Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  5
Side 2 av 4 FørstFørst 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 26 til 50 av 93

Tråd: Statens Vegvesen og godkjenning av senkesett (Endelig godkjent!)

  1. #26
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Sted
    Løten
    Innlegg
    126
    Antall takk

    Standard

    Da var svaret på plass fra BT, med avslag på nedjustering av vekt og godkjenning av senkesett...

    Begrunnelsen for dette, var at typegodkjenningen ikke var spesifisert direkte mot mitt kjøretøy (mot mitt ch.nr), og at jeg måtte ha dokumentasjon fra fabrikant på dette.. Med andre ord, de overkjører hva Volvo Norge Personbiler har av dokumentasjon innen typegodkjenning for gjeldene kjøretøy!

    Har vært i kontakt med Østlie Servicesenter (Volvo) og Volvo Norge Personbiler igjen, avventer litt mer info der innen dagen i dag..

    Skal sette meg ned igjen i kveld, så sende klage videre til neste instans!
    Sist endret av r_style; 13/12/10 kl 12:15

  2. #27
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Sted
    Løten
    Innlegg
    126
    Antall takk

    Standard

    Da har Volvo Norge gitt tilbakemelding på at de ikke har mer å bidra med i denne saken for min del... Østlie skulle sende meg papirer på aksellast for personbiler og diverse annet, men dette ser ikke lovende ut..

  3. #28
    Utestengt
    Medlem siden
    18. feb. 2010
    Sted
    Namdalen
    Innlegg
    410
    Antall takk

    Standard

    Er vell ikke lenge før norske folk tar en amerikans utgave av slikt bortkasta tid og energi folk må bruke på statens/bt uvitenhet og tverre saksganger som aldri skulle ha skjedd.

    Saksøk dritten hehe

  4. #29
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Sted
    Løten
    Innlegg
    126
    Antall takk

    Standard

    Etter mye frem og tilbake, fikk jeg skriv fra Volvo Norge på nedjustering av vekter osv, men dette hjalp meg da ikke, da de ikke kunne på ned de siste 30kg på bakaksel, fra 1160 til 1130 som lesjöfors klarer, så da er det så og si håpløst og få godkjent 40mm lesjöfors senkesett på bilen.

    Sendte inn klage på dette ved første svar, men dette hjalp heller ikke, så da gir jeg opp hele opplegget, viser bilen med orginal fjører og setter på senk etter "godkjenning" igjen.
    Har brukt MYE tid på telefoner og mail, men de har fra første stund bestemt seg for å være vanskelige, noe som man ser tydelig på saksgangen og ansvarsfraskrivelsen de har opptredd med underveis..

    Må få takke Lasse940 for hjelpen han har gitt, med dokumenter osv, synd det ikke hjalp hele veien ut...

  5. #30
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    For en gangs skyld en klagetråd med en reel klage i.
    Må si at detta var rimelig "høl i hue", om de skriver ned maks akselvekt så påvirker jo ikke det annet enn hvor mye du har lov til å laste i bilen. Hadde skjønt at de var vanskelige om du prøvde å skrive den opp.
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  6. #31
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    skal ikke lønne seg å være ærlig i norge å prøve å godkjenne ting.
    Her skal alle kriminaliseres mest og hardest mulig om man eier og kjører bil.
    Det er jo sosial politikk i norge slik vi har stemt frem.

    I Norge er det småfiskene som taes og straffes, mens de større går fri.
    i andre land er det motsatt.. derfor er og blir norge kalt bakvendtlandet / nisselandet som redder verden... trodde de.
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  7. #32
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. des. 2009
    Sted
    Eidskog på Hedmarken
    VCCN medlemsnummer
    243
    Innlegg
    1.155
    Antall takk

    Standard

    Hærre gud skal 30 kg være avgjærende for om man skal få godkjent senkinga

    Nå råder det lengre ingen tvil om at vi faktisk bor i den siste kommuniststat
    Finnes ikke forskjell engang på vekter i en varebil og en personbil nedover i europa..

    Men hvorfor kan de ikke skrive samme vektene jeg fikk de til å skrive for nøyaktig 1 år siden. Hva for begrunnelse gav volvo personbiler for de siste 30 kg??

    Hadde mye problemer i fjord jeg også hvor tilslutt importøren av demperne ringte til konntroløren og truet med saksøking om de skulle kreve tüv papirer på dempere..

    EDIT:
    Tror du får gjøre som meg å gå direkte til importøren av lesjöfors i norge og si du ikke får godkjent senkinga på volvo pga vekter fra vare til personbil. Blir dette kjent for de som ønsker godkjent senk så taper lesjöfors endel penger de dette gjelder, er nok ikke eneste bilmerke dette kommer til å skje med heller dette da!
    Sist endret av lasse940; 05/01/11 kl 17:39

  8. #33
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Sted
    Løten
    Innlegg
    126
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av turb00le Vis post
    For en gangs skyld en klagetråd med en reel klage i.
    Må si at detta var rimelig "høl i hue", om de skriver ned maks akselvekt så påvirker jo ikke det annet enn hvor mye du har lov til å laste i bilen. Hadde skjønt at de var vanskelige om du prøvde å skrive den opp.
    Da er vi av samme oppfatning.. Hadde det gjaldt oppjustering, hadde jeg vært forståelig på det, men nedjustering av 30kg, det er jo "ingenting" annerledes.. Statens Vegvesen er eksperter på ansvarsfraskrivelse, har også hatt en liten dialog med noen Amcar-folk med insikt i dette og fått sett dialogen de hadde hatt med Statens Vegvesen ang nedjustering av vekter (da snakk om 40-150kg), og det var på nippet til latterlig!

    I kjøretøysforskriftene står det grovt uthentet:
    *2.6 punkt 16: Største aksellast: Den maksimale aksellast kjøretøyet er konstruert og garantert for av fabrikanten eller godkjent for av godkjenningsmyndigheten når denne har endret fabrikantens oppgave.

    Refererte til dette i min søknad, da Statens Vegvesen har den "øverste" makten ihht godkjenninger, men å ta ansvar for å gjøre det, tørr de ikke. Hva slags nytte gjør de da, når "alle" må gjøre jobben for dem med papirer, godkjenninger og søknader i bøtter og spann..

  9. #34
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Lesjöfors taper ingen ting... så det driter de i. de tjener FETT med penger på å selge en fjør. om de ikke får solgt et senkesett til 10 folk i norge så bryr de seg sååå lite.
    Folk vil montere på senkesett uansett
    One Ring to rule them all

  10. #35
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Sted
    Løten
    Innlegg
    126
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av lasse940 Vis post
    Hærre gud skal 30 kg være avgjærende for om man skal få godkjent senkinga

    Nå råder det lengre ingen tvil om at vi faktisk bor i den siste kommuniststat
    Finnes ikke forskjell engang på vekter i en varebil og en personbil nedover i europa..

    Men hvorfor kan de ikke skrive samme vektene jeg fikk de til å skrive for nøyaktig 1 år siden. Hva for begrunnelse gav volvo personbiler for de siste 30 kg??

    Hadde mye problemer i fjord jeg også hvor tilslutt importøren av demperne ringte til konntroløren og truet med saksøking om de skulle kreve tüv papirer på dempere..

    EDIT:
    Tror du får gjøre som meg å gå direkte til importøren av lesjöfors i norge og si du ikke får godkjent senkinga på volvo pga vekter fra vare til personbil. Blir dette kjent for de som ønsker godkjent senk så taper lesjöfors endel penger de dette gjelder, er nok ikke eneste bilmerke dette kommer til å skje med heller dette da!
    Hei Lasse!

    De sa at ALLE 940 (940 stv personbil registert) kom med 1160kg i tillatt bakaksel-belastning, men dette er feil i følge databasen til Statens Vegvesen. Er mange 940 STV som kom på hvite skilter med lavere tillatte bakaksel-belastning helt ned til 980kg, men i følge opplinket typegodkjenning litt over her, så står det 1160kg.

    De begrunnet med at hvis aksellasten skulle nedjusteres "enda" 30kg til, måtte det gjøres tekniske endringer på kjøretøyet, da det ble utover hva som var typegodkjent og garantert, og jeg siterer ordrett fra Statens Vegvesen;
    * Hvis aksellasten skal nedjusteres til 1130kg, må det gjøres en teknisk endring på kjøretøyet i denne søknaden.

    Jeg spør hva som må gjøres, og hvorfor, da dette nok en gang gjelder NEDJUSTERING, og i dette tilfellet 30kg til, da de allerede har godt god for 1160kg.

    *Nei, det må du sjekke opp med Volvo Norge, vi innehar ikke slik informasjon ang ombygging og endring av dette kjøretøyet.

    Får aldri noen begrunnelse eller henvisning til paragrafer ved mine spørsmål, "det bare er sånn".

  11. #36
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. des. 2009
    Sted
    Eidskog på Hedmarken
    VCCN medlemsnummer
    243
    Innlegg
    1.155
    Antall takk

    Standard

    Det er din oppfattelse/erfaring TBO.
    Skader ikke gjøre de oppmerksom med produktet de selger og godkjenning av dette på bilen de selges til. Ikke umulig man støter på en alright kar som støtter deg og poduktet han presenterer for det norske markedet!

  12. #37
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Sted
    Løten
    Innlegg
    126
    Antall takk

    Standard

    Har vært i kontakt med BCB for ett par timer siden, og de sjekker opp dette ang Lesjöfors.

    Lasse;

    Har du røde Lesjöfors fjører som du fikk godkjent?

  13. #38
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. des. 2009
    Sted
    Eidskog på Hedmarken
    VCCN medlemsnummer
    243
    Innlegg
    1.155
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av r_style Vis post
    Hei Lasse!

    De sa at ALLE 940 (940 stv personbil registert) kom med 1160kg i tillatt bakaksel-belastning, men dette er feil i følge databasen til Statens Vegvesen. Er mange 940 STV som kom på hvite skilter med lavere tillatte bakaksel-belastning helt ned til 980kg, men i følge opplinket typegodkjenning litt over her, så står det 1160kg.

    De begrunnet med at hvis aksellasten skulle nedjusteres "enda" 30kg til, måtte det gjøres tekniske endringer på kjøretøyet, da det ble utover hva som var typegodkjent og garantert, og jeg siterer ordrett fra Statens Vegvesen;
    * Hvis aksellasten skal nedjusteres til 1130kg, må det gjøres en teknisk endring på kjøretøyet i denne søknaden.

    Jeg spør hva som må gjøres, og hvorfor, da dette nok en gang gjelder NEDJUSTERING, og i dette tilfellet 30kg til, da de allerede har godt god for 1160kg.

    *Nei, det må du sjekke opp med Volvo Norge, vi innehar ikke slik informasjon ang ombygging og endring av dette kjøretøyet.

    Får aldri noen begrunnelse eller henvisning til paragrafer ved mine spørsmål, "det bare er sånn".
    Nå husker ikke jeg eksakt hva vekter jeg fikk på bakakslen min i fjor under samme runder som du driver med nå men jeg fikk da det godkjennt, men virket jo ikke som de var glad i å godkjenne dette da jeg etter 3 besøk hos de hadde fått allt av dokumenter og de ikke kunne la være å godkjenne, begynnte da å bemerke at de kom noen dråpp olje fra motor,svarte da det er retur fra turbo som lekker og det har vell ikke noe med godkjenning av senk, han gikk da inn og lot meg vente 30 min før han kom ut og lette etter tegn på hva dempere jeg hadde forran og krevde da dokumenter på demperne jeg hadde på bilen om disse var personbil dempere, da startet en ny runde med bt med 2 nye visninger og en sinna mail fra importøren av demperne. Gikk jo bra tilslutt på min 6 time sa han at denne bilen kjenner jeg igjenn
    Men det jeg ikke skjønner nå er hvorfor får ikke du samme dokumentet fra volvo personbiler som det jeg fikk i nov/desember 09??

  14. #39
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. des. 2009
    Sted
    Eidskog på Hedmarken
    VCCN medlemsnummer
    243
    Innlegg
    1.155
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av r_style Vis post
    Har vært i kontakt med BCB for ett par timer siden, og de sjekker opp dette ang Lesjöfors.

    Lasse;

    Har du røde Lesjöfors fjører som du fikk godkjent?
    Ja Røde Lesjö jeg fikk godkjent ja. Er det ikke det du har?

  15. #40
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Sted
    Løten
    Innlegg
    126
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av lasse940 Vis post
    Ja Røde Lesjö jeg fikk godkjent ja. Er det ikke det du har?
    Nei, jeg har svarte lesjöfors fjører, fra den nye "mellomprodusenten" til Lesjöfors.. Har du TÜV papirene på senkesettet fortsatt?

    I følge BCB, var det vanskelig å få godkjent røde lesjöfors på 945 PB, da vektene var for lave på dette settet.

  16. #41
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. des. 2009
    Sted
    Eidskog på Hedmarken
    VCCN medlemsnummer
    243
    Innlegg
    1.155
    Antall takk

    Standard

    Ok. ja jeg har TÜV papirene på lesjö liggende i hanskerommet på bilen mener jeg.

  17. #42
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. des. 2009
    Sted
    Eidskog på Hedmarken
    VCCN medlemsnummer
    243
    Innlegg
    1.155
    Antall takk

    Standard

    Forran 985Kg
    Bak 1130Kg
    står det i Tüv papirene mine

  18. #43
    Registrerte brukere The Sven sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Innlegg
    5.406
    Antall takk

    Standard

    Dette er ikke annet enn tragisk.
    [O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD [X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo

  19. #44
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. des. 2009
    Sted
    Eidskog på Hedmarken
    VCCN medlemsnummer
    243
    Innlegg
    1.155
    Antall takk

    Standard

    Skjedd noe mer i denne saken?

  20. #45
    Registrerte brukere Olav'en sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Voss - Hordaland
    Innlegg
    412
    Antall takk

    Standard

    Ny time 26. Jan ettersom eg forstod det på han

  21. #46
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. des. 2009
    Sted
    Eidskog på Hedmarken
    VCCN medlemsnummer
    243
    Innlegg
    1.155
    Antall takk

    Standard

    ok får håpe det går igjennom nå da

  22. #47
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Sted
    Løten
    Innlegg
    126
    Antall takk

    Standard

    Stemmer som Olav sier, skal inn til kontroll onsdag 26 januar, på Elverum Trafikkstasjon...

    Har nå en del papirer, typegodkjenning(er) og annet ræl, så da får vi se hva som blir dommen på onsdag! Har orka å brukt noe mer tid på denne saken de siste ukene, gått lei hele opplegget, så skal få bytta fjørene på mandag evt tirsdag og få tatt en 4-hjuls måling...

  23. Takk lasse940 takket for denne posten
  24. #48
    Registrerte brukere R.G sin avatar
    Medlem siden
    08. sep. 2010
    Sted
    alvdal
    Innlegg
    4.040
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av r_style Vis post
    Stemmer som Olav sier, skal inn til kontroll onsdag 26 januar, på Elverum Trafikkstasjon...

    Har nå en del papirer, typegodkjenning(er) og annet ræl, så da får vi se hva som blir dommen på onsdag! Har orka å brukt noe mer tid på denne saken de siste ukene, gått lei hele opplegget, så skal få bytta fjørene på mandag evt tirsdag og få tatt en 4-hjuls måling...
    får håpe på det beste att det blir godkjent da dem har nå vært real til meg på trafikkstasjon i elverum
    1988 760 B6284T
    1988 765 D24TIC
    1985 740 B230ET

  25. #49
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Vanvikan
    Innlegg
    511
    Antall takk

    Standard

    Dette minner meg om en situasjon jeg var i for ca to år siden. TUV papiret var god for 40kg mindre enn forakselvekten på en 855 jeg hadde, realcar ville ikke ta reklamasjon å etter to turer til BT å masse bortkasta arbeidstid og penger!
    Har ikke nok batteri på bærbar-pc'n til å ordlegge meg om BT/Statens holdning til dette(Ifølge tlf samtaler på forhånd skulle bilen bli godkjennt med den fille feilen).

    Jeg venta ei uke, bestillte ny time å kom med samme fjærer å papirer. Sa jeg hadde bytta senkefjærer Å bilen ble godkjennt på en annen stasjon.
    Femmer skal være rettstillt

  26. #50
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    En ting har jeg lært når det kommer til Statensvegvesen og godkjenninger: det blir alltid problemer. Skulle dra for å godkjenne senkefjærene mine før jul, men neida! Et av nummerene på fjærene var tydeligvis uleselige, så det gikk ikke ann å godkjenne dem. Jeg spurte om han ikke bare kunne telle runder og måle dia på fjærene og sammenlikne med TÜV papirene, men det kunne han ikke, og han sa at den eneste måten å få det godkjent på var å bestille nye fjærer.

    Han var også kritisk til godkjenning fordi det var en mikroskopisk lekkasje fra tannstang. Jeg prøvde å argumentere med at bilen skal på EU i januar, og at det var derfor jeg kom for å godkjenne, og at jeg da måtte bytte tannstang for å få EU ok uansett. Men neida. Det nyttet selvfølgelig ikke det heller!
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

Side 2 av 4 FørstFørst 1 2 3 4 SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •