Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 25 av 25

Tråd: Tett katalysator 2,5 20V ?

  1. #1
    Registrerte brukere Roffy sin avatar
    Medlem siden
    19. feb. 2010
    Sted
    Flekkefjord
    Innlegg
    108
    Antall takk

    Standard Tett katalysator 2,5 20V ?

    noen som har erfaring med hvordan en 850 oppfører seg med tett katalysator ? min driver og stopper på tomgang og da er eksosen ekstremt varm, starter igjen med en gang og går rent, det er når jeg slipper gassen i f.eks. et kryss og turtallet dropper ned til tomgang at den dauer (automatgir), skjer hver gang både med varm og kald motor, mener å ha sett at lambda lyset er det første som tenner før alle seff kommer på.

    tror jeg har fått endel olje inn i katten ved oppstart etter motorbytte, da det virket som om denne motoren hadde ligget opp ned eller på siden, det var olje alle plasser det ikke skal være olje, så da var sikkert sylinderene fulle de og, men det blir ren gjetning..

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Er vel heller tomgangsmotoren din som svikter, alternativt så er det dårlig kontakt i releet for innsrøytingsdysene (Det grå i fronten til venstre over radiatoren)
    Sjekk feilkoder om du ikke har den for "Midlertidig for mager blanding" gjerne sammen med "Midlertidig for fet blanding"
    Temp på eksosen din peker i grunnen mot den første....

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. sep. 2010
    Sted
    Fræna
    Innlegg
    17
    Antall takk

    Standard

    Jeg har en v10 som katalysatoren nylig har vært tett, min oppførte seg slik at jeg ikke fikk den over 3500 omdreininger, kom jeg opp på det så gikk den ned på tomgang og enkelte ganger kvelte den seg. Etter at jeg demonterte fremste del inn til eksosmanifoilen startet jeg, og den gikk fint opp på normalt turtall og stigende.

  4. #4
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    nokså enkelt å skru av første del av eksosen, så kanskje lurt å prøve det med en trykkblåse ?
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  5. #5
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    hvordan er det å midlertidig fikse en tett katalysator? er det mulig å ta et kosteskaft og stake opp, eller er det bafler og møkk inni der, altså ikke rett gjennomgang? må den kappes opp og sveises?
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  6. #6
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    har du et langt stålrør, helst hult i midten, så bør det gå an å få staket seg gjennom med noen gode slag
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. aug. 2010
    Sted
    Ilseng
    Innlegg
    696
    Antall takk

    Standard

    Ta en litt grov stålwire, på ca en meters lengde. Flis den opp i ene enden, og sett på en strips eller teip, så den ikke fliser seg mer. Deretter fester du denne i en drill, og kjører drillen i revers mens du kjører wiren inn og ut av katalysatorn. Da skal du få løs mye dritt!

    Har brukt denne metoden på motorsykler og mopeder, og det funker fjell!

  8. #8
    Registrerte brukere Roffy sin avatar
    Medlem siden
    19. feb. 2010
    Sted
    Flekkefjord
    Innlegg
    108
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av PyrionZ Vis post
    Ta en litt grov stålwire, på ca en meters lengde. Flis den opp i ene enden, og sett på en strips eller teip, så den ikke fliser seg mer. Deretter fester du denne i en drill, og kjører drillen i revers mens du kjører wiren inn og ut av katalysatorn. Da skal du få løs mye dritt!

    Har brukt denne metoden på motorsykler og mopeder, og det funker fjell!
    har du sett inni et kat noengang ?

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. aug. 2010
    Sted
    Ilseng
    Innlegg
    696
    Antall takk

    Standard

    Ja, ser nå at svaret ikke var helt gjennomtenkt!

  10. #10
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    stussa litt på den jeg og, da jeg hadde av katten min forrige helg. tror ikke den meshen inni der hadde satt helt pris på hverken løsninga til Pyrion eller den tvilsomt seriøse løsninga til morgis
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  11. #11
    Registrerte brukere 850freak sin avatar
    Medlem siden
    27. feb. 2011
    Sted
    Østfold/Sarpsborg
    Innlegg
    345
    Antall takk

    Standard

    Fyll den med besnin og tenn på hehe.
    Neida, bare tuller jeg ville nok gått for at det er kat som tuller ja, å få olje inn i den er ikke så bra nei. det brenner seg fast som en hard hinne og tetter igjenn, og å få løsnet den er så og si umuligt. kat er bygget på en hel spesiell måte. jeg har aldri hørt om noen som har fikset de der, mitt beste råd til deg er å rett og slett bytte den, evnt. brukt. de er dyre nye.

    Det som skjer med en tett (ødelagt) kat er at du får ikke full igjennom trømning av de brente matrialene dvs. drivstoffet, dette kveler motoren og hindrer full ytelse. det blir som å stappe en banan i røret på en bil uten kat du hindrer trykket (de brente gassene) i å komme ut. ergo motoren kveles. men har du en liten åpning der så er det noe som kommer ut men ikkke alt. derfor oppfører den seg slik den gjør. Kunne forklart mere ang kat men er vel ikke noe grunn for det tror jeg. du har nok skjønt problemet
    Sist endret av 850freak; 15/04/11 kl 08:49
    Tommy Aleksandersen

  12. #12
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    katalysator er jo ikke SÅ dyrt. får en universalkat på feiltema til 700 kroner, om man ikke må ha racekatalysator, er jo dette såvidt jeg ser det et ganske greit valg. om den ikke klarer utslippskravene, er det jo bare å rusle tilbake til feiltema og kreve noe annet på garanti, de sier den katalysatoren skal være god for motorer opp til 4 liter.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Feiltema?
    Eller feil tema?
    Kat er tross alt rimelig, til og med visse ettermarkeds modelltilpassede.

    Skjønner forøvrig ikke dette med tett kat jeg. Hva er det Dere gjør med bilene deres for å få tettet de?

  14. #14
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    jeg ser den om man har en lekkasje i toppen, slik at olje renner inn og blir med i forbrenninga/ut i eksos. fastbrent olje er ikke småtterier, men skulle tru man merka det på andre måter og, ved forbruk, blant annet.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  15. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    MNJA, Lekkasje i toppen her vil normalt IKKE gi noe olje ut i eksosen, men klart, om man lar ventilene gå tørre jevnlig, så vil tetningene der etterhvert slippe olje gjennom....

    Min motor fikk 530K på telleren før jeg måtte gjøre noe med den, og da var det lekkasje sylindre til kjølevann som var greia.

    Men som sagt, jeg undrer hva man gjør for å få tett kat ja, og implisitt i det, hvorfor ikke gjøre noe med dette som man virkelig bør oppdage i god tid før noe slikt skjer...

    Noe helt annet: Noen som vet hvor man får tak i overgang fra 850-kabelmatte til SC805?

  16. #16

    Medlem siden
    26. juli 2010
    VCCN medlemsnummer
    2890
    Innlegg
    270
    Antall takk

    Standard

    Jeg har vært borte i flere tilfeller med defekt catalysator/bil starter ikke pga tett eksosrør dem fleste tilfellene som oppstår pga defekt cat er at bilen "stopper" når en prøver å starte en bil med tett eksos skjer det ikke noenting det vil si den får bensin gnist osv som vanlig men den klarer ikke å tenne for utgangen etter eksosventiler er blokkerte ,det kan hende at eksorør er delvis blokkert da vil den starte , men turtallet og trekkkraften vil være meget redusert (treg opp i turtall og sløv trekkraft) det med at catalysatoren tetter seg er en myte som regel går den i oppløsning og det blir biter som blokkerer røret et sted bakover på eksosanlegget gjerne i en innsnevring , eller sving på røret ,catalysatoren inneholder mange tusen små ganger nesten som en bikube ,men bare veldig mindre rør/hull ,når den går i oppløsning pga slag eller aldring legger bitene seg som dem vil og en kan tenke seg hva som skjer når større og mindre biter ønsker å passere bakover i eksosen ,har dette skjedd må hele eksosanlegget demonteres ellers kan biter som ikke opptages flytte seg vidre bakover og tette på nytt da stopper motoren igjen og det er vel ingen som ønsker seg , den beste måten å sjekke om catalysatoren er gått i oppløsning er å løsne manifoilen litt før cat for å sjekke om motoren går bedre , som det kommer frem her på forumet kan du sette inn en annen catalysator som fra biltema ,men det medfører noe sveising eller annen tilpassing , jeg ville personlig hentet en brukt del fra et hoggeri , du må alikevel demo annlegget for å rense det for biter :-)

  17. #17
    Registrerte brukere 850freak sin avatar
    Medlem siden
    27. feb. 2011
    Sted
    Østfold/Sarpsborg
    Innlegg
    345
    Antall takk

    Standard

    Har en del dårlig erfaring med deler fra biltema ja. som nordan27 sa, det medfører mest sansynelig noe sveising og tilpassning og banning
    men er det verd det ?
    man kan jo også kjøpe en brukt som også nordan27 var innpå.
    Tommy Aleksandersen

  18. #18
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    På 850 er det ganske rett frem, trur jeg, eksostunnellen under bilen er jo helt rett, så så lenge man får en som ikke er for stor, og med riktige dimensjoner inn og ut, burde det gå fint. Veit ikke hvordan det er på
    AWD
    eller andre biler, men jeg opplevde det som veldig enkelt.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  19. #19
    Registrerte brukere Roffy sin avatar
    Medlem siden
    19. feb. 2010
    Sted
    Flekkefjord
    Innlegg
    108
    Antall takk

    Standard

    var ikkr katten... fjerna innmaten uten at det jalp... og tomgangsmotoren høres ut til å fungere, men hvordan sjekker jeg om den er 100% ?
    kikka oppi det grå relèet på toppen av radiatoren og... pussa ren kontaktflatene i det men ingen forsjell, tips mottas :-)

    føler det må være dysene eller tenninga som kutter... kan det være motorstyringa ?
    eller en føler som svikter litt innimellom...?
    Sist endret av Roffy; 20/05/11 kl 16:09

  20. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Gjort rent gasspjeldet?
    Sjekket plugger rotor og lokk?
    Maf?
    Jording?
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  21. #21
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Roffy Vis post
    var ikkr katten... fjerna innmaten uten at det jalp... og tomgangsmotoren høres ut til å fungere, men hvordan sjekker jeg om den er 100% ?
    kikka oppi det grå relèet på toppen av radiatoren og... pussa ren kontaktflatene i det men ingen forsjell, tips mottas :-)

    føler det må være dysene eller tenninga som kutter... kan det være motorstyringa ?
    eller en føler som svikter litt innimellom...?
    ikke for å bæsje i skuffen din her, men vil ikke anbefale å kjøre med rensa innmat i katen... spesielt ved en sugemotor.

    noe av teknikken bak eksos på sugemotor, er at eksosen skal holde så høy fart gjennom systemet som mulig, fra motor og helt ut i enderør. dette pga at når eksosen ferdes med høy nok fart, vil den danne et vakuum bak seg, og på den måten dra eksosen ut av motoren, så motoren jobber lettere. å hive på alt for store rør kan i en del tilfeller føre til redusert motoreffekt, fordi motoren må jobbe mer med å dytte eksos ut av sylinderen.

    det samme prinsippet gjelder ved å ha en tom katalysator eller en tom lyddemper. eksosen kommer i god fart inn til katalysatoren, som fungerer som et stort rom, hvor eksosen spres. når dette skal ut av et tilsvarende mindre rør i andre enden, blir det turbulens og høyere motstand i eksosbanen, fordi eksossøylen blir brutt og endret i det den kommer inn i katen.

    biler opp til og med tre liter (sugemotorer) burde man i utgangspunktet ikke ha større rør enn 2.5", så lenge det er godt sammensatt i skjøter, og med lyddempere som ikke hindrer eksossøylen.

    sorry for nerdinga, men du kan fort oppleve at bilen din går bedre ved å hive på en sunn og ny katalysator, kontra å kjøre med en renska en. vil antageligvis bli tatt ved PKK og.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  22. #22
    Registrerte brukere Roffy sin avatar
    Medlem siden
    19. feb. 2010
    Sted
    Flekkefjord
    Innlegg
    108
    Antall takk

    Standard

    gasspjeld er rengjort ja, plugger kabler rotor og fordelerlokk er rimelig nytt, hva er maf ? jordingene på motoren er i orden,
    fjerna inmaten i katten for å se om det var den som var problemet ikke for effektøkning...

  23. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. juli 2010
    Sted
    skien
    VCCN medlemsnummer
    163
    Innlegg
    737
    Antall takk

    Standard

    Maf= mass air flow. Altså luftmengdemåler (lmm) hvis jeg ikke tar helt feil
    Det han mener er at bilen kan gå dårlige uten katten, men mest sansynlig ikke
    Nå : Volvo V70 2.0t Summum 2006
    X: Volvo v50 2.0l D 2005, Volvo 855 2.5l 10v 1996, 1987 244 2,3l
    ---------------------------------
    Får Vida/Dice om 2-3 uker
    jeg har hørt at mrstfu har hørt at han er The stig

  24. #24
    Registrerte brukere Roffy sin avatar
    Medlem siden
    19. feb. 2010
    Sted
    Flekkefjord
    Innlegg
    108
    Antall takk

    Standard

    problemet kom etter jeg bytta motor og gear, brukte ledninsnettet som var i bilen, så lmm var ok før motorbytte, brukte og innsugsmanifoil med gasspjeld og tomgangsmotor fra gamlemotoren så tror jo dette er i orden..

  25. #25
    Registrerte brukere Roffy sin avatar
    Medlem siden
    19. feb. 2010
    Sted
    Flekkefjord
    Innlegg
    108
    Antall takk

    Standard

    hvordan kan jeg sjekke om tomgangsmotoren er ok ? vet den "funker" men kan den f.eks. være for treg ?

Lignende tråder

  1. Tett vivhusventilasjo, hva vil skje da?
    By frodo_t5 in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 52
    Siste post: 25/10/11, 18:34
  2. Kompis vurderer V70 T5 ,Tett eksos?
    By V70T5 in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 29/01/11, 16:57
  3. Tett vasspumpe med manglande skruar?
    By Agrostar in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 11/09/10, 17:11
  4. plassering av katalysator
    By jonass in forum Motor og gir
    Svar: 12
    Siste post: 13/02/10, 13:26

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •