk jeg i gjennom oljen med en Utrolig fin sil og jeg fant ikke antydning til metall spon eller noe rusk, heller ikke i filteret..

    Motoren har nå trilt 501347k uten at det har blitt noe merkbart værre. hørdte vel lyden på rundt om 498-499k.

    Er vel ingen her som bor i Bergen og er flink med lyder og kunne tenkt seg og hørdt

    MVH
    René
    film den, og legg den ut på forum!
    1988 Volvo 740 prosjekt| electromotive tec gt| 350+hk|
    Ikke se problemene, se løsningene!

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. juli 2011
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    501
    Antall takk

    Standard

    Nå har jeg endelig fått filmet lyden, og som dere hører så klakker den nå jeg gir svak gass. ( hvis dere ser vekk i fra ventil tikkingen :P) motoren har tross alt gått 502658k nå men lyden har blitt litt værre enn hva den var når jeg først postet her. Hører forsovet ikke mye til det om jeg holder motoren på konstant turtal




    http://www.youtube.com/watch?v=a4TIsR1F-TU

    lå ut en link til filmen å om jeg ikke fikk til video vinduet i posten ..

    Håper noen aner hva lyden er.

    MVH
    René

  9. #9
    Registrerte brukere Audun sin avatar
    Medlem siden
    15. juli 2010
    Sted
    Akershus
    Innlegg
    624
    Antall takk

    Standard

    Kan virke som det er skjørtebank. enten så går det lenge, ellers så går det ikke så lenge den overlever sikkert vintern viss du ikke voldtar den fullstendig
    White smoke racing- Volvo 740 tic
    prosjekttråd: http://forum.vccn.no/showthread.php?t=15947

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. juli 2011
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    501
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Audun Vis post
    den overlever sikkert vintern viss du ikke voldtar den fullstendig
    haha det var det da. Vinter og volvo er jo ikke akkurat sesongen for bestefar kjøring :P

    jobber som en galning med og over tale broren til damen om og få kjøpe Fk maskinen hannes. da blir det og montere Lh 2.4 fra 240 og fk, det blir knas. ) men som sagt, bare denne holder over vinteren så er jeg fornøyd, så jeg får litt tid på meg til og overhale Fk'en.

  11. #11
    Registrerte brukere Audun sin avatar
    Medlem siden
    15. juli 2010
    Sted
    Akershus
    Innlegg
    624
    Antall takk

    Standard

    konklusjon : uansett hva det enn er av mekaniske feil i motoren, så kommer du neppe til og kløyve den og overhale så er vell bare og klemme på så lenge det varer
    White smoke racing- Volvo 740 tic
    prosjekttråd: http://forum.vccn.no/showthread.php?t=15947

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. juli 2011
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    501
    Antall takk

    Standard

    Kan den lyden ha noe med ventiler? Eller blir den litt for grov? Hørdt noen sier det, men er ikke godt og si hvor den kommer fra..
    Oljetrykket er 2,7 kg på varm motor så er bra trykk der. Nesten 5kg på kald motor. Akkurat det sammme som det var før lydene kom..
    Sist endret av René Fredriksen; 20/11/11 kl 18:12

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. juni 2011
    Sted
    Sunndal
    Innlegg
    107
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av northq Vis post
    Kan den lyden ha noe med ventiler? Eller blir den litt for grov? Hørdt noen sier det, men er ikke godt og si hvor den kommer fra..
    Oljetrykket er 2,7 kg på varm motor så er bra trykk der. Nesten 5kg på kald motor. Akkurat det sammme som det var før lydene kom..
    Siden du er bilmekaniker, så er det ikke farligere enn at du demonterer veiv/råder osv, og sjekker lagerklaringene, evt bytte dem ut. du rekker det på en helg
    koster 3-4000 for alle motorlager, slipesett og simringer og o-ringer. da er motoren i toppform igjen
    1988 Volvo 740 prosjekt| electromotive tec gt| 350+hk|
    Ikke se problemene, se løsningene!

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. juli 2011
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    501
    Antall takk

    Standard

    Har nå byttet motor til en b230f 93mod fra 240 med underspyling så alt er fint nå flyttet litt på sensorer og fordeler så motoren går på lh2,2 nå, skal hive 2,4 nettet i til våren.

    Jeg åpnet opp gamle F maskinen og gikk over veiven og rådelagrene og kunne ikke se antydning til slitasje etter 502k. Ganske utroligt:P sylinder veggene ser forsovet fine ut under i fra, men har ikke hatt tid til og tømme blokken helt, fant noe rester etter ventil tettninger og dempere i bunnpannen. Så akkurat sånn det ser ut nå så var toppen synderen men skal ta ut ventiler og se litt mer nøye over tingene. Når jeg klarer og få tid (gidde) til det.
    Tenkte jeg bare skulle oppdatere

    Takk for hjelp i allefall folkens

    Mvh
    René

  15. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. juli 2011
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    501
    Antall takk

    Standard

    Halloen. Nå er jeg oppgitt......
    Den nye motoren er nå gått 1000km i min 740 totalt 227k km (93 mod b230f eller fd med underspyling) motoren hadde lh 2.4 men jeg tok sensorene i gamle toppen over på denne og byttet til en annen kam så jeg fikk fordeleren oppi toppen.. Problemet nå er at de første tusen kilometerene var motoren helt topp, og så plutselig begynte denne og med samme banke lyder som var i den gamle motoren, på helt samme måte, ved svak pådrag. motoren kommer fra en gammal man og motoren er fin kjørt fra 0km av. Gamle motoren var ganske fin invendig ikke noe synlige slitasjer. så hvor den banke lyden kommer fra er uvist, høres ut som den kommer fra motor. samme om jeg ruser med clutch inne eller ute, men høres best i gir ved lav fart på rundt om 1500omd..

    noen som har noe god ide hva det kan være?

    mvh
    René

  16. #16
    Registrerte brukere kermitt sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.722
    Antall takk

    Standard

    Høres ut som FB`n min. Den har jeg friskmeldt, kjørt 30000km med den siden lyden kom og mye av det på turtallsspærra. Holder helt fint enda. Hva lyden kan være kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med, har leita som faen selv
    -90 VOLVO 745
    -84 TOYOTA Hilux

    Har du svart interiør til 700/900 å selge? Trykk der! --> ØNSKES KJØPT!

  17. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. juli 2011
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    501
    Antall takk

    Standard

    Kan det høres ut som tenningsbank? Har for og være ærlig aldrig hørt tenningsbank før så vet ikke helt hvordan den høres ut. Bruker banke senoren fra gamle motoren, mulig og måle seg frem på sensoren om den er dårlig?

  18. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. juli 2011
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    501
    Antall takk

    Standard

    Nå har jeg byttet bankesensor og det er ingen forskjell, kan og nevne at jeg lyttet litt rundt på motoren med periskop og hører lyden forsovet bedre om jeg lytter på peilepinnen, men hører ikke noe Serlig på topp eller rundt om på blokken, en kompivs nevnte veivhus vent ( ser den svetter greit rundt olje påfyllings lokket) at den kan forårsake en sånn lyd. Kan noen verifisere dette.? Olje fellen på blokken ble byttet for 6 måneder siden og silen oppe med toppen er fjernet. Min konklusjon er at det ikke høres ut som kjørtebank eller rådebank. Trenger enkelt og greit gode råd her. Som en over her nevnte,ja jeg er mekaniker men er ikke ferdig utdannet:P og står fast på dette.. :(((

    Mvh
    René

  19. #19
    Registrerte brukere tennpluggen sin avatar
    Medlem siden
    24. feb. 2010
    Sted
    Østfold
    Innlegg
    566
    Antall takk

    Standard

    hehe så vi er flere som har denne lyden ja:P jeg å har leita en del. har merket at den blir sterkere hvis det bare er olje til min på peilepinnen.

  20. #20
    Registrerte brukere Audun sin avatar
    Medlem siden
    15. juli 2010
    Sted
    Akershus
    Innlegg
    624
    Antall takk

    Standard

    jeg hadde ikke giddi og brydd meg om no ulyder i en gammal org rødblok de tåler juling så det holder, bare det er litt vann og olje på den så går den nok fint selvom det putrer og skrangler litt
    White smoke racing- Volvo 740 tic
    prosjekttråd: http://forum.vccn.no/showthread.php?t=15947

  21. #21
    Registrerte brukere tennpluggen sin avatar
    Medlem siden
    24. feb. 2010
    Sted
    Østfold
    Innlegg
    566
    Antall takk

    Standard

    ja men er sykt irriterende med ulyder:P

  22. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. juli 2011
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    501
    Antall takk

    Standard

    Veldig irriterende:P. Men det som gjør meg så forvirret er at jeg kjørt i en uke med motoren i 240'en før jeg hev den over i 740'en og det var ingen lyder før den kom over i 740'en....



    Tennpluggen. Er det helt make lyd du har som er i YouTube videoen? Hvist du ser vekk fra ventiltikkingen som var i gamle motoren.
    Sist endret av René Fredriksen; 10/12/11 kl 20:59

  23. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mars 2011
    Innlegg
    185
    Antall takk

    Standard

    hadde en ulyd i 740n min å som hørtes ut som skjørte bank når bilen var kald.. også bytta jeg til en fb motor som sto i en 940 og når motorn sto i 940n var den helt fin men med en gang den var i 740n var akk samme lyden der:S??

  24. #24
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. juli 2011
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    501
    Antall takk

    Standard

    Bruker innsuget fra gamle motoren vell og merke, men tviler på det skal ha så mye og si, men skal ta og bytte over til uken og se, bare få kjøpt en ny innsugspakning. Egentlig bare for og eliminere gamle deler. Skal IKKE være ulyder i en 93 maskin som bare er gått 228000k med underspyling... Spesielt så lenge den gikk knirkefritt i 240'en uten som mye som ett tikk klikk eller klonk. Kjønner det bare ikke... Største forandringen jeg har gjort på motoren er og få den til og gå på lh2.2 isteden for lh2,4 Pga vinter er litt kjipt stå ute og koble opp nytt ledningsnett i kulda. Motor starter som en klokke og går perfekt ellers.....

  25. #25
    Registrerte brukere tennpluggen sin avatar
    Medlem siden
    24. feb. 2010
    Sted
    Østfold
    Innlegg
    566
    Antall takk

    Standard

    oi dæven:S var litt ulyder å det.... nei min lyd er mye stillere tror egentlig jeg har skjørte bank.
    men bruker du samme topp som på den andre motoren du hadde i?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

  1. Forskjellig dumpventiler, og lyder!
    By henrik940 in forum Motor og gir
    Svar: 143
    Siste post: 10/10/11, 21:54
  2. Klonke lyder og risting i rattet [løst]
    By boman in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 28
    Siste post: 21/08/11, 22:04
  3. Stygge lyder i nyoverhalt 1031 aksel ??
    By Frigstad Racing in forum Motor og gir
    Svar: 13
    Siste post: 14/09/10, 21:54
  4. Merkelige lyder etter verkstedsbesøk
    By FreddieAwD in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 19
    Siste post: 16/03/10, 21:36
  5. Rar, svak "raklelyd" ved litt gass
    By henrik940 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 18
    Siste post: 16/02/10, 19:23

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •