Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17

Tråd: S80. Slette feilkoder ... eller bilen starter ikke

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. jan. 2011
    Sted
    Tjøme, Vestfold
    Innlegg
    9
    Antall takk

    Standard S80. Slette feilkoder ... eller bilen starter ikke

    Hei forumet. Håper jeg nå har kommet fram til de virkelige hverdagsekspertene som holder Volvoene rullende.
    Jeg er blitt en nesten-lykkelig eier av S80 T6 fra 99. Litt under 190 000 km bak seg, og er en ren nytelse å kjøre. Tror aldri jeg vil ha noen annen type bil igjen

    2-3 dager etter overtakelse kom feilmeldingene. Bromsfel Stanna omedelbart. I tillegg slutter turteller, speedometer mm å virke.

    Fikk etterhvert forklart at jeg kunne ta av minuspolen på batteriet, så ville noen feilkoder forsvinne. Og det gjør den (bromsfelen) Men da kommer en ny som forteller gearkassa trenger service. Den pleier å forsvinne etter noen timer.

    Det som VIRKELIG er problemet er at når bromsfel-meldingen kommer (den kommer som regel etter 2-3 dagers bruk) så vil ikke motoren starte igjen dersom jeg stopper den. Da MÅ jeg kople av batteriet - vente 2-3- minutter, og så er alt klart til å kjøre videre.
    Men dette er særdeles lite tilfredsstillende, og jeg sitter liksom alltid og lurer på om jeg får starta når jeg har vært på butikken eller skal hjem fra jobb.
    Jeg har funnet ut at jeg nok kan leve med om det kommer en melding i ny og ne, men å ikke få starta igjen er i overkant plundrete.

    Volvoverkstedet sier de kan begynne å leite etter feilen, men at det kan ta både dager og uker, og det høres veldig dyrt ut.

    Så nå har jeg søkt nettet og funnet bl.a. PPC 3 diagnostic. Det ser jo ut som den kan være svaret på mine problemer. Noen som kan bekrefte at det er noe å stase på? I den forbindelse lurer jeg på; Kan den eventuelt vær tilkoplet under kjøring -- sånn at om det dukker opp en melding så kan man bare klikke på delete eller noe, så fortsetter livet som før??

    SKulle noen sitte med andre kreative løsninger, så er det ikke noe som skulle glede meg mer.

    Håper noen orker å svare litt på dette. På forhånd takk

  2. #2
    Registrerte brukere Martin.S sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Horten\Vestfold
    Innlegg
    2.675
    Antall takk

    Standard

    Den varsler ikke for morro skyld, så det er jo noe som er galt. Ville heller gått over bremsesystemet og sett etter en lekasje eller feil. Så slipper du at denne feilkoden dukker opp senere.
    Du kan jo foreksempel begynne med å se på nivået i bremsevesketanken, er det lite der må du fylle på mere veske og se om det syneker etter litt kjøring.

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. jan. 2011
    Sted
    Tjøme, Vestfold
    Innlegg
    9
    Antall takk

    Standard

    Jeg har vært på Volvo og de leste feilkoder og mente at meldingen ikke kom fra feil i bremsene, så jeg har slått meg til ro med det. Og dersom det skulle være en melding som sier fra om bremsefeil, hvorfor slutter da instrumentpanel å virke? Og jeg har sjekket bremsevæska. Jeg vet ikke om det er tilfeldigheter, men jeg brukte høytrykkvaskern og spyla godt inne i felgene ... og da var det ikke mulig å starte etterpå (før batteriutkopling)
    hmmm det er frustrerende ...

  4. #4
    Registrerte brukere Sollien sin avatar
    Medlem siden
    19. jan. 2011
    Sted
    Langevåg
    Innlegg
    822
    Antall takk

    Standard

    Mulig du har herpa en sensor når du spy lte.... sa volvo hvilken sensor som gav feilkode? Tror jeg ville satset på å få skifta sensoren som ligger å lager problem så sant du vet at det ikke er noen reele feil
    Sollien

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. mars 2011
    Innlegg
    39
    Antall takk

    Standard

    Du har sjekket at batteri er bra? Dynamo lader som den skal? Kan muligens komme feilmeldinger hvis det er lite strøm på batteri?

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. april 2010
    Sted
    Øyer
    Innlegg
    179
    Antall takk

    Standard

    ved feil på dim(intrumentpanel)vil du få mange rare feilkoder på forskjellige ting på bilen.Søk på Dim her på forumet så dukker det opp flere tråder om dette.

  7. #7
    Registrerte brukere Martin.S sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Horten\Vestfold
    Innlegg
    2.675
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av runju Vis post
    Jeg har vært på Volvo og de leste feilkoder og mente at meldingen ikke kom fra feil i bremsene, så jeg har slått meg til ro med det. Og dersom det skulle være en melding som sier fra om bremsefeil, hvorfor slutter da instrumentpanel å virke? Og jeg har sjekket bremsevæska. Jeg vet ikke om det er tilfeldigheter, men jeg brukte høytrykkvaskern og spyla godt inne i felgene ... og da var det ikke mulig å starte etterpå (før batteriutkopling)
    hmmm det er frustrerende ...
    At instrumentet kutter ut kan være en sikkerhets funksjon, så folk ikke skal overse feilen og bare kjøre. Hadde tatt dette på alvor hadde jeg vært deg.

    Skrudde nylig på en s60 som hadde samme feilen, og der var det slavesylinderen til clutchen som lakk. Den bruker samme veske som bremsene og er en del av kretsen.

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. jan. 2011
    Sted
    Tjøme, Vestfold
    Innlegg
    9
    Antall takk

    Standard

    Til Martin : Skrudde nylig på en s60 som hadde samme feilen, og der var det slavesylinderen til clutchen som lakk. Den bruker samme veske som bremsene og er en del av kretsen

    Burde ikke dette vise seg på nivået for bremsevæske?

    Du har sjekket at batteri er bra? Dynamo lader som den skal? Kan muligens komme feilmeldinger hvis det er lite strøm på batteri?

    Jeg har lest om dette med dårlig batteri. Kan det være "lite strøm" i denne sammenhengen selv om det ikke merkes når jeg starter? Merker ingenting til dårlig batteri i form av at den drar tregt på startern. Imidlertid ... nå har bilen stått i ro i hele helga, og da var det umulig å få start på'n, og ... noe jeg har lagt merke til er at når jeg starter så er det litt svakt lys i instrumentpanelet, men når jeg gir litt gass så blir det sterkere. Kanskje det er for lite strøm likevel??

    Ang avlesing av feilmeldinger på Volvo. Jeg har utskriften derfra, men ikke akkurat for hånden her nå, men det de sa var at det var kommunikasjonsbrudd. Vet ikke om det sier noe om dette.


    Men det spørs om jeg ikke får sette den bort til noen som sa de kunne kjøre med pc'en kopla til i noen dager og se hvilke meldinger som dukker opp.Skulle slippe å betale også dersom de ikke klarte å finne ut av det

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. jan. 2011
    Innlegg
    25
    Antall takk

    Standard

    Jeg hadde lite strøm på min XC70 og da kom den opp med flere rare feilmeledinger, blant annet den du nevner: "Bromsfel, stanna snarest"- eller noe i den duren. Ladet batteriet og alt ok siden da

  10. #10
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.135
    Antall takk

    Standard

    Feilmeldinger kan komme av lav spenning.
    BAre for å ha fortalt det:

    I helga var jeg ute å kjørte, så klarte jeg å kvele bilen inni gata her, og da skrudde jeg av og starta på nytt på 2 sekunder - da kutta servoen, og det sto "Elservice erfordras"
    og batteriet lyste. stoppa bilen og starta en gang til, og det var borte.

    Lav batterispenning kan produsere de merkeligste feilkoder!
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. des. 2010
    Sted
    Der ingen trudde at nokon kunne bu
    Innlegg
    97
    Antall takk

    Standard

    Om du ikke har god greie på det, så ikke feilsøk selv, dra heller til et verksted og la de feilsøke på bilen for deg.

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. aug. 2010
    Innlegg
    34
    Antall takk

    Standard

    Sliter med noe av det samme på min T5. Kutter innimellom ut speedmeter og turteller. Stopper bilen og den starter igjen uten problemer og da er feilen borte og kan være borte noen måneder.
    Kan være fryktelig mye som forårsaker denne feilen, men siden du nevner at du spylte felgene med høytrykkspyler er det vel kanskje nærliggende og sjekke
    ABS
    sensorene?
    Du nevner PPC diagnoseverktøy, denne er vanskelig og få tak i. Jeg kjøpte meg en Eurodiag EU702, den fungerer helt glimrende på min S80, men ikke på min 98 V 70. Bestilte den direkte i fra fabrikken i Kina, 1150 kroner fritt levert på døra. Du finner den på aliexpress.com, helt greit å bestille derfra. Koster rundt 3000 i butikkene her.
    Gir en i alle fall muligheten til å feilsøke og slette feilmeldinger samt lese ut sanntids data fra bilen.

  13. #13
    Registrerte brukere C.Erstad sin avatar
    Medlem siden
    13. mai 2010
    Sted
    Radøy
    Innlegg
    2.648
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av aarnes Vis post
    Feilmeldinger kan komme av lav spenning.
    BAre for å ha fortalt det:

    I helga var jeg ute å kjørte, så klarte jeg å kvele bilen inni gata her, og da skrudde jeg av og starta på nytt på 2 sekunder - da kutta servoen, og det sto "Elservice erfordras"
    og batteriet lyste. stoppa bilen og starta en gang til, og det var borte.

    Lav batterispenning kan produsere de merkeligste feilkoder!
    Hvis servoen kutta, kan det tyde på at ac kompressoren din er på vei til å skjære seg!
    Ville skjekka opp i det for å hindre havari! :P

  14. #14
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.135
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av chria16 Vis post
    Hvis servoen kutta, kan det tyde på at ac kompressoren din er på vei til å skjære seg!
    Ville skjekka opp i det for å hindre havari! :P
    Merk deg at det har skjedd 1 gang ila 20000km, og det var når jeg kvelte bilen og starta med engang, samtidig som jeg fikk "service elsystem erfordras" tviler på at det er så tilfeldig da du.
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  15. #15
    Registrerte brukere C.Erstad sin avatar
    Medlem siden
    13. mai 2010
    Sted
    Radøy
    Innlegg
    2.648
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av aarnes Vis post
    Merk deg at det har skjedd 1 gang ila 20000km, og det var når jeg kvelte bilen og starta med engang, samtidig som jeg fikk "service elsystem erfordras" tviler på at det er så tilfeldig da du.
    Kan hende det skjedde! :P
    Min far sin gjorde ihvertfall det, men der var det dynamoen som låste seg da!
    Men der forsvant alt, og kom tilbake etter en liten stund...

    Er bedre å skjekke enn å ikke skjekke og få havari hvis du er meget uheldig :P

  16. #16
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.135
    Antall takk

    Standard

    Hvordan sjekker jeg det da Mr Erstad?
    Kan du sende meg en PM?
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  17. #17
    Registrerte brukere DaddyP sin avatar
    Medlem siden
    10. juli 2013
    VCCN medlemsnummer
    1118
    Innlegg
    222
    Antall takk

    Standard

    Har samme problema med min v70 2000mod. Hva var feilen din, noen andre som har peiling??

Lignende tråder

  1. bilen starter ikke etter register-bytte (LØST)
    By kompi in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 11
    Siste post: 16/02/11, 20:33
  2. S60 Slette feilkoder.
    By S70TDI in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 2
    Siste post: 21/12/10, 19:58
  3. sliter med at bilen ikke starter og lyd i reele.
    By hokoff in forum Motor og gir
    Svar: 0
    Siste post: 06/11/10, 19:53
  4. Bilen starter ikke.. har ikke gnist.
    By _s90r_ in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 6
    Siste post: 30/07/10, 19:17
  5. volvo 940 98 mod starter ikke. får ikke bensin hvorfor?
    By Bjørnstad in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 11/07/10, 18:25

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •