Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  3
Side 1 av 4 1 2 3 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 77

Tråd: Maskinering for å trimme B230F

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. juni 2010
    Sted
    Os ( Bergen )
    Innlegg
    219
    Antall takk

    Standard Maskinering for å trimme B230F

    Eg har hentet meg en 940 1994 mod med 2.3 non turbo. eg har en 530 topp liggende og tilgang til fresebenk osv.

    så det eg lurte på er om noen ha erfaringer med høvling av topp? kor mye kan mann ta av?

    porting av topp, aldri gjort det før men en gang må jo være den første. tips erfaringer så taes det imot med stort smil.

    ka kam sørger for litt sint løfting?

    og så lurer eg på om noen som har lettet svinghjul? tar man det av og dreier det tynnere?? noen som har gjort? tips? framgangsmåte? kor mys skal man ta av?

    eg har turbo osv liggende men det er ikkje poenget, vil prøve noe nytt. kommer til å bil en bra vinterbil

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Innlegg
    163
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av EivindG Vis post

    og så lurer eg på om noen som har lettet svinghjul? tar man det av og dreier det tynnere?? noen som har gjort? tips? framgangsmåte? kor mys skal man ta av?
    Du har nokk 230F på en så ny motor, denne har den sensoren som sitter over svinghjulet. Du får derfor ikke dreid ned så mye før du kommer til hullene i svinghjulet. Det er det ytterste på svinghjulet som man vil ha bort. Å lage svinghjulet tynnere vil man ikke merke så stor forskjell på. Hvis du vil ha skikkelig lett svinghjul, kan du gjøre dette:

    How-To Lettere svinghjul 230 F,FT,FK (skjelett)

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. juni 2010
    Sted
    Os ( Bergen )
    Innlegg
    219
    Antall takk

    Standard

    det var det eg tenkte meg. men da ble eg litt klokere. men er det ingen som har holdt på med god gammel garasje trimming her? bare turbo osv på folk.. tenkte kansje det hadde vært gøy å se ka man kunne dra ut av en 230f med nesten ingen penger og arbeidslyst..

  4. #4
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    531-topp, VX/VX3-kam, ekstraktorgreinrør og litt grovare eksos, bør la deg nærme deg 150 hk. Så det beste utgangspunktet er då ein B230FB eller B230FX. Og godt mogleg ein motor frå før 89, sidan den har lettare innmat.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  5. #5
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Trenger ikke være en bakdel ved sugetrim det nei, opplever de gamle lavfriksjonsmotorene som mer livlige, og kombinerer du det med et lettere svinghjul osv. tror jeg det blir en moro maskin.

    Men grunnen til at de fleste hiver turbo på motorene sine er at de får mest for pengene sine, da sugetrim er dyrere pr. hk.
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. juni 2010
    Sted
    Os ( Bergen )
    Innlegg
    219
    Antall takk

    Standard

    Ja er jo dyrt med suge trim og ihvertfall vis man sikter høyt. men eg får se om eg kan lage en "how to" enkel, billig og moro suge trim. men tilbake til saken..

    kordan ser stemplene ut på en 230f maskin? er de helt flate? eller hakk til ventilene?
    ingen som vet om klarningen mellom stempel på topp og åpen ventil??

  7. #7
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Stempler fra B230F har en skål i toppen av de ja. Ingen utsparinger for ventiler da det ikke er nødvendig, for det er ingen interferensmotor som B230K.

    Samtlige B230 unntatt B230K har klaring mellom ventiler og stempeltopp originalt
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  8. Takk EivindG takket for denne posten
  9. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. juni 2010
    Sted
    Os ( Bergen )
    Innlegg
    219
    Antall takk

    Standard

    du vet vel ikkje om kor man kan finne ut kor mye eg kan høvle\frese ned 530 toppen min. kan jo bli bra vis eg får hevet kompen med tanke på at den ikkje er alverden i utgangs punktet.

  10. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. juni 2010
    Sted
    Os ( Bergen )
    Innlegg
    219
    Antall takk

    Standard

    Da har eg funnet ut at en trim kam med 11.5 i løft og 230F 2mm planert skal gå bra i lag!!

    så neste spørsmål kor finner eg oversikt over volvo kammer, tenker på A,T, VX3 osv

  11. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. des. 2009
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    1.217
    Antall takk

  12. Takk EivindG takket for denne posten
  13. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. juni 2010
    Sted
    Os ( Bergen )
    Innlegg
    219
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Bjørseth Racing Vis post
    Du har nokk 230F på en så ny motor, denne har den sensoren som sitter over svinghjulet. Du får derfor ikke dreid ned så mye før du kommer til hullene i svinghjulet. Det er det ytterste på svinghjulet som man vil ha bort. Å lage svinghjulet tynnere vil man ikke merke så stor forskjell på. Hvis du vil ha skikkelig lett svinghjul, kan du gjøre dette:

    How-To Lettere svinghjul 230 F,FT,FK (skjelett)
    Det her så jo litt morro ut, men ka Clutch og trykkplate kan man bruke? det er jo en bra veiledning men kordan balangserte du den? satt du den i dreiebenk etter sveising?

    Ka motor satte du det på? med eller uten turbo?

  14. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. mars 2010
    Innlegg
    313
    Antall takk

    Standard

    om du tar 2mm trenger du en kortere regreim. bilcross-shop.no selger billige kamakslinger. Tar ikke mange lapper for porting heller. Trenger nodvendigvis ikke bli sa alt for dyrt, men orginalt lh2.4 med et spjeld holder vel ikke sa veldig langt. og da begynner det a bli dyrt. om du ikke har noen dobble gassere eller noe liggende

    Ellers har Grindenmotorsport.no billige kamakslinger
    Sist endret av Krissmp; 24/11/10 kl 17:12

  15. #13
    Registrerte brukere Wrasko sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Kallak/Marker/Østfold
    Innlegg
    1.387
    Antall takk

    Standard

    Jeg har topp med hjerner fra Bilcross-shop, eneste er at jeg ba om mildere kam, for å få effekten på lavere turtall.. Uansett, de har klart rundt 200hk på det oppsettet (uten den mildere kammen)... Og dette ga jeg 10 lapper for..

    Fikk da grenrør, maskinert ferdig topp (uten lokk), samt hjerner..

    Så er muligheter med sugemotorer og..

    Joakim G-R Tok vel 2-2,5mm med sin b230f, og han hadde vel og en grommere kam, tror ikke han gjorde noe med ledningsnett/hjerne for det..
    2011 Renault Scenic 1.5DCI | 200X Peugeot Partner 1.6 hdi | 1982 Volvo 242
    2001 Yamaha TDM 850 | 1997 Aprilia Classic

  16. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. mars 2010
    Innlegg
    313
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Wrasko Vis post
    Jeg har topp med hjerner fra Bilcross-shop, eneste er at jeg ba om mildere kam, for å få effekten på lavere turtall.. Uansett, de har klart rundt 200hk på det oppsettet (uten den mildere kammen)... Og dette ga jeg 10 lapper for..

    Fikk da grenrør, maskinert ferdig topp (uten lokk), samt hjerner..

    Så er muligheter med sugemotorer og..

    Joakim G-R Tok vel 2-2,5mm med sin b230f, og han hadde vel og en grommere kam, tror ikke han gjorde noe med ledningsnett/hjerne for det..
    Er motoren ellers helt orginal med innsug osv? Om man f.eks ser pa siden til kgtrimning.com sa anbefaler de 2x45 eller 48 weber for effektuttak opp til 200.

    Syns det er rart en kan klare like mye med en port pa ca 50mm? altsa orginal innsug til f-motoren.

  17. #15
    Registrerte brukere Wrasko sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Kallak/Marker/Østfold
    Innlegg
    1.387
    Antall takk

    Standard

    Innsug er originalt.

    Selv har jeg ikke montert dette, men skal kjøre med dette oppsettet til neste år selv. (kan hende jeg fikser custom ut av E innsug selv)
    2011 Renault Scenic 1.5DCI | 200X Peugeot Partner 1.6 hdi | 1982 Volvo 242
    2001 Yamaha TDM 850 | 1997 Aprilia Classic

  18. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Innlegg
    163
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av EivindG Vis post
    Det her så jo litt morro ut, men ka Clutch og trykkplate kan man bruke? det er jo en bra veiledning men kordan balangserte du den? satt du den i dreiebenk etter sveising?

    Ka motor satte du det på? med eller uten turbo?
    Du bruker den clutchen og trykkplata du mener passer din kjørestil, jeg brukte TP-654 med organisk lamell. Det ser ut til å holde.. Balansering av svinghjul og trykkplate kan de fleste motor verksteder / maskinerings firmaer gjøre. dette koster rundt 1200 spenn.

    Hvordan motor står i guiden:
    "Motoren jeg gjorde dette på var en 234F med: klipt reim til balanse aksler, el. vifte, åpent luft filter og effekt anlegg."

  19. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. juni 2010
    Sted
    Os ( Bergen )
    Innlegg
    219
    Antall takk

    Standard

    [QUOTE=Krissmp;202128]om du tar 2mm trenger du en kortere regreim.

    har fått vite at man tenger kortere reim vis man planere mer enn 2,4mm av toppen.
    945 tic stage 3 (prosjekt), Pajero 3.2 dykkebil, opel astra 1.7TDI kone/sparebørse, Ducati 900super sport, HD-Springer, HD FXR prosjekt igang,

  20. #18
    Registrerte brukere wunder-hansi sin avatar
    Medlem siden
    06. juni 2010
    Sted
    Skjeberg/Østfold
    Innlegg
    345
    Antall takk

    Standard

    dem sa at man trenger kortere reg rem vis man tar mer en 2mm på pedersen racing ihvertfall

    her har du bilde av når jeg og en kompis plana toppene våres på jobben..
    er et hjememlaga slengstål.
    02' Volvo v70n
    57' Volvo PV
    93' Volvo 940 turbo (selges)

  21. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. juni 2010
    Sted
    Os ( Bergen )
    Innlegg
    219
    Antall takk

    Standard

    [QUOTE=wunder-hansi;210864]dem sa at man trenger kortere reg rem vis man tar mer en 2mm på pedersen racing ihvertfall

    ok, eg snakket med grinden-motorsport. mer vet ikkje eg. men eg kommer til å planere min 2mm så ser eg litt etter vært som eg holder på

    men kordan ble det med bilen din, ka gjorde du og kordan funket det?
    kor mye planerte du? kjører på 95 eller 98? kam? ble den tung startet??
    945 tic stage 3 (prosjekt), Pajero 3.2 dykkebil, opel astra 1.7TDI kone/sparebørse, Ducati 900super sport, HD-Springer, HD FXR prosjekt igang,

  22. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. mars 2010
    Innlegg
    313
    Antall takk

    Standard

    Jeg har tatt 2,4mm pa 531 toppen min. Motoren krever litt tid eller teknikk for a starte, men jeg har gassere uten choke da

    Nar man oker kompen sapass mye som man gjor med 2mm ma man vel neste bruke 98 for a unnga tenningsbank.

    Kan vel kanskje bli noen tull med orginal tenningshjernen nar kompen okes, ma kanskje chippes for det? Sikkert noen som kan svare pa det.

    Skal ihverfall ha ganske mye fortenning nar man planer over 2mm. Jeg har 34graders fortenning ved 4000omdr.

  23. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Innlegg
    163
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Krissmp Vis post
    J
    Kan vel kanskje bli noen tull med orginal tenningshjernen nar kompen okes, ma kanskje chippes for det? Sikkert noen som kan svare pa det.
    Hvis man har EZ116K noe F motorer pleier å ha, kan man mikse til tenningen selv uten å gå til anskaffelse av chip.

    feks:


    Står mere i disse trådene:
    http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=75838
    http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=98591

    Skal man gå for overkill løsningen ville jeg også montert en lampe som blinker hvis en skulle få tenningsbank.

  24. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    lag deg justerbart kamdrev i samme slengen. det MÅ du ha når du skal plane så mye.

    Den moden over er søppel.
    Du skal heller snu polariteten på svinghjuls giveren eller lage den flyttbar.
    Svinghjulet dreier du ned i alle rettninger (la det stå igjen 1mm av kransen til svinghjulsgiveren, men du behøver ikke la hele "hullene" stå igjen. halvparten av hullet er nok )
    lag deg nytt reimhjul i alu (demperen). monter elektrisk vifte. lag deg et bedre grenrør og innsug. Separate spjell gir natt / dag forskjell på respons.

    har du tilgang på fres / dreibenk er ikke dette stress å fikse. enkelt å billig. men om det er verdt å bruke all tiden er usikkert :P
    One Ring to rule them all

  25. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. juni 2010
    Sted
    Os ( Bergen )
    Innlegg
    219
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Krissmp Vis post
    Jeg har tatt 2,4mm pa 531 toppen min. Motoren krever litt tid eller teknikk for a starte, men jeg har gassere uten choke da

    Nar man oker kompen sapass mye som man gjor med 2mm ma man vel neste bruke 98 for a unnga tenningsbank.

    Kan vel kanskje bli noen tull med orginal tenningshjernen nar kompen okes, ma kanskje chippes for det? Sikkert noen som kan svare pa det.

    Skal ihverfall ha ganske mye fortenning nar man planer over 2mm. Jeg har 34graders fortenning ved 4000omdr.
    ja gasser motorer har jo litt mer personlighet da, da må man liksom kjenne motorene litt mer.. så det holder ikkje med å kjøre på 98 og sette i en kam som er beregnet for 2mm plannering..
    945 tic stage 3 (prosjekt), Pajero 3.2 dykkebil, opel astra 1.7TDI kone/sparebørse, Ducati 900super sport, HD-Springer, HD FXR prosjekt igang,

  26. #24
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. mars 2010
    Innlegg
    313
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Bjørseth Racing Vis post
    Hvis man har EZ116K noe F motorer pleier å ha, kan man mikse til tenningen selv uten å gå til anskaffelse av chip.

    feks:


    Står mere i disse trådene:
    http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=75838
    http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=98591

    Skal man gå for overkill løsningen ville jeg også montert en lampe som blinker hvis en skulle få tenningsbank.
    Sapass ja. Rekner med dette er noe han ma gjore nar han tar 2mm.

  27. #25
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Krissmp Vis post
    Sapass ja. Rekner med dette er noe han ma gjore nar han tar 2mm.
    nei. det der fungerer bare for bestemor på et bestemt turtall. når du klemmer til så går bilen som normalt igjen. les min siste post over
    3grader hele veien
    One Ring to rule them all

Side 1 av 4 1 2 3 ... SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •