Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  144
Side 47 av 65 FørstFørst ... 37 45 46 47 48 49 57 ... SisteSiste
Viser resultater 1.151 til 1.175 av 1606

Tråd: Sugemotortråden!

  1. #1151
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av v0lv0 Aksar Vis post
    Om den 14,1mm kammen du snakker om er kjøpt ifra grindenmotorsport (KY141) så har den 265 ved 1mm klaring (om eg ikkje husker feil). så blir kansje kje feil med rundt 280 grader durasjon ved normal klaring?
    har kjørt med den kammen sjøl, brukte den på landsfinalen i år i trondheim. kammen drog fint over heile registeret syns eg, burde hatt ståltrykkere, men går uten også
    hvis kammen ikke skal avlive noe så vil jeg tippe durasjonen på 0.1mm er på rundt 290, så hele rampen målt ved null klaring er nok et stykke over 310...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  2. #1152
    Registrerte brukere Mikael sin avatar
    Medlem siden
    23. aug. 2012
    Sted
    Skien
    Innlegg
    235
    Antall takk

    Standard

    Ikke forgasser, totalt ubrukelig i terreng når bilen går skrått. Vil helst at bilen skal gå selv om den står 90 grader alle veier.

  3. #1153
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Høy og smal "dagtank" for drivstoffet og EFI. Da går den til du tipper over 80º vil jeg tro.
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  4. #1154
    Registrerte brukere Stefan1980 sin avatar
    Medlem siden
    07. aug. 2011
    Sted
    Bruvoll / Nord Odal
    Innlegg
    56
    Antall takk

    Standard

    SPØRSMÅL:

    Er det noen som kan gi meg en "oppskrift" på ca 170-190 HK og pris på de enkelte tingene ?
    Det skal ikke være no turtallsmaskin da dette ikke skal kjøres på bane, utgangpunktet er en b23 med slipt veiv (2,5/2,6liter) og høykompstempler... Dette er ikke gjort enda så fint å vite ca pris på de tingener også... Det skal også være forgasser, litt usikker på hvilke forgassere, men har 2 dobles Solex 45 gassere liggende som jeg ikke vet i hvilken stand er i... Eller om dette eventuelt lar seg gjøre med en Weber 32/3 forgasser ?
    First things first but not necessarily in that order

    Doctor Who

  5. #1155
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Det viktigste for effekten i en sugemotor er motorvolum, komp., topp og kam.
    Volum og Komp. ordner seg selv når planen er strokerveiv og 2,5 - 2,6L.
    Topp og kam finner du her: http://www.bilcross-shop.com/index.php?p=1_8_Topplokk

    En motor trenger korrekt AFR gjennom hele arbeidsregisteret og det er her mapping av datasprut og bestykning av forgassere kommer inn i bildet.
    Utvalget av bestykningsdeler til Solex er dårlig i forhold til Weber og kan derfor gi deg en lei utfordring.

    Utover dette trenger du grenrør og eksosanlegg. http://www.bilcross-shop.com/index.p...-grenr-r-Volvo

  6. #1156
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. okt. 2010
    Sted
    Hitra sør-Trøndelag
    Innlegg
    86
    Antall takk

    Standard

    Skal du først bruke såpass mye penger på ett strokekitt så bør du vell skaffe noen ortlige gassere også, sjekk ut "fajs" gassere, er vell en på finn.no som selger nye 45x2 for 3295. Disse er Weber kopier så alle deler passer derrifra,fått mye positiv omtale disse gassere i bilcross,rallycross sammenheng,det jeg ville ha gjort er å droppa strokekitt å heller lagt penga i en ferdigbygd topp fra bilcross shop, er vell flere som har klart over 200 med disse.
    79" 242,??"244 BC,99" s14a.

  7. #1157
    Registrerte brukere Stefan1980 sin avatar
    Medlem siden
    07. aug. 2011
    Sted
    Bruvoll / Nord Odal
    Innlegg
    56
    Antall takk

    Standard

    Sikkert et dumt spørsmål: Men er b21 veiva den samme som i b23/230 ? Blir å sende inn en veiv til sliping men har bare en b21a blokk tilgjengelig for øyeblikket ?
    Så motor planen min blir nå 2,5l med den 530 toppen ifra bilcross-shop og 2 enkle gulkorkforgassere Så får man se hvordan det går...
    First things first but not necessarily in that order

    Doctor Who

  8. #1158
    Registrerte brukere Stefan1980 sin avatar
    Medlem siden
    07. aug. 2011
    Sted
    Bruvoll / Nord Odal
    Innlegg
    56
    Antall takk

    Standard

    Med andre ord: hvis jeg får b21 veiva slipt kan den settes i en b23/230 blokk ?
    First things first but not necessarily in that order

    Doctor Who

  9. #1159
    Registrerte brukere Stefan1980 sin avatar
    Medlem siden
    07. aug. 2011
    Sted
    Bruvoll / Nord Odal
    Innlegg
    56
    Antall takk

    Standard

    Har nå fått svar på den saken...
    First things first but not necessarily in that order

    Doctor Who

  10. #1160
    Registrerte brukere Tor24 sin avatar
    Medlem siden
    29. juli 2010
    Sted
    Modum
    Innlegg
    878
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Stefan1980 Vis post
    Sikkert et dumt spørsmål: Men er b21 veiva den samme som i b23/230 ? Blir å sende inn en veiv til sliping men har bare en b21a blokk tilgjengelig for øyeblikket ?
    Så motor planen min blir nå 2,5l med den 530 toppen ifra bilcross-shop og 2 enkle gulkorkforgassere Så får man se hvordan det går...
    Strokersliping av B21/B23 er best med veiver uten oppspenningshakk. Videre bør du ikke lette svinghjulet for mye pga uheldige svingninger som har ført til rådetapp havari. Jeg ville også vært lit forsiktig med å kjøpe bilcross toppen, den er laget nettopp for: bilcross (Kina ventilene som sitter i den er blant annet dårligere enn orginalventilene). Jeg ville gått for en bra preppa 530 topp, 46 inn ventiler, org ut og en moderne custom kam sammen med feks et billig MS sprut. Man får mer ut av bunn og mellom register med innsprutning enn gassere. Hvis du absolutt vil bruke gassere så prøv noen fra motorsykkel. Har vært mye mer utvikling der enn på bilfronten de siste 20 åra.. og et sett med sykkelgassere og innsug koster ikke mer enn webere med innsug uansett..
    Fikser det meste til Volvo

    242 Rallycross bil
    75 Volvo 244 Banebilprosjekt "Kermit"
    83 Volvo 242 GrA/Rsport prosjekt

  11. #1161
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Hvordan vil det fungere med 2 stk gulkorka Pierburg gassere på hjemmelaga innsug, med kvass kam, 4-2-1 grenrør og større eksos på ein b230fd motor? Ja, jeg vet fd er innsprut, men jeg skal ha gasser!

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  12. #1162
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    To stk. originale Volvo A-forgassere på hjemmelaget innsug har fungert godt rundtom her i årevis, både på turbomotorer, sugemotorer og til og med E85.

    Se her:

    http://www.raceinfo.no/temp/Baileys%20innsug.jpg

    http://www.raceinfo.no/temp/Bilder%2...2008%20037.jpg

    Eller det flotte og helt korrekte VolvopentaAQ140 innsuget:






    Her i B21BT utgave med Cosworth Plenumslokk:




    2 x 1,75" forgassere er helt passelig til en B19 - B21 motor, men litt i minste laget til en trimmet 2,3L motor. Jeg håper å komme i gang med ett test-innsug med 3 stk Strømbergforgassere til 8V rødmotor.

  13. #1163
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Det sitter en b19 i 244'en min nå, kansje det passer bedre å bare trimme på den?

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  14. #1164
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Når man skal trimme en sugemotor så bør man først og fremst satse på motorvolum. Størst mulig stempler og størst mulig slaglengde.

  15. #1165
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Så jeg burde bruke minst 2.3l altså. Er det noen spesielle ting jeg burde tenke på ved laging av innsug? vinkler, diameter på rør, lenge osv? eller er det bare å lage det ca som det svarte som du posta?

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  16. #1166
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av HansOla Vis post
    Så jeg burde bruke minst 2.3l altså. Er det noen spesielle ting jeg burde tenke på ved laging av innsug? vinkler, diameter på rør, lenge osv? eller er det bare å lage det ca som det svarte som du posta?
    Jeg mener at det er rette valget for ett godt resultat i praksis, ja.
    Hvis du kopierer det du ser på bildene så blir resultatet bra.
    Endel folk gjør vitenskap utav alt mulig. Jeg er ikke blandt dem og mener at resultatet blir bedre om man heller fokuserer på selve forgasserene.
    Sist endret av Batland; 24/10/13 kl 22:07

  17. #1167
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Supert. Da prøver jeg det, når jeg kommer så langt! Finnes det luftfilter som passer på disse når det lages innsug selv, eller må jeg lage til noe? Eventuelt bruke to enkle?

  18. #1168
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Det hadde vært moro.

    De beste luftfiltrene på markedet er K&N. Du kan enten lage en flat "bakvegg" som du fester på forgasserene og så legger du ett flatt panelfilter i front og ett rektangulært rundt.

    Alternativt lage adapter på forgasserene og bruke to stk. store og runde.

  19. #1169
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Okei, takk så langt Batland, du er god å ha!

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  20. Takk Batland takket for denne posten
  21. #1170
    Registrerte brukere Stefan1980 sin avatar
    Medlem siden
    07. aug. 2011
    Sted
    Bruvoll / Nord Odal
    Innlegg
    56
    Antall takk

    Standard

    Har tro på at 2 enkle gulkork forgassere vil fungere supert
    Modifiserer du forgassere til sugemotor også eller Batland ?

    Blir en stund til da jeg skraper sammen kr nå til å handle topp og veiv til 2,5 liter motoren...
    Har bare 1 gulkorkgasser også nå som blir brukt til daglig så må også skaffe 2 gassere til
    Men planen er i boks da om ikke noe annet, hehe
    First things first but not necessarily in that order

    Doctor Who

  22. #1171
    Registrerte brukere Liland sin avatar
    Medlem siden
    02. sep. 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    443
    Antall takk

    Standard

    Hvorfor må det være en kanal mellom innsugskanalene?

  23. #1172
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Hvis jeg forsto spørsmålet ditt riktig nå, så er det for å utlikne vakuum mellom sylindrene til f.eks. bremsekraftforsterker. Du kan sikkert gjette deg til hvordan det hadde blitt dersom bremsekraftforsterkeren kun hentet vakuum fra 1 sylinder?
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  24. Takk HansOla, Liland takket for denne posten
  25. #1173
    Registrerte brukere Liland sin avatar
    Medlem siden
    02. sep. 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    443
    Antall takk

    Standard

    Ahaa ja, det tenkte jeg ikke på i det heletatt. Takker for et lite stykke lærdom

  26. #1174
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Liland Vis post
    Hvorfor må det være en kanal mellom innsugskanalene?
    Hver sylinder drar hver for seg.. så med en kanal imellom gir det pustekapasitet fra begge gasserene samtidig..
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  27. #1175
    Registrerte brukere Liland sin avatar
    Medlem siden
    02. sep. 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    443
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    Hver sylinder drar hver for seg.. så med en kanal imellom gir det pustekapasitet fra begge gasserene samtidig..
    Der sier du også noe :P Føler meg ganske teit som ikke kom på dette selv

Side 47 av 65 FørstFørst ... 37 45 46 47 48 49 57 ... SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •