Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7

Tråd: Spørsmål om veivhusventilasjon

  1. #1
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard Spørsmål om veivhusventilasjon

    Tråla litt rundt på nettet, og kom over denne arkiverte tråden fra VCCN.

    I det sjette innlegge skriver "Erlend" at man "trygt kjøpe deg pcv filter og sette på blokka og bare rive vekk hele ventilasjonen".

    Prøver ikke å så tvil om det Erlend sier her, er bare interessert i om dette er fakta eller ikke. Isåfall ville vel det fjerne problemer man opplever på disse bilene med tett veivhusventilasjon, så lenge filteret blir vasket/bytter ofte nok?

    Om dette er tilfelle, regner jeg med det er snakk om det utluftningsrøret som går fra blokka og opp?

    Han skriver og at "veivhusventilasjonen er ventilasjon mellom bunnpanne og toppen", betyr en evt fjerning av oljefelle og drit at man sitter igjen med et åpent hull i toppen, eller er det trykkutligningen mellom topp og innsugsrøret?

    Evt fordeler og bakdeler dere kan komme på?

    Er ganske blank når det kommer til veivhusventilasjon, utover det jeg har blitt fortalt veit jeg fint lite, alt av input settes pris på
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. juli 2010
    Sted
    skien
    VCCN medlemsnummer
    163
    Innlegg
    737
    Antall takk

    Standard

    Det stemmer som jeg har skrivd der ja:P volvo har fortalt meg at det går greit jeg kjenner til noen som har gjort dette både på 850 og 5'erne til audi og det har gått greit grunnen til at den ventilasjonen står der originalt er for at oljedunsten skal bli sugd inn i motoren igjen for å bli forbrent ( dette for å få ned utslippene). Jeg personlig veit ikke om du får høyere eller lavere utslipp ved å fjerne dette og bare bruke pcv filter. Personlig bruker jeg det originale bortsett fra at jeg ikke har fått kobla slangen på innsuget fordi den er for kort så oljedunsten min dunster bare rett ut i motorrommet mitt. Og jeg har ikke merka noe forskjell:P

    Hele veivhusventilasjonssettet monterte jeg selv, men som jeg skreiv så er slangen til innsuget bare noen mm for kort:P så jeg har bare returslangen koblet til ved innsuget der og som sagt, kjenner til flere som bruker slike filtere både på topp og bunn, men jeg ville satt dette filteret etter oljefella på 850 motorene
    Det er trykkutligning jeg har ment mellom topp og bunn .

    Litt tungvint fortklart da jeg sitter på iphonen å trykker nå:P kan utdype mer på pm og i tråd hvis dette er ønskelig mrstfu
    Nå : Volvo V70 2.0t Summum 2006
    X: Volvo v50 2.0l D 2005, Volvo 855 2.5l 10v 1996, 1987 244 2,3l
    ---------------------------------
    Får Vida/Dice om 2-3 uker
    jeg har hørt at mrstfu har hørt at han er The stig

  3. #3
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Leste litt videre, og fikk det etterhvert for meg at om man monterer filteret rett på blokka, vil vel alt av møkk som vanligvis samles opp i oljefelle, fremdeles sirkulere i olja?
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. mai 2011
    Innlegg
    264
    Antall takk

    Standard

    Hei, jeg fikk det lokale volvoverkstedet til å bytte oljeavskilleren og diverse slanger i vinter da jeg ikke hadde anledning til å gjøre jobben selv.

    Jeg spurte om det gikk an å koble fra hele veivhusventilasjonen og det var visstnok ikke noe større problem. Verkstedmannen sa bare at det var viktig å plugge igjen returslangen til innsuget slik at motoren ikke fikk falsk luft.

    Veivhusventilasjonen tjener ikke som noe annet miljøtiltak, om alle hadde kjørt med åpen veivhusventilasjon hadde det blitt mye og oljedrypp langs veiene. Jeg tror ikke at oljedamp og diverse avgasser fra stemplene vil bidra til bedre drivstofføkonomi.

    mrstfu -det slipper forbi en del eksos, delvis forbrente gasser og noe vanndamp forbi stempelringene til veivhuset som blir oppblandet med oljedamp som produseres av den raskt spinnende veiva. Det blir altså et overtrykk som må slippe ut, og i teorien skal oljefella skille ut motorolja og sende denne tilbake til veivhuset samtidig som eksosen skal "gjenvinnes" av motoren.

    Som Erlend sier er det vel ikke noe problem å la veihusgassene gå til friluft, blir sikkert bare litt oljedrypp på asfalten.
    Sist endret av Naske; 27/08/11 kl 12:16

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Litt oljedrypp på asfalten, samt lite trivelig lukt inn i kupeen om man er bittelitt uheldig.

    Vil ikke være direkte dumt å la overflødige avgasser finne veien inn i innsuget uansett.

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. aug. 2011
    Innlegg
    5
    Antall takk

    Standard

    Min 850 brukte veldig mykje olje fram til i sommar. Typisk ein liten liter med olje for kvar bensintank. Men så knakk røyret til veivhusventilasjonen og oljeforbruket vart nesten eliminert. Men det stod oljedamp ut under panseret og lukta av olje låg ganske stramt i kupeen. Eg skulle tru at dette i praksis vart det same som er foreslått i denne tråden.

    Rensa og blåste rein flammefella og huset ved innsuget og sette på ein slange frå det knekte røyret og til innsuget. Syns det var litt lite sug i innsuget likevel, så eg sette på eit t-stykke og la ut ein slangebit til friluft. Framleis var det bra overtrykk, så det bobla frå slangen fram til eg stakk den 6 cm under vatn med motoren på tomgang. Tenkte kanskje det skulle vore bedre sug i innsuget, men det greier tydelegvis ikkje å dra unna overtrykket frå veivhuset.

    Til så lenge la eg berre den frie slangen inn i luftinntaket bak grillen, så slepp eg oljelukta. Det skal bli spennande å sjå korleis det går med oljeforbruket framover. Tek nok ein kompresjonstest på den for å sjå om det kan vera veldig slitne stempelringar som gir så høgt veivhustrykk. Kva som blir løysinga på sikt får me sjå. Skifte stempelringar, skifte motor eller berre fylle på med olje etterkvart.

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. mai 2011
    Innlegg
    264
    Antall takk

    Standard

    1 liter oljeforbruk på en bensintank er jo ekstremt.

    Hadde samme symptomer med tiltakende høyt oljeforbruk, hvitaktig snerk/guffe tilblandet i olja og hvit eksos. Etter overhaling av veivhusventilasjonen har jeg nesten ikke merket oljeforbruk.

    Tror veivhusventilasjonen blir tett når man kjører mye småturer der motoren ikke rekker å bli varm. Neste gang systemet går tett skal jeg også lage til en grov slange som skal gå til friluft under motoren.

Lignende tråder

  1. tett veivhusventilasjon?
    By Bjørnstad in forum Motor og gir
    Svar: 6
    Siste post: 02/09/11, 18:25
  2. Forskjellig veivhusventilasjon 850 T5 95 og V70 2.0T 99?
    By Daniel V in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 28/06/11, 11:12
  3. Slange fra veivhusventilasjon, 940
    By regeli in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 11
    Siste post: 18/02/11, 20:07
  4. rengjøring av veivhusventilasjon
    By Erlend in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 17
    Siste post: 11/12/10, 16:39
  5. veivhusventilasjon?
    By mr hansen in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 25/10/10, 10:05

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •