Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
Ikke forgasser, totalt ubrukelig i terreng når bilen går skrått. Vil helst at bilen skal gå selv om den står 90 grader alle veier.
Høy og smal "dagtank" for drivstoffet og EFI. Da går den til du tipper over 80º vil jeg tro.
"Impossible? ...Nah. Just needs more development time."
SPØRSMÅL:
Er det noen som kan gi meg en "oppskrift" på ca 170-190 HK og pris på de enkelte tingene ?
Det skal ikke være no turtallsmaskin da dette ikke skal kjøres på bane, utgangpunktet er en b23 med slipt veiv (2,5/2,6liter) og høykompstempler... Dette er ikke gjort enda så fint å vite ca pris på de tingener også... Det skal også være forgasser, litt usikker på hvilke forgassere, men har 2 dobles Solex 45 gassere liggende som jeg ikke vet i hvilken stand er i... Eller om dette eventuelt lar seg gjøre med en Weber 32/3 forgasser ?
First things first but not necessarily in that order
Doctor Who
Det viktigste for effekten i en sugemotor er motorvolum, komp., topp og kam.
Volum og Komp. ordner seg selv når planen er strokerveiv og 2,5 - 2,6L.
Topp og kam finner du her: http://www.bilcross-shop.com/index.php?p=1_8_Topplokk
En motor trenger korrekt AFR gjennom hele arbeidsregisteret og det er her mapping av datasprut og bestykning av forgassere kommer inn i bildet.
Utvalget av bestykningsdeler til Solex er dårlig i forhold til Weber og kan derfor gi deg en lei utfordring.
Utover dette trenger du grenrør og eksosanlegg. http://www.bilcross-shop.com/index.p...-grenr-r-Volvo
Skal du først bruke såpass mye penger på ett strokekitt så bør du vell skaffe noen ortlige gassere også, sjekk ut "fajs" gassere, er vell en på finn.no som selger nye 45x2 for 3295. Disse er Weber kopier så alle deler passer derrifra,fått mye positiv omtale disse gassere i bilcross,rallycross sammenheng,det jeg ville ha gjort er å droppa strokekitt å heller lagt penga i en ferdigbygd topp fra bilcross shop, er vell flere som har klart over 200 med disse.
79" 242,??"244 BC,99" s14a.
Sikkert et dumt spørsmål: Men er b21 veiva den samme som i b23/230 ? Blir å sende inn en veiv til sliping men har bare en b21a blokk tilgjengelig for øyeblikket ?
Så motor planen min blir nå 2,5l med den 530 toppen ifra bilcross-shop og 2 enkle gulkorkforgassere Så får man se hvordan det går...
First things first but not necessarily in that order
Doctor Who
Med andre ord: hvis jeg får b21 veiva slipt kan den settes i en b23/230 blokk ?
First things first but not necessarily in that order
Doctor Who
Har nå fått svar på den saken...
First things first but not necessarily in that order
Doctor Who
Strokersliping av B21/B23 er best med veiver uten oppspenningshakk. Videre bør du ikke lette svinghjulet for mye pga uheldige svingninger som har ført til rådetapp havari. Jeg ville også vært lit forsiktig med å kjøpe bilcross toppen, den er laget nettopp for: bilcross (Kina ventilene som sitter i den er blant annet dårligere enn orginalventilene). Jeg ville gått for en bra preppa 530 topp, 46 inn ventiler, org ut og en moderne custom kam sammen med feks et billig MS sprut. Man får mer ut av bunn og mellom register med innsprutning enn gassere. Hvis du absolutt vil bruke gassere så prøv noen fra motorsykkel. Har vært mye mer utvikling der enn på bilfronten de siste 20 åra.. og et sett med sykkelgassere og innsug koster ikke mer enn webere med innsug uansett..
Fikser det meste til Volvo
242 Rallycross bil
75 Volvo 244 Banebilprosjekt "Kermit"
83 Volvo 242 GrA/Rsport prosjekt
Hvordan vil det fungere med 2 stk gulkorka Pierburg gassere på hjemmelaga innsug, med kvass kam, 4-2-1 grenrør og større eksos på ein b230fd motor? Ja, jeg vet fd er innsprut, men jeg skal ha gasser!
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
To stk. originale Volvo A-forgassere på hjemmelaget innsug har fungert godt rundtom her i årevis, både på turbomotorer, sugemotorer og til og med E85.
Se her:
http://www.raceinfo.no/temp/Baileys%20innsug.jpg
http://www.raceinfo.no/temp/Bilder%2...2008%20037.jpg
Eller det flotte og helt korrekte VolvopentaAQ140 innsuget:
Her i B21BT utgave med Cosworth Plenumslokk:
2 x 1,75" forgassere er helt passelig til en B19 - B21 motor, men litt i minste laget til en trimmet 2,3L motor. Jeg håper å komme i gang med ett test-innsug med 3 stk Strømbergforgassere til 8V rødmotor.
Det sitter en b19 i 244'en min nå, kansje det passer bedre å bare trimme på den?
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Når man skal trimme en sugemotor så bør man først og fremst satse på motorvolum. Størst mulig stempler og størst mulig slaglengde.
Så jeg burde bruke minst 2.3l altså. Er det noen spesielle ting jeg burde tenke på ved laging av innsug? vinkler, diameter på rør, lenge osv? eller er det bare å lage det ca som det svarte som du posta?
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Jeg mener at det er rette valget for ett godt resultat i praksis, ja.
Hvis du kopierer det du ser på bildene så blir resultatet bra.
Endel folk gjør vitenskap utav alt mulig. Jeg er ikke blandt dem og mener at resultatet blir bedre om man heller fokuserer på selve forgasserene.
Sist endret av Batland; 24/10/13 kl 22:07
Supert. Da prøver jeg det, når jeg kommer så langt! Finnes det luftfilter som passer på disse når det lages innsug selv, eller må jeg lage til noe? Eventuelt bruke to enkle?
Det hadde vært moro.
De beste luftfiltrene på markedet er K&N. Du kan enten lage en flat "bakvegg" som du fester på forgasserene og så legger du ett flatt panelfilter i front og ett rektangulært rundt.
Alternativt lage adapter på forgasserene og bruke to stk. store og runde.
Okei, takk så langt Batland, du er god å ha!
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Har tro på at 2 enkle gulkork forgassere vil fungere supert
Modifiserer du forgassere til sugemotor også eller Batland ?
Blir en stund til da jeg skraper sammen kr nå til å handle topp og veiv til 2,5 liter motoren...
Har bare 1 gulkorkgasser også nå som blir brukt til daglig så må også skaffe 2 gassere til
Men planen er i boks da om ikke noe annet, hehe
First things first but not necessarily in that order
Doctor Who
Hvorfor må det være en kanal mellom innsugskanalene?
Hvis jeg forsto spørsmålet ditt riktig nå, så er det for å utlikne vakuum mellom sylindrene til f.eks. bremsekraftforsterker. Du kan sikkert gjette deg til hvordan det hadde blitt dersom bremsekraftforsterkeren kun hentet vakuum fra 1 sylinder?
'83 242
'92 BMW 325i coupe
'92 BMW 325td coupe
Ahaa ja, det tenkte jeg ikke på i det heletatt. Takker for et lite stykke lærdom