Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 42

Tråd: Diesel/bensin varmer på bensinbil

  1. #1
    Registrerte brukere Magnus Hagtvedt sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Sandefjord
    Innlegg
    370
    Antall takk

    Standard Diesel/bensin varmer på bensinbil

    Jeg husker ikke om det var her eller på Volvoforum jeg leste om det, men en som hadde Diesel varmer og B230 motor. Må jo da ha en separat dieseltank, etc. Hvordan løses dette på en grei måte?

    Og generelt. Brenselvarmer på bil.
    Hvordan er det å montere dette? Når man tenker på plass, etc.
    Blir jo begrenset plass i motor-rommet når man har turbomotor med IC og alt, AC utstyr, abs, osv.
    Mvh
    Magnus Hagtvedt
    Nåværende biler: Volvo V70 AWD, 2001 - Volvo 940GL Turbo, 1992
    Tidligere biler: Volvo 960 2.5L, 1995 - Volvo 740GL, 1988 - Volvo 740GL Turbo, 1986 - Volvo 240GL, 1983.
    http://www.magnus-hagtvedt.com

  2. #2
    Registrerte brukere tusselaid sin avatar
    Medlem siden
    07. jan. 2010
    Sted
    Sør-Trønderlag Rissa
    VCCN medlemsnummer
    375
    Innlegg
    212
    Antall takk

    Standard

    her er bensinvarmeren min, den til venstre i bildet, den som ligner på en termos. Den er ikke i veien for noe den.


  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Tromsø
    Innlegg
    734
    Antall takk

    Standard

    Trur det hadde blitt trangt om plassen hvis det hadde vert turbo der
    Hvilken oppgave har egentlig den såkalte bensin varmeren?
    Har den samme oppgave som motorvarmeren?
    Sist endret av T90; 14/02/10 kl 11:57
    2000 V70 TDI "black edition"

  4. #4
    Registrerte brukere Magnus Hagtvedt sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Sandefjord
    Innlegg
    370
    Antall takk

    Standard

    Ja, de gamle er jo en del større en dagens varianter, og du har sugemotor, ikke turbo m. IC, AC,
    ABS
    , cruisecontroll og alt slik som opptar plass. Men jeg har all denne dritten som tar plass :P
    Mvh
    Magnus Hagtvedt
    Nåværende biler: Volvo V70 AWD, 2001 - Volvo 940GL Turbo, 1992
    Tidligere biler: Volvo 960 2.5L, 1995 - Volvo 740GL, 1988 - Volvo 740GL Turbo, 1986 - Volvo 240GL, 1983.
    http://www.magnus-hagtvedt.com

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Borre
    Innlegg
    202
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av tusselaid Vis post
    her er bensinvarmeren min, den til venstre i bildet, den som ligner på en termos. Den er ikke i veien for noe den.

    Har du den typen varmer så burde du ha delkasko. Ikke få biler som brant pga av den dritten der.
    Skal du ha noe som funker bør du gå for Webasto eller Eberspächer.
    Volvo V70 D5 2006 mod
    Volvo S80 D5 2003 mod
    Volvo 66DL 1,1 76 mod
    Volvo 66GL 1,3 76 mod

  6. #6
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Indeed, greit å gå for noe som Webasto og kanskje ikke montere den rett over eksosanlegget i tilfelle bensinlekkasje.

    Og som sagt, så har jo motorrommet over her "ingenting". Er jo ikkeno turbo,
    ABS
    , cruisekontroll, AC etc... Litt værre å få plass da, men finner alltids et sted å sette den. Under motorrommet en plass kanskje så man kommer til den unnenfra?

    Har vurdert en Webasto bensinvarmer for kjølevann. Noen ide om hva slikt koster med og uten styringer / ny og brukt? Er jo vinter mesteparten av året her i Norge, så hadde jo vært greit å kunne fyre den fra fjernkontroll en liten stund før kjøretur, evt programmere opp at den skal starte kl 6:00 om mårran før jobb hver dag.

  7. #7
    Registrerte brukere Magnus Hagtvedt sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Sandefjord
    Innlegg
    370
    Antall takk

    Standard

    Jeg har ikke undersøkt noen pris, men Swissman (regner med den samme Swissman som her ) har kommet med diverse tips på tråden jeg startet på VF. Denne tråden

    Fjernstyringen har jeg allerede, da jeg akkurat har montert komplett DEFA pakke med motor (600W), kupévarmer (2100W) og batterilader (3A elektronisk), med fjernstyring (oppgitt å virke opptil 1200m, så den virker i alle fall noen cm unna). Denne har styreutgang og programmeringsmuligheter til brenselvarmer i tillegg. Fjernstyringen sender hele programmet til bilen, slik at man ikke må ha fjernkontrollen i nærhet etter programmering. Det kostet riktig nok 5200kr, (fjernstyringspakken er dyr). Men det hadde vært kjekt å kunne ha en mulighet når strøm er tungvindt å koble til. Fjernstarter (til motorn) funker fett, men er jo ikke akkurat det som er mest sunt for motoren, mtp. 10-15min på tomgang/forhøyet tomgang.
    Mvh
    Magnus Hagtvedt
    Nåværende biler: Volvo V70 AWD, 2001 - Volvo 940GL Turbo, 1992
    Tidligere biler: Volvo 960 2.5L, 1995 - Volvo 740GL, 1988 - Volvo 740GL Turbo, 1986 - Volvo 240GL, 1983.
    http://www.magnus-hagtvedt.com

  8. #8
    Registrerte brukere The Sven sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Innlegg
    5.406
    Antall takk

    Standard

    Var bensinvarmer i min 740 Turbo, en Eberspächer lik som den tusselaid har ca, men den var montert ved siden av radiator mot batteriet ca.
    [O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD [X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo

  9. #9
    Registrerte brukere Agrostar sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Gaupne
    VCCN medlemsnummer
    68
    Innlegg
    1.821
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Swissman Vis post
    Har du den typen varmer så burde du ha delkasko. Ikke få biler som brant pga av den dritten der.
    Skal du ha noe som funker bør du gå for Webasto eller Eberspächer.
    So Volvo Flygplan sine konstruksjonar er utrygge altso? Har 2 liggande som eg tenkte å montere, men fristar ikkje veldig når du seier sånt Nyare webasto og eberspracher er både mindre, bedre og sikrare vel?

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Har vurdert en Webasto bensinvarmer for kjølevann. Noen ide om hva slikt koster med og uten styringer / ny og brukt? Er jo vinter mesteparten av året her i Norge, så hadde jo vært greit å kunne fyre den fra fjernkontroll en liten stund før kjøretur, evt programmere opp at den skal starte kl 6:00 om mårran før jobb hver dag.[/QUOTE]

    Har defa system i bilen min som jeg bare stiller inn og det starter uten at jeg trenger og stå opp tidlig Det ser meget seriøst ut og varmer kupeen, motoren og lader batteriet.

  11. #11
    Registrerte brukere Agrostar sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Gaupne
    VCCN medlemsnummer
    68
    Innlegg
    1.821
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av DieselDriver Vis post
    Har vurdert en Webasto bensinvarmer for kjølevann. Noen ide om hva slikt koster med og uten styringer / ny og brukt? Er jo vinter mesteparten av året her i Norge, så hadde jo vært greit å kunne fyre den fra fjernkontroll en liten stund før kjøretur, evt programmere opp at den skal starte kl 6:00 om mårran før jobb hver dag.
    Har defa system i bilen min som jeg bare stiller inn og det starter uten at jeg trenger og stå opp tidlig Det ser meget seriøst ut og varmer kupeen, motoren og lader batteriet.[/QUOTE]

    Har akkuratt det samme, men av og til så har ein ikkje tilgang til 230v :(

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Nei vet så derfor har jeg dieselmotor. Bare la den gå i en halvtime-tre kvarter så er bilen god og varm.

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    1097
    Innlegg
    91
    Antall takk

    Standard

    så lenge du har tilgang til strøm, er vel den enklaste og beste løysinga defa.

    kjøpte defapakke med kabler, kupevarmer (2100w) og blokkvarmer (600w) + ett vanlig digitalt tidsur som du stappa i veggen. ga vel 2500kr for alt sammen og då har eg 20grader i bilen etter 1time med kjøring på halv effekt fra kupevarmeren. alt var installert på skikkeligvis i bilen etter ca 1 times effektiv jobbing.

    vurderte bensinvarmer før eg monterte defaen, hadde en med ur og alt liggande, men var i tvil om kvaliteten, brannfaren og alt dillet med monteringa. .men angrer ikkje på at eg valgte defa istaden. seff fint med fjernkontroll og bensinvarmer etc. men i dei fleste tilfeller så står vel bilen på samme plass om natta.

    minuset med defa er at du må ha mulighet for 16A, om du skal kjøre kupevarmaren på 2100w og ha motorvarmaren i tillegg.
    Sist endret av vol760; 15/02/10 kl 23:23

  14. #14
    Registrerte brukere Magnus Hagtvedt sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Sandefjord
    Innlegg
    370
    Antall takk

    Standard

    Man kan jo si ja takk, begge deler

    Vet direkte koblet, uten intern elektronikk styring er en god del mer billig enn den med fjernstyring. Pakke med intern elektronikk og programmerings modul med ledning inn på dashen koster ca 3700 +-. Da slipper man uret i veggen, hvis man bruker det flere steder. Grunnen til at jeg kjøpte med full fjernstyring, er fordi jeg har vurdert en brenselvarmer i tillegg. Spesielt på jobben hadde dette vært kjekt.

    Man får også DEFA pakkene med mindre effekter enn 2100W på kupévifta.
    Og som du sier så kan man sette ned på trinn 1, som er 1350W på min i alle fall (Effekt oppgitt ved -20grader).
    Mvh
    Magnus Hagtvedt
    Nåværende biler: Volvo V70 AWD, 2001 - Volvo 940GL Turbo, 1992
    Tidligere biler: Volvo 960 2.5L, 1995 - Volvo 740GL, 1988 - Volvo 740GL Turbo, 1986 - Volvo 240GL, 1983.
    http://www.magnus-hagtvedt.com

  15. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Noen som vet om man får kjøpt "løse" kit med diesel varmer da? er ute etter noe slikt til 960n.. har elektrisk defa. men gidder ikke kødde med kontakta om kvelden / morran. blir bare glemt
    One Ring to rule them all

  16. #16
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard







    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  17. #17
    Registrerte brukere Agrostar sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Gaupne
    VCCN medlemsnummer
    68
    Innlegg
    1.821
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av DieselDriver Vis post
    Nei vet så derfor har jeg dieselmotor. Bare la den gå i en halvtime-tre kvarter så er bilen god og varm.
    Ehh, er ikkje poenget med motorvarmar at ein skal sleppe å la den stå gå for ingenting? Og at den skal slitast så mykje ved start i kulde?

    Locked: Oj, den varmaren der var mykje mindre enn Volvo sin Er det ein av dei minste ifra Webasto eller?

  18. #18
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Agrostar Vis post
    Ehh, er ikkje poenget med motorvarmar at ein skal sleppe å la den stå gå for ingenting? Og at den skal slitast så mykje ved start i kulde?

    Locked: Oj, den varmaren der var mykje mindre enn Volvo sin Er det ein av dei minste ifra Webasto eller?
    Bare klokken som er webasto, selve brenneren er eberspächer. hydronic II eller no sånt heter den. 5kW varmer som tar meget liten plass!
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  19. #19
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    Noen som vet om man får kjøpt "løse" kit med diesel varmer da? er ute etter noe slikt til 960n.. har elektrisk defa. men gidder ikke kødde med kontakta om kvelden / morran. blir bare glemt
    Hos din lokale bilopphugger. Annenhver nye bil fra 2000 og nyere har jo en sånn omtrent..
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  20. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Skal undersøkes Noen forslag til hvaslags biler som har den beste? eller bruker de stort sett samme leverandør?
    One Ring to rule them all

  21. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. jan. 2010
    Sted
    Romedal, i stange kommune
    Innlegg
    1.391
    Antall takk

    Standard

    Nesten alle scania lastebila i forsvaret har webasto, og det samme med de fleste MB 240 270 290 300 og multi bilene som blir brukt i afghanistan, systemet funker veldig bra.

    Er jo enkel system, egen drivstoff ledning fra hovedtanken, drivstoff filter, komplett webasto enhet, sirkulasjonpumpe til kjølevæske, kontrollboks, og evnt tidsur, anbefales på det varmeste.

  22. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. jan. 2010
    Innlegg
    288
    Antall takk

    Standard

    Kunne tenkt meg noe slikt selv ettersom bilen min da ville gå over på gass med en gang. Men med AC,
    ABS
    og LPG er det ikke mye plass. I tillegg er det allerede fordamper for LPG koblet inn i kjølesystemet.
    Finnes det koblinger mot kupevifte som er modelltilpasset, eller er det universal?
    Vil vaccumstyrte varmeapparat være et problem, eller vil spjell og kraner stå i de posisjonene de hadde når man stengte motoren?
    Volvo 945 Polar 1994 B200F LPG

  23. #23
    Registrerte brukere Magnus Hagtvedt sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Sandefjord
    Innlegg
    370
    Antall takk

    Standard

    Normalt skal de beholde posisjonen. Men hva varmeventilen gjelder, så er denne helt åpen dersom den mister vacuum.
    Mvh
    Magnus Hagtvedt
    Nåværende biler: Volvo V70 AWD, 2001 - Volvo 940GL Turbo, 1992
    Tidligere biler: Volvo 960 2.5L, 1995 - Volvo 740GL, 1988 - Volvo 740GL Turbo, 1986 - Volvo 240GL, 1983.
    http://www.magnus-hagtvedt.com

  24. #24
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flarssen Vis post
    Kunne tenkt meg noe slikt selv ettersom bilen min da ville gå over på gass med en gang. Men med AC,
    ABS
    og LPG er det ikke mye plass. I tillegg er det allerede fordamper for LPG koblet inn i kjølesystemet.
    Finnes det koblinger mot kupevifte som er modelltilpasset, eller er det universal?
    Vil vaccumstyrte varmeapparat være et problem, eller vil spjell og kraner stå i de posisjonene de hadde når man stengte motoren?
    Vakumstyrte varmeapparater er null problem, hvertfall de på 940. Krana står jo 100% åpen når det ikke er vakuum inn, og er ganske sikker på at solenoidene går i 0 og dermed slipper ut vakumet til krana når man skrur av bilen.

    Wirestyrte varmeapparater kan derimot være et problem de gangene du glemmer å skru den over på full varme.

  25. #25
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flarssen Vis post
    Kunne tenkt meg noe slikt selv ettersom bilen min da ville gå over på gass med en gang. Men med AC,
    ABS
    og LPG er det ikke mye plass. I tillegg er det allerede fordamper for LPG koblet inn i kjølesystemet.
    Finnes det koblinger mot kupevifte som er modelltilpasset, eller er det universal?
    Vil vaccumstyrte varmeapparat være et problem, eller vil spjell og kraner stå i de posisjonene de hadde når man stengte motoren?
    du kan plassere varmeren der du vil, bare det er plass til den. den står like godt under baksetet, i en innerskjerm (orginalt på de fleste nye biler) eller helt bak under bagasjerommet...
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •