Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 2 av 3 FørstFørst 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 26 til 50 av 62

Tråd: Utslitte nivomatic-dempere?

  1. #26
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Tore Vis post
    Nivomatene for R og standard nivomater som bilen min er levert med koster så å si det samme, R har 12 mm lavere "løftenivå" ellers tror jeg de er ganske like?

    Forskjellen er som sagt 12 mm, tror ikke R-demperne er mye stivere. Men - om jeg nå velger R-nivomatene fremfor standard nivomaten, er det da nødvendig å bytte fjærene selv om disse er ulike? Bilen min er uasnett lavere enn en med R-nivomat når den har stått en stund, så for meg virker det som om nivåmat-demperen er en slags selvpumpende og selvnivilerende luftfjæring og at spiralfjæra som sitter der kun er der som en "hjelpefjær" inntil nivådemperen har fått sitt korrekte interne trykk? I så måte vil fjære være av mindre betydning og i praktisk bruk være mer eller mindre neglisjerbar da det er selve demperanordningen som også holder bilen oppe og sørger for avfjæringen?

    Det er nok ein kombinasjon av desse to fjørene som ber vekta av bilen. Sidan R-demparen er 12mm kortare, så må den samtidig vere litt stivare for å kunne dempe vekta på same måte. Så å bruke vanleg dempar som er flytta ned, vil nok ikkje gi like godt resultat.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  2. #27
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Ørsta
    Innlegg
    77
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gaupe Vis post
    Det er nok ein kombinasjon av desse to fjørene som ber vekta av bilen. Sidan R-demparen er 12mm kortare, så må den samtidig vere litt stivare for å kunne dempe vekta på same måte. Så å bruke vanleg dempar som er flytta ned, vil nok ikkje gi like godt resultat.
    Det er stor forskjell på fjærene fra Tme og de orginale som stod på.De var ihvertfall 5 cm kortere var flere ringer på de og var tjukkere enn de orginale.Virket ganske så stive i forhold til de gamle.Det er korrekt det du sier om nivomaten at den bygger trykk i forhold til lastebelastning,men som en vanlig demper trenger du også en fungerende fjør for å få korrekt avfjæring under kjøring.

  3. #28
    Registrerte brukere Tore sin avatar
    Medlem siden
    14. jan. 2010
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.009
    Antall takk

    Standard

    Jeg mener likevel at en nivomatdemper i seg selv både kan anses som fjær og demper- hadde den bare vært en demper så hadde den ikke kunne nivilert bilen- og sådan vi jeg tro at den klassiske spiralfjæra stort sett står der som ei hjelpefjær, samt at bilen ikke skal dette helt ned når den ikke har trykk i demperne? Jo mer nivåmatdemperen trykkes sammen jo mere trykk vil den bygge opp oig jo mer motstand mot ytterligere sammentrykk vil den gi - akkurat som ei fjær?
    ---Tore---
    Nåværende kjøretøy X'er fra Volvo
    2015 Volvo XC60 D4 Summum 2005 XC90 D5 Summum
    2018 Volvo V40 T2 Inscription 1998 Volvo V70 2.5T AWD

  4. #29
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Tore Vis post
    Jeg mener likevel at en nivomatdemper i seg selv både kan anses som fjær og demper- hadde den bare vært en demper så hadde den ikke kunne nivilert bilen- og sådan vi jeg tro at den klassiske spiralfjæra stort sett står der som ei hjelpefjær, samt at bilen ikke skal dette helt ned når den ikke har trykk i demperne? Jo mer nivåmatdemperen trykkes sammen jo mere trykk vil den bygge opp oig jo mer motstand mot ytterligere sammentrykk vil den gi - akkurat som ei fjær?
    Kva trur du skjer når du fjernar hovudfjøra då? Nivomaten må gjere heile jobben, og du endar opp med å bruke opp nivomaten ganske så fort. Og du får heilt sikkert ikkje korrekt demping, og står i fare for å sprenge nivomaten.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  5. #30
    Registrerte brukere Tore sin avatar
    Medlem siden
    14. jan. 2010
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.009
    Antall takk

    Standard

    Å fjerne fjæra ser jeg ingenfordeler med, da vil bilen sige helt ned over lengre tids parkering og nivåmatdemperen vil ikke få nødvendig pumpe-bevegelse i humper til igjen å komme seg opp på riktig nivå. Fjæra skal ta bilens dødvekt, mens det er nivomaten som skal bære last og bremse bevegelse, altså gi stivheten

    Det jeg lurer mest på er egentlig om det er noe poeng å bytte til senkefjær bak dersom jeg setter på demperen som gjør bilen 12mm lavere, når min bil, med slitte dempere synker bilen mer en 12 mm når den står parkert over tid. Siden bilen synker til under senket nivå når den står over tid, altså når trykket i demperne har forsvunnet, betyr det at også en senkdemper vil løfte bilen, altså er ikke fjærene mine for lange for senkedemperne.

    Under drift med opparbeidet trykk i demperne vil jeg tro det er demperne som gjør selve jobben, både med demping og fjæring. Faktisk tror jeg man vil få en stivere bil jo mer av arbeidet man lar demperen stå for.

    Mer teori som ligger bak hvorfor jeg tenker slik kan man lese i dette Sachs-notatet om nivomat:
    http://www.cadillacfaq.com/faq/answers/pdf/nivomat.pdf

    En nivomatdemper vil faktisk bli stivere jo mer den jobber. (Økt trykk)
    ---Tore---
    Nåværende kjøretøy X'er fra Volvo
    2015 Volvo XC60 D4 Summum 2005 XC90 D5 Summum
    2018 Volvo V40 T2 Inscription 1998 Volvo V70 2.5T AWD

  6. #31
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    det stemmer at nivåmaten blir stivere ved mer belastning. dette veit jeg godt som har kjørt 100 000km med nivåmatdempere med tunge lass, tilhengere og svært frisk kjøring.

    Helt konge med nivåmatdempere, eneste ulempen er noe hardt nedslag etter fartshumper.
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  7. #32
    Registrerte brukere Tore sin avatar
    Medlem siden
    14. jan. 2010
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.009
    Antall takk

    Standard

    Noen som har detaljer om forskjellene på de tre ulike nivomat-demperne til denne bilen?

    8626025 = R
    AWD
    og senket chassis
    8626026
    8626027 = Den som står orginalt på min V70
    AWD



    Det er Sachs som lager disse og de har to varenummer, 444 214 de hevder skal tilsvare Volvo 8626027 og 444 215 som de hevder skal tilsvare Volvo 8626025 og 8626026

    Dersom infoen fra Sachs er korrekt vil jeg anta at 8626025 og 8626026 er ganske like - hvilket betyr at 8626027 som står på min også er den som står på XC-utgaven (grøss - da må jeg bytte - vil ikke ha noe XC på min bil nei...)?
    ---Tore---
    Nåværende kjøretøy X'er fra Volvo
    2015 Volvo XC60 D4 Summum 2005 XC90 D5 Summum
    2018 Volvo V40 T2 Inscription 1998 Volvo V70 2.5T AWD

  8. #33
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Spørs om den siste der, tilhøyrer S70
    AWD
    .
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  9. #34
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Tore Vis post
    Fjæra skal ta bilens dødvekt, mens det er nivomaten som skal bære last og bremse bevegelse, altså gi stivheten
    Det er helt riktig!

    Hvis du fex bytter ut nivåmatdemperene med vanlige dempere og kjører nivåmat fjør så får du en bil som har normal høyde uten noe som helst last baki, men synker fort i bunn med litt last.

  10. #35
    Registrerte brukere Tore sin avatar
    Medlem siden
    14. jan. 2010
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.009
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Det er helt riktig!

    Hvis du fex bytter ut nivåmatdemperene med vanlige dempere og kjører nivåmat fjør så får du en bil som har normal høyde uten noe som helst last baki, men synker fort i bunn med litt last.
    Spinner jeg litt videre på dette så kan jeg ikke se poenget med å bytte spiralfjæra på en 12 år gammel bil fordi jeg skal sette på en nivomatfjæringsom senker 12 mm (8616025) da man kan anta at orginalfjæra har mistet minst 12 mm dødvektløft i løper av 12 år - Optimalt bør selvsagt denne også byttes, men jeg antar at dødvektløftet er beregnet utifra null last og tom tank. Ser at bilen er sigen bak straks tanken er full, hvilket får meg til å anta at spiralfjæra kun er til å ta dødvektlasset uten ekstra last og at det er selve demperen som sørger for all jobbing når denne har fått opparbeidet riktig trykk?

    Jeg er ikke prisippielt imot å bytte fjærene, men ser at det er vesentlig merarbeid ennbare å bytte demperned aman faktisk må dempnteredeler av bakhjulsopphenget for å få ut fjæra,mot bare å løsne og slippe nedgammel demper og bolte på plass den nye. Samtidig ser jeg ikke poenget med fjæra annet enn å hjelpe demperne i gang når bilen har sunket sammen bak.
    ---Tore---
    Nåværende kjøretøy X'er fra Volvo
    2015 Volvo XC60 D4 Summum 2005 XC90 D5 Summum
    2018 Volvo V40 T2 Inscription 1998 Volvo V70 2.5T AWD

  11. #36
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    men om fjøra er 12 år gammel så børr den jo skiftes uansett. den er slitt. myk. gammel. sliten.. la den hvile å bli smelta om!
    One Ring to rule them all

  12. #37
    Registrerte brukere Tore sin avatar
    Medlem siden
    14. jan. 2010
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.009
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    men om fjøra er 12 år gammel så børr den jo skiftes uansett. den er slitt. myk. gammel. sliten.. la den hvile å bli smelta om!
    Liker innstillingen din selv om det medfører merarbeid :-)

    Foran satte jeg på R-chassis som senket bilen i høst - skal jeg da gå for orgianl-fjæring/demper bak (v70
    AWD
    ) eller skal jeg sette på R-fjærer/dempere (senker 12mm) bak når jeg førster i gang?

    Volvo mente at R-
    AWD
    var senking av bilen som krevde godkjenning og at jeg da også måtte bytte krengningshammer bak. Ville dere gjort det dersom dere senket disse 12 mm ? Fikk bilen EU-godkjent med R-sett foran og slitent orginalsett bak. Tipper ingen vil oppdager at jeg har R-sett bak og orginal krengningshammer heller....

    Såørsmålet er full R-pakke, delvis full pakke, eller bare R foran?
    ---Tore---
    Nåværende kjøretøy X'er fra Volvo
    2015 Volvo XC60 D4 Summum 2005 XC90 D5 Summum
    2018 Volvo V40 T2 Inscription 1998 Volvo V70 2.5T AWD

  13. #38
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Hvis det blir oppdaga på EU kontroll at du har senka bilen 12mm med R senkesettet og større krenghemmer, så har du møtt på en entusiast uten like! og han sender garrantert bilen din igjennom.

    Jeg ville bytta fjører og krenghemmer (ny krenghemmer gir en god følse av litt sportsligere bil)
    One Ring to rule them all

  14. #39
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Og hvor mye ekstra tid bruker du på å bytte fjører?
    Er nok værdt det. en 12år gammel fjør kan jo også ryke.. og da må du pluttselig under bilen igjen :P
    One Ring to rule them all

  15. #40
    Registrerte brukere Tore sin avatar
    Medlem siden
    14. jan. 2010
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.009
    Antall takk

    Standard

    Dessuten vil jeg ha bilen i flere år til; det er en topp nr. 2 bil for far og mor har allerede ymtet frempå at en Yaris eller lignende (Gud forby!) ville vært mer fornuftig så her gjelder det å ta supergodt vare på denne i en årrekke for å utsette diskusjonen om neste nr.2 bil lengst mulig... I dag er jo nr.2 bilen "min" den som velges til hytta vinterstid :-)
    ---Tore---
    Nåværende kjøretøy X'er fra Volvo
    2015 Volvo XC60 D4 Summum 2005 XC90 D5 Summum
    2018 Volvo V40 T2 Inscription 1998 Volvo V70 2.5T AWD

  16. #41
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Tore Vis post
    Liker innstillingen din selv om det medfører merarbeid :-)

    Foran satte jeg på R-chassis som senket bilen i høst - skal jeg da gå for orgianl-fjæring/demper bak (v70
    AWD
    ) eller skal jeg sette på R-fjærer/dempere (senker 12mm) bak når jeg førster i gang?

    Volvo mente at R-
    AWD
    var senking av bilen som krevde godkjenning og at jeg da også måtte bytte krengningshammer bak. Ville dere gjort det dersom dere senket disse 12 mm ? Fikk bilen EU-godkjent med R-sett foran og slitent orginalsett bak. Tipper ingen vil oppdager at jeg har R-sett bak og orginal krengningshammer heller....

    Såørsmålet er full R-pakke, delvis full pakke, eller bare R foran?
    Full pakke!

    Tror du hadde vert like fornøyd med orginalhøyde, men siden du har R forran er det bare å kjøre løpet ut. R demper, fjær og krengningshemmer. Slår du ut håret og bytter de foringene bak der i samma slengen så tenker du ikke noe mer på det bak der så lenge du har bilen ihvertfall. Og en 4hjulskontroll hos noen pirkete som kan det dem driver med så har du gode gode kjøreengenskaper
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  17. #42
    Registrerte brukere Tore sin avatar
    Medlem siden
    14. jan. 2010
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.009
    Antall takk

    Standard

    4-hjulskontroll hos lokal NAF-stasjon her er selvsagt et must; topp service - og ikke minst at man selv får være med på oppmåling og justeringen - så blir det bra det :-)

    Enig i at full R-chassis-pakke på volvoen er det smarteste - føles bedre på kropp og sjel selv om det som du sier kanskje ikke merkes så spessielt mye på bilen :-)
    ---Tore---
    Nåværende kjøretøy X'er fra Volvo
    2015 Volvo XC60 D4 Summum 2005 XC90 D5 Summum
    2018 Volvo V40 T2 Inscription 1998 Volvo V70 2.5T AWD

  18. #43

    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Innlegg
    5
    Antall takk

    Standard

    Hei!

    Gå inn på denne Volvodelesalg siden, der finner du de nivådemperen du trenger til en grei pris, visst du har delenr finner du alt du trenger:

    www.volvowholesaleparts.com
    Sist endret av V70 2,5D; 06/03/10 kl 14:56

  19. #44
    Registrerte brukere Tore sin avatar
    Medlem siden
    14. jan. 2010
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.009
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av V70 2,5D Vis post
    Hei!

    Gå inn på denne Volvodelesalg siden, der finner du de nivådemperen du trenger til en grei pris, visst du har delenr finner du alt du trenger:

    www.wholesaleparts.com
    For en "tullogtøys-link" - kan ikke finne en enda volvodel på denne siden... Den linken der er forwardet til trambrowning.com som snart komme rmed en nettside for antenner med tilbehør...
    Sist endret av Tore; 06/03/10 kl 12:54
    ---Tore---
    Nåværende kjøretøy X'er fra Volvo
    2015 Volvo XC60 D4 Summum 2005 XC90 D5 Summum
    2018 Volvo V40 T2 Inscription 1998 Volvo V70 2.5T AWD

  20. #45

    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Innlegg
    5
    Antall takk

  21. #46
    Registrerte brukere Tore sin avatar
    Medlem siden
    14. jan. 2010
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.009
    Antall takk

    Standard

    Løfter tråden min litt igjen;

    Har kommet til at jeg MÅ ha nye dempere bak - spørsmålet er nå hva som vil være greiest; bilen har orginale nivomater bak - 8626027. Det jeg vurderer er å sette på nye orginale nivomater eller R-line nivomater (8626025) med R-line fjærer (9200184).

    Spørsmål:
    1) Hvordan er det å bare bytte ut den demperen jeg har med en tilsvarende ny? Tenker på om det vil være dumt å ikke bytte fjærene samtidig?

    2) R-line senker ca 15 mm (ikke 12 som jeg har skrevet lenger opp). Bilen min har nye R-demper og fjærer foran. Dagens nivomater er slitne, men med lite lass og lite drivstoff har den en høyde bak som passer bra med den foran (lik høyde fra hjul til hjulbue). Det jeg frykter med full R-line er at bilen igjen skal se ut som den sagger - Dere som har sett orginale V70 R
    AWD
    med "nye" orginalfjærer/dempere - hvordan ser dette ut? "baktung" eller perfekt? Om jeg skal velge R-line må fjærene bestilles fra Volvo Classic Parts og har ca 6 ukers leveringstid i følge Volvo; Hvordan blir det med R-dempere og mine orginale
    AWD
    fjærer?

    3) I følge VADIS ser det ut som om det er litt styr å bytte bakfjærer - hvordan er dette i praksis på
    AWD
    ?


    BILDE av bilen i dag - 2 timer siden den ble parkert og 3/4 tank så den har ikke seget sammen ennå - omtrent slik den er når den er på sitt høyeste...

    Her er bilde før jeg satte på R-fjærer fremme.

    og her ett bild e med R-fjærer foran og en kjøretur på ujevn vei før den har seget sammen...
    Sist endret av Tore; 29/03/10 kl 08:19
    ---Tore---
    Nåværende kjøretøy X'er fra Volvo
    2015 Volvo XC60 D4 Summum 2005 XC90 D5 Summum
    2018 Volvo V40 T2 Inscription 1998 Volvo V70 2.5T AWD

  22. #47
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Dette er heilt orginal høgde på 2000 R, ganske ferske nivomatar bak, kanskje gått ja rundt 10k etter bytte:

    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  23. #48
    Per Turbo sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Lørenskog
    VCCN medlemsnummer
    8
    Innlegg
    8.105
    Antall takk

    Standard

    Du bytter til komplett R deler bak også, ikke noe mer å synse om det der Tore.

    Da får du en bil som blir meget bra å kjøre, ikke sirompa og du vet selv at du har Volvo sitt Top of the line understell bak også.

    Jeg hadde byttet demper og fjører nå, og evt. tatt krengestaget senere om det blir for mye utgifter på en gang.

    Viser en R
    AWD
    på lik linje med Gaupe sin, denne har gått ca 90.000km når dette bildet er tatt, med originalt understell
    Sist endret av Per Turbo; 29/03/10 kl 08:21

  24. #49
    Registrerte brukere Tore sin avatar
    Medlem siden
    14. jan. 2010
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.009
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gaupe Vis post
    Dette er heilt orginal høgde på 2000 R, ganske ferske nivomatar bak, kanskje gått ja rundt 10k etter bytte:
    Min ser mye høyere ut fremme selv om jeg har R-fjærer foran. Mulig fordi jeg har 16" "ballongdekk"...? Så forøvrig veldig bra ut :-) Regner med at det er 8626025 som var delenummeret på demperne (senket chassis)?
    Sist endret av Tore; 29/03/10 kl 08:38
    ---Tore---
    Nåværende kjøretøy X'er fra Volvo
    2015 Volvo XC60 D4 Summum 2005 XC90 D5 Summum
    2018 Volvo V40 T2 Inscription 1998 Volvo V70 2.5T AWD

  25. #50
    Registrerte brukere Tore sin avatar
    Medlem siden
    14. jan. 2010
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.009
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Per Turbo Vis post
    Du bytter til komplett R deler bak også, ikke noe mer å synse om det der Tore.

    Da får du en bil som blir meget bra å kjøre, ikke sirompa og du vet selv at du har Volvo sitt Top of the line understell bak også.

    Jeg hadde byttet demper og fjører nå, og evt. tatt krengestaget senere om det blir for mye utgifter på en gang.
    Takk Per :-) Har alle europeiske R'er "5" på id-plata for støtdempere bak (5=senket chassis)?

    Da får jeg vel sette på 2x9200184 + 2x9626025 + 920186 da :-)

    Volvo kunne ikke garantere at de kunne skaffe 920184 siden det måtte bestilles fra Volvo Classic Parts, men jeg satser på at det lar seg fikse, og plukker opp resten i Östersund på onsdag (3.715 SEK pr demper, 1588 SEk for krengningshammer, 2500 SEk for plugger, pluggledninger, rotor og fordeler. 866 SEK pr bakfjær, 1166 NOK i Norge:-)
    Sist endret av Tore; 29/03/10 kl 08:32
    ---Tore---
    Nåværende kjøretøy X'er fra Volvo
    2015 Volvo XC60 D4 Summum 2005 XC90 D5 Summum
    2018 Volvo V40 T2 Inscription 1998 Volvo V70 2.5T AWD

Side 2 av 3 FørstFørst 1 2 3 SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •