Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 30

Tråd: Lagerstøy drivlinje -06 xc70!!? LØST!!

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. jan. 2011
    Sted
    Arendal
    Innlegg
    37
    Antall takk

    Standard Lagerstøy drivlinje -06 xc70!!? LØST!!

    Har et problem som kanskje noen kan hjelpe med diagnose?
    Har typisk hjullagerstøy fra ett av bakhjula. Lyden forsvinner momentant når:
    1: Drar forsiktig i p-brems..
    2: Trykker forsiktig på bremsepedalen..

    Jeg var sikker på at dette var bakhjulslager, så jeg var "smart" og byttet begge to.
    Lyden forsvant ikke!!!!

    Teorien min er da: Siden bakhjulstrekken slår seg av, og støyen forsvinner ved bruk av p-brems, så sitter problemet i et eller annet lager i drivlinja fra vinkelkasse og bakover.
    Jeg regner med at bakhjulstrekken også slår seg av nár fotbremsen blir aktivert.
    Lyden kommer ALLTID tilbake når jeg trykker på gassen (belastning).
    Kan det være noe så enkelt (og gammeldags som gåen bakaksel (diff.) ?
    Mulige diagnoser mottas med takk!
    Sist endret av 4x4; 14/04/11 kl 21:56

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    bakbremsen slår ikke av 4hjulstrekken nei

    Selv om du slår av bakhjulstrekken så roterer fortsatt drivlinja. Det er ikke noe håndbrekk greier som lager støy for deg da( det er ikke skjelden belegget på håndbrekket detter av på disse bilene.. drar du litt i brekket så kan de legge seg annerledes og støyen forsvinne.
    eller det kan være noe med bremsebelegget ditt som subber litt..
    One Ring to rule them all

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. jan. 2011
    Sted
    Arendal
    Innlegg
    37
    Antall takk

    Standard

    Ikke lyd fra bremsene nei... Skiver, klosser og band er nytt! Ingen varme fra bremsene. Er klar over hva slags problemer bremser kan forårsake.. Alt er sjekket og eliminert.
    Lyden forsvinner pá denne måten: Fotbremsen med et lett trykk (bare sånn at bremselyset tennes) samtidig med foten på gassen i jevn fart (f.eks. 60km/t)Lyden forsvinner momentant med et lite "dunk" og bilen "triller" liksom mye lettere. Er klar over at selv om bakhjulstrekken er slått av, så roterer drivlinja. Men belastning vil jo være borte?

    Omtrent samme ulyd som fra bakakselen på gammel Ascona B. Lettere med sjekk på bil med man. gir, for når man slipper gassen der, så belastes bakakselen "andre" veien. På xc'en med aut. kobler liksom ikke helt ut. Har satt den i N i utforbakker og lyden kan forsvinne for og komme tilbake igjen når jeg setter spaken i D og trykker på gassen.

    Har også hatt bilen i løftebukk, men ingen lyd og høre. Dvs. at uten motstand - ingen ulyd.
    .....????

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Kan jo kanskje være lurt å bytte olja på bakaksel og haldexen da (ALLE andre biler med haldex byttes det olje på en gang i bland. men ikke på volvo (ingen sjokk at volvo driter i sånt)). Kan du ikke få noen til å henge ut av bilen i dører og bagasje luke å høre hvor lyden kommer i fra?
    One Ring to rule them all

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. jan. 2011
    Sted
    Arendal
    Innlegg
    37
    Antall takk

    Standard

    Skifte olje er sikkert lurt på en bil som har trilla langt, men jeg tviler vel på at det vil fjerne lyden fra et evt. gåent lager?

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    har fått vekk uling fra bakaksel ved å bytte olje før. men sikkert begrenset hvor ille ulinga er. kan være så enkelt som mellomaksel lageret (hvis vi har sånt? har ikke sjekka så nøye)
    One Ring to rule them all

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. jan. 2011
    Sted
    Arendal
    Innlegg
    37
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    har fått vekk uling fra bakaksel ved å bytte olje før. men sikkert begrenset hvor ille ulinga er. kan være så enkelt som mellomaksel lageret (hvis vi har sånt? har ikke sjekka så nøye)
    Kikka egentlig ikke så nøye på mellomakselen når jeg hadde den på bukken, men jeg mener på at det er hel mellomaksel uten opphengslager? Pleier vel å være det på biler med uavhengig fjæring?
    Skal prøve og bytte olje på bakaksel. Noen som vet hva slags olje det skal brukes? Bør jeg bytte på noe annet mens jeg har den pá bukk? (bytte på/flushe girkassa kan de grise med på verksted)

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    vet ikke hvordan det er på de nyere volvoene. men på de eldre satt det lager å mellomakselen. vet ikke hvaslags olje det skal på. men er vell forskjellig fra bakakselen til haldexen tipper jeg (skal se på svxc.se å se om det står noe der)
    One Ring to rule them all

  9. #9
    Registrerte brukere C.Erstad sin avatar
    Medlem siden
    13. mai 2010
    Sted
    Radøy
    Innlegg
    2.648
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    vet ikke hvordan det er på de nyere volvoene. men på de eldre satt det lager å mellomakselen. vet ikke hvaslags olje det skal på. men er vell forskjellig fra bakakselen til haldexen tipper jeg (skal se på svxc.se å se om det står noe der)
    Er et lager der jo!
    Men om det går ann å bytte er jo en helt annen sak!

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Går og bytte gjør det nok da skal under bilen i natt. får ta en sjekk da
    One Ring to rule them all

  11. #11
    Registrerte brukere C.Erstad sin avatar
    Medlem siden
    13. mai 2010
    Sted
    Radøy
    Innlegg
    2.648
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    Går og bytte gjør det nok da skal under bilen i natt. får ta en sjekk da
    Ligger oppforbi et varmeskjold til eksosen, så er kanskje litt vanskligt å se!

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    ah... glemte at eksosen ligger under ja... :/
    jeg har et jævla partikkelfilter i veien også :(
    One Ring to rule them all

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. jan. 2011
    Sted
    Arendal
    Innlegg
    37
    Antall takk

    Standard

    Flott TBO! Skriv hvis du finner noe lurt;-) Detta får jeg grå hår av, hvis jeg ikke finner det ut:-)

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Jeg har noe lager lyd i min innimellom selv se... men kommer og går.. bakifra... men jeg har også bytta lager.. men jeg hører ikke noe hvis jeg kjører sakte.. men jeg har spaca ut hjula mine litt. (men skal jo ikke ha noe og si før om en stund når jeg må bytte lagre igjen )
    One Ring to rule them all

  15. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. jan. 2011
    Sted
    Arendal
    Innlegg
    37
    Antall takk

    Standard

    Jeg vet ihvertfall at det ikke er hjullager. De er nye. Hva mener du med sakte? Jeg hører heller ikke noe før jeg når ca 40km/t....

  16. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    er vell fra noe sånt og opp ja. skal prøve å koble ut 4x4n etterpå å sjekke om lyden min forsvinner da
    One Ring to rule them all

  17. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. jan. 2011
    Sted
    Arendal
    Innlegg
    37
    Antall takk

    Standard

    Hvordan koble ut bakhjulstrekken? Handbrekk eller nappe av en kontakt?

  18. #18
    Registrerte brukere C.Erstad sin avatar
    Medlem siden
    13. mai 2010
    Sted
    Radøy
    Innlegg
    2.648
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 4x4 Vis post
    Hvordan koble ut bakhjulstrekken? Handbrekk eller nappe av en kontakt?
    Kan ta av kontakten på
    DEM
    så er den frakoblet!

  19. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. jan. 2011
    Sted
    Arendal
    Innlegg
    37
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    bakbremsen slår ikke av 4hjulstrekken nei
    I følge Haldex, så er BÅDE hanbrekkslampe og bremselys koblet til styringa til Haldexklumpen. http://www.haldex.com/Global/Tractio...ol_concept.gif
    D.v.s at bakhjulstrekken slås av ved aktivering av en eller begge.

    Hva er
    DEM

  20. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    bakhjulstrekken slås av med håndbrekket. det vet jeg. men om jeg kjører på glatta med litt brems inne har jeg fortsatt bakhjula i driv (mulig litt mindre, men de driver godt nok til så dra noen donuts)
    One Ring to rule them all

  21. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. feb. 2011
    Sted
    Sandnes Rogaland
    Innlegg
    3
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 4x4 Vis post
    Ikke lyd fra bremsene nei... Skiver, klosser og band er nytt! Ingen varme fra bremsene. Er klar over hva slags problemer bremser kan forårsake.. Alt er sjekket og eliminert.
    Lyden forsvinner pá denne måten: Fotbremsen med et lett trykk (bare sånn at bremselyset tennes) samtidig med foten på gassen i jevn fart (f.eks. 60km/t)Lyden forsvinner momentant med et lite "dunk" og bilen "triller" liksom mye lettere. Er klar over at selv om bakhjulstrekken er slått av, så roterer drivlinja. Men belastning vil jo være borte?

    Omtrent samme ulyd som fra bakakselen på gammel Ascona B. Lettere med sjekk på bil med man. gir, for når man slipper gassen der, så belastes bakakselen "andre" veien. På xc'en med aut. kobler liksom ikke helt ut. Har satt den i N i utforbakker og lyden kan forsvinne for og komme tilbake igjen når jeg setter spaken i D og trykker på gassen.

    Har også hatt bilen i løftebukk, men ingen lyd og høre. Dvs. at uten motstand - ingen ulyd.
    .....????
    hei har en xc70 07 mod med ulyd fant ut at det var først et kryss på mellomakslingen men så viste deg seg at jeg må skifte hele melommakslingen for røret inni akslingen som skal ta vekk vibrasjon har løsnet så nå venter jeg på rep siden det er en garanti sak siden jeg nettopp har kjøpt bilen

  22. #22
    Per Turbo sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Lørenskog
    VCCN medlemsnummer
    8
    Innlegg
    8.105
    Antall takk

    Standard

    Er jo ingen nyhet at mellomaksellageret er en svakhet på Volvo
    AWD
    biler, selv de nyere.
    Dessverre er dette en kostbar del å bytte ut (10-12000,- bare for delen)

    Men å bytte oljen på Haldex og evt. filter / sil kan være lurt å gjøre først ja.

  23. #23
    Registrerte brukere MadAss sin avatar
    Medlem siden
    10. juni 2010
    Sted
    Der ingen skulle tru at nokon kunne bu
    Innlegg
    1.365
    Antall takk

    Standard

    Har vært bort i et tilfelle med en XC70II (taxi), som hadde gått ca 200 000 km med ulyd.
    Alt begynte med at pumpa til haldexen va defekt, så denne bytta vi på verkstedet. Etter dette var det en slags ulelyd i fra bakpartiet på bilen. Dette hørtes spesielt godt ved 80-90 km/t under pådrag. Var værst når bilen var kald.

    Ved å kjøre bilen oppløftet på bukk, fastslo vi at det måtte være feil på haldexen, og byttet derfor denne (i og med at lyden ikke var der når firhjulstrekket ikke fungerte).
    Lyden var der fortsatt, begge hjullagerene ble byttet og bakbrems og parkbrems ble gått over.
    Tilslutt ble det bytte av differensial (30 000kr!), som ble løsningen på problemet.


    Prøv å kjøre bilen oppløftet på bukk først. Om lyden kommer fra differensial/haldex, ville jeg prøvd med olje først.
    1991 Volvo 740 GL (Turbo) (B200FT) 470 000 km
    2015 Volvo V60 D4 AWD aut R-design (D5244T12) 102 000 km
    2015 Volvo V70 D4 AWD aut DynamicEdition (D5244T12) 89 000 km

  24. #24
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. jan. 2011
    Sted
    Arendal
    Innlegg
    37
    Antall takk

    Standard

    Tusen takk for tips og innspill Har kjørt med lommeboka under brekket, slik at lampa tennes. Da går bilen helt stille Oppdaget forresten da at jeg kjørte på 0,56L/mil (langkjøring)

  25. #25
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    Er vel ulyd fra haldexkoblingen din da
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

  1. xc70 baja
    By TeamBørnOut in forum Volvo i media
    Svar: 0
    Siste post: 15/01/11, 22:54
  2. Volvo 66 vekt på motor og drivlinje
    By TeamBørnOut in forum x40 / 66 / 300 / 400 / -serien
    Svar: 25
    Siste post: 24/03/10, 15:44

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •