Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  13
Side 2 av 4 FørstFørst 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 26 til 50 av 78

Tråd: Topp og kam valg 2,3L 8V turbo

  1. #26
    Registrerte brukere MGP sin avatar
    Medlem siden
    10. aug. 2011
    Sted
    Trøndelag - Skaun
    Innlegg
    707
    Antall takk

    Standard

    Kommer jo helt ann på hvor mye squish du vil ha d da....
    MG Performance
    Motormekaniker hos www.cylmo.no

  2. #27
    Registrerte brukere Frigstad Racing sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Lillesand
    Innlegg
    1.929
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av tosk Vis post
    Kommer jo helt ann på hvor mye squish du vil ha d da....
    nå stopper det opp for meg, mulig å forklare litt?

  3. #28
    Registrerte brukere MGP sin avatar
    Medlem siden
    10. aug. 2011
    Sted
    Trøndelag - Skaun
    Innlegg
    707
    Antall takk

    Standard

    Squish er avstand mellom topp og stempel i TDC, jo trangere squish jo raskere respons å effektiv motor, men jo trangere squish jo større er sjangsen for tennings bank.

    Jeg bruker og ligge på 1mm squish på så å si alle motorer som skal ladde normalt, altså ikke no mer enn 1.5bar, skal man ladde 2.5bar å ta ut 800hk legger jeg squishen på 3mm lr mer kommer helt ann på. Dvs at med 3mm squish avstand er så å si all squish effkekt borte

    En motor med 3mm squish kan tåle MYE trykk før den får bank, kontra enn med 1mm, da den blir mye mindre anstrengt, men til gate bruk har jeg kjørt 1mm i alle år, helt opp til 500hk på hjul med 2.3 16v rødblokk.

    Så tommel finger regel på volvo så anbefaler jeg mindre enn 1.5mm lr mer enn 3mm squish, alt i mellom er tikkende bomber på volvo motorer.

    Så hvordan få 1mm squish?

    Jeg bruker cometic stål pakning på 1.1mm, får å få 1mm squish da, så planer jeg blokka til stemplene ligger 0.1mm over planet, å da vil man få 1mm squish når den er montert.

    Nå kan jeg skrive side opp og ned om squish og squish band, men du sjønner tegninga

    mvh
    MG Performance
    Motormekaniker hos www.cylmo.no

  4. Takk Batland, Frigstad Racing, jorg1 takket for denne posten
  5. #29
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Poster som holder dette kompetansenivået er særdeles kjekke.
    Velkommen hit.

  6. Takk mister-klæbu, Audun takket for denne posten
  7. #30
    Registrerte brukere MGP sin avatar
    Medlem siden
    10. aug. 2011
    Sted
    Trøndelag - Skaun
    Innlegg
    707
    Antall takk

    Standard

    Takk for d.
    MG Performance
    Motormekaniker hos www.cylmo.no

  8. #31
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    531 har en litt bedre kanalUTFORMING, men er FOR STORE... å fylle på litt på smarte plasser med Araldite 2014 er å anbefale...

    Om ikke annet bare bruke 530 og flytte kanalen litt til sida (mot sylinderveggen) og fylle igjen litt på andre sida igjen (med Araldite 2014 o.l. feks) samt runde av overgangene også... er litt skarpe kanter der originalt...

    I de fleste tilfeller er portene i
    OEM
    topper for store, ofte 25-30% for mye areal! Fabrikantene bruker dette for å kompensere for "serieproduksjonfinish". Dette gir for liten gasshastighet i kanalen og da i sammenheng med for liten ventil (også
    OEM
    syndrom som fører til for liten diffusorvirkning) gir elendig "RAM-effekt" Og uten "ram" kan man nesten glemme mye VE uten å ladde i bøtte og spann (da tregheten/dynamiske trykket til gassen ofte utgjør over 1 bar over utgangspunktladdetrykket ) Så hvorfor er denne enkle "bar'en" så viktig?... luft som vel som alt annet "henger litt etter", så meste parten av sylinderfyllingen skjer faktisk mens stempelet er på tur opp igjen

    En slik "trang" topp vil nødvendigvis ikke se så bra ut i en flobenk, men det funker bedre i praksis ettersom lufta går i rykk og napp og ikke i en konstant strøm som i en benk...

    Les litt om "Velocity porting" Å følge "mainstream" oppfattelsen om at STORE hull er tingen funker dårlig, dette har jeg erfart selv på egenhånd

    Og hvis du allikevel skal modde toppen litt kan du fylle kammera med sveis og lage diffusorer rundt ventila (noe det er TOTAL mangel på originalt... det vil hjelpe på banketerskelen også da man ikke har store hjørner "en halv mil" fra tennpluggen, samt du bedrer forholdene for gassene både på tur inn og ut, slik at hastigheten blir ivaretatt...

    Som Tosk skriver så vil en liten squish funke bra for motorer med realtivt lite VE (feks. sugiser) da det fysisk er mindre luft som skal flyttes "unna veien/sammles ved pluggen". Mere "pangblanding" gjør nødvendigvis at det blir mere som må flyttes unna også, og da må nødvendigvis også glippa være større Er de for trange, vil ikke "pangblandinga" rekke å slippe unna fort nok og vil da tenne i glippa (pga mye varme og trykk) istedet for ved pluggen...

    Veldig kort sakt er Squishområdene et halvveis "nødvendig onde" som nødvendigvis vil komme av at man prøver å gjøre veien til flammefronten kortest mulig, ved normalen som er å lage brennkammeret så kompakt som mulig inntil pluggen. Sånn ideelt skulle man ønske at flammefronten nådde alle kriker og kroker i kammeret samtidig.

    Eneste fordelen med glippa i seg selv er at om den er riktig størrelse på (dvs så trang som mulig UTEN at det skaper risiko for banking) vil gassene som "flykter" ut av den være med på å homogenisere resten av "pangblandinga" i kammeret = mere stabil og renere forbrenning. Er den riktig vil den faktisk være med på å motbygge tenningsbank (les sammarbeidet mellom passelig kompakt brennkammer og passelig fart på gassene ut fra squishglippa)... og som sagt over her... noe halvveis her funker nødvendigvis ikke så veldig bra... Hvertfall ikke med Volvo
    OEM
    brennkammer utforming...

    Å Kjøre helt uten squish blir ikke bra det heller Da vil varme- og trykkoppbyggingen i kammeret (som følger av at at gnisten har tent på "pangblandinga") gjøre at man får ei sekundærtenning av "pangsuppa" i ytterkantene av kammeret, FØR flammefronten har nådd dit. Som igjen vil føre til for kjapp/ukontrolert forbrenning = tenningsbank igjen... Med mindre det er snakk om SYK VE og VELDIG høyt turtall da
    Sist endret av Njål Nilssen; 21/09/11 kl 19:12
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  9. Takk Frigstad Racing takket for denne posten
  10. #32
    Registrerte brukere Frigstad Racing sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Lillesand
    Innlegg
    1.929
    Antall takk

    Standard

    Takk for godt svar. Er jo derfor vi har forum, så vi som prøver å lære også kan henge med litt

    Skal plane toppen før jeg setter den på, men bør blokka også planes, eller holder det å plane toppen?

    Vet ikke hvor mye toppen er planet fra før, dette påvirker vell squishen da..?

    Fins det noen måte man kan måle dette på, for å finne ut hvor tykk pakning man må ha?

    Takk for gode svar av folk som tydeligvis vet hva de snakker om

  11. #33
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Frigstad Vis post
    Takk for godt svar. Er jo derfor vi har forum, så vi som prøver å lære også kan henge med litt

    Skal plane toppen før jeg setter den på, men bør blokka også planes, eller holder det å plane toppen?

    Vet ikke hvor mye toppen er planet fra før, dette påvirker vell squishen da..?

    Fins det noen måte man kan måle dette på, for å finne ut hvor tykk pakning man må ha?

    Takk for gode svar av folk som tydeligvis vet hva de snakker om
    Sist jeg hadde av 530 toppen min kan jeg ikke huske å ha sett noen Squish-utsporinger på den, så er nok pakningstykkelsen og "Deck height" som bestemmer det på de motorene...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  12. #34
    Registrerte brukere mister-klæbu sin avatar
    Medlem siden
    05. juli 2011
    Sted
    klæbu
    Innlegg
    316
    Antall takk

    Standard

    skjønne ingenting nesten æ! :-p

  13. Takk Jan-Einar Jenssen takket for denne posten
  14. #35
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mister-klæbu Vis post
    skjønne ingenting nesten æ! :-p
    hvis det med "trange" porter var vanskelig så kan du søke på "velocity porting", for squish vet jeg ikke om det går ant å forklare fordeler ulemper så mye simplere
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  15. #36
    Registrerte brukere mister-klæbu sin avatar
    Medlem siden
    05. juli 2011
    Sted
    klæbu
    Innlegg
    316
    Antall takk

    Standard

    joda, skjønne litt sjø! tenningsbank:not good! ;-) mindre komp, mindre sjanse for det :-D

  16. #37
    Registrerte brukere MGP sin avatar
    Medlem siden
    10. aug. 2011
    Sted
    Trøndelag - Skaun
    Innlegg
    707
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Frigstad Vis post
    Takk for godt svar. Er jo derfor vi har forum, så vi som prøver å lære også kan henge med litt

    Skal plane toppen før jeg setter den på, men bør blokka også planes, eller holder det å plane toppen?

    Vet ikke hvor mye toppen er planet fra før, dette påvirker vell squishen da..?

    Fins det noen måte man kan måle dette på, for å finne ut hvor tykk pakning man må ha?

    Takk for gode svar av folk som tydeligvis vet hva de snakker om
    Leste du ikke hva jeg skrev, står jo hvordan du får/måler squish der. mål om stempla dine er over lr under planet på blokka, skal du kjøre org volvo pakning på 1.5mm å ha 1mm squish da, så må de ligge 0.5mm over "deck"
    MG Performance
    Motormekaniker hos www.cylmo.no

  17. #38
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. jan. 2011
    Innlegg
    76
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av tosk Vis post
    Med tanke på varme er K-kam d beste valget da den har nock vinkel på 110grader noe ikke A kamen har, har selv bremset 408hk med k-kam fult trykk på ca 3500rpm, startet å ladde litt over 2000rpm, men kammen bør stilles med kam drev å ha mellom 2-2.5mm åpning i TDC for å funke, i orginal innstilling blir den treg til å bygge ladd.

    Dette gjelder også A-kam ca 2-2.5mm løft i TDC så henger den med et stykke, 370hk er meste jeg har sett med denne.

    Men om du ikke vil bruke org kamm så ring kenneth på KM cams, han er flink

    mvh
    Når vi snakker om 2-2,5mm åpning på TDC så nærmer vi oss vel snart og fløtte ei tann eller to? Mulig jeg tenker feil, og at det blir noe annet med justerbart
    Kamdrev? Det er sikkert ett jalla drev det jeg har, men er jo nesten ikke så mye og få justert. Hehe

  18. #39
    Registrerte brukere MGP sin avatar
    Medlem siden
    10. aug. 2011
    Sted
    Trøndelag - Skaun
    Innlegg
    707
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av T.T Vis post
    Når vi snakker om 2-2,5mm åpning på TDC så nærmer vi oss vel snart og fløtte ei tann eller to? Mulig jeg tenker feil, og at det blir noe annet med justerbart
    Kamdrev? Det er sikkert ett jalla drev det jeg har, men er jo nesten ikke så mye og få justert. Hehe
    Med cat cams, nuke drev osv, kan du fint stille over 3mm løft ja, ikke mye som skal til for å få mere løft, husk ventile står allerede åpen med ca 1-1.5mm på A kammen da om jeg ikke husker feil, mange år siden jeg rota med A kam

    Bare hiv på måle urert når du justerer så ser du
    MG Performance
    Motormekaniker hos www.cylmo.no

  19. #40
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. jan. 2011
    Innlegg
    76
    Antall takk

    Standard

    Ja får prøve og måle og styre på:-)
    Men jeg har freda ut litt i stempla som jeg leste om i en annen tråd her, og jeg m bare si at jeg liker og prøve og feile selv, så jeg er ikke sikker på utfallet, men jeg har fått komp på 7,8. Har jeg rota. Det til eller går det? Før jeg gjør noe mer:-P bruker gullpakning, den er jo å litt tjukk.

  20. #41
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av T.T Vis post
    Ja får prøve og måle og styre på:-)
    Men jeg har freda ut litt i stempla som jeg leste om i en annen tråd her, og jeg m bare si at jeg liker og prøve og feile selv, så jeg er ikke sikker på utfallet, men jeg har fått komp på 7,8. Har jeg rota. Det til eller går det? Før jeg gjør noe mer:-P bruker gullpakning, den er jo å litt tjukk.
    Planlagt å ladde mye eller?
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  21. #42
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av T.T Vis post
    Ja får prøve og måle og styre på:-)
    Men jeg har freda ut litt i stempla som jeg leste om i en annen tråd her, og jeg m bare si at jeg liker og prøve og feile selv, så jeg er ikke sikker på utfallet, men jeg har fått komp på 7,8. Har jeg rota. Det til eller går det? Før jeg gjør noe mer:-P bruker gullpakning, den er jo å litt tjukk.
    Det går som en drøm om du ikke driter deg totalt ut med unødvendigheter som 531 topp, "Værsting" kam og kjempeturbo.

  22. #43
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. jan. 2011
    Innlegg
    76
    Antall takk

    Standard

    530 topp som er "pussa" i kanalene, A kam, netics super60 turbo.
    Hadde vel ikke planer om å lade mere enn 1.5 :-P

  23. #44
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Dette er ett mildt og snilt oppsett og til da er 7,8:1 akkurat helt passelig.
    1,5 BAR er ikke langt unna det maksimale brukbare ladetrykket på en slik turbo, så det er også passelig. Spår at resultatet her blir noe som funker godt i praksis og gir mye kjøreglede. :-D

  24. #45
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. jan. 2011
    Innlegg
    76
    Antall takk

    Standard

    Da er det jo ikke noe og være redd for :-)
    Bare få justert kammen og satt på 590cc dysene og TJ Racing chippene så blir det enn benking for å se:-)

  25. #46
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av T.T Vis post
    Da er det jo ikke noe og være redd for :-)
    Bare få justert kammen og satt på 590cc dysene og TJ Racing chippene så blir det enn benking for å se:-)
    Absolutt ikke og tvert imot.
    Justering av kam må testes. På "ville" oppsett er de vanlig å kjøre mye advance på kammen slik Tosk foreslår, men på ett mildt og snillt oppsett som dette så ville jeg begynt med like mye løft på begge ventilene i ØD da dette vanligvis trekker dreiemomentkurven litt lenger opp på turtall. Dette er en fordel for du får nok tilstrekkelig med krefter på lavere turtall hvis chipet funker som det bør.
    Som sagt, du bør teste med forkjellig kamtiming og se hva DU foretrekker.
    EDIT.
    Forresten, du sier super 60 som er betegnelsen på en ren T3 turbo.
    Er det en slik du kjører eller er det en eller annen SPR60? I tilfelle hvilken?
    Jo større turbo du har jo høyere løft kan du ha på innsug i ØD som Tosk sier.
    Sist endret av Batland; 23/09/11 kl 12:19

  26. #47
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. jan. 2011
    Innlegg
    76
    Antall takk

    Standard

    Det er en t3 variant skal være. Kjøpt på KRB, trur det er en ann komp innpeller, er hvertfall 63ar eksos. Og komphuset er større enn t3 fra ET motoren.
    Skal se om jeg finner specsa når jeg kommer hjem:-)

    Ett kjappt søk så fant jeg den. Var sånn F1-49 komp vifffte som var forskjell sku holde opp til 320hk
    Sist endret av T.T; 23/09/11 kl 14:02

  27. #48
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av T.T Vis post
    Det er en t3 variant skal være. Kjøpt på KRB, trur det er en ann komp innpeller, er hvertfall 63ar eksos. Og komphuset er større enn t3 fra ET motoren.
    Skal se om jeg finner specsa når jeg kommer hjem:-)

    Ett kjappt søk så fant jeg den. Var sånn F1-49 komp vifffte som var forskjell sku holde opp til 320hk
    Herlig. Rett og slett helt perfekt turbo til dette bruket med ett unntak.
    Turboer til Volvo er dessverre utstyrt med ett slikt WG hus:

    Det vil være en kjempefordel om man oppgraderer til noe slikt samt 3" downpipe, du vet, slik Volvo måtte gjøre i Gr.A.

  28. #49
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Enig, de ATP wg-husene der er deilige, hadde et slikt på forrige turboen min før det ble ekstern wg..
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  29. #50
    Registrerte brukere Frigstad Racing sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Lillesand
    Innlegg
    1.929
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av tosk Vis post
    Leste du ikke hva jeg skrev, står jo hvordan du får/måler squish der. mål om stempla dine er over lr under planet på blokka, skal du kjøre org volvo pakning på 1.5mm å ha 1mm squish da, så må de ligge 0.5mm over "deck"
    Jeg har lest det flere ganger, jeg skrur bare på hobbybasis og prøver å lære, har ingen utdannelse innenfor dette.. Sorry hvis jeg spør dumt, men er det ikke derfor vi har forum da?

    Det jeg spør om er om blokka også må planes eller holder det bare plane toppen når man bytter topp?

    Så tenkte jeg at siden toppen har blitt planet før, så kanskje noen desimaler millimeter av godset i toppen var forsvunnet, så derfor lurte jeg på om dette påvirker squishen?

    takker for svar

Side 2 av 4 FørstFørst 1 2 3 4 SisteSiste

Lignende tråder

  1. Funderinger rundt kamaksel valg b230 8v turbo
    By Holck in forum Avansert trimming
    Svar: 10
    Siste post: 20/06/11, 21:57
  2. Trenger hjelp til valg av turbo.
    By wunder-hansi in forum Motor og gir
    Svar: 4
    Siste post: 24/04/11, 22:13
  3. valg av turbo bygg?
    By ///kleven in forum Motor og gir
    Svar: 1
    Siste post: 27/03/11, 01:09
  4. turbo valg ..
    By Jørni in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 24/03/11, 20:25
  5. kam valg
    By turbodreams in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 7
    Siste post: 19/03/11, 00:38

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •