Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 2 av 3 FørstFørst 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 26 til 50 av 51

Tråd: Elektrogutter-Put some paddle shifters on my 960

  1. #26
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    hmms hatt 3 brytere kanskje. Opp-Ned- låsing? (+ at den låser i siste gir når man girer opp "siste" gang?.
    Tror ikke det skjer noe rart ved å gjøre det. for pumper jo olje når motoren går. er ikke som en overdrive.
    når kassene "låser" seg i 4 gir så blir det 0:60 utveksling ut av kassa også. noe som er herlig med 3.31 bakaksel
    Yeah, det er ikke noe problem å programmere det. Eller fex automatisk låsing i 2 gir og oppover, men ikke i 1. gir for å kunne slurre igang.

  2. #27
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    linuxman51 skrev:
    Den A341e fra 960 er den samme grunnleggende girkasse som Mk4 supra turbo, dersom man laget en bellhousing for det, kan du putte at overføring bak en redblock etter noen endringer det kan holde mye power.

  3. #28
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jonass Vis post
    Hvis det kan overstyres, og kassa ikke nekter mekanisk, så har man vel plutselig en artig bil
    Man må bare sette kassa i "D" manuelt. så er ALT annet på kassa elektronisk. Noe man merker hvis det blir kabelbrudd :P (har opplevd)


    Sitat Opprinnelig postet av jonass Vis post
    Faen så kjappe dere er, sitter her og leser og tenker
    Kjappe ja.. skulle vært i skauen for en time siden

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Yeah, det er ikke noe problem å programmere det. Eller fex automatisk låsing i 2 gir og oppover, men ikke i 1. gir for å kunne slurre igang.
    Låsinga blir på en måte "ekstra" gir. så man kan låse ved høyere turtall (men er kanskje ikke vits å gjøre i så lav hastighet. men en mulighet til å kunne gjort det manuelt ved en bryter hadde vært herlig. fint til donuts )

    Hmmms mulighet for elektronisk gasspjell også med en slik boks? som "åpner" på 4000rpm foreksempel? (jeg laget til det på turbovogna mi. som gikk på turbotrykk. Kan tenke dere hva som skjedde når jeg satte nippelen på innsuget () og kjørte litt hardt..)
    One Ring to rule them all

  4. #29
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av DieselDriver Vis post
    linuxman51 skrev:
    Den A341e fra 960 er den samme grunnleggende girkasse som Mk4 supra turbo, dersom man laget en bellhousing for det, kan du putte at overføring bak en redblock etter noen endringer det kan holde mye power.
    Stemmer det. Jeg skal lage adapter til en slik kasse. (har kjøpt en slik kasse til limoen )
    One Ring to rule them all

  5. #30
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    Låsinga blir på en måte "ekstra" gir. så man kan låse ved høyere turtall (men er kanskje ikke vits å gjøre i så lav hastighet. men en mulighet til å kunne gjort det manuelt ved en bryter hadde vært herlig. fint til donuts )

    Hmmms mulighet for elektronisk gasspjell også med en slik boks? som "åpner" på 4000rpm foreksempel? (jeg laget til det på turbovogna mi. som gikk på turbotrykk. Kan tenke dere hva som skjedde når jeg satte nippelen på innsuget () og kjørte litt hardt..)
    Yeah, kanskje ikke vært så dumt å hatt det på en egen bryter.

    Ikke noe problem å lage elektronisk gasspjeld på samme boks. Men hvorfor vil du at den skal "åpne" på 4000 rpm? Litt gass og plutselig full gass på det turtallet?

    Rent praktisk så kan man bruke et gasspjeld fra en bil som har elektronisk gasspjeld, da er jo aktuatorer og alt ferdig. Finne ut hvilke spenningsverdier den går på, fex 0 volt er stengt og 12 volt er WOT for eksempel. Lage seg en analog utgang på det i boksen.

    Så finne noe man kan bruke for å gi en analog spenningsverdi som følger gasspedalen. Fex bruke noe potmetergreier fra en bil som har dette, og få laget en inngang på dette som gjør om verdiene til noe som chippen forstår.

    Så kan man i programmet rett og slett bare slenge verdien fra inngangen til pedalen rett på utgangen til spjeldaktuatoren, så har man "overføringen" til gasspedalen. Og legge til andre funksjoner på det .

    Fex sleng inn en inngang fra tempgiveren og lag en funksjon i programmet som gjør at man på kald motor ikke får den over 3000 rpm (gassen går rolig mot 0) eller får gitt mer gass enn 1/4 . Da er man garantert motstått fristelsen av å gi på på kald motor hvis .

  6. #31
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    tenkte på å ha det i eksosen. så bilen ikke bråker så mye under 4000rpm... Jeg er så HATA av naboene rundt her så det er skummelt å få motorstopp om kveldene!
    Men jeg er også den eneste som ikke har kjørt på elg
    Men nå MÅ jeg seriøst ut i skauen dette var moro skal lese litt mer på siden der etterpå, å se hva jeg skjønner av det
    One Ring to rule them all

  7. #32
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Ah. Yeah, det var lurt . Skal se om jeg får bestillt litt sånne elektroniske duppeditter etterhvert.

  8. #33
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Kongsberg
    Innlegg
    199
    Antall takk

    Standard

    Her er det bare å hive seg i gang tvert TBO og chrml! Detta hadde vært rått å få til å funke på masse hk!

  9. #34
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Han har vist oppdatert koden litt også (den kunne vist gå fra 4. til 1. før (fordi noe rart ) men det ble løst med å legge inn en "pause" eller "sjekk" om girkassa stod i drive. eller ble satt i drive...

    Kode:
    ' {$STAMP BS1}
    ' {$PBASIC 1.1}
    
    'The Poi's (Chris Wiita's) AW30-40 paddle shifter code
    
    'I/Os:
    ' 0 is Upshift button input - set to input with BUTTON function
    ' 1 is Downshift button input - set to input with BUTTON function
    
    ' 2 is Solenoid 1 - engages when 1
    ' 3 is Solenoid 2 - engages when 1
    ' 4 is Lockup Solenoid - engages when 1
    
    ' 5 is Ground for "drive" funcitons of PNP switch. When grounded, flappy
    ' paddles work. Whenever it loses ground, switches back to 1st
    
    'Shift Table:
    ' Gear Sol1 Sol2 TCC
    ' 1 1 0 0
    ' 2 1 1 0
    ' 3 0 1 0
    ' 4 0 0 0
    ' 4+TCC 0 0 1
    
    ' "1st Gear" for P N and R.
    
    
    SYMBOL Gear = B0 'Current gear
    
    SYMBOL UpBtnWrk = B2
    SYMBOL DwnBtnWrk = B3
    SYMBOL DriveBtnWrk= B4
    
    UpBtnWrk = 0
    DwnBtnWrk = 0
    DriveBtnWrk = 0
    
    'Start in first gear
    Gear = 1
    GOTO SetGear
    
    'Start loop by checking that PNP is in drive mode, if its grounded, start loop,
    'otherwise, set gear to 1, keep checking till drive
    ChkDriveBtn:
    BUTTON 5,0,255,0,DriveBtnWrk,1,Go
    PAUSE 100
    BUTTON 5,0,255,0,DriveBtnWrk,1,Go
    Gear = 1
    GOTO SetGear
    
    'Clear button work so it keeps checking if its down, chk upbtn
    Go:
    DriveBtnWrk = 0
    GOTO ChkUpBtn
    
    'Check up button, if grounded, upshift, else, check down button
    ChkUpBtn:
    BUTTON 0,0,255,0,UpBtnWrk,1,UpShift
    GOTO ChkDwnBtn
    
    UpShift:
    Gear = Gear + 1
    GOTO SetGear
    
    'Check down button, if grounded, downshift, else, check drive button
    ChkDwnBtn:
    BUTTON 1,0,255,0,DwnBtnWrk,1,DownShift
    GOTO ChkDriveBtn
    
    DownShift:
    Gear = Gear - 1
    GOTO SetGear
    
    
    SetGear:
    BRANCH Gear, (SetGear0,SetGear1,SetGear2,SetGear3,SetGear4,SetG ear5,SetGear6)
    
    SetGear0:
    Gear = 1
    GOTO ChkDriveBtn
    
    SetGear1:
    LOW 4 'Lockup
    HIGH 2 'Sol1
    LOW 3 'Sol2
    GOTO ChkDriveBtn
    
    SetGear2:
    LOW 4 'Lockup
    HIGH 2 'Sol1
    HIGH 3 'Sol2
    GOTO ChkDriveBtn
    
    SetGear3:
    LOW 4 'Lockup
    LOW 2 'Sol1
    HIGH 3 'Sol2
    GOTO ChkDriveBtn
    
    SetGear4:
    LOW 4 'Lockup
    LOW 2 'Sol1
    LOW 3 'Sol2
    GOTO ChkDriveBtn
    
    SetGear5:
    HIGH 4 'Lockup
    LOW 2 'Sol1
    LOW 3 'Sol2
    GOTO ChkDriveBtn
    
    SetGear6:
    Gear = 5
    GOTO ChkDriveBtn
    edit://looks like I actually updated first post with the new code. also code tags are broken woo
    One Ring to rule them all

  10. #35
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Yep, vil jo kunne gjøre det hvis den på en eller annen måte looper rundt hvis den tror den ikke er i Drive. Men er ikke så lett å se sånne ting i det programmeringsspråket som blir brukt over der, ser ut som en simpel versjon av Basic (eller Windows .BAT kommandofil, haha ).

    Kan skrive programmer til IC-er i C / C++ og. Mye mer oversiktlig.

  11. #36
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. jan. 2010
    Innlegg
    334
    Antall takk

    Standard

    Det er Basic Stamp (subset av Basic )
    Masse GOTO og snax gjør alltid ting sååå oversiktlig

  12. #37
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. jan. 2010
    Innlegg
    334
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Rent praktisk så kan man bruke et gasspjeld fra en bil som har elektronisk gasspjeld, da er jo aktuatorer og alt ferdig. Finne ut hvilke spenningsverdier den går på, fex 0 volt er stengt og 5 volt er WOT for eksempel. Lage seg en analog utgang på det i boksen.
    Rettet

  13. #38
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. jan. 2010
    Innlegg
    334
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post

    Et eksempel på utganger er signaler som skal fra kretskortet ditt og ut til andre ting. Som jeg forstod utifra rask skumlesing av den siden så skal solenoidene i girkassa ha 12V for å aktivere. Nå husker ikke jeg hvor mange solenoider det var igjen, men for å gire så må hvertfall solenoider aktiveres og deaktiveres. Dette blir altså digitale utganger som kan ha to verdier, 0 (0V) og 1 (12V).


    Kretsen skal sørge for at:
    1. Chippen får riktig driftsspenning og beskyttes mot overspenning, støy og transienter.

    2. At alle innganger og alle tillate spenningsverdier på disse inngangene skal gå til chippen i form av signaler den kan skjønne (ofte kun 2.5 volt som skal inn på inngangene på selve IC-en, derfor trenger vi en krets som gjør om 12v signalet til 2.5 volt og beskytter mot overspenning, transienter og støy)

    3. At alle utganger kan aktiveres fra chippen ved hjelp av spenningene chippen gir ut på de pinnene det er snakk om. Det er ofte også kun 0 eller 2.5 volt (halv driftspenning) digital, eller det kan være en analog utgang med varierende spenning. Den spenningen må hvertfall gjøres om med noen halvlederkomponenter sånn at den gir en solid 12v ut som kan trekkes litt strøm fra til solenoidene i girkassa.


    Du må blandt annet ha en digital inngang til fra bryteren som bestemmer om du skal kjøre full auto eller semi auto i dashbordet. Du må ha et turtallssignal (noe som gjør om tenningspulsene til 0-2.5 volt sånn at IC-en veit turtallet), og et lastsignal fra innsprøytningen (denne er kurant hvis LH 2.4 brukes). Turtall og last brukes til å bestemme når kassa skal gire.



    Lykke til! Bare å spørre hvis jeg kan hjelpe til med noe, hadde vært gøy å laget dette .
    Jeg må nesten spørre... Hva slags digitale systemer har du vært borti hvor det snakkes om 0-2.5v ? Sist jeg sjekket var det 0-5v som er yttergrensene.
    Hvis du mener 0v=0 og 12v=1, så må dette være gjennom et relé f.eks. styrt av mikrochippen i så fall (som har en 0-5v utgang).

    3V er ofte rising threshold på en digital inngang (2V er falling threshold), men på analoge går det i 0-5V.
    Sist endret av Modalen; 05/03/10 kl 06:20

  14. #39
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Hmms
    Det blir9 utganger? 11 hvis man vil ha eksospjell? (på monkeyn har jeg display som viser hvilket gir jeg har den i. går til 4 :P kunne vært kult å modda inn noe sånt også? men er ikke akkurat en nødvendig greie på en crusebil)
    +
    -
    Up
    Down
    Lock(hvis man vil ha en egen til det :P)
    Lockup Solenoid
    Solenoid1
    Solenoid2
    "sjekke om bilen står i D"
    One Ring to rule them all

  15. #40
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Modalen Vis post
    Jeg må nesten spørre... Hva slags digitale systemer har du vært borti hvor det snakkes om 0-2.5v ? Sist jeg sjekket var det 0-5v som er yttergrensene.
    Hvis du mener 0v=0 og 12v=1, så må dette være gjennom et relé f.eks. styrt av mikrochippen i så fall (som har en 0-5v utgang).

    3V er ofte rising threshold på en digital inngang (2V er falling threshold), men på analoge går det i 0-5V.
    Venta nesten på at noen skulle påpeke det . Sjekket opp elskjema tegningene mine for carputer prosjektet mitt og der har jeg brukt 5 volt. Men mener å huske man kan bruke ned til 2.5 eller rundt 3 volt på atmel sine systemer, men da blir det også spenningsrangen på analoge verdier.

    5 volt er hvertfall mest brukt. Det viktige er at spenningen er helt stabil uten ripler og støy.

  16. #41
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Veldig interessant tråd. Du vil ikkje låse lockupen på alle gira, sidan det øydelegg crusingeigenskapane på bilen, det blir like ille å stå i kø som med ein manuell bil omtrent.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  17. #42
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gaupe Vis post
    Veldig interessant tråd. Du vil ikkje låse lockupen på alle gira, sidan det øydelegg crusingeigenskapane på bilen, det blir like ille å stå i kø som med ein manuell bil omtrent.
    Selv om du låser lockupen i 2. gir og oppover, men beholder den ulåst i førstegir (kø)?

  18. #43
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Jeg tenkte det sånn at den gira som en automat til 4 gir.. og når du trykker for å få den i 5. gir så låser den.

    Men! at man også hadde en 3 bryter man kunne trykke inn for å låse den i de andre girene.
    One Ring to rule them all

  19. #44
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Selv om du låser lockupen i 2. gir og oppover, men beholder den ulåst i førstegir (kø)?
    Eg ville ha hatt både 1. og 2. gir som convertergir, eg har prøvd å køyre min manuelt i kø nokre gangar, men blir berre lei. Då får du jo låste gir.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  20. #45
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    Jeg tenkte det sånn at den gira som en automat til 4 gir.. og når du trykker for å få den i 5. gir så låser den.

    Men! at man også hadde en 3 bryter man kunne trykke inn for å låse den i de andre girene.
    Lock up på dei 2-3 siste gira er fint, men gjerne aktivert når ein kjem over ei gitt hastigheit.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  21. #46
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Jepp.
    lockupen på 4. gir på 960n er jo heeelt på jordet orginal.. låser i 86kmt ellerno.. irriterende...
    One Ring to rule them all

  22. #47
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    Jepp.
    lockupen på 4. gir på 960n er jo heeelt på jordet orginal.. låser i 86kmt ellerno.. irriterende...
    Ja, håplaust ved norske forhold, i 80 og 90 sone blir jo dette berre tullball.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  23. #48
    Registrerte brukere Iversen sin avatar
    Medlem siden
    22. des. 2009
    Sted
    Løvenstad
    Innlegg
    292
    Antall takk

    Standard

    Blir jo fryktelig mye brytere etterhvert da. Blir nesten som cockpiten på fly.
    Blir vel fint med masse sånne japsebrytere som må trykkes inn hele tia :P
    Synes jeg ser det for meg, hehe.

  24. #49
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    eller så små knapper på rattet + lockup på girspaken ellerno
    One Ring to rule them all

  25. #50
    Registrerte brukere Iversen sin avatar
    Medlem siden
    22. des. 2009
    Sted
    Løvenstad
    Innlegg
    292
    Antall takk

    Standard

    Mye lettere å se for seg store knapper med lydeffekter når du trykker på dem. Og røyk som kommer opp overalt

Side 2 av 3 FørstFørst 1 2 3 SisteSiste

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •