Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  3
Side 3 av 3 FørstFørst 1 2 3
Viser resultater 51 til 63 av 63

Tråd: Hjelp med tenning / gnist på LH 2.4

  1. #51
    Registrerte brukere Frigstad Racing sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Lillesand
    Innlegg
    1.929
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av tore-toførr Vis post
    må se kossen det er på mon med den jordinga av pompa er egentlig ein forgasser bil som er bygd om....244dl 78mod :P

    må sjekke jord på bensinreleet då au ja korleis kan eg på målt åpningssignalet? er ikkje det jordingssignale veldig raskt då?
    Mål med en prøve lampe eller multimeter, sett den ene pinnen på konstant strøm, f.eks rett på + på batteri (12v) og sett den andre pinnen inni dysekontakta, ikke den som du fikk strøm ut av, men den andre. Der skal det jorde ett øyeblikk, så du må stå å måle mens noen vrir om tenninga. Greit å ha med en hjelper som kan kjinne mens du måler.

    EDIT: kan også sette multimeter på Ohm, å sette fast inni dysekontakta, å andre pinnen til jord i kaross. Kommer det ett lite pip da når du vrir nøkkelen så er det åpningssignalet.

    Kan også måle rett på pinnene på hjernen.

  2. #52
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. mai 2011
    Innlegg
    16
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Frigstad Vis post
    Mål med en prøve lampe eller multimeter, sett den ene pinnen på konstant strøm, f.eks rett på + på batteri (12v) og sett den andre pinnen inni dysekontakta, ikke den som du fikk strøm ut av, men den andre. Der skal det jorde ett øyeblikk, så du må stå å måle mens noen vrir om tenninga. Greit å ha med en hjelper som kan kjinne mens du måler.

    EDIT: kan også sette multimeter på Ohm, å sette fast inni dysekontakta, å andre pinnen til jord i kaross. Kommer det ett lite pip da når du vrir nøkkelen så er det åpningssignalet.

    Kan også måle rett på pinnene på hjernen.
    takk takk genialt! har fått jordingssignal nå å bilen sviver takk for tipsene

  3. #53
    Registrerte brukere Frigstad Racing sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Lillesand
    Innlegg
    1.929
    Antall takk

    Standard

    Hva var feilen?

  4. #54
    Registrerte brukere R.G sin avatar
    Medlem siden
    08. sep. 2010
    Sted
    alvdal
    Innlegg
    4.040
    Antall takk

    Standard

    han hadde fått jordingssignal sto det så spørs om det ikke var jord noen steder
    1988 760 B6284T
    1988 765 D24TIC
    1985 740 B230ET

  5. #55
    Registrerte brukere Frigstad Racing sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Lillesand
    Innlegg
    1.929
    Antall takk

    Standard

    Tenkte litt konkret hvor feilen lå, uansett bra du fant ut av det

  6. #56
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. mai 2011
    Innlegg
    16
    Antall takk

    Standard

    he ett modifisert 2.4 nett så er det jo lodda inn dysemotstand..(er jo turbo motor) det er ein kontakt der med 6stikk denne kontakten kunne monteres to veier, vist den sto feil fekk ikkje den ledningen som går inn i sentrum a dysemotstanden kontakt med ledningen ut på nette, snudde kontakten å bilen starta he ikkje så peiling .... men den ledningen som går inn i sentrum a dysemotstanden he kansje no med jord å gjere?

  7. #57
    Registrerte brukere Anweed sin avatar
    Medlem siden
    18. sep. 2010
    Sted
    Os, Hordaland
    Innlegg
    46
    Antall takk

    Standard

    Heisann, håper det går fint og bumpe denne haug gamle tråden, siden det gjelder det samme..

    Jeg har holdt på en uke nå og prøvd og få starta 760en min etter jeg satt inn ett LH 2.4 motornett fra 240 (ukjent årgang) for og koble opp en b230fk i bilen.

    Jeg tror eg har prøvd det meste, og lest opp og ned på det meste også, så begynner og gå litt tom for ideer..



    Jeg har bensin, men er gnisten jeg sliter med, den kommer avogtil når jeg går på nøkkelposisjon 2 og 3, men ikke under selve kjinningen,
    og avogtil når man slipper opp fra nøkkelposisjon 3 til 2. Hvis den har gnistra og jeg prøver igjen rett etterpå skjer det ingenting.

    Etter mye feilsøking begynner jeg og lure litt på om det kan være noen kontaktpunkt i tilkoplingen til tenningshjernen som er bytta om på, siden jeg såg at den har vært åpnet før.
    Er det noen med store elektriske evner som ser noe feil med dette ? R.G fks?







    Jeg har også prøvd og jorde vilt overalt oppi motorrommet med to sett med startkabler, så tror ikke det er dårlig jording heller.

  8. #58
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    http://www.autoelectric.ru/auto/volv...989/740-89.htm

    Hvis du ser på lh2.4 og ez 116k så får du en ide om hvilke ledninger som skal hvor. Det er ikke sikkert fargene stemmer, da skjemaet er til 1989 740, men lh2.4/ez116k er likt

  9. Takk Anweed takket for denne posten
  10. #59
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. aug. 2010
    Sted
    Verdal
    Innlegg
    1.459
    Antall takk

    Standard

    Uten å ha satt meg så inn i det som blir nevnt over her,så er iallefall dette typiske feil ved montering av lh2.4/typiske feil når det ikke funker:

    -jording mangler på motor/lh2.4
    -defekt pumperele
    -strøm ifra tenningslås er hentet på kurs som ikke gir strøm når man kjører startern.
    -korrosjon på hovedstrøm ved batteri(240) ikke alle nett har denne sikringen ved batteriet.(avhenger av årsmodell)
    -formotstand koblet feil.

    Var vel en bekjent som hadde klart å bytta om kontaktene til tempsensorn og tomgangsregulatorn(eller lignende)
    Den starta men var veldig lite samarbeidsvillig.

  11. #60
    Registrerte brukere Anweed sin avatar
    Medlem siden
    18. sep. 2010
    Sted
    Os, Hordaland
    Innlegg
    46
    Antall takk

    Standard

    Jeg har klart og få gnist på bilen nå, men nå vil ikke dysene åpne når de skal.
    Jeg kjørte den dysetest sekvensen, mens eg hadde koplet til en diode, og da blinker det flott.
    Kom noen rare lyder da, men regner med det er normalt. Under kjinning av bil blinker dioden kun en gang når man går av starteren.
    Den vil heller ikke starte på startgass noen som jeg overhodet ikke kan forstå så lenge den gnisterer fint...
    Jeg har målt forbindelse mellom punkt 18 på bensin hjernen og dysekontakten.
    Noen gode tips eller råd?

  12. #61
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Du har gnist på riktig tidspunkt? Motoren har kompresjon og alt mekanisk er riktig?

    Koble ut alle fire dysekontaktene og mål om du har konstant 12v der (både med tenning på og når du kjører startmotoren). Deretter setter du multimeteret på "piping" og måler mellom den andre pinnen i dysekontakten og jord. Det skal pipe hver gang dysene får signal om å åpne når du kjører startmotoren.

    En redneck-måte å teste om dysene åpner som de skal er å skru av fuelrail og bare prøve å starte motoren mens noen ser om det kommer bensin ut. Ikke akkurat noe å anbefale, men da får du veldig enkelt bekreftet om de åpner eller ikke

  13. #62
    Registrerte brukere Anweed sin avatar
    Medlem siden
    18. sep. 2010
    Sted
    Os, Hordaland
    Innlegg
    46
    Antall takk

    Standard

    Jada, har kjørt motoren i en annen bil, så den funker bra ellers

    Har 12V på dysekontakten ved tenning på, men synker til oppunder 3 volt ved kjinning..

    Ingen pip til jord som eg kunne høre iallfall ved kjinning, kunne gjerne tatt av ledningen på innslaget for og høre bedre, men tviler.

    Vet den ikke får bensin, men er bare så rart at den først fikk bensin og ikke gnist, så nå er det omvendt :P

  14. #63
    Registrerte brukere Anweed sin avatar
    Medlem siden
    18. sep. 2010
    Sted
    Os, Hordaland
    Innlegg
    46
    Antall takk

    Standard

    Haha, nå har bensinen kommet tilbake, men gnisten gått vekk igjen .. må jo bare le :P Men eg kom til og tenke på en ting, når eg plukka ut V6en som stod i bilen, tok eg jo vekk litt annet som hørte til den også, som fks en el.boks på høyre side i motor.. Og nå når eg har leita så mye i koplingsskjemaer og sånn så lurer eg på om det kan ha vært noe coilen trengte. ifølge boken er boksen jeg tok vekk forkoplingsmotstand til coil. For coilen ska jo ha strøm fra bilens opprinelige elnett ifølge A til F guiden. LH2.4 har jo ikke en sånn motstand da, så eg vet ikke hvor nøye det er. Hva tror folket? Denne 760en er fra 83. Har prøvd tre forskjellige coiler, uten at det gnistrer som det skal. Enten for svak, eller uregelmessig/uforutsigbar gnist.

    Her er den som gikk til boksen, der ledningene til coilen kommer ut, boksen kastet eg såklart :
    Den med to kontakter på (svart og grønn ledning) vet jeg ikke hva er til.



    Her er en annen kontakt eg plukka vekk, som var unyttig (tror eg)



    Koblingsskjema:
    Nummer 166 er denne boksen jeg kastet.. (Forkoplingsmotstand tendspole)
    Nummer 4 er coilen/tendspolen


Side 3 av 3 FørstFørst 1 2 3

Lignende tråder

  1. Svar: 37
    Siste post: 09/03/11, 15:14
  2. Får ikke gnist på 1 plugg
    By moe993 in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 05/01/11, 22:20
  3. ingen gnist
    By hallis in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 1
    Siste post: 05/11/10, 22:21
  4. Digital tenning/A-tenning.
    By OlavS. in forum Avansert trimming
    Svar: 4
    Siste post: 05/08/10, 16:12
  5. har ikke gnist. Lh 2.4
    By daols1 in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 20
    Siste post: 02/07/10, 16:01

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •