Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3

Tråd: kjølesystemtull på B5252S - M56

  1. #1
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard kjølesystemtull på B5252S - M56

    som noen kanskje har lagt merke til, har jeg hatt kjølevannslekkasje, og sett det dryppe rundt nedre slange ut av radiator, både under bilen og ned i motorrommet. tenke derfor at jeg skulle dra av bunnplata under der, helle på litt vann, og se hva som skjer. altså hvor lekkasjen kom.

    helte på 3 liter vann og en liter glycol, men ingen lekkasje. tenkte dette var høyst merkelig, så jeg spant ned på Esso, og titta der. fremdeles ingen lekkasje, dog hadde nivået i ekspansjonstanken sunket til null. regner med dette er fordi jeg har hatt såpass lite veske i systemet at når dette fikk spruta rundt i motoren, ble det ikke nok til tanken.

    kjøpte en liter til med glycol, blandet ut med 2 liter vann, og da ble tanken full igjen. kjørte så hjem, og sjekket nivå, fremdeles fullt, ei heller drypp eller mer fuktighet under radiator. med andre ord, lekkasjen er borte.

    det jeg tror da er at evt restfukt eller kondens (radiatoren kan jo ha vært helt tom for glycol) har lagt seg i lekkasjen, frosset, og tettet lekkasjen. dog virker det som noe som vil tine opp igjen etterhvert, for selv om motoren ikke sirkulerer kjølevann, sirkulerer den luft, og den blir jo varm. samtidig står bilen i plussgrader om natta, hvilket etterhvert vil fjerne evt frost.

    mine spørsmål er:

    1: virker det som en noe holdbar teori? eller bare tull?

    2: er systemet selvluftende? eller burde jeg lufte det på noen måte?

    3: hvor mye kjøleveske skal på? har hittil helt på 5.5 liter veske, uten å legge merke til lekkasje.

    4: er det noen spesielt svake punkter ved kjølesystemet på bilen? slangen ut fra radiator (i bunn på førerside) er helt sikkert 17 år gammel, men virker fremdeles som den er fleksibel og tett.

    sjekker systemet før jeg drar på jobb imorra, får nesten håpe nivået har sunket, og jeg finner en lekkasje, hvis ikke begynner det å klø i hodebunnnen. disse kjølevannstjuvene skulle hatt juling

    setter pris på alt av svar!
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  2. #2
    Registrerte brukere Tore sin avatar
    Medlem siden
    14. jan. 2010
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.009
    Antall takk

    Standard

    1: Merkelig; synes det er rart at det skal fryse seg tett; husk det er mye varme fra motoren når du stopper... Tingenes iboende faanskap: Det som skal være tett begynner før eller senere å lekke, og det som skal ha ett bittelite hull blir tett med tiden...
    2: Selvluftende ja, bare ikke hell på frostvæske for fort, men pent og pyntelig så lufta får komme ut etterhvert som systemet fylles
    3: I følge smøretabellen til castrol.no skal det på 7.0 liter
    4: Vet ikke, men radiatorer er vel generelt svake punkter, samt varmeapparatregisteret som ligger bak radioen.
    ---Tore---
    Nåværende kjøretøy X'er fra Volvo
    2015 Volvo XC60 D4 Summum 2005 XC90 D5 Summum
    2018 Volvo V40 T2 Inscription 1998 Volvo V70 2.5T AWD

  3. #3
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    du er en knupp, tore. takker for svar, har akkurat skrevet en utdypende takk og oppsummering i prosjekttråden min, så det får holde
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •