Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Side 2 av 2 FørstFørst 1 2
Viser resultater 26 til 47 av 47

Tråd: DTE diesel trim til Volvo V70 2.0D

  1. #26
    Registrerte brukere runepv50 sin avatar
    Medlem siden
    23. mai 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    335
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Stig-Arne Vis post
    Men høres jo veldig sært ut at 2.0 D på 136 hk plutselig skal ha hele 144 hk ut på drivhjulene.. er faktisk en ganske betydelig forskjell, med tanke på drivverkstapet som også er der..
    Ja, det har jeg ikke tro på. En motor kan riktig nok ha et slingringsmonn på noen prosent men....

    Skulle jeg tippe så ville jeg si 120hk på hjulene.
    Volvo V70 2.0D 2010

  2. #27
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Toten
    Innlegg
    2.555
    Antall takk

    Standard

    BSR skryter på seg effekt ja. Swedespeed gjorde en stor dynotest av dette! Der kom RICA mye bedre ut enn BSR selv om oppgitt effekt hos BSR tilsier noe helt annet!

    Bare som et eksempel: V70R
    AWD
    , 300hk og 400nm.
    BSR etter tuning: 354hk og 493nm. (Org. hos BSR bremset de faktisk hele 304hk og 458nm).
    RICA etter tuning: 330hk og 450nm.

    Det var slike biler de testet med på Swedespeed, RICA hadde en mye bedre og finere effektkurve.
    Felgen, Reodor Felgen...

    2X FEM sylindere i rekke!
    1987 Volvo 240

    2018 Volvo S60 Polestar 383/1500

  3. #28
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. juli 2010
    Innlegg
    141
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Texascom Vis post
    BSR skryter på seg effekt ja. Swedespeed gjorde en stor dynotest av dette! Der kom RICA mye bedre ut enn BSR selv om oppgitt effekt hos BSR tilsier noe helt annet!

    Bare som et eksempel: V70R
    AWD
    , 300hk og 400nm.
    BSR etter tuning: 354hk og 493nm. (Org. hos BSR bremset de faktisk hele 304hk og 458nm).
    RICA etter tuning: 330hk og 450nm.

    Det var slike biler de testet med på Swedespeed, RICA hadde en mye bedre og finere effektkurve.
    Mye mulig at BSR skryter på seg effekt, men når det gjelder min bil så gjør de vel egentlig motsatt? De oppgir jo at bilen har høyere effekt, sånn sett blir effekt i prosent mindre hos BSR. Rica gir 170 hk kontra BSR som gir 166. Liten forskjell. Om de tallene BSR oppgir er korrekt har jeg ingen formening om, jeg tenker slik at BSR er en stor seriøs aktør, så på hvilke grunnlag har jeg for å bestride dette? Tror både Rica og BSR holder hva de lover.

  4. #29
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. juli 2010
    Innlegg
    141
    Antall takk

    Standard

    Tar opp tråden igjen.. Da ble Rica kjøpt inn. Fulgte alt som var av instruksjoner, fikk tilbake software og la den inn. Må si jeg hadde kjempe store forventninger. Kjørte ut av garasjen og la i vei! Merka knapt forskjell Jo den var litt sprekere (tror jeg). La derfor tilbake til original software for å se hvordan det var. Jeg har virkelig problemer med å kjenne forskjelle på tuned software og original. Saken ligger nå hos Autopower og håper de fikser problemet. De har hittils vært meget imøtekommende.

    Noen med lignende erfaringer?

  5. #30
    Registrerte brukere Stig-Arne sin avatar
    Medlem siden
    27. mars 2010
    Sted
    Harstad, Norway, Norway
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Hørtes egentlig bare skuffende ut..
    Hva betalte du for Rica trimmen ?

  6. #31
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. juli 2010
    Innlegg
    141
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Stig-Arne Vis post
    Hørtes egentlig bare skuffende ut..
    Hva betalte du for Rica trimmen ?
    Jeg må si at denne bilen har vært en nedtur:( Men men, kan jo bare bli bedre... Med softloader, programvare og frakt koster den 7200,- Den lover 178 hk og 385 nm. Er jo hele 42 hk fra oppgitt originaleffekt. Det burde man kjenne godt?? Skulle gjerne hatt noen med erfaringer her.

  7. #32
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.135
    Antall takk

    Standard

    Jepp du kjenner det godt, MEN det tar tid for bilen å adaptere seg. du kan måtte kjøpe noen mil før den blir helt bra.

    jeg chippet min V70 2.0T automat , og den kjørte jeghjem fra Göteborg til Oslo, og enda litt mer før den gikk som den skulle.

    Ellers så har du vært uheldig med software. du kjenner det som regel best på 3 og 4 gir at den er chippet.

    jeg gjorde det samme med S60'en 2.4D i sommer - og den ble faktisk merkbart spreke på få sekunder. merket det på gassen, at den responderte vesentlig raskere enn før.

    men uansett, jeg velger ikke bokser som man kobler på. returner saken og skaff deg en chip som legges inn i bilen, og ikke via en softloader.
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  8. #33
    Registrerte brukere runepv50 sin avatar
    Medlem siden
    23. mai 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    335
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av aarnes Vis post



    men uansett, jeg velger ikke bokser som man kobler på. returner saken og skaff deg en chip som legges inn i bilen, og ikke via en softloader.
    PPC og Softloader....det er jo chip (programvare) som lastes inn vha. softloaderen!!! Utfører du dette hos en forhandler så bruker de vel også et instrument for å kople seg på bilen og laste inn prog. varen.
    Volvo V70 2.0D 2010

  9. #34
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. juli 2010
    Innlegg
    141
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av runepv50 Vis post
    PPC og Softloader....det er jo chip (programvare) som lastes inn vha. softloaderen!!! Utfører du dette hos en forhandler så bruker de vel også et instrument for å kople seg på bilen og laste inn prog. varen.
    Det skulle en tro ja. Dette pleier jo fungere bra. Rica skal være kvalitet. funket ikke så bra på min dessverre. Tror faktisk ikke det er softwaren som er feil.

  10. #35
    Registrerte brukere Cane sin avatar
    Medlem siden
    03. des. 2010
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    114
    Antall takk

    Standard

    Jeg har inntrykk av at det er ganske mange forskjellige erfaringer her ift. hvilken leverandør som er best på effektoptimalisering. Nå har ikke jeg gjort det selv, foreløpig, men jeg er ikke i tvil om at jeg kommer å velge Polestar neste gang jeg tar service på Bilia i Göteborg. Hvorfor? Mye fremkommer på polestar.se - men det viktigste synes jeg er at jeg får beholde originalgarantien hos Volvo i Sverige.

    Jeg kommer tilbake med min erfaring her så fort mine 163hk er justert til 205hk.

  11. #36
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Lånte vekk bilen min på mandag til drosjekøyring. Dei har en 2008 XC70 D5 (185hk automat) samme drivlinje som i min V70. Fekk kommentar på at den gjekk noke jævlig så noke rett har i alle fall BSR gjort Knallfornøgd med dei!

    Men det ryktast at RICA skal vere hakket bedre på nyare volvo så vi får sjå
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  12. #37
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. juli 2010
    Sted
    Gloppen Sogn og Fjordane
    Innlegg
    35
    Antall takk

    Standard

    Jeg har en S40 D5 med 180 hk orginalt. Kjøpte rica med alle 4 trimstega. Eg er kjempe fornøyd med denne boksen. Har ikkje hatt nåken problemer. Gjengen i autopower er veldig proffisjonelle og virker som de har veldig god greie på de de selger. Når du legger inn steg 4 med 253 hk og nesten 550nm går bilen sinn sykt. Målte den med gps 80 - 120 km/t 4 sek på 4. gir. Dette er veldig inponerande. Men mye dekk slitasje og følelsen at dette går for godt sitter der forsatt. Kjører normalt på steg 2 226 hk / 460 nm. Men nå på vinteren kjører eg orginal. D5 går jo greit orginalt og. Har foresten en kompis som har V70 2004 mod med D5 og automatgir. Han kjøpte bilen med DTE boks. Han reagerte på at bilen gira opp og ned mens han kjørte på flate veien uten å endre stille på gasspedalen. Bilen ga fra seg masse svart røyk under pådrag. Han kobla vekk boksen å bilen var ikkje til og kjenne igjen. Gir problemet var borte, ingen svart røyk og bilen gjikk akkorat like bra. Konklusjonen min er: DTE og andre bokser er lureri. Mulig de funker til enklete modeller men vil tro de ødlegger mer en folk tror. Vil anbefale alle og kjøpe rica. Ja det koster noen kroner mer men 5000 for en jallaboks som skaper problem og gir lite eller ingen effekt er bortkasta penger. Leser om folk som lodder inn chip. Mulig det er bra greier men det er veldig kjekt å ha muligheten til og kjøre på orginal effekt også av og til. Til vintersbruk og kjøring med tilhenger foreksempel.
    Håper dette ga litt svar til dei som lurer.
    Sist endret av dennis02; 03/02/11 kl 22:47

  13. #38
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. juli 2010
    Innlegg
    141
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av dennis02 Vis post
    Jeg har en S40 D5 med 180 hk orginalt. Kjøpte rica med alle 4 trimstega. Eg er kjempe fornøyd med denne boksen. Har ikkje hatt nåken problemer. Gjengen i autopower er veldig proffisjonelle og virker som de har veldig god greie på de de selger. Når du legger inn steg 4 med 253 hk og nesten 550nm går bilen sinn sykt. Målte den med gps 80 - 120 km/t 4 sek på 4. gir. Dette er veldig inponerande. Men mye dekk slitasje og følelsen at dette går for godt sitter der forsatt. Kjører normalt på steg 2 226 hk / 460 nm. Men nå på vinteren kjører eg orginal. D5 går jo greit orginalt og. Har foresten en kompis som har V70 2004 mod med D5 og automatgir. Han kjøpte bilen med DTE boks. Han reagerte på at bilen gira opp og ned mens han kjørte på flate veien uten å endre stille på gasspedalen. Bilen ga fra seg masse svart røyk under pådrag. Han kobla vekk boksen å bilen var ikkje til og kjenne igjen. Gir problemet var borte, ingen svart røyk og bilen gjikk akkorat like bra. Konklusjonen min er: DTE og andre bokser er lureri. Mulig de funker til enklete modeller men vil tro de ødlegger mer en folk tror. Vil anbefale alle og kjøpe rica. Ja det koster noen kroner mer men 5000 for en jallaboks som skaper problem og gir lite eller ingen effekt er bortkasta penger. Leser om folk som lodder inn chip. Mulig det er bra greier men det er veldig kjekt å ha muligheten til og kjøre på orginal effekt også av og til. Til vintersbruk og kjøring med tilhenger foreksempel.
    Håper dette ga litt svar til dei som lurer.
    Hvis du leser litt lengre opp i tråden er det Rica jeg har kjøpt..

  14. #39
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. juli 2010
    Sted
    Gloppen Sogn og Fjordane
    Innlegg
    35
    Antall takk

    Standard

    Sorry. men tenkte litt på at d kansje kunne vere litt intresant for andre som lurer.

  15. #40
    Registrerte brukere Nick V70N sin avatar
    Medlem siden
    14. feb. 2010
    Sted
    Buskerud
    VCCN medlemsnummer
    911
    Innlegg
    289
    Antall takk

    Standard

    Dag Thomas,
    Har du funnet en løsning på dette? Eller opplever du fortsatt ingen særlig forskjell? Er overrasket over din erfaring, da Rica er veldig anerkjent.
    Jeg har en kjenning som har V50 med samme motor som deg. Han har benyttet BSR og er veldig fornøyd. Han synes faktisk at det er litt i overkant bra drag på de lavest girene. Jeg har selv ikke prøvd bilen, så jeg kan ikke uttale meg av egen erfaring, men han er altså veldig fornøyd.
    Selv har jeg erfaring med BSR på min egen bil (2.0T 5syl) og er veldig fornøyd med resultatet.
    Uansett, håper du finner en løsning som du blir fornøyd med.
    2001 V70N 2.0T BSR steg 2 (Link til Worklog)
    2008 V70II 2.0D Summum "extra alt" (Solgt)
    2003 Lotus Elise (RIP)
    2016 Peugeot 308 SW GT-line (Solgt)
    2019 Jaguar I-pace

  16. #41
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. juli 2010
    Innlegg
    141
    Antall takk

    Standard

    Hei Nick. Nei dessverre ikke funnet noe som kan løse saken. Trimsatsen er levert til autopower og jeg har fått pengene tilbake. Jeg fikk tilbud om å reise til Gøteborg hvor Rica holder til, men jeg syntes det ble for mye mas.
    Jeg leste dog en del om 2 litern på jagrullar.se og flere bilblader m.m. har bremset denne motoren til 149 hk. Jeg tror rett og slett det er veldig lite å hente på 2 litern.

  17. #42
    Registrerte brukere Stig-Arne sin avatar
    Medlem siden
    27. mars 2010
    Sted
    Harstad, Norway, Norway
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Skulle vært spennende å fått vite om dette faktisk gjelder alle 2.0 D motorene. Eller om det bare var de eksemplarene som har vært bremset i benk.

    Testen til Teknikens Varld: http://www.teknikensvarld.se/files/0...-volvo-v70.pdf

    Sist endret av Stig-Arne; 17/02/11 kl 17:14

  18. #43
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. juli 2010
    Innlegg
    141
    Antall takk

    Standard

    Tester viser som sagt 149 hk. Når da BSR tar ut 166 hk sier det seg selv at det er lite å hente.

  19. #44
    Registrerte brukere Stig-Arne sin avatar
    Medlem siden
    27. mars 2010
    Sted
    Harstad, Norway, Norway
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Ja, det er sant det. Bare reagerer på at det er såpass forskjell imot spesifikasjonene. Om det er 149 hk på hjulene er jo det intet mindre en bra. Og er det slik på alle motorene, er det jeg lurer på iallefall

  20. #45
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. juli 2010
    Innlegg
    141
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Stig-Arne Vis post
    Ja, det er sant det. Bare reagerer på at det er såpass forskjell imot spesifikasjonene. Om det er 149 hk på hjulene er jo det intet mindre en bra. Og er det slik på alle motorene, er det jeg lurer på iallefall
    Stor sannsynlighet for det. BSR oppgir jo også høyere tall ved test. Helt sikkert får man nok ikke uten å teste sin egen motor

  21. #46
    Registrerte brukere Stig-Arne sin avatar
    Medlem siden
    27. mars 2010
    Sted
    Harstad, Norway, Norway
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Vel, er glad og fornøyd jeg med hvordan min bil går.. så blir neppe noe trimming for min del

  22. #47
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. juli 2010
    Innlegg
    141
    Antall takk

    Standard

    Lite poeng å trimme, men er ikke akkurat reser den 2.0 D

Side 2 av 2 FørstFørst 1 2

Lignende tråder

  1. Hvordan forebygge motorhavari på Volvo diesel?
    By gubben in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 10
    Siste post: 13/11/10, 02:00
  2. Bygge om Volvo 240 fra bensin til diesel?
    By elephant in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 70
    Siste post: 29/10/10, 08:59
  3. 2.4 t AWD. trim?
    By Kristianzn in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 1
    Siste post: 07/09/10, 21:29

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •