Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  88
Side 1 av 92 1 2 3 11 51 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 2281

Tråd: ChrML's Worklog [Volvo 940 LT - 1995]

  1. #1
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard ChrML's Worklog [Volvo 940 LT - 1995]

    ChrML's Worklog for
    Volvo 940 LT [1995]




    Beskrivelse:
    Jeg kjøpte bilen like før jeg fikk lappen i Januar 2008. Først var planene egentlig bare å holde den original med kanskje litt oppjustert ladetrykk. Men etterhvert så har det ballet seg på, så nå er planen en komfortabel, strøken og holdbar bil med ca 400 hk.


    Spesifikasjoner:
    • B230FK motor
      • Stor turbo [KKK27 turbo montert på Ajden grenrør]
      • Ekstern wastegate [HKS 50mm kopi ekstern wastegate]
      • Portet 530 topp [46/37.5 rustfrie ventiler, VX3 kam, hardere ventilfjører og chrome molly retainers]
      • LH Jetronic 2.4 [Viking Ecomax chip, Bosch 558 dyser, Bosch 012 3" LMM]
      • Forsterket clutsj [Sachs TP-763 trykkplate med standard lamell]


    • M90 girkasse

    • Multilink MK2 1065 bakaksel
      • Gaz coiloverdempere med 10" og 300 lbs fjærer
      • Original slyngdiff


    • Annet
      • Lesjøfors senkefjører foran med Bilstein Sprint
      • 3.5" rustfri eksos


    Utstyr:
    • Air Condition [ettermontert]
    • Klima med automatisk temperaturregulering [ettermontert]
    • 4x elvinduer [ettermontert]
    • Cruisekontroll [ettermontert]
    • Eljustering av speil
    • Utetemp


    Korttidsplaner:
    • Få alle småting helt og 100% ordentlig (bytte av kupevifte, gassdempere til koffortluke osv...)
    • Montere originalvinge og 960 kanalskjørter
    • Lydisolering (lav prioritet)


    Langtidsplaner:
    • Full overhaling av bakstilling med: alle deler sandblåst, nye lager, egenprodusert Superflex overalt, justerbar bladfjør med digressive Bilstein dempere og Truetrack sperre.
    • Coilovere foran
    • Pluggbar og lett demonterbar basskasse
    • Rette/fikse småskader i karrosseriet


    Veldig langtidsplaner:
    • Ny innmat i motoren
    • ZF 6- trinn kasse
    • Datasprut med carputer (hobbyprosjekt på sidelinjen)


    Oppdateringer:







    Sist endret av ChrML; 01/12/10 kl 23:03

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Bruker du ikke senkefjøra + bilstein demprene mer?

  3. #3
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    Bruker du ikke senkefjøra + bilstein demprene mer?
    Bytta til standard nivåmatfjør. Viser seg at senkebladfjøra egentlig er for nivåmat og at den er like stiv/slapp som vanlig nivåmatfjøra, bare at nivåmatfjøra er 2-3 cm høyere.

    Etterhvert så blei senkebladfjøra veldig lav, så lav at Bilstein demperene stod i bånn nesten og bilen stå nedpå de gummiputene. Derfor virka fjøringa stiv og pent lav til jeg så at det er gummiputene som gjorde den så stiv . Derfor satt jeg på nivåmatfjøra så den får en normal senka høyde bak igjen til vanlig, men er fortsatt veldig sigen med litt vekt/folk baki.

    Så blir nok coilovers fra Kaplhenke etterhvert, kanskje med senkebladfjøra i tillegg så den blir mer progressiv/lite sigen. .

    Legger ut film seinere i kveld/mårra når jeg legger ut alle oppdateringene hvor vi testa stivheten på fjørene. Senkenivåmat vs nivåmat.

    Bilsteindemperene står fortsatt på bak .
    Sist endret av ChrML; 16/12/09 kl 12:00

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Husker jeg stussa over at det lå under kategorien til nivåmat settet ja
    Noen som sa man kunne varme senke de orginale fjørene. jeg har ikke prøvd enda. men tenkte å prøve på en. se hvor mye varme som må til for å ikke skade / ødelegge den.

  5. #5
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    Husker jeg stussa over at det lå under kategorien til nivåmat settet ja
    Noen som sa man kunne varme senke de orginale fjørene. jeg har ikke prøvd enda. men tenkte å prøve på en. se hvor mye varme som må til for å ikke skade / ødelegge den.
    Skal faktisk ikke så mye varme til for å ødelegge de. Usikker på om senkenivåmatfjøra mi er ødelagt, men kjørte et par dager med eksosanlegget rettet mot bladfjøra ca 20-30 cm unna.

    Etter demontering så jeg at det hadde oppstått en haug med bobler i fjøra der eksosen hadde gått. Så den tålte ikke det. Virket ikke noe mykere i den enden, men sikkert ikke helt bra.

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    blir nok litt feil måte å varme den på hehe. hvis man søker på google ang corvette og lowering så finner man mange tips + forskjellige steder som lager fjør tilpasset din vekt etc. er lenge sia jeg har holdt på med det der nå, så skal friske opp litt en kveld. men hadde vært fint å sluppet å ha coilovers

  7. #7
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard Oppdatering 21.06.2009

    Oppdatering 21.06.2009 - MK2 Multilink kjøpt inn fra Sverige




    Her er en MK2 multilink på henger rett etter den ble hentet fra Sverige. Den skal på 940in etterhvert . Kommer fra en 3 liter 960 med de tjukke drivakslene. Ga 2900 svenske kroner for den.







    Begynt å demontere den litt.







    Håndbrekkmekanismen på MK2 multilink. Litt mer genial enn den på 940. Lettere å spenne fjøra og da fjøra er den stål- "skoa" der. Bare å hooke innpå begge og bikke håndbrekkskoene på plass der de skal ligge via navet.







    Multilink klokka. Sitter en slyngdiff i denne. Fikk en ekstra også gratis også med slyngdiff i.







    Multilink navet. De fleksible stikkakslene sitter på. Dessverre er det 26 splines istedet for 27 splines så det er litt vanskeligere å finne en sperre til denne. Må sannsynligvis bestille nye ender med 27 splines.







    Bærebroene.







    Øvre lenkearm.







    Nedre ramme. Denne er skrudd med mange skruer i den øvre alu ramma på første bildet. Bladfjøra sitter skrudd på denne.







    Nedre lenkearm.







    Øvre alu ramme som alt sitter skrudd i, som igjen skrus i karrosseriet.







    Krengestaget. En del tjukkere enn den på stiv aksel og bedre oppheng til det .







    Stopperen ved bånning av demping. Sitter gummipropper på nava som stopper mot denne som skrus i hjulbuene (ferdig gjenga hull). Sånn at de stopper hjula før noe annet smeller oppi eller blir ødelagt.

  8. #8
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard Oppdatering 23.06.2009

    Oppdatering 23.06.2009 - Tilpassing av bakluke




    Fikk også en bakluke gratis fra Sverige i forbindelse med en spoiler en kamerat kjøpte samtidig som multilinken . Begynte såvidt å tilpasse den for seinere lakkering. Sveiser igjen gamle hull til skilt som var rustet istykker og hull til låsen.
    Sist endret av ChrML; 16/12/09 kl 23:40

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Innlegg
    853
    Antall takk

    Standard

    Blir bra detta her Fett med multilink!
    Bmw e34 520i
    Volvo 760 Cruise bil.
    Volvo 240 Turbo! - Solgt
    Volvo amazon 70m Prosjekt!
    Bmw e34 535i - Solgt ,Bmw e30 turbo banebil - solgt

  10. #10
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Bra prosjekt du har Jævlig kor svenske delar skal sjå ut :(
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  11. #11
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Oppdatering 26.06.2009 - Rynkefrie dørsider kjøpt inn




    Da var grå rynkefrie dørsider kjøpt inn. Betalte 1500 kr for de i Norge .





    Oppdatering 27.06.2009 - Bytte av bensinpumpe




    På vei for å hente de rynkefrie dørtrekka så gikk såklart bensinpumpa til helvete. Fikk noen feilkoder og nykking først og etterhvert så stoppa det helt. Gamle bensinpumpe demontert. Den gikk faktisk når jeg prøvde den utenfor tanken (selv om man egentlig ikke skal gjøre det :P), men det er nok pga litt risting under demontering. Bare å få bytta.







    Kjøpte inn en 960 bensintank med pumpe og armatur for at jeg skulle ha en pumpe å sette inn. Det raskeste jeg fikk tak i og uansett måtte jeg jo ha 960 bensintank når multilinken skal på.







    Kan ikke bytte tanken før multilinken monteres så måtte bruke 940 tank. Armaturene var forskjellig så 960 pumpa måtte over på 940 armaturen. 960 pumpa hadde noen spolegreier forkobla og en anderledes plugg så jeg måtte klippe den og skjøte ledningene på 940 armaturen.







    Her er skjøtingen gjordt. La skjøtehylsene litt fra hverandre med hensikt i tilfelle plasten ikke skulle tåle bensin for å hindre kortslutning. I ettertid etter neste demontering har disse skjøtehylsene vist seg å tåle bensin svært bra, ingen skade på isolasjonen.

    Da var bilen oppe å gikk igjen med 960 pumpe .

  12. #12
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Oppdatering 29.06.2009 / 01.07.2009 - Noen deler til multilinken ankommet




    Deler jeg har fått til multilinken. Senkebladfjør bak samt nye bremseskiver, klosser og håndbrekksko fra Mekonomen.






    Overhalte calipere fra Mekonomen. Ser bra ut.

  13. #13
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Oppdatering 12.07.2009 - Litt forsking på bakaksler




    Demontering av den ene multilink klokka jeg har. Den med 3.93 utveksling. For å måle og se om utveksling fra stive aksler kan benyttes. Som dere ser så trengs ikke ekspansjonsverktøy for å ta ut differ her i gården .







    Gamle 1041 akselen demontert. Innmaten her har kvernet blant annet et slyngelodd og litt forskjellig, klunket og smallt og lagde litt lyder nå og da .







    Differ fra stiv aksel og multilink. Til venstre er en slyngdiff fra en stiv aksel (merk skadene på kronhjulet ), til høyre er en slyngdiff fra en multilink. De er helt like bortsett fra at utgående aksler på multilink er 26 splines istedet for 27 splines og akslene er litt mindre i diameter.







    Pinjong fra stiv aksel til venstre og multilink til høyre. Disse ser også veldig like ut, men har ikke målt lager og aksler med skyvelær enda.

  14. #14
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Oppdatering 22.07.2009 - Ombygging til multilink påbegynt




    Bilen rigga for langtidsskruing og gamle bakakselen under demontering .







    Den nye senkebladfjøra montert på nedre multilink ramme.







    Fremre brakett til bærebroer montert. Denne monteres bare der den gamle bærebrua til stive akselen satt fra før. Skruehullene passer overens .















    Fremre brakett som multilink ramma skal skrus fast til prøvepasses.








    Det viser seg at det bare er et skruehull som passer. Derfor settes det inn en skrue i dette skruehullet så sveises resten av braketten på.







    Da åker 940 tanken. God plass under her nå .







    Knut sitt sidepipeprosjekt på bilen min . Eksosanlegget jeg hadde passet ikke over multilinken så det ble laget en midlertidig sidepipe.







    Her sveiser Sondre brakettene mine fast .







    Brakettene ferdigsveiset!







    Byttet til 940 flens på klokka bak. Viser seg at den kommer ekstremt nærme klokka pga anderledes utforming på flensen, så skruene måtte faktisk settes inn før flensen settes på. Det går akkurat! Hadde ikke gått med muttere der. Men spent på om det nå går an å få ned mellomakselen enkelt i ettertid.







    Litt ymse overflaterust over tanken og rundt omkring blir pusset ned og grunnet når jeg først er under der. Områder som er kappet/pusset/sveiset på blir også nøye grunnet.







    Sveisene til fremre brakettene kittet.







    Malt med Hammerite, hulromssprøytet og ferdig behandlet .







    Stopper for bånning av dempere montert (ferdig gjenget hull). Mutter til bakre festet sveiset inn i rammevangen.



    Bilstein Sprint dempere montert på multilink bærebroene. Passet nesten rett på. Bare presset ut hylsa som sto imellom foringen og boret opp foringen litt og satt de på bærebroene.







    960 bensintanken som skal monteres pga 940 tanken kommer i veien for multilink ramma.


    Det var alt for denne oppdateringen . Denne oppdateringen er for ca 3 dager.

  15. #15
    Registrerte brukere TurboHansen sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Innlegg
    966
    Antall takk

    Standard

    Mye fine bilder her jeg må si jeg liker den bilen din og det du har gjort med den

  16. #16
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TurboHansen Vis post
    Mye fine bilder her jeg må si jeg liker den bilen din og det du har gjort med den
    Takk takk

  17. #17
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard Oppdatering 27.07.2009

    Oppdatering 27.07.2009 - Ombygging til multilink




    Her legges klokka på nedre delen. Øvre delen skrus så på og klemmer klokka fast.







    Nesten ferdig med å sette sammen multilinken igjen. Brukte spansett til å komprimere fjøra for å få på det siste som er igjen, dvs nedre lenkearm som sammen med øvre lenkearm holder fjøra komprimert når hjula ikke har belastning.







    Her kommer monteres multilinken på bilen.


    Har dessverre ingen bilder av monteringen av bensintanken. Måtte lage brakett der pga mangla den 960 braketten som egentlig skulle være der.







    Så ble multilinken ferdig .

  18. #18
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard Oppdatering 08.08.2009

    Oppdatering 08.08.2009 - Litt shining av bilen




    Motorvask . Ikke så mye gromdeler oppi der enda men.







    Behandlet fangerene med silikonspray. Har i ettertid vist seg å trekke til seg mye støv men :(.







    Kjapp utvendig vask .







    Par bilder jeg tok under kjøringen.







    Sånn ser bilen ut for øyeblikket. JA, bilen trenger noen råe felger .









    Sånn ble bilen med den nye bakstillingen . Litt heftigere enn stiv aksel!







    Blei litt camber og .







    960 bensintanken. Den er litt mindre der multilinken er i veien og har en ekstra del og akseltunnell i midten. Rommer like mye, 80 liter .







    Synd den midlertidige sidepipen ødelegger litt :P.

  19. #19
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard Oppdatering 20.08.2009 og 23.8.29

    Oppdatering 20.08.2009 - 3.5" rustfritt eksosanlegg mottatt




    4" Endestuss, samme som på JT bare med 3.5" inn.






    Alle eksosdelene jeg har bestillt. Kosta over 5000 kr. Bygger bare fra katalysator og bakover først til etter EU. Så blir det hele veien etterhvert når jeg gidder.







    Såpass må en ha .





    Oppdatering 23.08.2009 - Begynt tilpassing av eksos




    Glemte å skjære vekk resten av festet til panhardstaget når jeg monterte multilinken så måtte skjære det nå. Litt vanskelig men fikk akkurat trøkt en vinkelsliper oppi der og pussa og vrikka det vekk. Sånn at det er plass til eksosanlegget .







    Sånn var i utgangspunktet planen, lang 90 grader rundt multilinken, men det funket dårlig og ble liten plass rundt rørene så det ble etterhvert endret.







    Krengestaget montert . Fytti for en forskjell det utgjorde! Som natt og dag, merka hvor godt bilen kan ligge på veien da, selv med gamle nedslitte vinterhjul bak :P.

  20. #20
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard Oppdatering 28.08.2009

    Oppdatering 28.08.2009 - Demontering av interiør påbegynt

    Skal montere automatisk klima anlegg. Skal til med å demontere hele dashen for å montere klimapakka som skal under.





    Da er masse "bevisposer" fra Tess kjekt å ha . Mye smådeler og skruer som skal på plass igjen som kan være vanskelig å finne ut av hvis ikke merket.







    Etter litt demontering så det sånn ut . Alt demontert bortsett fra selve dashbordet.





    Oppdatering 29.08.2009 - Demontering av dash fortsetter



    Da var dashbordet også demontert . Kurant å demontere egentlig. Bare å demontere airbag/ratt, klippe strips på undersiden og ta ut sånne klips som holder kablene oppe. Og bare å løfte rett ut.
    Sist endret av ChrML; 17/12/09 kl 18:10

  21. #21
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard Oppdatering 30.08.2009

    Oppdatering 30.08.2009 - Demontering av gammel klima




    Dette er den gamle varmepakka som skal ut.







    Sitter i en festebrakett under frontplata også.







    Fant litt rust under der i en sveis. Fyller det med hulromsolje, det holder seg bra og rusten får ikke utvikle seg videre. Blir ikke noe greie på å pusse det der.







    Gamle varmepakka ute . Rimelig tomt inni der nå! Og ja, jeg kjører faktisk sånn for øyeblikket :P.







    Nye klimapakka som skal inn. En del større .

  22. #22
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard Oppdatering 31.08.29

    Oppdatering 31.08.2009 - Støyisolering bak dash



    Støydempingsprodukter som skal brukes bak dashbord og klima for å minske motorstøy inn i bilen.







    Støyisolering påbegynt. Hadde på den tjukke matta over hjulbuene foran, Vibroplast over resten.




    Oppdatering 01.09.2009 - Støyisolering bak dash fortsetter



    Stort sett ferdig med støyisolering under dashen.







    Fortsetter å støyisolere under alt dette, altså på tunnellen i mårra. Mye støy fra motorvibrasjoner og girkassedrev som kan dempes .

  23. #23
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Oppdatering 03.09.2009 - Montering av ny klimapakke



    Pga instrumentpanelet liggende løst for at den skal lade når jeg kjører så fikk jeg ødelagt en krets.







    Rask, enkel og holdbar fiks .









    Ny klimapakke lirket inn. Litt kødden å få inn, men ikke noe stort problem. Går akkurat klar av alt mulig.

  24. #24
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard Oppdatering 06.09.2009

    Oppdatering 06.09.2009 - Klima montering




    Ledninger sortert og merket.







    Brakett laget som holder klima i framkant.







    Dessverre ser det ut som gamle luftekanaler opp og fram passet dårlig. Nye er bestillt fra Sverige.







    Dashbord montert midlertidig . Blir kjørende sånn en stund til jeg har fått delene.

  25. #25
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard Oppdatering 20.09.2009

    Oppdatering 20.09.2009 - Klima montering




    Sånn ser det ut for øyeblikket. Fått ventilasjonsdelen så da begynner resten av monteringen .







    Montert ventilasjonssystemet.







    Lagt ledninger dit de skal.







    Midtkonsoll montert.







    Mer ferdig .







    Så og si ferdig. Eneste som gjenstår på bildet er instrumentpanel og airbag. Røyk av airbagledningene i sleperingsmodulen fordi jeg ikke spant den opp 3 runder før montering forrige gang, så har bestillt ny brukt.

    Mangler plugg til temp sensor og litt småting enda da.

Side 1 av 92 1 2 3 11 51 ... SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •