Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 2 av 3 FørstFørst 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 26 til 50 av 75

Tråd: Oppstart av nyoverhalt motor, starter ikke og hard / høy tikkelyd... Hva er galt

  1. #26
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. jan. 2010
    Sted
    Sola
    Innlegg
    252
    Antall takk

    Standard

    Da har jeg fått start

    558 dysene må være lav ohm dyser, for den ville ikke gå om motstandene var koblet bort..

    Bilen maler som en katt

    Tror svinghjulet er ganske 100% da det var kun ett sted det var bøyd og jeg slo det tilbake akkurat der.

    Svinghjulsføleren så helt herpa ut, men den virka. Får bestille en fra utlandet så jeg har ekstra. Noen som vet hva den koster på volvo?

    Har fått 2 problemer:

    Bilen går veldig fint og jevnt på tomgang, men plutselig begynner den å "pendle" på turtallet for så å gå helt fint igjen. Akkurat som om det kan være noe klatt med tomgangsregulator eller kan det være noe annet?

    Auitomatkassen er blitt litt rar. Jeg tappet ut olja jeg hadde helt på og den var nesten helt svart. Hadde forsøkt å starte bilen i kanskje 2 minutter til sammen. Jeg tømte tilbake den olja så foretar jeg en fullstendig flush etterhvert. Helte på ca. 4 liter olje, kjørte en tur og da var den rar i giringa. Akkurat som på biler med "sport-knapp", den ville liksom ikke gire opp til 3dje før turtall over 3500rpm og det er jo ikke heldig for en motor som skal kjøres inn. Så målte jeg olja ihht. haynes manualen og den hadde mellom max og min. Girkassen skal jo ta 7,5 liter olje ifølge haynes så jeg helte på 1 liter til. Tok meg en kjøretur og girkassen er akkurat lik. Har nå for mye olje på den i forhold til målepinnen. Kan dette stemme?

    Oppsummeres slik:
    * Hard giring
    * Girer ikke opp før unaturlig høyt turtall i forhold til før
    * Ny olje helt svart bare ved å ha vært i
    * Får ikke fylt nok olje i forhold til hva den egentlig skal ha

    Hva kan problemene mine skyldes?

  2. #27
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    stå på bremsen å dra girkassa gjennom alle girene etparr ganger... så peiler du olja. formye = ta av.
    forlite = fyll på...
    det er også viktig at du leser av olja riktig. tror bilen skal stå å gå og girkassa skal stå i park (husker ikke helt)
    One Ring to rule them all

  3. #28
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. jan. 2010
    Sted
    Sola
    Innlegg
    252
    Antall takk

    Standard

    Det er slik jeg har gjort det.

    Men mengden olje jeg trodde jeg skulle ha på avviker voldsomt i forhold til hva som gikk på og systemet har jo vært tømt

  4. #29
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Hva som står i bøkene skal du ikke bry deg om. kun peilepinnen som er noe å lese etter
    One Ring to rule them all

  5. #30
    A.Finstad sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Norway
    VCCN medlemsnummer
    2931
    Innlegg
    3.111
    Antall takk

    Standard

    kan hende at 7.5 liter er inkludert converteren da? veit det sto nesten ni liter som skulle på amerikanern, men fire av dem skulle inn i converteren!
    Arne Finstad(finsta'n)Granhus 91 model
    1989 modell 245 brukis
    1987 modell 740 turbo prosjekt
    1977 modell 242 Prosjekt
    1988 modell 740 GLE Vinterbil å kansje banebil med sekser
    momy said i could not handle a V8, momy is now religious!

  6. #31
    Registrerte brukere Soulair sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Klæbu
    VCCN medlemsnummer
    13
    Innlegg
    565
    Antall takk

    Standard

    Hvordan girkasse er dette? Jeg vet at girkasser med vakuumstyring blir veldig "sportslige" uten vakuumen. Da tror den at du kjører flatt jern og dermed drøyer den å gire
    1998 Volvo V70XC - bruksbil
    1985 Volvo 760GLE - V8 diesel prosjekt

  7. #32
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. jan. 2010
    Sted
    Sola
    Innlegg
    252
    Antall takk

    Standard

    det er en aw71 kasse.

    Jeg hadde ute converteren og prøvde å tømme den for olje, men fikk nok ikke ut alt. Men kan jo være den faktisk tar 3 liter..

    Har ikke sett noen vacuum-tilkoblinger på kassen. Mulig det er noe som har falt av, da den falt mot gulvet men hang fast i kickdown wiren. Kobla bare ut kickdown wiren etterpå pga. den gjorde kickdown på 2500 omdreininger så den må justeres. Men kassen føles likevel litt sportslig i forhold til den var før..

  8. #33
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Volvo144 Vis post
    558 dysene må være lav ohm dyser, for den ville ikke gå om motstandene var koblet bort..
    558 dysene er høyohm. Hvis du kjører med 558 dyser og formotstandene i så vil de fortsatt kunne åpne, men du vil få feil og ustabil flow i forhold til det som er normalt.

    Det holder ikke bare å koble bort formotstandene. Du må jo laske de og, ellers er det jo brudd på dysekretsen. Jeg gjorde en grei løsning inntil videre, bare tok noen røde hannkabelsko og en gul skjøtehylse og lasket sammen alle 5 pinnene der formotsandene var plugga.



    Hvis dysene hadde vært lavohm og du hadde koblet vekk formotstandene og lasket sammen, så hadde du brent transistorene i hjernen før den hadde rekt å tatt mange rundene. Men det er de ikke, de er høyohm .

  9. #34
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. jan. 2010
    Sted
    Sola
    Innlegg
    252
    Antall takk

    Standard

    jeg forsøkte å laske de, men da ville ikke bilen starte overhodet. Mulig jeg ikke kinnet lenge nok..

    Kan jo være derfor den jager på turtall på tomgang?

    Får prøve igjen idag.

  10. #35
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Skal starte med en gang etter du har bytta dysene.

  11. #36
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. jan. 2010
    Sted
    Sola
    Innlegg
    252
    Antall takk

    Standard

    Problemet var at jeg gjorde dette når jeg skulle starte etter overhalinga. Kinna og kinna, ingen liv.

    Så kobla jeg bort ledningene jeg hadde kobla sammen og kobla kontakten til motstandene sammen.

    Den starta på første...

    Men jeg skal prøve ikveld igjen. Håper jagingen på tomgang forsvinner.

    Har du fått montert den nye turboen ChrML?

  12. #37
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Volvo144 Vis post
    Problemet var at jeg gjorde dette når jeg skulle starte etter overhalinga. Kinna og kinna, ingen liv.

    Så kobla jeg bort ledningene jeg hadde kobla sammen og kobla kontakten til motstandene sammen.

    Den starta på første...

    Men jeg skal prøve ikveld igjen. Håper jagingen på tomgang forsvinner.

    Har du fått montert den nye turboen ChrML?
    Hørtes rart ut, du får prøve igjen uten formotstandene . Den skal hvertfall ikke ha formotstander med 558 dyser.

    Nop, nye turboen kommer ikke på før til våren en gang før Rudskogen treffet . Er litt deler som trengs og arbeid som må gjøres før jeg kan begynne.

  13. #38
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. jan. 2010
    Sted
    Sola
    Innlegg
    252
    Antall takk

    Standard

    er det mye du må gjøre for å få den montert?

    Har jo fulgt dine diskusjoner på volvoforum også før kransjen i forbindelse med at jeg skulle ha ny turbo når jeg kjøpte bilen. Virker som den nye turboen lekker olje til innsug og vann ut eksosen og da blir det ikke mitsu turbo igjen vil jeg tro.

    Virka som du hadde gjort en bra deal på KKK? Spent på hvordan det fungerer... og om det er mye føss å tilpasse eksosen og grenrør?

  14. #39
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Volvo144 Vis post
    er det mye du må gjøre for å få den montert?

    Har jo fulgt dine diskusjoner på volvoforum også før kransjen i forbindelse med at jeg skulle ha ny turbo når jeg kjøpte bilen. Virker som den nye turboen lekker olje til innsug og vann ut eksosen og da blir det ikke mitsu turbo igjen vil jeg tro.

    Virka som du hadde gjort en bra deal på KKK? Spent på hvordan det fungerer... og om det er mye føss å tilpasse eksosen og grenrør?
    Heh, åssen turbo er dette? 19T?

    Yeah, ser ut som jeg har gjordt en bra deal på KKK'n. Noen småskader på kompressorhuset i form av hakk, men er jo absolutt ikke noe slakk i lageret (var nylig byttet etter som jeg skjønte). Og det er jo mye turbo for pengene når den skal spoole så bra, holde til så mange hk og kosta bare 2500 SEK .

    Må egentlig bare gjøre klar eksosen på forhånd, få gjenget opp returen i blokka, sveise downpipe og lage nye trykkrør. Kurant jobb egentlig, men er så mye småtteri som trengs. T- klemmer, silikonoverganger, bolter, pakninger, flenser osv... Må også få Tess til å lage noen stålomspunnede slanger til olje.

    Blir nok bra til slutt! Står litt mer info i prosjekttråden om turboen og hva jeg må gjøre.

  15. #40
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. jan. 2010
    Sted
    Sola
    Innlegg
    252
    Antall takk

    Standard

    Fikk tak i en brukt 13c til 1000kr som så helt ny ut. Er ingen slakk i den og virker veldig fin. Ingen ulyder.

    Men.. slangene fra turboen, intercooler, innsug... alt var fullt av olje når jeg tok det av i forbindelse med overhalinga. Det var olje på trykksiden av turboen i virvler.

    Blir nok ingen 19T turbo heller etter alt jeg har lest på forumer rundtom er den aldri verdt pengene. I tillegg har mister mekk som selger dem fått pryl på et annet forum for laber kvalitet på varene og noen var brukte mener jeg å huske at jeg leste...

    Ble litt sugen på lik turbo du hadde kjøpt..

    Men om jeg må ut med motoren igjen gidder jeg ikke.. Hadde ALDRI startet prosjekt overhaling hvis jeg hadde visst hvor mye arbeid det var...

    Når det gjelder oljereturen har dette vært et problem på alle volvo turbo jeg har hatt, og 940en er kanskje den beste av dem så jeg gjorde det bare orginalt når jeg hadde den ute, gadd ikke å gjenge opp (angrer kanskje nå...)

    Men om noen finner et lurt triks for å få på en annen turbo uten å ta ut motoren igjen er jeg med. Mener turbokongen kunne mekke til en garret turbo i ønsket størrelse som skulle passe, men det ble hinsides dyrt. Finner jeg kina turbo som passer billig er jeg ikke vanskelig å be..

    Nei, takke seg til gammel volvo 144 som har 2 vannledninger inn på torpedoveggen, 4 strømledninger, 2 motorfester, ett girkassefeste og GOD plass... hehe.

    Skal motoren ut av 940 igjen blir det for at den aldri skal inn igjen, f.eks. omplasseres til Ålga (Volvo144)

  16. #41
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Er ikke noe problem å bytte turbo og grenrør uten å ta ut motoren. Oljereturen tror jeg også skal la seg gjenge uten å ta den ut. Hvis ikke så blir det å finne en pressnippel av noe slag som jeg kan banke nedi.

  17. #42
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. jan. 2010
    Sted
    Sola
    Innlegg
    252
    Antall takk

    Standard

    Flott om du sier fra når du er ferdig og hvilke deler du har brukt og antall arbeidstimer..hehe

    Hva skal oljetrykket i b230FK være?

    Har en biltema måler og den viser 3 bar på kald motor og synker til 2,5-3 bar på varm. Oljen er Biltema (ja vet jeg banner i kirka nå) 5-50 olje syntetisk

  18. #43
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Volvo144 Vis post
    Flott om du sier fra når du er ferdig og hvilke deler du har brukt og antall arbeidstimer..hehe

    Hva skal oljetrykket i b230FK være?

    Har en biltema måler og den viser 3 bar på kald motor og synker til 2,5-3 bar på varm. Oljen er Biltema (ja vet jeg banner i kirka nå) 5-50 olje syntetisk
    Lurer også på det med oljetrykket på B230.

    Hvor lavt må oljetrykket for at lampa skal lyse? Merker på min at den lyser hvis jeg nestenkveler bilen ned på 300 rpm et lite øyeblikk, noe jeg ikke tror den gjorde før.

    Må få rota meg tell å montere oljetrykksmåler.

  19. #44
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Vestfold
    Innlegg
    792
    Antall takk

    Standard

    bryteren på min slår ut ved 0,7 bar.

    Olje trykket skal ved varm olje ligge på 2,5-3 bar på tomgang
    Volvo fantast?

  20. #45
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Shaiko Vis post
    bryteren på min slår ut ved 0,7 bar.

    Olje trykket skal ved varm olje ligge på 2,5-3 bar på tomgang
    Med andre ord, motoren har det ikke bra lenge før oljelampa lyser .

  21. #46
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    levanger
    Innlegg
    2.293
    Antall takk

    Standard

    så lavt og ja, høres nå ikke bra ut
    Kawasaki kfx 450r
    BMW E39 525T

  22. #47
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. jan. 2010
    Sted
    Sola
    Innlegg
    252
    Antall takk

    Standard

    da har man mye å gå på før man må gå over på 10-30 mineralolje...

  23. #48
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Vestfold
    Innlegg
    792
    Antall takk

    Standard

    på nyere biler så kan man igrunn si at det er gjort allerede når lampa lyser.

    Men hadde jeg kjørt rødmotoren min og sett lampa lyse så trur jeg at jeg hadde pellt den opp og bytta lagre i bunn. skal ikke mye til for og lage sår i de glidelagrene, da er det helt klart en billigere invistering på 3000 kr for lagre og pakninger istede for og kjøre 10 000km og bnuse blokka og allt blir bare sorgen.

    Jeg har iallefall kjøpt meg et autometer som varsler når olje trykket er under 1.8 bar. Ekke intrisert i og ødelegge motoren min på noe oljesøl
    Volvo fantast?

  24. #49
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    bare det kommer et "svakt blink" i en sving på mazda motorene "vi" kjører med så hører man bankinga med en gang.. stod på bremsen fra 200-0 og så et blink en gang. da var det gjort...
    rødblokka kan man tillate dette litt mer (egentlig ikke. men de overlever)...
    Husk at oljetrykket synker en del når motoren er varm også. ikke unormalt at oljelampa kan lyse på rødblokka på tomgang etter heidundranes grisekjøring
    One Ring to rule them all

  25. #50
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. jan. 2010
    Sted
    Sola
    Innlegg
    252
    Antall takk

    Standard

    En liten oppdatering:

    Jeg har nå koblet bort motstandene til dysene. Resultat: Motoren går helt jevnt og pendler ikke på tomgang lenger

    Skiftet olje på girkassen og flushet denne, spylte igjennom 6 liter olje før den ble så noenlunde rød etter først å ha tømt bunnpanna for oljen jeg helte på for 3 dager siden som var helt kålsvart.

    Problemet med "sportsfunksjon" på girkassen viste seg å være knekt kickdownwire som gjorde at wiren da dro seg litt ut. Klippet av den stoppedingsen på wiren ved gassen og stapte den litt tilbake så girer kassen tidlig som den skal.

    Det viser seg at kickdownwiren har 2 funksjoner:

    1. Når man gir gass så drar wiren seg litt ut og motoren girer et hakk ned. Dette gjør at bilen føles veldig sportslig å kjøre og gir fort gass. Slik er det ikke nå lenger når wiren er koblet av..

    2. Kickdown. Når man trør gassen helt i bunn drar wiren et ekstra knepp på girkassen. Dette gjør at den girer ytterligere ned.

    Ergo: Jeg driter i kickdown, men jeg mååå ha den funksjonen som girer ned når jeg gir gass. Er visst mye arbeid å skifte den wiren også så får se om jeg klarer å meke det til på et vis..

Side 2 av 3 FørstFørst 1 2 3 SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •