Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 1 av 5 1 2 3 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 112

Tråd: roarrr 945 LT-96

  1. #1
    Registrerte brukere roarrr sin avatar
    Medlem siden
    21. feb. 2010
    Sted
    Meråker Nord Trøndelag
    Innlegg
    407
    Antall takk

    Standard roarrr 945 LT-96

    Etter å ha sjokk-solgt den forrige 945-93 nå i helga, så ble det rimelig hektisk aktivitet for å finne en erstatning. Jeg har lurt på å kjøpe en 945 LT lenge, men syntes prisene jevnt over har vært ganske høye. Etter sondering på FINN, så fant jeg en tilsynelatende fin bil fra -96 nede i Fredrikstad, ikke akkurat rundt hjørnet, men-men. Etter en telefon på søndag 28 feb. så ble det bestilt flybillett.
    Typisk nok så var bilen ikke direkte strøken nei, på panseret var det flasset av mye lakk, pluss at bilen var søkkvåt i gulvet begge sider foran, hanskerommet manglet lås, og generelt var den ganske lurvete. Viften gikk på kun høyeste hastighet, typisk viftemotstand som har røket. Vel, etter forhandlinger om pris, så startet jeg på turen hjem, og det viste seg etter noen km. at temperaturen bare gikk opp noen mm, fikk aldri opp temperaturen inne i bilen. Da jeg kom hjem i halv tre tiden natt til tirsdag, var jeg temmelig nedkjølt, tok et døgn å få skikkelig varme i kroppen etter dette. Vel, skiftet termostat idag, og nå ligger tempen på det den skal. Nå blir det skikkelig opp-shining av bilen i ukene som kommer, og vil nok legge ut noen bilder av arbeidet etter hvert. Dette er en lavtrykksturbo, men er vel ganske enkel å chippe til mer effekt, kanskje noen av dere har gjort det samme ??




  2. #2
    Registrerte brukere Soulair sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Klæbu
    VCCN medlemsnummer
    13
    Innlegg
    565
    Antall takk

    Standard

    Fin 945 du har skaffa deg der. Garantert noen her som kan hjelpe deg med chiping osv. Er foresten volvoforum.no historie?
    1998 Volvo V70XC - bruksbil
    1985 Volvo 760GLE - V8 diesel prosjekt

  3. #3
    Registrerte brukere TurboHansen sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Innlegg
    966
    Antall takk

    Standard

    Ser fin ut anbefaler å chippe den, er mye sunnere og du får en bil som går helt greit

  4. #4
    Registrerte brukere Testdriver sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Nordland
    Innlegg
    967
    Antall takk

    Standard

    Er vell mange som har chipet 940`ene sine her inne, så det blir sikkert ikke noe problem å få hjelp til det
    Turbo trykk må da også oppjusteres noe.

    Men dette ser jo ut som et greit utgangspunkt og skal følge med videre her ja.
    X: 1995 945 Lt
    X: 1986 745 Tic

  5. #5
    Registrerte brukere roarrr sin avatar
    Medlem siden
    21. feb. 2010
    Sted
    Meråker Nord Trøndelag
    Innlegg
    407
    Antall takk

    Standard

    Takker for innspill, Soulair:det gamle forumet lever fortsatt, men de fleste har vel flyttet over hit til vccn. Det ble vel mye havari på det gamle forumet, men nå er det vel opp til brukerne om det skal leve videre. Det første som skal gjøres på 945 blir nok å sette den skikkelig istand, shine den opp litt, for deretter å chipe den, så den går mer økonomisk og med adskillig flere nm.

  6. #6
    Registrerte brukere Kodja sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    5.425
    Antall takk

    Standard

    ang chip: fikk anbefalt i helga av en annen forumbruker her at Ecotrim fra VikingChip er greit. for med Ecomax så fikk man visstnok betydelig mer forbruk L\mila. ellers har du jo scstyling.no på melhus som leverer bsr chip og det som trengs. usikker hvordan dette er jeg da men, liksom ikke så mange som har kjøpt bsr kontra vikinchip ser det ut til.

  7. #7
    Registrerte brukere roarrr sin avatar
    Medlem siden
    21. feb. 2010
    Sted
    Meråker Nord Trøndelag
    Innlegg
    407
    Antall takk

    Standard

    Nokså typisk, etter å ha kjøpt en ny bruktbil, så har det blitt reparert mange småting, som tidligere eiere har droppet. Det første jeg gjorde var å bytte termostat, ble veldig bra, det ble en orig. Volvo 92 graders.
    Deretter så sto en viss rengjøring for døren, får ta det grundigere når det våres litt. Viften fungerte bare på siste trinn, så det måtte bli en ny viftemotstand, og nå blåser den på i alle trinn.
    Under dashbordet så det ut som et rottereir, da bilen hadde et antikt handsfree system fra Nokia, de telefonene en kunne slå ihjel elger med, altså ganske store. Klippet vekk noen km. med kabler, så nå er det ryddigere.
    Det sto en Philips radio/CD i bilen, som virket kun nå og da, ikke så rart, når jeg tok ut den så hadde antennekabelen forlatt spilleren, antagelig for leeeenge siden. Byttet den ut med en Sony fra Mekondomen, men ble ikke bra, da den manglet lavnivåutganger (sjekket ikke det)
    Byttet igjen i en ny Clarion, heller ikke bra, da radioen er elendig, men nå blir det en Alpine 101, det er vel siste gang jeg får byttet hos Mekondomen. Videre så blåste jeg støvet av de originale trepanelene jeg hadde liggende, de er fra en -98 modell, og de passet rett inn, var både paneler til dashbord, pluss askebegeret i baksetet. I tillegg kjøpte jeg samtidig alle fire dørinnleggene fra den -98 modellen, typen med orig. trelist øverst, men har ikke montert de enda, da de gamle sitter godt, og jeg har villet redde clipsene på de som sitter der, noen tips ?
    Videre ble det ny frisk Castrol helsyntet olje på motoren, kunne nesten høre at den koste seg etterpå. Den gamle oljen var svart som synden, så det var nok på høy tid.
    Må si at jeg er utrolig fornøyd med dette kjøpet av bil, veldig bra pris, flott farge 606 mørk grønn, og lite rust. 606 er oppgitt som kun 850 farge i alle lister, noen som har denne fargen på 940 av dere ??
    Jeg har en aktiv sub liggende, den flate typen, som skal under en av forsetene, men synes det er mistenkelig lavt under stolene, så hvordan dette skal gå vet jeg ikke. Er ikke så kjekt å mekke under førerstolen heller, da airbag greiene ligger der, klart til bruk ved bråstopp.
    Neste steg var å kikke på bakpusseren, som ifølge forrige eier ikke hadde fungert på en 6-7 års tid, og dette har vi jo vært ute for før. Tok bort indre panel på bakluken, og ble overrasket over at dette panelet hadde original støydempingsmatter montert innvendig (når kom dette? )
    Akselen til pussermotoren sto dønn fast, som ventet, så det var bare og demontere og spraye friskt med 5-56, og begynne å vri, og etter en times til, en vond høyre arm, og frisk språkbruk, så begynte armen (på bilen ) å gå lett og fint.
    Den gamle pussermotoren hadde gjort sitt, så jeg satte dit en ny original motor som jeg kjøpte for 200 SEK på Tradera, og nå visker det som aldri før der bak, spyleren virker perfekt, en suksess !
    Samtidig med oljeskift, så ble det en inspeksjon på understellet, og det virket friskt og fint, helt nytt eksosanlegg var montert til og med. Må nok skifte begge bærekulene, pluss støvdekslene til skivene foran, men ellers gulle god.
    Neste steg blir å ordne stereoen, finne en plass til aktiv-suben, og å få tørket opp gulvet. Det er vått og ekkelt under matten venstre foran, venstre bak, og delvis høyre foran. Det viktigste er å finne kilden til lekkasjen, kanskje det berømte eks-ventilasjons dekselet ved venstre fot ? Utfordringene står i kø, men kjekt er det.....
    Sist endret av roarrr; 07/03/10 kl 18:37 Begrunnelse: avsnitt

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Tromsø
    Innlegg
    734
    Antall takk

    Standard

    Gratulere med ny bil roar.
    Skjelden farge på 940 dette.
    Er der varmeaparat kranen som er defekt?
    Eller har bilen ett hull i dørken?
    2000 V70 TDI "black edition"

  9. #9
    Registrerte brukere henrik940 sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway, Norway
    Innlegg
    4.648
    Antall takk

    Standard

    Lite tips Roarrr:

    Bruk avsnitt
    1999 VOLVO V70 AWD <- Clicky
    1995 VOLVO 940 <- Clicky
    1988 VOLVO 740GL <- Clicky

  10. #10
    Registrerte brukere Agrostar sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Gaupne
    VCCN medlemsnummer
    68
    Innlegg
    1.821
    Antall takk

    Standard

    Får sei som henrik, greitt med litt spredning Du var jo meget flink før til å skrive "smalt" som eg kallte det, og det var lett å lese. Vil no ønske deg velkommen innpå dette forumet også. Kjenner deg ikkje så mykje, men veit at du har dreve på lenge og har fått inntrykk av at du gjer ting skikkeleg, så skal bli kjekt å sjå kva du finn på

  11. #11
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av henrik940 Vis post
    Lite tips Roarrr:

    Bruk avsnitt
    Enig, jeg ga opp lesingen etterhvert, leste meg så ofte inn på feil linje .

    Ellers ser den pen ut denne. Hvilken pris fikk du den til? Viftemotstander, spiller, varmeapparatkran og termostat er jo bare småplukk som kan bidra til å senke prisen mye og som er billig og enkelt å fikse. Det viktige er at forrige eier ikke har vært like dårlig med oljebytte og sånne ting.

  12. #12
    Registrerte brukere roarrr sin avatar
    Medlem siden
    21. feb. 2010
    Sted
    Meråker Nord Trøndelag
    Innlegg
    407
    Antall takk

    Standard

    Ooops, ser hvor tullete det ble, skal nok dele opp innleggene fremover.
    T90: jeg tror også at dette er en ikke altfor vanlig farge på 940, brukes kanskje mer på 850 tydeligvis.
    Turbohansen: jeg vil nok chippe den, men mest for å få ned forbruk, og for å få mer moment, har hørt at de går renere når de er mildt chippet.
    De fleste minusene på denne bilen var bagateller egentlig, men panseret er litt mer alvorlig, må nok lakkes om, men uten metallic så går det vel greit.
    Holder på å tørke ut gulvet nå, så blir det å finne lekkasjen, får vel ligge i gulvet, mens noen spyler bilen. Takk for innspill, det varmer.
    Kodja & Bros kom innom idag, og forbarmet seg over skiboksen, Kjekt å få besøk av en annen entusiast.
    Når det gjelder chip, så nevnte Kodja en Ecotrim chip, kanskje det gjør susen ??
    Sist endret av roarrr; 07/03/10 kl 18:40

  13. #13
    Registrerte brukere Testdriver sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Nordland
    Innlegg
    967
    Antall takk

    Standard

    Ecotrim chipen er nok perfekt for deg siden du vil ha lavt forbruk.
    Her kan du sjekke litt: http://home.online.no/~kjet-sk/Viking.htm
    X: 1995 945 Lt
    X: 1986 745 Tic

  14. #14
    Registrerte brukere roarrr sin avatar
    Medlem siden
    21. feb. 2010
    Sted
    Meråker Nord Trøndelag
    Innlegg
    407
    Antall takk

    Standard

    Testdriver; Tror nok denne chipen er perfekt til mitt bruk. Synes faktisk bilen er råsterk som den er, for et bunnvrid, skjønner de som liker LT motoren, og har Caravan. Er Viking et bedre valg enn BSR ??

  15. #15
    Registrerte brukere Kodja sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    5.425
    Antall takk

    Standard

    ja alltid trivelig med en liten prat vettu roar!
    med tanke på forbruk så tror jeg nok det blir eco på meg også, selv om jeg helt sikkert får en ok pris på BSR uttpå melhus. virker som Ecochipen er vellprøvd

    vet ikke om noen har svart enda, men de trepanelene og clipsene redder du om du tar av dørtrekka og dytter på klipsa bakfra dørtrekkene, på innsiden altså

  16. #16
    Registrerte brukere Testdriver sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Nordland
    Innlegg
    967
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av roarrr Vis post
    Testdriver; Tror nok denne chipen er perfekt til mitt bruk. Synes faktisk bilen er råsterk som den er, for et bunnvrid, skjønner de som liker LT motoren, og har Caravan. Er Viking et bedre valg enn BSR ??
    Viking har vertfall lenge laget chiper til volvo rødblokker og er godt kjent og mange kjører med slike chiper og er førnøyd med det.
    Hvilken chip som er best vet jeg ikke, men bsr er jo også flinke på chiper. Jeg hadde valgt chip fra Viking på grunn av at det er vellprøvde chiper og mange bruker dem. Viking er også billigere enn bsr
    Sist endret av Testdriver; 08/03/10 kl 18:52
    X: 1995 945 Lt
    X: 1986 745 Tic

  17. #17
    Registrerte brukere roarrr sin avatar
    Medlem siden
    21. feb. 2010
    Sted
    Meråker Nord Trøndelag
    Innlegg
    407
    Antall takk

    Standard

    Tror du har rett Kodja, om jeg tar av dørtrekkene så kommer jeg til clipsene, og kan bruke de til trepanel-bitene. Eco chipen blir nok bra til mitt bruk, da jeg er ute etter vrid og økonomi.
    Hvem selger Viking chiper i Norge, og er det bare å skifte chipen selv, eller lønner det seg å la en ekspert kikke på dette ?

  18. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Tromsø
    Innlegg
    734
    Antall takk

    Standard

    Emilhetty her på forumet lager chipper.
    2000 V70 TDI "black edition"

  19. #19
    Registrerte brukere Testdriver sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Nordland
    Innlegg
    967
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av roarrr Vis post
    Tror du har rett Kodja, om jeg tar av dørtrekkene så kommer jeg til clipsene, og kan bruke de til trepanel-bitene. Eco chipen blir nok bra til mitt bruk, da jeg er ute etter vrid og økonomi.
    Hvem selger Viking chiper i Norge, og er det bare å skifte chipen selv, eller lønner det seg å la en ekspert kikke på dette ?
    Chipen sitter vell løst i 940 så da bytter man det selv. Gå inn på den linken som jeg la til lengere opp her og bestill derfra.

    Som T90 sier så lager Emilhetty på forumet også chiper
    X: 1995 945 Lt
    X: 1986 745 Tic

  20. #20
    Registrerte brukere TurboHansen sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Innlegg
    966
    Antall takk

    Standard

    Kjøpte selv chip til bilen min via "Emilhetty" og ikkenoe å klage på der boksen sitter på passasjer sia framme ved bena også skrur du bare ut 4skruer i framsia på lokket så ser du chippen

  21. #21
    Registrerte brukere roarrr sin avatar
    Medlem siden
    21. feb. 2010
    Sted
    Meråker Nord Trøndelag
    Innlegg
    407
    Antall takk

    Standard

    Takker Turbohansen, får prøve å ta kontakt med han.
    Liker bilen din SKARPT forresten, virker som du gjør ting grundig.

  22. #22
    Moderator Børge Vikebø sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Nordhordland, Norway
    VCCN medlemsnummer
    438
    Innlegg
    2.574
    Antall takk

    Standard

    jeg har ecotrim fra Vikingchip selv, passer helt superb. Har fint drag i bilen, lader 0,95 på min uten tenningsbank elns. Jeg anbefaler den. på min brors bruk gikk den ned nesten 0,2 på milen, og det må sies å være bra!

  23. #23
    Registrerte brukere TurboHansen sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Innlegg
    966
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av roarrr Vis post
    Takker Turbohansen, får prøve å ta kontakt med han.
    Liker bilen din SKARPT forresten, virker som du gjør ting grundig.
    Takk for det grundig og grundig, prøver da å gjøre ting skikkelig

  24. #24
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Mr.Vikebø Vis post
    jeg har ecotrim fra Vikingchip selv, passer helt superb. Har fint drag i bilen, lader 0,95 på min uten tenningsbank elns. Jeg anbefaler den. på min brors bruk gikk den ned nesten 0,2 på milen, og det må sies å være bra!
    Jeg kjørte med den chipen på store turbon min faktisk

    Den gikk BILLIG da! motoren jobba utrolig lett!

    Men ecoMAX gir jo bedre skyv i bilen.
    One Ring to rule them all

  25. #25
    Registrerte brukere roarrr sin avatar
    Medlem siden
    21. feb. 2010
    Sted
    Meråker Nord Trøndelag
    Innlegg
    407
    Antall takk

    Standard

    Ser ut som Vikingchip blir svaret. Får prøve å finne Emilhetty, han var aktiv på VF, men han er nok her et sted.
    Ikveld tok jeg ut hovedinstrumentet, fordi det var helt umulig å løsne lyspæren til utetempen under dashen. En krig som vanlig å løsne rammen rundt instrumentet, men det gikk da tilslutt.
    Deretter skiftet jeg diverse defekte lyspærer ved lysbryter, og andre i hele rekken bortover mot vifteknappen. Det ser liksom bedre ut når alt lyser.
    Så ble det å feilsøke koblingene ved stereoen, hadde ingen konstant 12V, men noen smartinger hadde feilkoblet det hele, så etter litt flytting av pinner, så fungerte alt.
    Kjøpte en Alpine 101 idag, 1490,- ikke verst. !! Men den flate subben som skulle under et av setene, tror jeg ikke får plass, men skal forsøke å få passasjersetet litt opp...kanskje ??? Skiftet også alle pluggene ikveld, det satt BERU plugger fra før, men nå har jeg mine favorittplugger, NGK BPR6 ES.
    Disse passer Volvo utrolig bra. Får vel ta noen nye bilder straks, men her oppe styrtregnet det i hele kveld, så det hadde nok ikke blitt så bra, bilen var rimelig møkkete.

Side 1 av 5 1 2 3 ... SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •