Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 22 av 22

Tråd: "Xenon look" i skiltlys.

  1. #1
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard "Xenon look" i skiltlys.

    Har sett enkelte biler (både nye og gamle) med en slags "xenon look" på skiltlysene bak. Synes selv dette er litt kult, kontra det gamle "gule" lyset de originale skiltlysene. Er det bare at det er byttet til dioder? Noen som har bilde av dette montert på 240? Mye jobb?

    Hvis noen har en link til en side hvor man kan få kjøpt dette, hadde det ikke vært å forakte.

    Er det noe ulovlig ved dette?

    Takker for alle svar.

    Daniel
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  2. #2
    Erik 850 sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2010
    Sted
    Fredrikstad
    VCCN medlemsnummer
    241
    Innlegg
    341
    Antall takk

    Standard

    Dioder vil nok fungere bra der ja.
    Finn ut hvilken sokkel det er, også har dioder.no/ mest sannsynlig det du trenger.

    Så lenge lyser er hvitt(?) og det lyser opp skiltet er det vel lovlig?

  3. #3
    Daruu sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Vallset, litt sør for Hamar
    VCCN medlemsnummer
    57
    Innlegg
    2.387
    Antall takk

    Standard

    Ebay og dealextreme har også.
    Tar litt lenger tid før du får det, men koster adskillig mindre

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. sep. 2010
    Innlegg
    252
    Antall takk

    Standard

    biltema og bilxtra har også mye bra når det gjelder led pærer...

  5. #5
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Ser man får kjøpt egne sett til diverse biler, men ikke 240... Må vel legges inn noen motstander også, så ikke diodene brennes i stykker med en gang... Etter hva jeg kan se er det ikke så mye jobb, men mener dere å finne dioder som passer inn i det originale skiltlyset?
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. jan. 2010
    Sted
    Nordland/Bodø
    Innlegg
    4.259
    Antall takk
    Mine kjøp og salg erfaringer! (LINK)



    nåværende kjøretøy:
    94 volvo 945 godkjent med t5
    86 chverolet van

  7. #7
    Registrerte brukere Sniffy sin avatar
    Medlem siden
    01. sep. 2010
    Sted
    Harstad
    Innlegg
    142
    Antall takk

    Standard

    Pærene i skiltlysa på nyere 240 er av typen BA9S

    2 pærer fra DX:
    1
    2
    Som burde passe rett i.

    Runt 6000K er vel det du forbinder med "xenon lignende lys".
    Ellers så må du advares om at noen LED pærer kan være en del større en en normalpære er, men di jeg har linket til ser ut til og passe

    Edit:
    Er fort gjort og sjekke hvilke pærer du har, ta et flat jern og vipp ut skiltlyset, så ser du hvilke pærer som passer. Mens du er i gang kan du også vaske huset til skiltlyset litt(blir rimelig grumsete baki der).
    Motstander behøver du ikke tenke på, er pæra laget for 12v så vil den tåle 12v
    Sist endret av Sniffy; 17/01/11 kl 10:09

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. jan. 2010
    Sted
    Nordland/Bodø
    Innlegg
    4.259
    Antall takk

    Standard

    har slike "bananperer" på min. men er vel forskjell på ny vs gammel bil
    Mine kjøp og salg erfaringer! (LINK)



    nåværende kjøretøy:
    94 volvo 945 godkjent med t5
    86 chverolet van

  9. #9
    Registrerte brukere Anders sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    279
    Antall takk

    Standard

    Disse BA9S pærene har strømregulator, og er av en bedre kvalitet enn de fleste billig pærer du får kjøpt rundt om:
    http://www.dioder.no/catalog/product...oducts_id=1493

  10. #10
    Registrerte brukere Sniffy sin avatar
    Medlem siden
    01. sep. 2010
    Sted
    Harstad
    Innlegg
    142
    Antall takk

    Standard

    Og nårtid var sist du fikk bruk for denne strømregulatoren da Anders?

    Edit: Har oppdatert posten min janeinar, 240'en min er en 87 mod, og har BA9S pærer

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. jan. 2010
    Sted
    Nordland/Bodø
    Innlegg
    4.259
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Sniffy Vis post
    Og nårtid var sist du fikk bruk for denne strømregulatoren da Anders?

    Edit: Har oppdatert posten min janeinar, 240'en min er en 87 mod, og har BA9S pærer
    min 83 har sånne teite gamle så trodde bare det var likt men legger meg flat på den
    Mine kjøp og salg erfaringer! (LINK)



    nåværende kjøretøy:
    94 volvo 945 godkjent med t5
    86 chverolet van

  12. #12
    Registrerte brukere Revell sin avatar
    Medlem siden
    24. sep. 2010
    Sted
    Wild, wild West Bamble
    Innlegg
    4.062
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Daniel V Vis post
    Har sett enkelte biler (både nye og gamle) med en slags "xenon look" på skiltlysene bak. Synes selv dette er litt kult, kontra det gamle "gule" lyset de originale skiltlysene. Er det bare at det er byttet til dioder? Noen som har bilde av dette montert på 240? Mye jobb?

    Hvis noen har en link til en side hvor man kan få kjøpt dette, hadde det ikke vært å forakte.

    Er det noe ulovlig ved dette?

    Takker for alle svar.

    Daniel
    Bytte pærer til de man kjøper for 99kr på biltema så enkelt er det. Eneste minuset ifølge politiet som sa jeg måtte bytte pærer var att de lyser for sterkt og skiltet ble mindre synlig De har det selv på de nye politibilene da

  13. #13
    Registrerte brukere Sniffy sin avatar
    Medlem siden
    01. sep. 2010
    Sted
    Harstad
    Innlegg
    142
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Daniel V
    Er det noe ulovlig ved dette?
    Daniel
    I grunn, 6000K kan politiet/BT beynne og krangle på, fordi 6000K kan opptre som blålig da 6000K er helt hvitt med et hint av blått i(den xenon lignende fargen du er ute etter). Men siden du har den hvite skiltplata som bakgrunn for lyset, så blir dem sikkert ikke og legge merke til dette, og sjangsen er usansynlig liten for at di blir og henge seg opp i dette uansett.
    Og skulle di det så vil du nok bare få beskjed om å fjærne dette, da det ikke er snakk om KNALL BLÅE dioder, og siden dette kun er på kanten til og være ulovlig(Forskriftene sier jo at kjørelys skal være gult eller hvitt, men fortsatt godkjenner BT biler med xenon(ikke ettermontert xenon da)).

    Om du absolutt er så redd for og bli stoppet/få bot for dette, så må du nokk lete etter noen diodepærer på rundt 4000-5000K, men da blir også den "xenon effekten" borte

  14. #14
    Registrerte brukere Anders sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    279
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Sniffy Vis post
    Og nårtid var sist du fikk bruk for denne strømregulatoren da Anders?
    Det er jo for å forlenge levetiden på diodene, så da er den jo i bruk fra du monterer disse.

  15. #15
    Registrerte brukere Anders sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    279
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Sniffy Vis post
    I grunn, 6000K kan politiet/BT beynne og krangle på, fordi 6000K kan opptre som blålig da 6000K
    6000K er den høyeste lovlige og dermed godkjente fargen.

  16. Takk Sniffy takket for denne posten
  17. #16
    Registrerte brukere Sniffy sin avatar
    Medlem siden
    01. sep. 2010
    Sted
    Harstad
    Innlegg
    142
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Anders Vis post
    Det er jo for å forlenge levetiden på diodene, så da er den jo i bruk fra du monterer disse.
    Nope, den er ikke i bruk i det hele tatt. En diode bygget for 12V bilbruk vil tåle en spenning opp mot 15-16V, og da vil ikke en strømregulator ha noen effekt i det hele tatt.
    Om en diode ikke tåler denne bruken, så vil den først bli litt varm, før den så brenner av(den tar ikke fyr, men P å N materialene inni selve plast huset på diodene begynner og lede i begge retninger, uavhengig av polarisering, dermed vil disse begynne og gløde, før det blir mørkt), men da er heller ikke bygget designet for denne bruken. Mulig denne strømregulatoren kan forhindre dette, men det skal godt gjøres og at dynamo ladder over 15V

    Men som jeg sa: 6000K kan de henge seg oppi, da 6000K kan opptre litt blålig
    Sist endret av Sniffy; 17/01/11 kl 11:21

  18. #17
    Registrerte brukere Agrostar sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Gaupne
    VCCN medlemsnummer
    68
    Innlegg
    1.821
    Antall takk

    Standard

    Eg kjøpte desse til 245' Link til dioder
    Dei er lyseblå i fargen, ser no at det står 6500k, så det stemmer greitt. Lyser fint opp eigentleg.
    Volvo 245 - Eks varebil
    A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster

  19. #18
    Registrerte brukere Anders sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    279
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Sniffy Vis post
    Nope, den er ikke i bruk i det hele tatt. En diode bygget for 12V bilbruk vil tåle en spenning opp mot 15-16V, og da vil ikke en strømregulator ha noen effekt i det hele tatt.
    Det er der du tar feil, den vil hjelpe mot variabel spenning, slik at dioden får sine 12V konstant, og dermed øker levetiden på dioden.
    Ja, den tåler nok opp mot 14 kanskje 15 volt, men det er ikke det som er poenget. Poenget her er levetiden. Variabel spenning sliter mer en stabilisert 12VDC spenning.

  20. #19
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Takker for alle svar!

    Ser nå at topic ble litt rar. Det jeg mener er at jeg vil ha skiltlys som er hvite, ikke gule (slik at det ser litt nytt ut) Kan godt være under 6000k, hvis det er på grensen, men trodde også at 6000k var det med høyeste lovlige verdi.

    Får vel hvit skiltlys (LED) under 6000K?
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  21. #20
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Revell Vis post
    Bytte pærer til de man kjøper for 99kr på biltema så enkelt er det. Eneste minuset ifølge politiet som sa jeg måtte bytte pærer var att de lyser for sterkt og skiltet ble mindre synlig De har det selv på de nye politibilene da
    Dro på Biltema og kjøpte nå. Sjekket, og de var på 6 000K, og de var lovlige. Passet rett i, og det jeg gjorde for at de ikke skulle lyse for sterkt var å bøye pæreholderen litt oppover, så det ikke lyste rett ned i glasset:

    Det ser veldig blått ut på bildet, vet ikke hvorfor, men i virkeligheten er det helt hvitt!



    Dette var den looken jeg var ute etter. Takker for alle svar!
    Sist endret av Daniel V; 17/01/11 kl 22:49 Begrunnelse: Lagt til bedre bilde.
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  22. #21
    Registrerte brukere Revell sin avatar
    Medlem siden
    24. sep. 2010
    Sted
    Wild, wild West Bamble
    Innlegg
    4.062
    Antall takk

    Standard

    så ikke ille ut det

  23. #22
    Registrerte brukere Sniffy sin avatar
    Medlem siden
    01. sep. 2010
    Sted
    Harstad
    Innlegg
    142
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Anders Vis post
    Det er der du tar feil, den vil hjelpe mot variabel spenning, slik at dioden får sine 12V konstant, og dermed øker levetiden på dioden.
    Ja, den tåler nok opp mot 14 kanskje 15 volt, men det er ikke det som er poenget. Poenget her er levetiden. Variabel spenning sliter mer en stabilisert 12VDC spenning.
    En diode vil ikke ha et problem med noe som helst før du begynner og tippe mot den magiske grensen kalt reverse voltage.
    På dette punktet vil dioden begynne og skifte farge(blir mørkere i fargen(kjekt og vite om du ikke synes diodene er blå nokk), men dette punktet ligger som oftest opp mot 15-16V
    Går du litt opp i spenning, så vil P å N materialet inni selve dioden begynne og gløde(så kalt reverse voltage), noe som ligger på 16V +
    Varmen som kommer fra dette vil være for mye for dioden og takle, og den vil rett og slett bli svart til slutt
    Men dette er et eksempel på en 12V diodepære, tallene er selvfølgelig tatt ut av ingenplass da det er svært stor forskjell fra produsent til produsent.
    Og som oftest så vil en 12V pære tåle bruken i en bil uansett hvor variabel spenningen måtte være, har du et problem med at disse brenner av, så burde du kanskje sjekke det elektriske anlegget på bilen din

    Men ta et realistisk eksempel: Jeg kjøpte noen diode pærer fra kina(BAY15D sokkel), og koblet di opp til en spennings regulator. På disse pærene så så jeg ikke noe til denne "reverse voltage" før jeg var opp mot 20V.
    Spenningsregulator sier du, neppe sier jeg når det er snakk om DealExtreme og diodepærer til 10-20kr stykket

Lignende tråder

  1. Xenon på fy fy bil.
    By Anders Dybvadsskog in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 6
    Siste post: 16/01/11, 21:21
  2. V50 08: hvilken type sokkel i parklys og skiltlys?
    By Redline5 in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 19
    Siste post: 14/12/10, 16:40
  3. Xenon til S60 -01
    By Basse in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 19
    Siste post: 09/10/10, 12:06
  4. Xenon
    By Mr-C in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 19/06/10, 15:27
  5. 965 baklukehåndtak..skiltlys
    By Thomas S in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 08/04/10, 22:09

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •