Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 34

Tråd: Mulig å hooke på oljetemp og oljetrykk på turslange til turbo?

  1. #1
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard Mulig å hooke på oljetemp og oljetrykk på turslange til turbo?

    Hadde en liten ide ista. Istedet for å bruke Biltema adapter på oljefilter eller masse Y greier på oljebryteruttaket.

    Kanskje bedre å maskinere en avlang kloss i støpejern. Så borres et hull tvers igjennom på langs og gjenges til 10mm koblinger (fex). Så borres det 3 hull fra siden og inn til hullet i midten i en dimensjon som er kurant å få tak i givere til (så små som mulig).

    Sånn at oljen til turboen flower gjennom denne klossen, mens oljetemp og oljetrykk sitter inn på siden og måler. Hele denne klossen kan være skrudd et sted ikke så langt unna blokka ut fra det umbracouttaket foran.

    Er dette en god ide, eller kan noen se problemer med dette?

  2. #2
    Registrerte brukere Fighter sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Mandal
    Innlegg
    274
    Antall takk

    Standard

    Dette syntes jeg hørtes ut som en tungvind løsning? Er da mye lettere å ha på en sandwich plate? eller montere i blokka. kanskje finne en giver som passer i oljekanalen forran motoren med regreima? Oljetemp bør egentlig monteres i bunnpanna, og ikke etter at olja har passert halve motoren.
    Har selv montert oljetemp og trykk i temaplata, ikke korrekt angående temp, men gir jo en indikasjon på om olja er varmere enn normalt osv
    BMW E34 525i
    BMW E30 316iA

  3. #3
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Yeah, sier noe der angående bunnpanna. Kan jo få sveiset inn en mutter der til giver når motoren skal ut for å borre opp oljereturen kanskje. Blir jo som du sier mest riktig.

    Skal bruke uttaket ved regreima til oljetrykk for turbo, der den umbracoskruen sitter originalt å plugger det igjen. Vil helst ikke ha Y- kobling på original oljetrykksbryter for å få på giver, men finnes det oljetrykksgivere med bryter i som jeg kunne brukt på oljelampa som passer?

    Edit: Du sier noe angående sandwitch plate . Kanskje vært noe å brukt!
    Sist endret av ChrML; 11/03/10 kl 21:08

  4. #4
    Registrerte brukere Fighter sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Mandal
    Innlegg
    274
    Antall takk

    Standard

    Kan jo bare borre hull i tappeskruen og gjenge inn der
    Holder med deg om å styre unna y-ledd, iallefall med oljetrykksmåler, da dem er ganske store og klumpete, og vil nok medføre brudd i y-leddet.
    Aner ikke om det finnes noe med bryter i jeg, aldri sett det før.
    Men du kan jo elektronikk? Kan jo prøve å lage en sak som tenner oljelampa når du er nede på så og så mye trykk?
    BMW E34 525i
    BMW E30 316iA

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. jan. 2010
    Innlegg
    615
    Antall takk

    Standard

    jeg bruker en stålomspunnen slange ut fra hullet til oljetrykksbrytern.
    kobler den til en alu klump på innerskjermen og bore hull i den til oljetrykksmåler og oljetrykksbryter som tenner en autometer prolite lampe hvis trykket synker under 19psi trur jeg det var.
    oljetempen har jeg i sida på bunnpanna. ikke under da den kan subbes i filler ganske lett.

    Sist endret av rogern; 11/03/10 kl 21:18

  6. #6
    Registrerte brukere Fighter sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Mandal
    Innlegg
    274
    Antall takk

    Standard

    Flott løsning du hadde der rogern når jeg tenker meg om litt så er det nok lurt å ha tempgivern på siden ja.
    BMW E34 525i
    BMW E30 316iA

  7. #7
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Fighter Vis post
    Kan jo bare borre hull i tappeskruen og gjenge inn der
    Holder med deg om å styre unna y-ledd, iallefall med oljetrykksmåler, da dem er ganske store og klumpete, og vil nok medføre brudd i y-leddet.
    Aner ikke om det finnes noe med bryter i jeg, aldri sett det før.
    Men du kan jo elektronikk? Kan jo prøve å lage en sak som tenner oljelampa når du er nede på så og så mye trykk?
    Tenkte faktisk på dette med elektronikk før i dag . Akkurat det kan jo gjøres veldig enkelt med få komponenter. Vært greit å slippe den originale bryteren og bare hatt giver på det.

    Vil helst ikke ha tempgiveren i tappeskruen av servicegrunner og fordi det er et veldig utsatt punkt (bånnpanna mi ser allerede ut til å ha fått seg en trøkk der). Er kurant å få satt den i en egen mutter der, bare sveiser klar en annen bånnpanne på forhånd (regner med den er lik på sugemotor og turbo?).

    Smart løsning, rogern. Men når jeg tenker meg om så blir det kanskje billigere for meg å bytte ut oljetrykksbryteren med en giver og lage litt elektronikk for å tenne oljelampa under et visst trykk . Hvis ikke blir det nok å lage noe av det samme som du har laget. En sånn aluklump kan jeg jo lage selv relativt enkelt med en søylebormaskin og.
    Sist endret av ChrML; 11/03/10 kl 21:27

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. jan. 2010
    Innlegg
    615
    Antall takk

    Standard

    men hvorfor må du lage deg en oljetrykksvakt når du kan montere en oljetrykksbryter. er jo samme sak?

    ja en aluklump er jo greie saker. borre noen hull og gjenge litt.
    jeg bruker salnge for og få det unna motorn. er så trangt og fælt neddi der.

  9. #9
    Registrerte brukere Fighter sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Mandal
    Innlegg
    274
    Antall takk

    Standard

    Er samme bånnpanna ja!.
    BMW E34 525i
    BMW E30 316iA

  10. #10
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av rogern Vis post
    men hvorfor må du lage deg en oljetrykksvakt når du kan montere en oljetrykksbryter. er jo samme sak?

    ja en aluklump er jo greie saker. borre noen hull og gjenge litt.
    jeg bruker salnge for og få det unna motorn. er så trangt og fælt neddi der.
    Tenkte for å slippe å montere oljetrykksbryter. Sånn at jeg bare kan stappe oljetrykksgiveren rett nedi blokka og fortsatt få originale oljelampa til å fungere.

  11. #11
    Registrerte brukere 780V8 sin avatar
    Medlem siden
    07. mars 2010
    Sted
    Tønsberg
    Innlegg
    29
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Tenkte for å slippe å montere oljetrykksbryter. Sånn at jeg bare kan stappe oljetrykksgiveren rett nedi blokka og fortsatt få originale oljelampa til å fungere.
    Hvorfor gjøre det så vanskelig? Finnes jo oljetrykksgiver med egen utgang for oljelampa.
    Summit har bl.a. DENNE. Den har jeg selv montert på Volvo original 52mm oljetrykksinstrument og det funker fjell
    2 utganger; en for instrument og en for lampe, dessuten er gjengene samme som giveren til Volvo.
    Men merk at denne bare vil fungere på 5 Bars instrument; vet det er levert noen med 3 bar, og da fungerer det ikke.
    Har også prøvd denne på 700 seriens originale oljetrykk som sitter i hovedinstrumentet; funker der også...

  12. #12
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 780V8 Vis post
    Hvorfor gjøre det så vanskelig? Finnes jo oljetrykksgiver med egen utgang for oljelampa.
    Summit har bl.a. DENNE. Den har jeg selv montert på Volvo original 52mm oljetrykksinstrument og det funker fjell
    2 utganger; en for instrument og en for lampe, dessuten er gjengene samme som giveren til Volvo.
    Men merk at denne bare vil fungere på 5 Bars instrument; vet det er levert noen med 3 bar, og da fungerer det ikke.
    Har også prøvd denne på 700 seriens originale oljetrykk som sitter i hovedinstrumentet; funker der også...
    Se der, ja! Det var det jeg etterlyste . Da er jo problemet løst på en enkel måte.

  13. #13
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Den der passer ikke til B230 uten overgang, de har M14x1,5 gjenger.

    Med mindre dere vet av noen annen plass man kan sette oljetrykkvakta på B230 som har de gamle rørgjengene?
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  14. #14
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ArneR Vis post
    Den der passer ikke til B230 uten overgang, de har M14x1,5 gjenger.

    Med mindre dere vet av noen annen plass man kan sette oljetrykkvakta på B230 som har de gamle rørgjengene?
    Kjøpte ein slik overgang hos Summit. Men trur Biltema har det også.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  15. #15
    Registrerte brukere Torra sin avatar
    Medlem siden
    17. des. 2009
    Sted
    Melhus, Sør-Trønderlag
    Innlegg
    2.156
    Antall takk

    Standard

    Eller bare skaffe original oljetrykksgiver fra Volvo?

  16. #16
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Torra Vis post
    Eller bare skaffe original oljetrykksgiver fra Volvo?
    Fins ikkje til B230, den orginale er til gamle blokkene.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  17. #17
    Registrerte brukere Torra sin avatar
    Medlem siden
    17. des. 2009
    Sted
    Melhus, Sør-Trønderlag
    Innlegg
    2.156
    Antall takk

    Standard

    say whaaaat?
    Til hvilke blokker da? B23 og 21?

  18. #18
    Registrerte brukere Øyvind G sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Horten
    Innlegg
    3.654
    Antall takk

    Standard

    dette er jo bilde av venstre side av motoren? oljetrykks giveren sitter jo på høyere side.



    ang den overgangen som ArneR snakker om så selger de den på bilxtra

    gaupe:

    jo, du må bare bruke den overgangen

  19. #19
    Registrerte brukere Øyvind G sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Horten
    Innlegg
    3.654
    Antall takk

    Standard

    sånn har forresten jeg gjort det på 240'n min:

    orginal volvo giver, men jeg har flytta den pga plass (det er rimelig trangt der når du har dynamo på høyere side)








  20. #20
    Registrerte brukere Torra sin avatar
    Medlem siden
    17. des. 2009
    Sted
    Melhus, Sør-Trønderlag
    Innlegg
    2.156
    Antall takk

    Standard

    der er jo hullet til mekanisk bensinpumpe

    Edit: Genial løsning, hvor fikk du tak i niplene osv?

  21. #21
    Registrerte brukere Øyvind G sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Horten
    Innlegg
    3.654
    Antall takk

    Standard

    ja det er det jrg også stussa på (ang. mekanisk bensinpumpe). trodde ikke det var oljetrykk der.

    nipplene kjøpte jeg på tess. den enden du ikke ser på y stykket har jeg kjøpt en mutter (tror også denne kommer fra tess) som jeg sveisa igjen hullet på.

  22. #22
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Eneste er at det hadde vært lurt med pressa slanger. Er ikke glad i slangeklemmer på trykksiden til olja.

  23. #23
    Registrerte brukere Øyvind G sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Horten
    Innlegg
    3.654
    Antall takk

    Standard

    pressa slanger på 5 bar? trenger ikke det. det er trykkluft slanger på lastebiler og hengere som det går opp til 15 bar i. mye bremse slanger (luftslanger) på biler/hengere som sitter med slangeklemmer og de slangene går det 12 bar i.

    jeg har hvertfall kjørt 2 år nå uten problemer.

  24. #24
    Registrerte brukere kermitt sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.722
    Antall takk

    Standard

    jeg har heller ingenting i mot å bruke slangeklemmer på sånne små trykk. men hvilke slanger bruker du? de må jo tåle mye varme og da er det ofte like enkelt å bare klemme på en hydraulikk slange når det likevell er ferdige koblinger på turboen.

  25. #25
    Registrerte brukere Øyvind G sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Horten
    Innlegg
    3.654
    Antall takk

    Standard

    brukte en oljeslange fra tess. blir ikke så varmt der (ikke som jeg har merka hvertfall). veit ikke hvor mange grader den slangen tåler, men en oljeslange tåler endel slange. jeg han sikkert måle temperaturen på slangen når saltet er borte fra veiene her i landet

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •