Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  4
Side 2 av 3 FørstFørst 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 26 til 50 av 61

Tråd: Godkjenning av 400HK i 940?

  1. #26
    Registrerte brukere hgnubel sin avatar
    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    VCCN medlemsnummer
    14
    Innlegg
    4.453
    Antall takk

    Standard

    En liten tur off-topic: Håper ikke noen tror man IKKE risikerer å bli gjeldsslave, miste førerretten for alltid og/eller sende barn i graven bare ved å la være å trimme bilen... 238hk/310Nm er mer enn nok til å ødelegge eget og andres liv hvis man kjører idiot.

    Ikke for å moralisere, men det er idiotkjøring som er farlig, ikke hvor sterk bilen er.

    Vet dette ikke er tråden for slikt, så tilbake til topic:

    Det jeg husker fra tiden jeg abonnerte på norske amcar magazine som skrev en del om ganske omfattende ombygginger er at mye kan bli godkjent hvis man har en god dialog med BT. Rett og slett spørre dem hva som må til for å godkjenne, spørre dem om de har forslag til gode løsninger, hvordan de kan vurdere noe slikt som "godt nok", etc. Stiller man litt vanskelige spørsmål ender du sannsynligvis opp med å bli sendt videre til en som har erfaring med slikt... kanskje fordi han/hun har godkjent/jobbet med lignende før. Litt optimistisk gjerne, men hvis ikke DU tror at det er mulig så tror ihvertfall ikke de at du kan få det til.
    --
    Bruksbil: 2016 V70 T4 Dynamic Edition
    Prosjekttråd: 2000 V70R AWD Solgt!

  2. #27
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av hgnubel Vis post
    En liten tur off-topic: Håper ikke noen tror man IKKE risikerer å bli gjeldsslave, miste førerretten for alltid og/eller sende barn i graven bare ved å la være å trimme bilen... 238hk/310Nm er mer enn nok til å ødelegge eget og andres liv hvis man kjører idiot.

    Ikke for å moralisere, men det er idiotkjøring som er farlig, ikke hvor sterk bilen er.

    Vet dette ikke er tråden for slikt, så tilbake til topic:

    Det jeg husker fra tiden jeg abonnerte på norske amcar magazine som skrev en del om ganske omfattende ombygginger er at mye kan bli godkjent hvis man har en god dialog med BT. Rett og slett spørre dem hva som må til for å godkjenne, spørre dem om de har forslag til gode løsninger, hvordan de kan vurdere noe slikt som "godt nok", etc. Stiller man litt vanskelige spørsmål ender du sannsynligvis opp med å bli sendt videre til en som har erfaring med slikt... kanskje fordi han/hun har godkjent/jobbet med lignende før. Litt optimistisk gjerne, men hvis ikke DU tror at det er mulig så tror ihvertfall ikke de at du kan få det til.
    Det du sier der, er ikke å moralisere, det er helt korrekt Kveste en person kan man strengt tatt gjøre med trimma moped også.

    Og som du også sier, så er et viktig å ha dialog med BT, og gjerne ha en plan med det man gjør. For å henvise til noe ekstremt bygg, så har Magnor Mydlan fra Moi en gateregisrert Ford Granada med en 700Cui Boss (Pro Stock motor?) med doble holset turboer fra Scania 143. Den yter vel grovt regnet 1500-1700Hk og teoretiske 2400Hk som max effekt. Han har bygd om hele bilen mer eller mindre, men som poenget er, det er godkjent. Siden Regeli som trådstarter her har et sånt spørsmål, så foreslår jeg at han henvender seg til Mydland og får noen tips om framgangsmåte, siden han bor en times biltur fra Moi
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  3. #28
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. jan. 2010
    Innlegg
    421
    Antall takk

    Standard

    Nå kan man jo få kadett C og granada som veteran biler og i det tilfelle viss jeg ikke har misforstått så åpner det noen muligheter.

    La oss si at man har fått godkjent 400hk på 940`en, for at det skal være noe poeng så må man jo ringe forsikringsselskapet også.
    Får man i det hele tatt kjøpt forsikring på dette hos alle selskaper?
    Ikke bare gå inn risiko tabellen for å regne premie på det.

  4. #29

    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Bergen
    VCCN medlemsnummer
    1074
    Innlegg
    740
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av GeTReibeAktienGesellschaf Vis post
    Nå kan man jo få kadett C og granada som veteran biler og i det tilfelle viss jeg ikke har misforstått så åpner det noen muligheter.

    La oss si at man har fått godkjent 400hk på 940`en, for at det skal være noe poeng så må man jo ringe forsikringsselskapet også.
    Får man i det hele tatt kjøpt forsikring på dette hos alle selskaper?
    Ikke bare gå inn risiko tabellen for å regne premie på det.
    ringte til forsikringsselskapet for å gjere om forsikringa etter bytte til b230fk med høgre ladetrykk. då fekk eg beskjed om at så lenge det var godkjent hos biltilsynet var det greitt. dei trengte ikkje noko informasjon. men mulig det blir noko værre med større effektuttak.

  5. #30
    Registrerte brukere cossykiller sin avatar
    Medlem siden
    10. feb. 2010
    Sted
    Kleppe, Norway
    Innlegg
    927
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av skjarlie Vis post
    ringte til forsikringsselskapet for å gjere om forsikringa etter bytte til b230fk med høgre ladetrykk. då fekk eg beskjed om at så lenge det var godkjent hos biltilsynet var det greitt. dei trengte ikkje noko informasjon. men mulig det blir noko værre med større effektuttak.
    problemet er at når du da evnt krasjer den og skal ha igjen for verdien i den, så vil du ikke få tilbake mer enn om det var samme motoren som stod i før du stappa oppi fken, mao har du en 518, bygger om til m5, og krasjer så får du penger igjen for en 518 i tilsvarende stand før krasjet

  6. #31
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. jan. 2010
    Innlegg
    421
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av skjarlie Vis post
    ringte til forsikringsselskapet for å gjere om forsikringa etter bytte til b230fk med høgre ladetrykk. då fekk eg beskjed om at så lenge det var godkjent hos biltilsynet var det greitt. dei trengte ikkje noko informasjon. men mulig det blir noko værre med større effektuttak.
    Ja spørrs om svaret hadde vært annerledes om du hadde presisert at det var 400hk, viss de ikke da føler seg trygge på biltilsynet ikke godkjenner sånnt.

    Dessuten tror jeg den jevne "selger"(viss det var det du prata med) hos forsikrings selskapet ikke aner hva du prater om når du sier b230fk og kanskje ikke helt hva høyere ladetrykk er heller.

    Selgerne sier ja til det meste, værre med de du prater med når uhellet er ute-.

  7. #32

    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Bergen
    VCCN medlemsnummer
    1074
    Innlegg
    740
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av GeTReibeAktienGesellschaf Vis post
    Ja spørrs om svaret hadde vært annerledes om du hadde presisert at det var 400hk, viss de ikke da føler seg trygge på biltilsynet ikke godkjenner sånnt.

    Dessuten tror jeg den jevne "selger"(viss det var det du prata med) hos forsikrings selskapet ikke aner hva du prater om når du sier b230fk og kanskje ikke helt hva høyere ladetrykk er heller.

    Selgerne sier ja til det meste, værre med de du prater med når uhellet er ute-.
    ja, er nok litt forskjell. Men når eg ringte fekk eg kun sagt at eg hadde bytta til turbomotor, før selgaren sa at visst det var godkjennt hos biltilsynet, så var det i orden. men er jo godt mogleg det blir ein anna lyd visst det skulle skje noko

  8. #33
    Registrerte brukere regeli sin avatar
    Medlem siden
    28. sep. 2010
    VCCN medlemsnummer
    310
    Innlegg
    955
    Antall takk

    Standard

    Etter en dynotest, så hadde jeg 280HK på bakhjula med 0.7 i ladetrykk. Med 1.4 i ladetrykk, 345hk/500NM. Burde gå greit å godkjenne som "300HK Oppsett" så lenge de ikke måler avgass :P

    Har fått finmappet programmet fra 1500-3000RPM og er nede i 1.0l/mil på blandet kjøring, 14-14.3 i AFR. Hadde 0.9 tidligere med sur chip. Ikke gale i forhold ka så e under panser spør du meg på en rødblokk.

  9. #34
    Registrerte brukere kapli sin avatar
    Medlem siden
    23. jan. 2010
    Sted
    Seljord
    Innlegg
    587
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av regeli Vis post
    Etter en dynotest, så hadde jeg 280HK på bakhjula med 0.7 i ladetrykk. Med 1.4 i ladetrykk, 345hk/500NM. Burde gå greit å godkjenne som "300HK Oppsett" så lenge de ikke måler avgass :P

    Har fått finmappet programmet fra 1500-3000RPM og er nede i 1.0l/mil på blandet kjøring, 14-14.3 i AFR. Hadde 0.9 tidligere med sur chip. Ikke gale i forhold ka så e under panser spør du meg på en rødblokk.
    Hva var oppsettet ditt?

  10. #35
    Registrerte brukere regeli sin avatar
    Medlem siden
    28. sep. 2010
    VCCN medlemsnummer
    310
    Innlegg
    955
    Antall takk

    Standard

    Kjapt oppsummert uten altfor mye detaljer.
    - B230FK blokk (96), med underspyling, borret til 96,3mm
    - Sten Parner stempler, h-råder, veiv (86mm, 2.5L)
    - High Flow oljepumpe (Sten Parner)
    - Volvo 531 topp, portet
    - Spesial slipt kam av Wetterhus Racing/KVS Motorteknikk
    - Dobble ventilfjører, nye ventiler, trykkere osv.
    - Orginal innsugsmanifoil
    - Turbo 8V Spesial Grenrør fra Tubotrimming (ekstern WG montert på)
    - Precision turbo for ekstern WG (400HK turbo)
    - Siemens Deca 3145 750 cc dyser
    - EMS Stinger 4 datastyring, dual coil (wasted spark)
    - BMW ZF girkasse fra 525TDS (94)
    - Sach 763 trykkplate og 6 puck fjæra sinter lamell (228mm)
    - JT 3” eksos hele veien + 200 cell racing katalysator
    - Agip 10W-60 olje
    - Kjører 98 blyfri
    - 400HK/560NM i motor. 345HK/500NM på bakhjul. 1.4 bar ladetrykk.
    Porting av toppen kunne jeg vært uten, da en kan hente ut 440HK med en 530 topp med datastyring. Måtte da ha spesialkam pga. dette :(

  11. #36
    Registrerte brukere regeli sin avatar
    Medlem siden
    28. sep. 2010
    VCCN medlemsnummer
    310
    Innlegg
    955
    Antall takk

    Standard

    Har nå fått justert datasprut "litt ned" og har 232HK ca på bakhjul.
    Tenkte i disse tider å få det godkjent i vognkort.

    Følgende har jeg nå:

    - Bremsepapirer på 232HK fra et tuning firma.
    - Papirer på JT3 eksosanlegget + 200 cell katalysator.
    - Volvo sitt ark med godkjente ombygginger på 900 serien.

    Nå gjenstår bare avgassmåling mener jeg.

    Hva må til for en avgassmåling, er det ikke godt nok med bremsepapir liksom?

    Siden turbo er byttet, så sliter jeg vel litt der og?

    Kan jeg ikke bare fylle E85 på tanken og ta en avgass test hos et firma som er godkjent hos biltilsynet innen chiptrimming eller noe?

    Spørs om datasprut takler E85?

  12. #37
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Bland inn ca. 30% E85. ikke mer det går fint på standardmotorer.
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  13. #38
    Registrerte brukere regeli sin avatar
    Medlem siden
    28. sep. 2010
    VCCN medlemsnummer
    310
    Innlegg
    955
    Antall takk

    Standard

    Hvor mye bedre co får en med 30%? Uansett, sikkert bedre en ingenting. Er jo kullsvart i enderøret :P

  14. #39
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. aug. 2010
    Sted
    askøy
    Innlegg
    132
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Devils Vis post
    Kan fortelle at her i mo i rana går det 2 opel kadett c.

    1.kadett c coupe med c20let datasprut og masse snadder som den er godkjent som 150hk som er maks effekt i de men den har 2 mapp et vei mapp 148.5hk og et gatemap 650+ og det er biltilsynet klar over. er snakker vi 4link wat link volvoaksling, tremec kasse osv bur. radiator i bagasjrom denne bilen er ekstremt påkoster

    2.kadett c sedan gatemapp 148hk banemap 386.5hk og det er og biltilsynet klar over.
    Har du reg.nr på disse 2 bilene?

  15. Takk Amundsen T5r takket for denne posten
  16. #40
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    du får mye bedre viste en 90' 240 med std F motor, den hadde for høy co som en av manglene. 0.64.(Skulle visst være maks 0,5 sa han)
    Fiksa no småtteri og bestilte etterkontroll og den hadde C0 på 0,16
    Han som tok kontrollen på bilen sjekka det flere ganger. kalibrerte måleren 2 ganger, for han fikk det ikke til å stemme at den gamle bilen skulle ha så lav CO. Jeg nevnte jo ikke at jeg hadde fylt på en 5 liter med E85 hadde ca kvart tank bensin, og 5 liter E85.
    Sa jeg hadde skiftet plugger og luftfilter bare
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  17. #41
    Registrerte brukere Espen-K sin avatar
    Medlem siden
    26. mai 2010
    Sted
    Horten
    Innlegg
    802
    Antall takk

    Standard

    Men vi har jo kadetten til Engelund, den skal jo være godkjent for endel flere hester enn originalt.

    http://www.engelund-racing.com/kadett_c_v8.html

    I følge han så er den tuv godkjent og da kan man kjøre lovlig i norge, står vel om den i ett bilsport fra 99 om jeg ikk ehusker feil.

    Min 91 volvo 945 SOLGT..


    I usually downshift when i'm near a prius so they can hear me hurting the environment.

  18. #42
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    TÜV overgår vel BT i Norge?! Mtp at disse ligger høyere i autoriteten?

    Hvis en også importerer en godkjent bil fra et annet EU land, så kan ikke BT nekte på å få godkjent den her i Norge heller.

    Men det jeg alltids har lurt på, hvorfor kan ikke en Volvo ha mer enn 238hk, når Granada'n til ha Magne har 1700hk????!!
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  19. #43
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. des. 2009
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    1.217
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Svirre Vis post
    TÜV overgår vel BT i Norge?! Mtp at disse ligger høyere i autoriteten?

    Hvis en også importerer en godkjent bil fra et annet EU land, så kan ikke BT nekte på å få godkjent den her i Norge heller.

    Men det jeg alltids har lurt på, hvorfor kan ikke en Volvo ha mer enn 238hk, når Granada'n til ha Magne har 1700hk????!!
    fordi magne har vært hos tuv og godkjent den regner jeg med, om du blar opp mye penger så kan du få godkjent en volvo med 400 hk om du vil. og jo, vegvesenet kan nekte å godkjenne biler som er ombygd i andre land, de kan vel også nekte å godkjenne noe selv om det er tuv godkjent.

  20. #44
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Sebbe Vis post
    fordi magne har vært hos tuv og godkjent den regner jeg med, om du blar opp mye penger så kan du få godkjent en volvo med 400 hk om du vil. og jo, vegvesenet kan nekte å godkjenne biler som er ombygd i andre land, de kan vel også nekte å godkjenne noe selv om det er tuv godkjent.
    SVV/BT har fullmakt i Norge til det, derfor bla.a mange "kit-cars" ikke er godkjete på vei i Norge. Feks får ikke veigodkjent en super-7 kit-car, selv om det går i ALLE andre land...

    Edit: og noe av det komiske i det hele er at den er drittlett, og ikke trenger store motoren for å utklasse mange andre biler, er go er den også snill for miljøet... noe staten burdte like i disse tider, men problemet er vel at da kan de ikke håve inn så mye avgifter på den heller
    Sist endret av Njål Nilssen; 07/08/11 kl 19:50
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  21. #45
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. april 2011
    Sted
    Ringsaker
    Innlegg
    139
    Antall takk

    Standard

    I utgangspunktet så er TÜV over BT, men BT KAN nekte å godta papirene fra TÜV. Det som er noe dritt når du har brukt noen 10k-lapper på en Tysklandstur.

  22. #46
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. feb. 2010
    Innlegg
    204
    Antall takk

    Standard

    SS performance i skien har hjulpet folk med akkurat dette godkjennings styret så jeg ville kontaktet dem hvis jeg var seriøs. står litt om det på hjemmesiden deres også.

  23. Takk Soulair takket for denne posten
  24. #47
    Registrerte brukere Soulair sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Klæbu
    VCCN medlemsnummer
    13
    Innlegg
    565
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av rswinburne Vis post
    SS performance i skien har hjulpet folk med akkurat dette godkjennings styret så jeg ville kontaktet dem hvis jeg var seriøs. står litt om det på hjemmesiden deres også.
    Var nettopp inne på sida dems. Altså.. hvis dem klarer å godkjenne V12 i en 316i karosseri, så er hvert fall effekt/moment og ikke minst VEKT ingen hindring!

    En gammel Opel med Chevrolet V8 og twinturbo er jo ikke akkurat noe man heller trodde var mulig.
    1998 Volvo V70XC - bruksbil
    1985 Volvo 760GLE - V8 diesel prosjekt

  25. #48
    Registrerte brukere regeli sin avatar
    Medlem siden
    28. sep. 2010
    VCCN medlemsnummer
    310
    Innlegg
    955
    Antall takk

    Standard

    Disse karene som får godkjent 200HK i vognkort osv med chip trim lurer jeg på litt hva dem gjør. Jeg fikk beskjed slik i dag:

    De som tar en effektøkning på en bil som er over 88 modell, MÅ kjøre en syklustest på labratoriu for avgass/CO måling, eksempel TUV i Tyskland.
    Koster mellom 30-50k.

    Dette gjelder om bilen er 98 modell eller 2010 modell, da avgass er satt til hvert chassisnr/årsmodell. Spesielt viss turbo er byttet med uorginal, så er det enda vanskeligere.

    De fleste som chiper i dag sier ingenting, gjelder egentlig ALLE. Dette diskuterte jeg med et lokalt chiptrim firma og var konklusjonen dem hadde.

  26. #49
    Registrerte brukere Marius sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    1.573
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av regeli Vis post
    Disse karene som får godkjent 200HK i vognkort osv med chip trim lurer jeg på litt hva dem gjør. Jeg fikk beskjed slik i dag:

    De som tar en effektøkning på en bil som er over 88 modell, MÅ kjøre en syklustest på labratoriu for avgass/CO måling, eksempel TUV i Tyskland.
    Koster mellom 30-50k.

    Dette gjelder om bilen er 98 modell eller 2010 modell, da avgass er satt til hvert chassisnr/årsmodell. Spesielt viss turbo er byttet med uorginal, så er det enda vanskeligere.

    De fleste som chiper i dag sier ingenting, gjelder egentlig ALLE. Dette diskuterte jeg med et lokalt chiptrim firma og var konklusjonen dem hadde.
    hvem har sagt dette? BT eller en lokal tuner?

  27. #50
    Registrerte brukere regeli sin avatar
    Medlem siden
    28. sep. 2010
    VCCN medlemsnummer
    310
    Innlegg
    955
    Antall takk

    Standard

    Lokal tuner/chip firma. Veldig anerkjent firma.

Side 2 av 3 FørstFørst 1 2 3 SisteSiste

Lignende tråder

  1. Godkjenning av FK i 940 GL.
    By Volvo Andreas in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 9
    Siste post: 07/06/11, 09:25
  2. Godkjenning av Wattlink
    By Christer-164 in forum Dekk, felg, chassi og bremser
    Svar: 20
    Siste post: 05/11/10, 08:02
  3. Godkjenning av lesjøfors på 245
    By kenti in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 20
    Siste post: 30/10/10, 02:28
  4. Godkjenning av B6254FS
    By Runar in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 07/10/10, 21:16
  5. Godkjenning av FK i 244.
    By wunder-hansi in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 20/08/10, 14:12

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •