Det er en myte at du ikke får like fin lyd i porta/båndpasskasser som i lukka.
Men når det er sagt, det er MYE vanskeligere å få det til, nettop fordi det er så mye mere som skal stemme overens i en porta/båndpass kasse.

Ofte har porta kasser behov for ett mye større volum enn en lukka. Dvs man kan få relativt små kasser til å spille høyt også, men da med en mye brattere frekvenskurve.

Som ett eksempel kan jeg ta min hertz hx 380. Den har anbefalt volum på porta kassse på 40l. Med denne kassen har jeg ett gigantisk peak i db nivået på rundt 35-45 hz, som stuper etter dette. Denne kassen med denne subben vil da høres ut som om den nesten bare spiller disse lave tonene, ettersom det er en såpass stort fall i db. En slik subb er veldig slitsom å høre på i lengden.

Mens med den kassen jeg bygde, som ble anbefalt av en av Norges beste på kasser til subwoofere forøverig, har med sine 110l en HELT flat kurve fra 30 til nesten 100hz. I denne kassen får da subben med seg alle tonene man vil at den skal ha, og dette vil da være sånn en subwoofer skal låte.


En annen ting som spiller en stor rolle er lengden/størrelsen på porten(e). Er arealet av porten(e) for lite, får man blåselyder. Om du øker størrelsen på porten(e), må du også øke lengden for å få samme tuning.


Huff ble mye skriving tidlig på morran dette her