Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12

Tråd: Rykking/hard nedgiring på AW42

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juli 2010
    Innlegg
    51
    Antall takk

    Standard Rykking/hard nedgiring på AW42

    Hei

    Lurer på om det er automatkassa (AW50-42) som holder på å ta kvelden her, eller om det kan være noe annet som skjer.
    I lav hastighet så girer bilen for, meg normalt opp, men den gjør innimelloom skikkelig harde nedgiringer ved lave hastigheter. Rykker skikkelig. Er dette et symptom på kasse havari eller kan det være elektronikk som gjør det?
    Kassa ble flushet i november og har gått ca 5000 km etter det. Har peilet olja og mengde ser normal ut, men olja er ikke rød slik jeg trodde den skulle være!? Mer gråaktig med litt rødskjær virker det som.
    Noen som har noen formening?

    Anders
    Sist endret av Holger; 01/07/11 kl 11:25 Begrunnelse: Korrigering av automatkasse type

  2. #2
    Registrerte brukere Sagen sin avatar
    Medlem siden
    12. okt. 2010
    Sted
    Hønefoss
    Innlegg
    627
    Antall takk

    Standard

    Kan hende du bør skylle igjennom enda en gang. Om ikke det hjelper, så er det vel ikke umulig at kassa begynner å bli sliten.

  3. #3
    Registrerte brukere hgnubel sin avatar
    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    VCCN medlemsnummer
    14
    Innlegg
    4.453
    Antall takk

    Standard

    Er det oljekjøler på denne? Misfarget olje kan vel være et tegn på lekkasje fra f.eks. kjølevann? Et verksted bør kunne ta prøve av oljen og finne det ut.

    Jeg har litt lignende problem med min automatkasse, men det er en AW50-51
    AWD
    . Min rykker også mer enn normalt noen ganger når den settes i D, men oljen ser fin ut. Mistenker at neste steg for min er overhaling..
    --
    Bruksbil: 2016 V70 T4 Dynamic Edition
    Prosjekttråd: 2000 V70R AWD Solgt!

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juli 2010
    Innlegg
    51
    Antall takk

    Standard

    Takker for innspill. Det skal nevnes at jeg i vinter måtte etterfylle kjøleveske ved et par anledninger, men dette har stabilisert seg nå. (mener å huske noen skrev noe om en lekkasje på vinter ifb med kobling ett eller annet sted under på v70'ien sin!?) Kan det være at det er kommet kjøleveske i automatkassa på denne måten? Kjølevesken ser forøvrig normal ut og har normalt nivå hele tiden. (sjekker det jevnlig)

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. des. 2010
    Sted
    Der ingen trudde at nokon kunne bu
    Innlegg
    97
    Antall takk

    Standard

    Hvor langt har bilen gått da?? Trekker du hengere og slikt?

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juli 2010
    Innlegg
    51
    Antall takk

    Standard

    Hei

    Endelig hjemme fra ferie.

    Bilen har gått ca 208000. Trekker ikke tungt med henger. Ang olje og missfarging så er jeg nesten sikker på at kjøleveska som ble borte i vinter/vår har havnet i automatkassa. Slik jeg har klart å ressonere meg frem kan ikke automatkassa få kjøleveske i seg fra andre steder enn radiatoren? Olja bærer preg av å ha vann i seg utfra farge (olja var ny i nov. etter flushing). Skal få sjekket radiator og evt bytte denne samt selvfølgelig flushe kassa igjen. Volvo verksted gjorde dette i november, men jeg går for å gjøre det selv denne gange. Det kan da strengt tatt ikke være rakettvitenskap vil jeg tro? Skal man slavisk bruke olje fra volvo, eller kan jeg bruke andre typer til andre priser bare den oppfyller kvalitetskravene? Takknemlig for innspill her :-)

  7. #7
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    Ville skiftet all olje på kassen først og fremst.
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juli 2010
    Innlegg
    51
    Antall takk

    Standard

    Oljen blir uansett skiftet, men hadde en liten diskusjon med en kompis i dag ang. dette problemet.
    Det er overhengende sannsynlighet for at jeg har missforstått når det gjelder kjølingen på automatkassa, men for å oppklare det med hjelp fra dere: Går olja fra automatkassa gjennom en radiator med kjølevæskesløyfe, eller er det kun luft som kjøler olja fra kassa på siden av radiatoren?

  9. #9
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    radiatoren er kombinert automatolje og kjøleveske. Har du automat, er oljekjøleren integrert i radiatoren til kjølevesken. Har du turbo, har radiatoren enda en innebygd oljekjøler til motoroljen.
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juli 2010
    Innlegg
    51
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Morgis Vis post
    radiatoren er kombinert automatolje og kjøleveske. Har du automat, er oljekjøleren integrert i radiatoren til kjølevesken. Har du turbo, har radiatoren enda en innebygd oljekjøler til motoroljen.
    Så hvis jeg har forstått rett så blir oljen fra automatkassa kjølt av kjølevesken i radiatoren. I så fall kan det da forklare kjøleveske i automatkassa hvis radiatoren har en lekkasje på oljekjøle delen til automatkassa?

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Stemmer det, om det lekker der må radiator byttes og kassa flushes godt - gjerne flere ganger.

    Det vil ikke være første gang dette skjer, min fikk ny kasse på 157k pga nettopp dette.
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juli 2010
    Innlegg
    51
    Antall takk

    Standard

    SUKK

    Da er kassa flushet, og det er konstantert at den ikke er som den skal. Slår hardt når den girer fra andre til tredje gir.
    Kjørte rolig og pent, girer helt perfekt fra første til andre men da ikke fra andre til tredje.
    Hva er bilen verdt om den selges med defekt kasse? Bilen er ellers 100% teknisk god stand.
    Ok i karrosseri, slik man kan forvente av en normalt brukt 99 modell.
    Alt er jo hva det koster å sette i en manuell kasse. Noen som har gjort jobben og evt er int i en prat over tlf, for å "peppe" meg opp litt?

    Anders

Lignende tråder

  1. Rykking ved kald motor. V50 1,6D
    By V50 05mod in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 7
    Siste post: 18/06/11, 20:30
  2. Risting ved nedgiring inn til kryss o.l
    By Grøftekanten in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 10
    Siste post: 29/01/11, 21:31
  3. Svar: 74
    Siste post: 16/02/10, 21:22

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •