Brukere som er tagget i denne tråden

Viser resultater 1 til 22 av 22

Tråd: 900: Tåkelys forrigling

Hybrid View

Forrige innlegg Forrige innlegg   Neste innlegg Neste innlegg
  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Vanvikan
    Innlegg
    511
    Antall takk

    Standard

    Han kikka på led-pærer i skiltbelysningen,100w nærlys,senking og toning på baklys. Var på en teknisk kontroll langs veien da jeg fikk mangellappen å to etterkontroller på TO forskjellige trafikkstasjoner å alle påsto Xenon ikke var ulovlig på Langlysene. (Volvo 850)
    Femmer skal være rettstillt

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. jan. 2010
    Sted
    Romedal, i stange kommune
    Innlegg
    1.391
    Antall takk

    Standard

    er ikke de ulovlig siden BT sier noe om at reflektorene som er levert org ikke tåler xenon eller noe lignende? jeg prata med en politifyr om det, men så datt jeg av hva han snakka om..

    Går vel an å brenne reflektorene, inte sant eller blander jeg sammen noe?

  3. #3
    Registrerte brukere Tore sin avatar
    Medlem siden
    14. jan. 2010
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.009
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Greenshadow Vis post
    er ikke de ulovlig siden BT sier noe om at reflektorene som er levert org ikke tåler xenon eller noe lignende? jeg prata med en politifyr om det, men så datt jeg av hva han snakka om..

    Går vel an å brenne reflektorene, inte sant eller blander jeg sammen noe?

    Du blander nok sammen litt her...

    Ei standard Xenonpære er på 35W (finnes 55W også).

    Ei standard Halogenpære er på 55W.

    Antall watt sier noe om hvor mye energi pæra bruker. Energien går med til varme + lys. Siden Xenonpæra lyser mer enn ei halogenpære vil en større del av energien gå til lys, altså vil ei xenonpære som trekker like mye energi som ei halogenpære vi mer lysenergi og mindre varmeenergi enn halogenpæra.

    Dette betyr at det er mer varme med halogenpærer og følgelig vil ikke xenonopærer gi brenning av reflektor, noe 100W halogen ofte gjør.

    Nye klarglass-lamper har ofte ett glass av akrylplast, disse er hverken glade i UV-stråler eller varme.

    De xenonpærene jeg har vært borti har også UV-filter. Kan derfor heller ikke se noe problemer med kombinasjonen xenon+glassene.

    MEN siden xenon produserer mindre varme (siden de generelt stråler mer lys, men også fordi de i utgangspunktet oftest er 35W), har de i snøvær ikke samme evnen til å tine evt snø som legger seg på lyktene.
    ---Tore---
    Nåværende kjøretøy X'er fra Volvo
    2015 Volvo XC60 D4 Summum 2005 XC90 D5 Summum
    2018 Volvo V40 T2 Inscription 1998 Volvo V70 2.5T AWD

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •