Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 24 av 24

Tråd: Statens Vegvesen er på kranglefot!

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. okt. 2010
    Sted
    Ein grøft nær deg.
    Innlegg
    84
    Antall takk

    Standard Statens Vegvesen er på kranglefot!

    Vel, kan begynne å fortelle litt.

    Jeg har en 854 som er stort sett 100% orginal, og mitt orginale eksosanlegg tok kvelden. Jeg monterte derfor et halvsats JT 3" med to potter siden det er mange som har det og skulle tro at det skulle gå meget bra.

    Men der tok jeg feil. Jeg ble stoppet i en utekontroll, der kontrolløren synes det var for mye støy. Jeg ble kalt inn på kontroll, og fikk en real full sjekk på bilen og siden de ikke fant noe, tror jeg at de hang seg jævlig opp i dette.

    Jeg ble tilbydt en støytest hos DNV Veritas for, hold dere fast, 6000 kroner!!!

    Nå er saken sendt videre til Veidirektoratet.

    Her er hva saksbehandleren på Leikanger skrev til meg i mail..

    Viser til dykkar klage i e-post av 10. mars i år. Trafikant – og køyretøy avdelinga region vest beklagar at handsaminga av denne saka har drege ut i tid.

    Kjøretøyet vart stoppa i ein utekontroll i Bildøybakken utanfor Bergen 24. august i fjor. Det vart der m.a. konstatert for mykje støy frå bilen. Den vart deretter innkalla til kontroll ved Bergen trafikkstasjon, det blei der avdekka at eksosanlegget var uoriginalt av typen JT-Tuning. Anlegget er ikkje merket ihht. KTK § 21.4 som omhandlar erstatningseksosanlegg.

    Kunde har fått tilbod om å ta ein køyretøy støytest hjå DNV (veritas) for å få fastsett køyrestøyen, men kunde er ikkje villig til å ta denne kostnaden.

    Region vest opprettheld sitt tidlegare vedtak om å krevje støy attest i samsvar med

    KTK §21.4

    Sender derfor saka over til Vegdirektoratet vidare saksbehandling

    Trafikant – og køyretøy avdelinga

    Med helsing xxxxxxxxxxx
    Skal jeg kjøre løpet fullt ut her, eller bør jeg bare gi opp uten videre?? Pedersen vil ikke ha eksosen tilbake, det hjelper IKKE å si til SVV at andre har fått det godkjent....

    Hjelp

  2. #2
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Går det ikke an å få attestering fra produsent som viser at det er i henhold til forskriftene
    ang støy?
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  3. #3
    Registrerte brukere The Sven sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Innlegg
    5.406
    Antall takk

    Standard

    Litt morsomt hvordan praksisen i nevnte etat fraviker fra all annen rettspraksis, her er man skyldig til det motsatte er bevist, og det er ikke anklageren som har bevisbyrden, men den anklagede
    [O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD [X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo

  4. #4
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Ja, jeg kjenner til det.... Er yrkessjåfør, og har med BT å gjøre veldig ofte i forbindelse med vektkontroller, kontroll av kjøre og hviletid osv. Når det gjelder det sistnevnte, så praktiseres regelverket på forskjellig vis landet rundt.

    Jeg ville kontaktet produsenten og spurt om de har noen for for sertifisering for at eksosanlegget tilfredstiller EØS kravene til støy.
    Forklar de kort om problemstillingen. og at det vil slå negativt ut om det er slikt at de ikke kan brukes på vei.

    En kamerat av meg var hos BT i fjor sommer og godkjente ombygging til FT motor i 240'n sin, og han kjører med 3" JT med 1 lyddemper på. Han spurte om de skulle ha dokumentasjon på eksosanlegget, men det trengte de ikke, for det bråket ikke spesielt mye syns de. Dette var på Biltilsynet i Kongsberg. De har gått for å være en av de mest vriene her i Buskerud.

    Det du evt kan gjøre, er å se i vognkortet hva standstøy er tillatt å være på din bil.
    tenker det ligger rundt 88dB

    Du kan jo gjerne ta støykontroll, men da får BT betale for det. Det er jo ingen kontroll du har bedt om, så da er det ikke urimelig at de må ta ugiften heller.

    Men nå har du kanskje ikke turbomotor i din bil? i såfall bråker det mer enn om det er en turbomotor.
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  5. #5
    Registrerte brukere Nilsebu sin avatar
    Medlem siden
    16. feb. 2010
    Sted
    Haugesund, Norway, Norway
    Innlegg
    2.197
    Antall takk

    Standard

    Ville kjørt løpet fullt ut. Er anlegget godkjent og BT bare krangler på seg, så er det de som skal ta utgiftene / støytesten.

    Det er ikke opp til øyrene deres å vurdere eksoslyden.

    Kan si at jeg var innom BT 3 ganger med twinpipe fra JT med ekoslekkasje mellom cat og halvsats uten at de brydde seg.
    Volvo XC90 2,5T - 2004 - Bruksbil
    Volvo V70 2,0 LT - 1997 - R-design
    Volvo S70 2,0 LT - 1998 - Prosjekt kommer
    Honda Rebel 250ccm - 1998
    http://forum.vccn.no/showthread.php?t=2054

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. okt. 2010
    Sted
    Ein grøft nær deg.
    Innlegg
    84
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av V20T Vis post
    Ja, jeg kjenner til det.... Er yrkessjåfør, og har med BT å gjøre veldig ofte i forbindelse med vektkontroller, kontroll av kjøre og hviletid osv. Når det gjelder det sistnevnte, så praktiseres regelverket på forskjellig vis landet rundt.

    Jeg ville kontaktet produsenten og spurt om de har noen for for sertifisering for at eksosanlegget tilfredstiller EØS kravene til støy.
    Forklar de kort om problemstillingen. og at det vil slå negativt ut om det er slikt at de ikke kan brukes på vei.

    En kamerat av meg var hos BT i fjor sommer og godkjente ombygging til FT motor i 240'n sin, og han kjører med 3" JT med 1 lyddemper på. Han spurte om de skulle ha dokumentasjon på eksosanlegget, men det trengte de ikke, for det bråket ikke spesielt mye syns de. Dette var på Biltilsynet i Kongsberg. De har gått for å være en av de mest vriene her i Buskerud.

    Det du evt kan gjøre, er å se i vognkortet hva standstøy er tillatt å være på din bil.
    tenker det ligger rundt 88dB

    Du kan jo gjerne ta støykontroll, men da får BT betale for det. Det er jo ingen kontroll du har bedt om, så da er det ikke urimelig at de må ta ugiften heller.

    Men nå har du kanskje ikke turbomotor i din bil? i såfall bråker det mer enn om det er en turbomotor.
    Takk for svar. Nei jeg har ikke turbomotor, derfor jeg har montert den typen med 2 potter.

    Men papirer fra JT var ikke godt nok. De henger seg opp i forskrifter og direktiver!!! det må være et "godkjent erstatningsanlegg"

  7. #7
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Ta kontakt med en annen trafikkstasjon sånn diskre, og spør hvordan det vil være å montere et sånt anlegg på bilen din. Kan være du får et helt annet svar.

    Og godkjent erstatningsanlegg høres tullete ut. Det er dB nivået som er vesentlig.
    ikke hvilken produsent osv. Ta dette til en annen trafikkstasjon.
    Er mange nok som opererer med trynefaktor.

    Og f.eks en Scania R580 med singeldemper bråker jo ikke no mindre akkurat.
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Papira jeg fikk fra JT som JEG la fram når JEG var på TEKNISK var gode nok og "alles in ordnung". Det var da med en lyddemper og kat på 940.
    Viste en 240 også med en lyddemper og kat, var finfin den også ifølge bt.
    JT anlegg begge to.
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  9. #9
    Registrerte brukere Thomas242 sin avatar
    Medlem siden
    23. mars 2010
    Sted
    Bærum
    VCCN medlemsnummer
    233
    Innlegg
    707
    Antall takk

    Standard

    Meld deg inn i naf så får du gratis advokat. ( og gratis veihjelp når bilen din bryter sammen)
    Volvo 242 '82

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. okt. 2010
    Sted
    Ein grøft nær deg.
    Innlegg
    84
    Antall takk

    Standard

    Noen som har noen reg nr å komme med, der biler har blitt godkjent og gjerne skrevet inn i vognkort at det er JT annlegg?? Spiller ingen rolle om det er 850, 740 eller 240 eller whatever.. gjerne også med navn til saksbehandler dersom dere søkte, og hvilken trafikkstasjon det er godkjent på.

    Har snakket med advokat i dag (har gratis via transportforbundet) så sa han at jeg skulle skaffe dokumentasjon, og sende dette til en annen trafikkstasjon på vestlandet, for forespørsel om godkjenning.

    som noen nevte her tidligere i tråden, så er det SVV som burde ta kostnaden for støyvest hos veritas i og med det er så innforjævlig dyrt..

    er villig til å kjøre land og strand for å få dette godkjent, jeg bytter IKKE eksosanlegg og legger ikke ut en krone mer på det.

  11. #11
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Høres ut som et godt råd du fikk der.
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  12. #12
    Registrerte brukere brynna sin avatar
    Medlem siden
    18. sep. 2010
    Sted
    Namdaling
    Innlegg
    597
    Antall takk

    Standard

    Går an å ta kontakt med arbeidstilsynet for å muligens låne desibelmåler.

    Noen her på forumet har detaljer om hvor støy måles på biler, og målt støy fra din bil. (mener har lest om at dette måles 1 meter fra bilen???) Meget usikker på dette

    Hadde vært utrulig artig hvis du vant dette
    Volvo XC 70
    Volvo 850 GLT (Er beklageligvis solgt) :(
    VW Caravelle 2,5 TDI Har originalt 151 gamper +++ som hjelper til å ¨dra Hobby`n"
    VW Transporter 2,5 TDI Syncro (stillashengersliteren)
    Har egentlig alt for mye av det staten skal ha avgift på... men må ha det

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    450
    Antall takk

    Standard

    Jeg fikk pes for støy i 242 med r6 motor og 3" JT for sugemotor og dette var med støykravene fra 1980.

    Gjorde det så enkelt som at jeg monterte en restriktor i enderøret ved godkjenning.
    (Kjøpte en innsatsrestriktor, simmons).

    Jeg sa til kontrolløren hva jeg hadde gjort også og da ble det ok.
    Å få det inn i vognkortet gikk ikke og det hjalp ikke at man har papirer på eksosen.

    Grunnen til de ikke ville skrive eksos i vognkort, var at ikke alle eksosdelene var merket fra fabrikk. (er vel så de skal kunne etterprøve godkjenningen, uten at du kan ha byttet ut komponenter).

    Nå var jo dette i Bergen, så det kan være det er enklere andre steder.
    Fikk feks. ikke godkjent senking med gule koni, måtte bygge om til bilstein cs. (pga. for lite forspenn i fremfjærene). De sa da at de ikke må godkjenne noe, selv om det er tüv.

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    450
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av brynna Vis post
    Går an å ta kontakt med arbeidstilsynet for å muligens låne desibelmåler.

    Noen her på forumet har detaljer om hvor støy måles på biler, og målt støy fra din bil. (mener har lest om at dette måles 1 meter fra bilen???) Meget usikker på dette

    Hadde vært utrulig artig hvis du vant dette
    Desibel skal måles 1 meter opp og 1 meter til siden, men ut i fra årstallet til bilen er det forskjell på krav. Jeg mener at støykrav står i vognkortet. Om jeg husker rett, har nyere biler støymåling på tomgang(?). 242en min krevde de støy for forbikjøring(?). Det var i alle fall snakk om støy på 3-4000rpm om jeg husker rett.

    Jeg slengte bare inn en restriktor og gadd ikke bale mer med det.

  15. #15
    Registrerte brukere brynna sin avatar
    Medlem siden
    18. sep. 2010
    Sted
    Namdaling
    Innlegg
    597
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av olavxxx Vis post
    Desibel skal måles 1 meter opp og 1 meter til siden, men ut i fra årstallet til bilen er det forskjell på krav. Jeg mener at støykrav står i vognkortet. Om jeg husker rett, har nyere biler støymåling på tomgang(?). 242en min krevde de støy for forbikjøring(?). Det var i alle fall snakk om støy på 3-4000rpm om jeg husker rett.

    Jeg slengte bare inn en restriktor og gadd ikke bale mer med det.
    Supplerer med dette lovverket
    http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-1...-0918-024.html
    Volvo XC 70
    Volvo 850 GLT (Er beklageligvis solgt) :(
    VW Caravelle 2,5 TDI Har originalt 151 gamper +++ som hjelper til å ¨dra Hobby`n"
    VW Transporter 2,5 TDI Syncro (stillashengersliteren)
    Har egentlig alt for mye av det staten skal ha avgift på... men må ha det

  16. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. aug. 2010
    Sted
    Verdal
    Innlegg
    1.459
    Antall takk

    Standard

    850 eldre enn 95 modell dette eller?

    Paragrafen sier iallefall følgende:

    Erstatnings-eksosanlegg:

    Bil tillates utstyrt med erstatnings-eksosanlegg som tilfredsstiller vedlegg 2 i
    rdir77/212/EØF,som endret senest ved Kdir 81/334/EØF,eventuelt som endret senest ved Kdir 84/372/EØF,Kdir 84/424/EØF eller Rdir 89/491/EØF.


    Hvilken informasjon som finnes i disse direktivene det siktes til,aner jeg derimot ikke

  17. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. okt. 2010
    Sted
    Ein grøft nær deg.
    Innlegg
    84
    Antall takk

    Standard

    Er en 94 model.

    Jeg har ikke en anelse om disse paragrafene. De kan trykke de oppi ræva der de hører hjemme. Får bare krysse fingrene å håpe noen kommer med noe regnr der eksos har blitt godkjent nå, så jeg kan få avgårde en ny søknad. Også håper jeg jo på at neste gang jeg blir stoppa i vektkontroll at jeg ikke tar feil av bremsen å gassen på lastebilen

  18. Takk Nilsebu takket for denne posten
  19. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    450
    Antall takk

    Standard

    Jeg er redd de vil kreve måling hos lab., så jeg ville bare slengt inn restriktor, som sagt.
    Den typen jeg kjøpte, så ut som rør med stigninger, så var det vel fire hull i den.

    Tror den kostet ca 200-300kr på bilrekvisitasjappe.
    Jeg hamret den litt flat i tynneste enden, for å få enda mer restriksjon (og derfor mindre støy).

    Den monteres inni 3" skjøterør.

  20. #19
    Erik 850 sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2010
    Sted
    Fredrikstad
    VCCN medlemsnummer
    241
    Innlegg
    341
    Antall takk

    Standard

    Ble selv stoppet i utekontroll med for mye støy i mitt 3" JT med to dempere.

    Søkte rundt og fant denne:
    http://bcb.no/Default.aspx?tabid=113...roductID=21447
    Kappet røret bak ved bakfangeren litt bakenfor eksosfestet som er etter bakaksel., og kjøpte 3" rør på Torshov, og satt da denne i skjøten.

    Eksoen ble ikke skrevet inn i vognkortet, pga merking og papirer og slikt. Men den gikk gjennom etterkontrollen hos BT.

    Kan nevne at dette var ved trafikkstasjonen på Hafslund - Østfold
    Sist endret av Erik 850; 07/06/11 kl 15:50

  21. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. okt. 2010
    Sted
    Ein grøft nær deg.
    Innlegg
    84
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av olavxxx Vis post
    Jeg er redd de vil kreve måling hos lab., så jeg ville bare slengt inn restriktor, som sagt.
    Den typen jeg kjøpte, så ut som rør med stigninger, så var det vel fire hull i den.

    Tror den kostet ca 200-300kr på bilrekvisitasjappe.
    Jeg hamret den litt flat i tynneste enden, for å få enda mer restriksjon (og derfor mindre støy).

    Den monteres inni 3" skjøterør.
    Og med en restriktor, tror du den vil passere godkjenningen mtp lyd?

  22. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. aug. 2010
    Sted
    Verdal
    Innlegg
    1.459
    Antall takk

    Standard

    Om det er en 94 modell så har han karen du har kontakt med iallefall rett ang hvilke krav som gjelder.

    ktk(krav til kjøretøy) nr2.1994 er rett boka,og denne er den boka han karen i bt har referert til.

    Det som visse andre forumbrukere refererer til i lovdata lenger oppe her gjelder ikke din bil.

    kjøretøyforskriften (FOR-1990-01-25-91) er den som gjelder,og den ligger ikke ute på lovdata i komplett form.

  23. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    450
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Grøftekanten Vis post
    Og med en restriktor, tror du den vil passere godkjenningen mtp lyd?
    Ja, den ble nesten helt lydløs.. Jeg tok den selvsagt bare ut etterpå. Skrudde den inn der man har enderøret.

  24. #23
    Registrerte brukere konso sin avatar
    Medlem siden
    30. des. 2009
    Sted
    Ogndal/ Steinkjer
    Innlegg
    594
    Antall takk

    Standard

    Utdrag fra kontrollveiledningen for Eu-kontroll:

    8.1 Støy
    Kjøretøy registrert før 1.10.92
    Ktk § 21-1 - 6 Observer støynivå Unormal støyutvikling 2
    Kjøretøy registrert etter 1.10.1992. Ktf § 24-1, nr. 4,
    merknad til kap. 24
    Ktf § 21-1, nr. 4,
    vedlegg til kap. 21
    Dersom eksosanlegget ser ut til å være av original
    type eller av tilsvarende erstatningstype (ikke ombygd
    til “effektanlegg” o.l.) og det ikke har hørbare
    lekkasjer, hør etter om kjøretøyets støybilde og
    støynivå er normalt for kjøretøyklassen ved å gi
    gasstøt fra tomgang. Dersom det er tvil om
    eksosanleggets “originalitet” eller at støybildet
    og/eller støynivået synes å være unormalt, skal
    kjøretøyet støymåles i
    henhold til nr. 8.1.1.
    Overskridelse av støynivået:
    • oppgitt av fabrikken (F) med mer
    enn 5 dB(A),
    • målt av et laboratorium (L) med
    mer enn 2 dB(A)
    2
    2
    8.1.1 Støyen måles etter standstøymålemetoden.
    Målingen foretas på stillestående kjøretøy. Kontroller at eksosanlegget ikke har lekkasje.
    Måleområde:
    Målingen skal foretas utendørs på en plass som ikke har store akustiske forstyrrelser. Bakgrunnsstøyen skal være minst 10 dB(A) under det målte støynivået fra kjøretøyet. Vær
    spesielt oppmerksom på vindstøy. Enhver flat, åpen plass med dekke av betong, asfalt, fast grus, is eller hardpakket, isaktig snø, men ikke fast eller løs jord, kan anses som
    egnet hvis det innefor et rektangel med sider minst 3 meter fra motorvognens ytre begrensninger ikke er nevneverdig hindring. Kjøretøyet skal stå slik at mikrofonen ikke er
    nærmere en eventuell fortauskant enn 1 m.
    Mikrofonplassering:
    • Mikrofonen plasseres på egnet stativ.
    • Ved horisontale eksosrør plasseres mikrofonen (målt fra mikrofonmembranet) 0,5 m ±10 mm fra eksosrørutløpet (målt fra det punkt på rørenden som er nærmest
    mikrofonen), parallelt med underlaget og 45°± 10° til siden for eksosutstrømingsretningen med mikrofonen rettet mot utløpet. Mikrofonen skal plasseres i høyde med utløpet, dog minimum 0,2 m over underlaget. Mikrofonen bør ikke være nærmere enn 0,5 m fra andre komponenter som f.eks. reservehjul og drivstofftank. Når eksosrøret
    munner ut så langt under kjøretøyet slik at dette ikke uten videre er synlig/tilgjengelig, plasseres mikrofonen 0,5 m fra skjæringspunktet mellom en tenkt rett forlengelse av
    eksosrøret og kjøretøyets ytre begrensning.
    • Ved vertikale rør plasseres mikrofonen i samme høyde som utløpet av eksosrøret og orienteres rett oppover. Mikrofonen plasseres 0,5 m fra den ytre sidebegrensningen
    som er nærmest utløpet.
    Ved to eller flere utløp med innbyrdes avstand på mindre enn 0,3 m plasseres mikrofonen utfor eksosrøret som er nærmest kjøretøyets ytre begrensning. Dersom utløpene er
    like langt fra, måles det som ligger høyest
    Støymålingen utføres slik:
    • Støymåleren kalibreres.
    • Still inn støymåleren på veiekurve “A” og tidsfaktor “fast response”.
    • Ved to eller flere utløp med innbyrdes midtavstand på mindre enn 0,3 m, utføres én måling. Ved større avstand utføres en måling ved hvert eksosrørutløp i henhold til
    prosedyrene for kjøretøy med ett eksosrørutløp. Høyeste målte verdi gjelder.
    • Kontroller at motoren er driftsvarm.
    • Girspak/girvelger settes i fri, motoren ruses opp og holdes på ¾ av maksimaleffektturtallet og slippes deretter til tomgang ved at gassregulatoren raskt slippes/føres tilbake
    til tomgangsstilling. Støymålingen startes først når riktig turtall er nådd, fortsetter kontinuerlig til motorturtallet igjen har sunket til tomgang. Målt dB(A) rundes av til
    nærmeste heltall (eks. 94,4 = 94 dB(A), 94,5 = 95 dB(A)). Minst 3 målinger foretas; målingen anses gyldig hvis forskjellen mellom 3 på hverandre følgende målinger ikke
    er større enn 2 dB(A). Den høyeste verdien i de 3 målingene gjelder som måleresultat.
    • Støymåleren kalibreres. Dersom det registreres feilvisning på mer enn 1 dB, skal prøven anses som ugyldig og ny prøve må utføres.
    Kjøretøyets evt. egen turteller skal ikke benyttes for å finne riktig turtall under målingen.

    Hele kontrollveiledningen kan lastes ned på DENNE SIDEN
    Volvo løs
    Tidligere: 2006 V70 Summum D5 185hk
    04 S80 2,4D+, 94 850GLT og 84/87 740dieseler

    Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lengre tid

  25. #24
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Hørtes jo enkelt ut det der
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

Lignende tråder

  1. Statens Vegvesen vs Volvo V70
    By Hovin in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 62
    Siste post: 22/06/11, 22:49
  2. Statens vegvesen på gatebil våler
    By Thomas242 in forum Arkiv
    Svar: 93
    Siste post: 06/06/11, 22:48
  3. Statens Vegvesen og godkjenning av senkesett (Endelig godkjent!)
    By r_style in forum Dekk, felg, chassi og bremser
    Svar: 92
    Siste post: 11/02/11, 18:58
  4. Svar: 30
    Siste post: 13/07/10, 13:38

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •