Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 29

Tråd: motoren dauer.

  1. #1
    Registrerte brukere Gazoline sin avatar
    Medlem siden
    01. feb. 2010
    Sted
    D'town
    Innlegg
    91
    Antall takk

    Standard motoren dauer.

    Hello!

    Har et lite problem da motoren, b230ft, dauer ut hvis jeg drar på og slipper gassen helt, men går helt fint på tomgang ellers. må liksom tappe på gassen før turtelleren går til null, for at den ikke skal daue. Motoren fusker ikke eller har noen problemer ellers. Eneste er at jeg får feilkode på lambdasonden, er den gåen da tru eller får motoren feil blanding?


  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Montert dumpventil eller lignende på den? Kan være lekasje et sted. trykktest.
    det er hvertfall tegn på drukning
    One Ring to rule them all

  3. #3
    Registrerte brukere -Shark- sin avatar
    Medlem siden
    27. feb. 2010
    Sted
    Ski, utafor Oslo
    Innlegg
    523
    Antall takk

    Standard

    Sjekk for falsk luft
    Eksos lekkasje før Lambda sonde
    Lambda sonden kan du måle ut om virker
    LMM kan du nappa av kontakt og se om det er stor forskjell

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. feb. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    528
    Antall takk

    Standard

    Bytte lamdasonden kansje siden du får feilkode på den?

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    levanger
    Innlegg
    2.293
    Antall takk

    Standard

    Er ikke bare at den lampa i dasjen med lambda symbolet lyser da?
    Kawasaki kfx 450r
    BMW E39 525T

  6. #6
    Registrerte brukere Gazoline sin avatar
    Medlem siden
    01. feb. 2010
    Sted
    D'town
    Innlegg
    91
    Antall takk

    Standard

    Er ikke montert dumpventil, men kan se etter lekasjoer, fant ut at det fiser litt eksos imellom toppen og blokka, så lurer på å bytte topppakning, ikke noe overtrykk i olje eller kjølevæske men.
    Skal få målt den lambdasonden, er det noe som vet ca hva jeg skal måle a? kun sjekke om det er brudd eller måle ohmverdi?
    Lamda lampa i dasjen har jeg ikke koblet opp

    Takker for alle svar her

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Vestfold
    Innlegg
    792
    Antall takk

    Standard

    Imellom toppen og blokka? hadde det gjort det så trur jeg neimen ikke bilen din hadde går så reint
    Volvo fantast?

  8. #8
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sikker på at det ikke fiser eksos mellom manifold og topp? Skal litt til for at det skal fise eksos ut mellom blokk og topp uten å berøre vann/olje. Og da hadde nok ikke motoren gått så rent eller.

  9. #9
    Registrerte brukere Gazoline sin avatar
    Medlem siden
    01. feb. 2010
    Sted
    D'town
    Innlegg
    91
    Antall takk

    Standard

    Er ikke så mye, men ser det når jeg lyser med lommelykt og det er mørkt ute, kommer en liten strøm som ligner eksos mellom toppen og blokka rett overfor fordeleren. Syns det var rart sjøl men. Skal bytte toppen etter motorgodkjenning uansett, men er redd for at avgass krava ikke stemmer hvis lambdan er føkka. Er chippa tenning og bensinhjerne om det kan ha noe å si...?

  10. #10
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Lineracing Vis post
    Er ikke så mye, men ser det når jeg lyser med lommelykt og det er mørkt ute, kommer en liten strøm som ligner eksos mellom toppen og blokka rett overfor fordeleren. Syns det var rart sjøl men. Skal bytte toppen etter motorgodkjenning uansett, men er redd for at avgass krava ikke stemmer hvis lambdan er føkka. Er chippa tenning og bensinhjerne om det kan ha noe å si...?
    Den går igjennom avgass med chippet tenning/bensin, men ikke hvis lambda, LMM eller tenningsdeler er for ødelagte. Sålenge katalysatoren er der.

    Motoren skal ikke gjøre dette pga chip eller hvis du ikke har kjøpt noe jallagreier .

  11. #11
    Registrerte brukere Gazoline sin avatar
    Medlem siden
    01. feb. 2010
    Sted
    D'town
    Innlegg
    91
    Antall takk

    Standard

    Okey, tviler egentlig på at noe er ødelagt da den går helt fint og drar godt sett bort i fra at den dauer sånn når gassen slippes brått. Men så regulerer vel lambdan kun ved tomgang og, eller? Skal sjekke om den er i funksjon jeg Takker for alle svar

  12. #12
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Lineracing Vis post
    Okey, tviler egentlig på at noe er ødelagt da den går helt fint og drar godt sett bort i fra at den dauer sånn når gassen slippes brått. Men så regulerer vel lambdan kun ved tomgang og, eller? Skal sjekke om den er i funksjon jeg Takker for alle svar
    Yes, lambda regulerer kun vanlig kjøring og tomgang. Over et visst turtall og belastning så går den i open-loop og da brukes ikke lambdasignalet lenger.

  13. #13
    Registrerte brukere Gazoline sin avatar
    Medlem siden
    01. feb. 2010
    Sted
    D'town
    Innlegg
    91
    Antall takk

    Standard

    Kan det kanskje ha noe med at jeg ikke har dumpventil, sitter vel orginal resirk dump på disse motorene? Noen som har tips om hva jeg kan gjøre for å hindre at den dauer ut da i så fall? :=)

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    And boom goes the dynamite....... søk....
    One Ring to rule them all

  15. #15
    Registrerte brukere Gazoline sin avatar
    Medlem siden
    01. feb. 2010
    Sted
    D'town
    Innlegg
    91
    Antall takk

    Standard

    Hmm, hvorfor ikke bare gjøre om forumet, hvor alle som kriver noe kun får beskjed å søke, eller lete andre steder?

  16. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Det står skrevet så utrolig mye om akkurat dette på forumet. sikkert 40-50 tråder...
    Jeg fant flere tråder bare ved å bla litt på disse sidene..
    Ikke vondt ment. men hvis du søker på lmm etc så finner du også ofte litt andre tips også. som kanskje kan hjelpe til med andre ting.
    One Ring to rule them all

  17. #17
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Lineracing Vis post
    Hmm, hvorfor ikke bare gjøre om forumet, hvor alle som kriver noe kun får beskjed å søke, eller lete andre steder?
    Det er normal forumskikk å sette seg inn i reglene, der står det at man skal prøve å søke før man spør..
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  18. #18
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ArneR Vis post
    Det er normal forumskikk å sette seg inn i reglene, der står det at man skal prøve å søke før man spør..
    Yep. Er igrunn bra det, så kan man heller diskutere litt nye problemer og temaer enn at samme spørsmål repeterer seg 2-3 ganger i uka i nye tråder. Så slipper vi samme folka å svare på det samme ørten ganger .

  19. #19
    Registrerte brukere Gazoline sin avatar
    Medlem siden
    01. feb. 2010
    Sted
    D'town
    Innlegg
    91
    Antall takk

    Standard

    Selfølgelig
    Men har lett mye og finner ikke ut av dette, er slitsomt å måtte holde igjen på gassen hver gang når jeg slipper den. Flere som har samme problem med åpen dump, men jeg kjører uten dump i hele tatt.

  20. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Seff har de det problemet når de kjører uten eller med åpen dump uten å flytte lmm...
    One Ring to rule them all

  21. #21
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Hmm, er jo rart at du skal ha det problemet uten dump da. Da skal jo lufta fortsatt gå tilbake via LMM (baklengs gjennom turbo) og ikke forårsake falske målinger.

    Er ikke noe annet som er galt? Vakumlekkasje eller noe. Har hatt samme problemet selv enkelte ganger, men det så ut til å gå over av seg selv av en eller annen grunn.

    Hvis du kjører uten speedometergiver eller har plugga ut den ledningen bak på instrumentpanelet som gir speedometersignal til hjernen så får du samme problem.

  22. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Lmm skjønner ikke mye når man kjører uten noe eller åpen dump. må flyttes hvis man skal ha "plystrelyd"
    One Ring to rule them all

  23. #23
    A.Finstad sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Norway
    VCCN medlemsnummer
    2931
    Innlegg
    3.111
    Antall takk

    Standard

    skjønner egentlig ikke hvorfor folk sier at bila dems dæver uansett har flere kamerater som har både åpen dump og bare filter for å få lyden og ingen av de bila stopper når dem slepper gassen? skjønner ikke detta jeg noen har problemer med det og noen andre ikke
    Arne Finstad(finsta'n)Granhus 91 model
    1989 modell 245 brukis
    1987 modell 740 turbo prosjekt
    1977 modell 242 Prosjekt
    1988 modell 740 GLE Vinterbil å kansje banebil med sekser
    momy said i could not handle a V8, momy is now religious!

  24. #24
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    De som ikke har problemer får luft til motoren på andre måter. Falskluft gjør at man ikke merker "problemet" som oppstår. men så fort man fikser slike ting så drukner motorn når man gir på litt
    One Ring to rule them all

  25. #25
    Registrerte brukere Gazoline sin avatar
    Medlem siden
    01. feb. 2010
    Sted
    D'town
    Innlegg
    91
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Hmm, er jo rart at du skal ha det problemet uten dump da. Da skal jo lufta fortsatt gå tilbake via LMM (baklengs gjennom turbo) og ikke forårsake falske målinger.

    Er ikke noe annet som er galt? Vakumlekkasje eller noe. Har hatt samme problemet selv enkelte ganger, men det så ut til å gå over av seg selv av en eller annen grunn.

    Hvis du kjører uten speedometergiver eller har plugga ut den ledningen bak på instrumentpanelet som gir speedometersignal til hjernen så får du samme problem.
    Ja, syns og det er merkelig det skal ha noe å si om man har resirk dump, eller ingen. Angående speedometerkabelen har jeg jo vaier på bilen, og den blå/sorte kabelen fra hjernen er ikke koblet til noen ting, kanskje det er den som kødder med meg?


    Og den lille lekasjen som var mellom toppen og blokka, var toppakningen som lakk litt olje, fikk bytta den og ble potte tett!

    TBO; vil det hjelpe å flytte tilbake lmm hvis jeg ikke har dumpventil uansett?


    Takker for alle svar her ;-)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •