Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Side 3 av 4 FørstFørst 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 51 til 75 av 85

Tråd: hvor mye kapper dere? :)

  1. #51
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    du bygger ned begge deler ellers linjerer ikke styrestaget med bærebrua og det er vel nesten hakket værre etter hva jeg har fått med meg.
    240 fjører passer vel ikke på 7/9 serie. I allefall ikke framme.

    Gi faen og kapp litt her og der på de vanlige senkefjørene. Med mindre du har planer om å kjøre i hundreoghelvete over alle telehivene som er blir det ikke noe problem.
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  2. #52
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    spørs jo hvor lav du skal ha bilen det

    Men er viktig å bygge ned bærekuler å endeledd like mye som du har senket bilen. da går du bra kjøreegenskaper og en lav bil
    Lenge sia jeg har skrudd noe på forstillinga, så nå har jeg glemt åssen det ser ut under der. Når du bygger ned bærekulene, bare lager du noe som du skrur på bærekula som du igjen kan skru bærarmen på? Noen bilder av dette i praksis?

    Kunne tenke meg å gjøre dette på min etterhvert når evt coilovere foran kommer på.

  3. #53
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Bygger man ned bare bærekula eller bare endeleddet så oppdager man fort man ikke får kjørt en eneste meter med dette.. man kommer seg ikke ut av garasjen en gang :P

    240 dempere passer rett over på de justerbare toppskålene (man får med 2 forskjellige hylser med forskjellige diametere. ene til 240 og den andre til 740 og 940.) (240 demperne er litt tykkere i toppen mins jeg... men dette er ikke noe problem ).

    Jeg pleier å frese meg ut en "spacer" som jeg monterer mellom boltene til bærekula (hvor man monterer fjørbeinet. så man trenger lengre bolder der).
    På endeleddet så gjelder det samme.. Jeg liker å sveise på ei plate som holder alt dette sammen.. (men det er fordi jeg bor på en jævla grusvei hvor gjørme å sand kan drepe nye endelett på noen uker...)
    jeg tror kaphelen(eller hva det nå er) har en smart løsning med en "alt i et" spacer til dette. Jeg har tenkt til å frese noen slike selv. men ikke kommet så langt enda.
    One Ring to rule them all

  4. #54
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Oki. Si ifra hvis du freser ut noen spacere til ca 40-50 mm senk da så kjøper jeg noen av deg .

  5. #55
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    yes. men trukke jeg ville venta på det hehe. sjekk ut hva slags opplegg kahlenke saken har. det er smart laget og laget for 50mm mins jeg.

    Jeg ser en del svensker bruker uniballs og noen forlengere.. men det er ikke no for gatebruk tror jeg.. syns hvertfall det ser veldig spinkelt ut (se bilder av 242n med 2liter 16v og to turbor... er noen få bilder av forstillinga hans.. de bygger ikke ned så mye. men alt hjelper når man senker en del )
    One Ring to rule them all

  6. #56
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    yes. men trukke jeg ville venta på det hehe. sjekk ut hva slags opplegg kahlenke saken har. det er smart laget og laget for 50mm mins jeg.

    Jeg ser en del svensker bruker uniballs og noen forlengere.. men det er ikke no for gatebruk tror jeg.. syns hvertfall det ser veldig spinkelt ut (se bilder av 242n med 2liter 16v og to turbor... er noen få bilder av forstillinga hans.. de bygger ikke ned så mye. men alt hjelper når man senker en del )
    Hmm, jeg finner ikke denne Kaplhenke saken på hjemmesidene dems. Nei, er ikke noen bråhast med mine, kan gjerne ta et halvt år for min del, bare si ifra hvis du skal begynne på noe sånt .

  7. #57
    A.Finstad sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Norway
    VCCN medlemsnummer
    2931
    Innlegg
    3.111
    Antall takk

    Standard

    var ikke så vanskelig å finne da de på 240 passer etter det han sa til meg http://www.kaplhenke.com/index.php?o...d=85&Itemid=33
    Arne Finstad(finsta'n)Granhus 91 model
    1989 modell 245 brukis
    1987 modell 740 turbo prosjekt
    1977 modell 242 Prosjekt
    1988 modell 740 GLE Vinterbil å kansje banebil med sekser
    momy said i could not handle a V8, momy is now religious!

  8. #58
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    se der ja. egentlig et smart design. men jeg er skeptisk til alu i armen til endeleddet. Men han har jo seff brukt riktig type alu etc. Det eneste negative er at en sånn klump i alu ville kostet "nok" penger i norge...
    En billig løsning for folk som vil ha en god bil å kjøre med driter i veigrep er å fjerne røret fra et gammelt fjørbein å skru fast under det orginale..
    One Ring to rule them all

  9. #59
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av A.Finstad Vis post
    var ikke så vanskelig å finne da de på 240 passer etter det han sa til meg http://www.kaplhenke.com/index.php?o...d=85&Itemid=33
    Ok, passer dette på 940? Så ikke helt ut som jeg så for meg. Men bygger ikke denne bare ned styringen eller er jeg helt på jordet? Eneste som er synd er jo at de koster 2500 kr å få til Norge.

  10. #60
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Den bygger ned bærekula også. ellers blir det ikke kjørbart (ikke i det hele tatt faktisk)
    One Ring to rule them all

  11. #61
    Registrerte brukere Mr. Crepsley sin avatar
    Medlem siden
    17. jan. 2010
    Sted
    Senja
    Innlegg
    1.667
    Antall takk

    Standard

    Den bygger vel bare ned bærekula?
    Jørgen Simonsen

    1976 Volvo 242 - Bygdestyggen
    2013 Kia Cee'd Exclusive - Kondemnert
    1978 Volvo 265 V8 - Under restaurering

  12. #62
    Registrerte brukere Fighter sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Mandal
    Innlegg
    274
    Antall takk

    Standard

    Bygger vel ned styringen også denne. Ser ut som den "armen" som går til styringa er flytta ned like mye.
    BMW E34 525i
    BMW E30 316iA

  13. #63
    A.Finstad sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Norway
    VCCN medlemsnummer
    2931
    Innlegg
    3.111
    Antall takk

    Standard

    bygger ned det som trengs denne og TBO det er bygd en del prototyper av alt han bygger og det blir stress testa både før han lager prototypen og etter han har laga den også forandrer han designet etter hva som er best har en annen link som viser litt hvordan han jobber

    ganske mange forskjellige album her inne når man først begynner å se etter http://www.pbase.com/blkaplan/automotive
    Arne Finstad(finsta'n)Granhus 91 model
    1989 modell 245 brukis
    1987 modell 740 turbo prosjekt
    1977 modell 242 Prosjekt
    1988 modell 740 GLE Vinterbil å kansje banebil med sekser
    momy said i could not handle a V8, momy is now religious!

  14. #64
    Registrerte brukere Mr. Crepsley sin avatar
    Medlem siden
    17. jan. 2010
    Sted
    Senja
    Innlegg
    1.667
    Antall takk

    Standard

    Ser det nå ja
    Jørgen Simonsen

    1976 Volvo 242 - Bygdestyggen
    2013 Kia Cee'd Exclusive - Kondemnert
    1978 Volvo 265 V8 - Under restaurering

  15. #65
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av A.Finstad Vis post
    bygger ned det som trengs denne og TBO det er bygd en del prototyper av alt han bygger og det blir stress testa både før han lager prototypen og etter han har laga den også forandrer han designet etter hva som er best har en annen link som viser litt hvordan han jobber

    ganske mange forskjellige album her inne når man først begynner å se etter http://www.pbase.com/blkaplan/automotive
    Ser ut som han har ganske mye peiling på understell, ja. Det er jo fordelen med å betale 2500 kr for dette, at det er en velutprøvd løsning som er garantert å holde.

    Edit: Men er det noen som har prøvd dette på 940 og er helt sikker på at de passer?
    Sist endret av ChrML; 03/04/10 kl 14:07

  16. #66
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    velutprøvd vet jeg nå ikke... å om den holder norske forhold er nok også usikkert over tid. helt andre veiforhold der borte.. jeg er skeptisk.. når det er gjormete og leirete på grusveiene her om høsten så holder ikke helt nye biltema endeledd mange ukene faktisk. enorm påkjenning.
    å akkurat slike ting bør fungere 100% på en bil man skal ha langs veien. ryker det under oppbremsning eller no så er du fuckt. er du heldig kjører du sakte og drar ut i grøfta. er du uheldig så tar du en kraftig oppbremsning og meier ned hus, hager, lastebiler etc..
    One Ring to rule them all

  17. #67
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    velutprøvd vet jeg nå ikke... å om den holder norske forhold er nok også usikkert over tid. helt andre veiforhold der borte.. jeg er skeptisk.. når det er gjormete og leirete på grusveiene her om høsten så holder ikke helt nye biltema endeledd mange ukene faktisk. enorm påkjenning.
    å akkurat slike ting bør fungere 100% på en bil man skal ha langs veien. ryker det under oppbremsning eller no så er du fuckt. er du heldig kjører du sakte og drar ut i grøfta. er du uheldig så tar du en kraftig oppbremsning og meier ned hus, hager, lastebiler etc..
    Vel, det er en tykk klump av stål . Skal vel litt til at det plutselig ryker? Er vel større sjanse for at de lengre skruene som må brukes når man legger en spacer imellom ryker under en oppbremsing enn at det der som er i massivt stål skal ryke.

  18. #68
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Er det ikke alu da? er det jern så er det jo ikke noe problem
    Men da kan du gå for løsningen jeg skrev også... 2 nye fjørbein og 2 topploksbolter samme gjengene og tåler litt
    One Ring to rule them all

  19. #69
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    Er det ikke alu da? er det jern så er det jo ikke noe problem
    Men da kan du gå for løsningen jeg skrev også... 2 nye fjørbein og 2 topploksbolter samme gjengene og tåler litt
    Er stål ja . One piece cast 4140 Heat Treated Alloy Steel.

  20. #70
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    alloy? :P
    One Ring to rule them all

  21. #71
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    alloy? :P
    Alloy er det samme som legering på norsk. Betyr jo bare at metallet er basert på flere en et grunnstoff. For eksempel stål; jern og karbon.

  22. #72
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    ah. lærer noe nytt vær dag (bra å si når jeg er utdannet i dette :P)
    Men da kan du gjøre som jeg skrev.. skal du være sikkerpå at det holder så kjøp ei pakke med pinner på biltema til støpegods og dra noen larver..
    går sikkert å lette litt her å der også i samme slengen(du skjønner jo sikkert hva du må kappe av også )
    One Ring to rule them all

  23. #73
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Prøver å spørre igjen, er styre/bærekule opplegget likt på 240 og 940? Dvs, passer denne på 940? :
    http://www.kaplhenke.com/index.php?o...d=85&Itemid=33


    La også merke til følgende:
    The new steering arm also presents an opportunity to modify the steering leverage ratio. The Quick Steer Roll Correctors have multiple steering leverage ratio options, The stock ratio is available, 20%, and 35% quicker ratio option. For comparison sake, the power steering has a 3.5 lock to lock ratio stock, 20% is 2.8 and 40% is 2.3. The manual rack has a 4.34 lock to lock ratio stock, 20% is ~3.5 and 35% is ~2.8. Now these lock to lock comparisons are not technically correct because the lock of the steering rack is still the same but it is a way to make a comparison that many are familiar with.
    Regner med at man da endrer hvor mye hjulene styres ved å velge hvem av hullene man skrur styrestaget til. Det ytterste vil bli original styre ratio, midterste 20% raskere og nærmest bærekula blir 35%. Men som det står så endrer man jo ikke tannstaget eller hvordan styringen virker, så om jeg for eksempel skrur fast styrestaget mitt i 20 eller 35% mer styring, hva er det jeg må gjøre mer da for at det skal bli riktig mtp svingradius da?

    Hvis jeg ikke tenker helt feil, så vil jo hjulet kunne svinges mye mer hvis jeg skrur fast i det innerste hullet og det er jo ikke kjempegod klaring fra forhjulene til vangen når man ratter helt over originalt. Da vil jo forhjulet ta i vangen da hvis jeg ratter helt over? Eller er det noe som hindrer at man får mer svingradius av å gjøre det, men fortsatt får raskere styring?

  24. #74
    Administrator
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Kongsberg
    VCCN medlemsnummer
    5
    Innlegg
    5.183
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Prøver å spørre igjen, er styre/bærekule opplegget likt på 240 og 940? Dvs, passer denne på 940? :
    http://www.kaplhenke.com/index.php?o...d=85&Itemid=33
    Kaplhenke skal utvikle slike til 740/940 i løpet av våren, så de fra 240 passer ikke.

  25. #75
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av volvoRsport Vis post
    Kaplhenke skal utvikle slike til 740/940 i løpet av våren, så de fra 240 passer ikke.
    Ah, oki, nice! Så forresten akkurat nå at bærekuleopplegget på 240 er en del anderledes enn 940. Da utvikler de det akkurat i tide for meg .

Side 3 av 4 FørstFørst 1 2 3 4 SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •