Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 12 av 12

Tråd: Hvorfor får jeg ikke strammet håndbrekket?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. sep. 2010
    Sted
    Fredrikstad
    VCCN medlemsnummer
    1273
    Innlegg
    241
    Antall takk

    Standard Hvorfor får jeg ikke strammet håndbrekket?

    Hei. Er litt opprådd fordi håndbrekket ikke lar seg stramme tilstrekkelig, etter at jeg byttet til nye bremsebånd samt tilhørende fjører (rep.sett). De gamle løsnet på klassisk Volvovis, de jeg byttet ut var ganske slitt ned før en av de slapp. Grei skuring å bytte egentlig. Med Heynes-manualen å takke, føler jeg meg trygg på at jeg monterte alt rett, tilsvarende slik de gamle satt. Kan ikke se noe hengende røket vaier og vaieren lar seg stramme, men jeg når bunnen på strammeskruen uten at jeg oppnår tilstrekkelig bremseeffekt. Hva er feil? Det er S60`en jeg snakker om her.
    Mvh Morten
    2007 XC90 D5 Sport RØD, med en 2013 Knaus Sudwind 580QS bakpå i ferien.
    2008 Renault Trafic 2.0DCI
    X: V70 2.4D Summum, S60 2.0 LT, V50 2.0 D, V70 2.5 LT
    Porsche, Opel, Jeep, Fordx2, SAAB, Chrysler, VWx3, Audi.

  2. #2
    Registrerte brukere C.Erstad sin avatar
    Medlem siden
    13. mai 2010
    Sted
    Radøy
    Innlegg
    2.648
    Antall takk

    Standard

    Rekner med du gikk over vaiere og såg at det var bevegelse i de + at bremsebåndene beveget seg før du satt på skiva?

  3. #3
    Registrerte brukere cossykiller sin avatar
    Medlem siden
    10. feb. 2010
    Sted
    Kleppe, Norway
    Innlegg
    927
    Antall takk

    Standard

    Edit : Så at Erstad var før meg

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. sep. 2010
    Sted
    Fredrikstad
    VCCN medlemsnummer
    1273
    Innlegg
    241
    Antall takk

    Standard

    Hei igjen. Takk for tips, men joda; bevegelse i bremsebåndene ble registrert før påigjenmontering av skivene.
    Gikk på igjen i kveld, etter å ha dobbel, trippel og femtifjørtelsjekka delenummer på pakka mot Biltemakatalogen. Har fundert meg fram til at skivene egentlig gikk veldig lett på. Er vant til at det ihvertfall skrubber og gir litt motstand når man skal ha bremseskiver inn over nye bremsebånd. Plukker opp de gamle båndene fra søpla og blir oppmerksom på at det er mindre slitebane på de nye båndene fra Biltema, enn hva som er igjen på de originale båndene som antagelig er 10 år/165000km. gamle! De nye båndene bygger altså mindre. De gamle båndene var såpass nedslitt før de røk, at håndbrekket nesten var strammet maks. Det sier seg selv at jeg ikke får strammet håndbrekket tilstrekkelig nå.
    Enkelt og greit, og dårlig av Biltema! Bruker de nedslitte originalbånd som mal når de designet sine kopier?
    Sist endret av morrun; 29/03/11 kl 21:28
    Mvh Morten
    2007 XC90 D5 Sport RØD, med en 2013 Knaus Sudwind 580QS bakpå i ferien.
    2008 Renault Trafic 2.0DCI
    X: V70 2.4D Summum, S60 2.0 LT, V50 2.0 D, V70 2.5 LT
    Porsche, Opel, Jeep, Fordx2, SAAB, Chrysler, VWx3, Audi.

  5. #5

    Medlem siden
    26. juli 2010
    VCCN medlemsnummer
    2890
    Innlegg
    270
    Antall takk

    Standard

    Jeg har brukt skiver og håndbrekk bånd fra BT det har fungert utmerket selv om det var mindre tykkelse på håndbrekk båndene (v70 2004)

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. sep. 2010
    Sted
    Fredrikstad
    VCCN medlemsnummer
    1273
    Innlegg
    241
    Antall takk

    Standard

    Det var rart. Kanskje biltema-bremsebånd samsvarer med biltema-bremseskiver, men ikke med originale skiver? Enten det, eller så har jeg kjøpt noen som ikke ble som de hadde tenkt. Skal forske mer på det i morgen.
    Mvh Morten
    2007 XC90 D5 Sport RØD, med en 2013 Knaus Sudwind 580QS bakpå i ferien.
    2008 Renault Trafic 2.0DCI
    X: V70 2.4D Summum, S60 2.0 LT, V50 2.0 D, V70 2.5 LT
    Porsche, Opel, Jeep, Fordx2, SAAB, Chrysler, VWx3, Audi.

  7. #7
    Registrerte brukere konso sin avatar
    Medlem siden
    30. des. 2009
    Sted
    Ogndal/ Steinkjer
    Innlegg
    594
    Antall takk

    Standard

    Anbefaler ikke håndbremsesko fra biltema, da jeg har vært ut for noe i samme retning.
    Jeg fikk brems men alt for lite, skøyv bilen på flatmark på maks påtrekk. og viste seg at kurvinga på skoene var litt for mye så fikk bare 1 punkt med kontaktflate. Prøvde å pusse det til men hjalp ikke da stramminga nærmet seg maks.
    Kjøpte original volvo, monterte, og fikk jevn og kraftig brems, kontrollert på bremserulle.
    Volvo løs
    Tidligere: 2006 V70 Summum D5 185hk
    04 S80 2,4D+, 94 850GLT og 84/87 740dieseler

    Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lengre tid

  8. Takk 2førr10 takket for denne posten
  9. #8

    Medlem siden
    26. juli 2010
    VCCN medlemsnummer
    2890
    Innlegg
    270
    Antall takk

    Standard

    Hmm skal ha eu kontroll i morra , får se om båndene holder mål (Klarer å låse hjula) har jo nettopp montert dem

  10. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. sep. 2010
    Sted
    Fredrikstad
    VCCN medlemsnummer
    1273
    Innlegg
    241
    Antall takk

    Standard

    Hei igjen. Dro tilbake til Biltema i dag og fikk svært god service. Jeg la frem forklaring, teori og et eksemplar av de gamle håndbremseskoa for sammenlikning med Biltemas nye. Responsen var noe i retning av at "her har nok kanskje Biltema presset for hardt på produsenten når det gjelder pris". Det ble telefonert til en ekspert i Sverige, og leder for Biltema her argumenterte i min favør. Konklusjonen ble at jeg fikk pengene tilbake og en beklagelse, samt at jeg slipper å returnere bremseskoa (som sitter på bilen) når de er tatt ut.
    Da gikk turen til Volvo, der det er tykkere slitebane på bremseskoa. Har ikke hatt tid til å bytte i kveld, men jeg antar at dette vil løse problemet.
    Mvh Morten
    2007 XC90 D5 Sport RØD, med en 2013 Knaus Sudwind 580QS bakpå i ferien.
    2008 Renault Trafic 2.0DCI
    X: V70 2.4D Summum, S60 2.0 LT, V50 2.0 D, V70 2.5 LT
    Porsche, Opel, Jeep, Fordx2, SAAB, Chrysler, VWx3, Audi.

  11. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. sep. 2010
    Sted
    Fredrikstad
    VCCN medlemsnummer
    1273
    Innlegg
    241
    Antall takk

    Standard

    Har byttet til originale bremsebånd og håndbremsen sitter som et skudd (ikke heeelt jamn effekt høyre og venstre).
    Mvh Morten
    2007 XC90 D5 Sport RØD, med en 2013 Knaus Sudwind 580QS bakpå i ferien.
    2008 Renault Trafic 2.0DCI
    X: V70 2.4D Summum, S60 2.0 LT, V50 2.0 D, V70 2.5 LT
    Porsche, Opel, Jeep, Fordx2, SAAB, Chrysler, VWx3, Audi.

  12. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. mai 2011
    Innlegg
    42
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av konso Vis post
    Anbefaler ikke håndbremsesko fra biltema, da jeg har vært ut for noe i samme retning.
    Jeg fikk brems men alt for lite, skøyv bilen på flatmark på maks påtrekk. og viste seg at kurvinga på skoene var litt for mye så fikk bare 1 punkt med kontaktflate. Prøvde å pusse det til men hjalp ikke da stramminga nærmet seg maks.
    Kjøpte original volvo, monterte, og fikk jevn og kraftig brems, kontrollert på bremserulle.
    Akkurat samme har jeg opplevd. Etter en EU-kontroll måtte jeg bytte skiver bak samt håndbremsbelegg. Kjøpte delene på biltema, sportsskiver forøvrig.Håndbrekk ble liksom ikke bra nok, samme hvordan jeg strammet, pusset sko osv. Fant også ut at kurvinga på håndbremseskoene var "krappere" enn inni trommelen i skiva. Dermed altfor dårlig/liten kontakt mellom bremsebelegg og trommel. Byttet til volvos originale sko,etter å ha lest om tilsvarende opplevelse her på forumet, og bakhjulene står på asfalten umiddelbart, uten innkjøring i det hele tatt.
    Slutningen er altså, skoene passer ikke i biltemas egne skiver/tromler heller.
    Deilig å få det i orden. Var litt spennende å sette ut jolla når bilen kom sigende 20-30cm mens jeg sto bak og vinsjet. Måtte sette kjerringa i forsetet med foten på bremsen.

  13. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. des. 2010
    Sted
    Tønsberg, Norway, Norway
    Innlegg
    189
    Antall takk

    Standard

    Biltema er ikke alltid like bra for å si det sånn.. legg heller på noen ekstra kroner så slipper man å bruke mange timer ekstra

Lignende tråder

  1. EGR ventilen kan den tettes?? Hvorfor?
    By Stian.Søllesvik in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 09/02/11, 12:56
  2. Hvorfor har 960n 4ledningers lamda?
    By TeamBørnOut in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 10
    Siste post: 14/12/10, 20:29
  3. Hvorfor er bilstein bedre enn koni?
    By bomo1709 in forum Dekk, felg, chassi og bremser
    Svar: 29
    Siste post: 13/10/10, 16:47
  4. Bilen ladder 1.2 bar uten mod! Hvorfor?
    By jbolaisen in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 13/05/10, 22:02
  5. Hvorfor Volvo V70N har så gode seter :)
    By locked in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 9
    Siste post: 06/03/10, 19:00

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •