Brukere som er tagget i denne tråden

Viser resultater 1 til 25 av 111

Tråd: Bård: 72 Volvo 142 DL,Endelig Eu-godkjent

Threaded View

Forrige innlegg Forrige innlegg   Neste innlegg Neste innlegg
  1. #1
    Registrerte brukere Bård sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Skien
    Innlegg
    1.067
    Antall takk

    Standard Bård: 72 Volvo 142 DL,Endelig Eu-godkjent

    Begynte å studere i fjor høst i Kristiansand og fant fort ut at man måtte ha seg en billigere bil en n V70. Solgte derfor V70 til søskenbarnet mitt og startet å leite etter en ny bil. Var mye fram og tilbake og med et sterkt ønske om 142, da spesielt en orange 73 da det er favoritten av de eldre volvoene. Men det var vanskelig, eneste jeg fant var en rusten orange 73 i Drammen. Satt å så på finn.no og fant en rød 72 142. Da det ikke er for mange av disse ble valget enkelt, samt veteran= billig forsikring når en er student.

    Kjørte opp til Lillehammer og handla bilen av en hyggelig fyr fra østre gausdal. Han var tredje eier av bilen og hadde hatt den siden desember 08. Første eier var en eldre mann som hadde bilen til 06 og er fulgt alle servicer fra ham med komplett servicehefte til ca.175-180"km(gått 209"km nå).Fikk med orginale vognkortet fra 72 og et par mapper.
    Bare gått i gausdal så er veldig lite rust. Bilen bærer preg av alderen med lakk som er vekk et par steder, samt er byttet v.skjerm som er blitt lakka uten herder eller tynner(husker ikke hva, men er seigt når sola står på). Eier nr.2 har kappa fjære så er en tomme høyere på ene siden. Har en del planer for denne bilen, men får ta det litt etter hvert. Første plan er å bytte fjærer og dempere før eu-kontroll og håper å få lakket bilen. Så får vi prøve å trimme noe seinere.

    Har laget et liten liste over hva som skal gjøres med den og hva som er blitt gjort(Uthevet)

    Kjøpe senkesett, lesjøfors. Ligger hjemme.
    Ny eksos fra midten og ut
    Bytte dempere (Blir Bilstein)
    Forstillingskontroll og få senkesett i vognkortet
    Lakke hele bilen
    R-sport spoiler
    Nye felger (Polaris, brei felger, ATS eller galaxy)
    Fikse varmeapparat. (Blåser bare varmt)
    Ny solskjerm/speile passasjerside
    Bytte olje/filter og andre væsker
    Ta service på de
    Nye ventiltetninger (ryker av bilen, spesielt i nedoverbakker)
    Få i anlegg og skjule det da brikka hullet til CD-spiller forsatt er der
    Nytt batteri muligensvis
    Trimme den (120-140 hk i første omgang)
    Full rens av interiøret
    Ny list på toppen av dashbordet
    Prøve å få tak i konsoll ved girspaken.





    Har ikke fått tatt noen bilder av den da den står i en låve hjemme i Skien, har bare de fra annonsen.




    Kontakten til motorvarmer er lagt inn i
    motorrommet igjen. Lurer på å ta vekk ledningen
    da bilen ikke vil bli brukt om vinteren.








    Interiøret er overraskende pent og helt, men den sømmen/kanten på stolen er sprukket et par steder så må prøve å få ordnet det. Kom gjerne med tips.



    Da jeg kom hjem med bilen gikk jeg over bilen og leita etter rust, men fant bare to hull på størrelse med en 50-øring. Et hull i ene hjulbua og det andre under ene døra. Blei overraska da jeg ikke fant mer. Løfta på gulvteppe på førersida og fant ikke noe der heller.Bak i bagasjerommet er det blitt sveisa inn nye plater da det var rust i de gamle platene. Ble sveisa inn en tykk plate istedenfor de i tre lag som var der ble jeg fortalt.






    høyre hjulbue. Er blitt fiksa en gang i tida


    Hullet i venstre hjulbue


    Hullet under v.dør mot bakhjulet

    Skal og prøve å få tak i en sånn konsoll ved girstanga da jeg savner et sted å legge fra meg ting i bilen. Er vanskelig å finne, leiter på blocket og sett litt rundt ellers å. Men finner vel en før eller siden.


    Skrik ut hvis noen har

    Blir ikke gjort så mye mer fram til snøen forsvinner, annet enn å kjøpe inn dempere så snart en har fått spart noen penger. Kom gjerne med råd,tips og tilbakemeldinger.
    Sist endret av Bård; 31/07/14 kl 22:34

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •