Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  5
Side 1 av 4 1 2 3 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 93

Tråd: Statens Vegvesen og godkjenning av senkesett (Endelig godkjent!)

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Sted
    Løten
    Innlegg
    126
    Antall takk

    Standard Statens Vegvesen og godkjenning av senkesett (Endelig godkjent!)

    Ja, da var det påan igjen...

    Forsøket med å godkjenne Lesjöfors 40mm senkesett på en tidligere 96 mod 945 LT varebil som er godkjent ombygd til personbil og ruller på hvite skilt. Har fått pålegg om godkjenning av senkesett hos BT, å dette er jo da ikke bare bare..

    Bilen har som nevnt, vært en varebil frem til våren 2010, da den ble godkjent hos BT som personbil.

    Problemet er nå at tillatt bakakselvekt er for høy, da den er oppført til 1300kg (som gjaldt varebil), mens personbil har alt fra 1070 til 1160 kg i følge Volvo Personbiler Norge. Har snakket med Volvo Norge 3-4 ganger, og de fatter ikke problemet til BT. Har fått Typegodkjenning og EØF-typegodkjenning for aksellast på 940-serien type 945, men dette aksepterer ikke BT.

    Lesjöfors senkesettet til 945 har følgende spec på aksellast foran og bak;
    Foran - 985kg
    Bak - 1130kg


    Har sendt mail til BT ang dette, og venter på svar pr mail, men ut ifra telefonene jeg har hatt med både Kongsvinger og Gjøvik, er dette så og si umulig å få endret, selv med dokumentasjon fra Volvo Norge.

    Flere som har hatt/har dette problemet? Begynner å gå passe lei dette opplegget her...
    Sist endret av r_style; 05/02/11 kl 09:13

  2. #2

    Medlem siden
    17. des. 2009
    Sted
    Lørenskog
    VCCN medlemsnummer
    132
    Innlegg
    365
    Antall takk

    Standard

    Må vel nedklasset tillatt vekt til personbil? Varebilene har jo tillattvekt på 2210kg, mener personbil har 1960kg? Høres vel for enkelt ut til at det kan gå for BT.

    Mener det var en forumet som løste på den måten. Husker ikke hvem det var...
    - 2018 Volvo V90 CC D5 AWD Polestar
    - 2014 Volvo XC70 D4 AWD
    - 2009 Volvo V50 2.0D
    - 2020 Adria Alpina 763UK+
    x Div. Volvo

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Sted
    Løten
    Innlegg
    126
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av HansM Vis post
    Må vel nedklasset tillatt vekt til personbil? Varebilene har jo tillattvekt på 2210kg, mener personbil har 1960kg? Høres vel for enkelt ut til at det kan gå for BT.

    Mener det var en forumet som løste på den måten. Husker ikke hvem det var...

    Har sendt en søknad til BT, men har ikke noe stor tro på at de greier å svare meg med ett positivt svar på dette... Snakket med en person på kjøretøy avd Gjøvik, og han var jo helt håpløs, skjønte ikke problemet mitt, å da er det lett å ta ting videre, når de som ikke godkjenner senkesettet ikke skjønner problemet!

    Noen på forumet her som har gjort dette? Skulle likt å kommet i kontakt med den personen

  4. #4
    Registrerte brukere R.G sin avatar
    Medlem siden
    08. sep. 2010
    Sted
    alvdal
    Innlegg
    4.040
    Antall takk

    Standard

    jeg hadde en 94 945 som var vare bil, ombygde den til personbil i 2004, og da ble det riktige vekter i vignkort med engang. deretter i 2009 monterte jeg senkesett og det ble godkjent. sto også under merknader i vognkort att den var ombygd fra varebil. skal ikke være noen problem. du må få dem til å endre bakaksel vekta i, den er helt feil den nå, pga vekter i bilen går etter antall personer med bagasje som bilen kan ta som regel da det er personbil. når du har så høy vekt på bilen får du ikke en gang kjøre normal henger på den bilen for da overstiger du alt når den er personbil reg med den vekta. så biltilsyn har gjort feil når di har reg den til personbil, di har glemt vekter. er akkurat det samme som gjelder chevy suburban når dem blir reg fra kombinert personbil til personbil, og fra latebil til personbil. da skrur dem ned vekta så det blir normalt. ut fra det jeg skjønner da så har bt glemt dette på din bil, vekta SKAL ned. det skal ikke være noen prob så lenge du treffer på rette fyren hos bt, men som sagt di er jævlig trangsynt. vet av tilfeller dem ikke ville ha godkjent senkesett sjøl om alt er i orden ellers å, til og med fått mangellapp fordi jeg har hadd turbo i en org bil. en 940 med lavtrykk, sto ikke turbo i vognkort og da måtte jeg vise og ditt og datt og bare helvete. men du får prøve å prate med volvo og få papira på riktig vekter og dra og tre di papira opp i trynet på bt mannskapet... bt skal godta papirer fra volvo. som dem sa til meg, att det er volvo som bestemmer, bt gjør bare jobben,(dårlig jobb)
    1988 760 B6284T
    1988 765 D24TIC
    1985 740 B230ET

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Sted
    Løten
    Innlegg
    126
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av R.G Vis post
    jeg hadde en 94 945 som var vare bil, ombygde den til personbil i 2004, og da ble det riktige vekter i vignkort med engang. deretter i 2009 monterte jeg senkesett og det ble godkjent. sto også under merknader i vognkort att den var ombygd fra varebil. skal ikke være noen problem. du må få dem til å endre bakaksel vekta i, den er helt feil den nå, pga vekter i bilen går etter antall personer med bagasje som bilen kan ta som regel da det er personbil. når du har så høy vekt på bilen får du ikke en gang kjøre normal henger på den bilen for da overstiger du alt når den er personbil reg med den vekta. så biltilsyn har gjort feil når di har reg den til personbil, di har glemt vekter. er akkurat det samme som gjelder chevy suburban når dem blir reg fra kombinert personbil til personbil, og fra latebil til personbil. da skrur dem ned vekta så det blir normalt. ut fra det jeg skjønner da så har bt glemt dette på din bil, vekta SKAL ned. det skal ikke være noen prob så lenge du treffer på rette fyren hos bt, men som sagt di er jævlig trangsynt. vet av tilfeller dem ikke ville ha godkjent senkesett sjøl om alt er i orden ellers å, til og med fått mangellapp fordi jeg har hadd turbo i en org bil. en 940 med lavtrykk, sto ikke turbo i vognkort og da måtte jeg vise og ditt og datt og bare helvete. men du får prøve å prate med volvo og få papira på riktig vekter og dra og tre di papira opp i trynet på bt mannskapet... bt skal godta papirer fra volvo. som dem sa til meg, att det er volvo som bestemmer, bt gjør bare jobben,(dårlig jobb)
    Biltilsynet gjør da vel ikke feil? Hehe...

    Har som sagt sendt en søknad pr mail som beskriver akkurat dette og papirer fra Volvo Personbiler Norge er vedlagt sammen med TÜV på Lesjöfors settet! Skrev i tillegg på søknaden at hvis de avslo dette, så ville jeg ha det skriftlig dokumentert hvilken paragraf dette går inn under og hva begrunnelse for avslaget er..

    Men takk for tilbakemelding R.G!

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Kolbu, Oppland
    Innlegg
    170
    Antall takk

    Standard

    må ikke finne på å prøve på gjøvik.de er helt håpløse på alt der

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Sted
    Løten
    Innlegg
    126
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av turbotico Vis post
    må ikke finne på å prøve på gjøvik.de er helt håpløse på alt der
    Godkjente 240'n der i fjor, da gikk den rett igjennom med 18" og senk.

    2 mnd etterpå dro en arbeidskollega av meg til Gjøvik med sin nyresturerte Opel Kadett C for godkjenning med 2.2i, større bremser, andre fjører etc, etter forsøk nr 2 på Gjøvik ga han opp der, fikk bare nye mangler for hvert oppmøte... Dro uka etter til Elverum uten å ha endret noe fra siste forsøk på Gjøvik, simsalabim, godkjent uten en eneste anmerkning, selv kontrolløren på Elverum sa at dette var en kjent type ombygging som de hadde vært borti før!

    Herlig etat!!

    Har tenkt til å prøve Elverum denne gangen, selv om det er under tvil..

  8. #8
    Registrerte brukere R.G sin avatar
    Medlem siden
    08. sep. 2010
    Sted
    alvdal
    Innlegg
    4.040
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av r_style Vis post
    Godkjente 240'n der i fjor, da gikk den rett igjennom med 18" og senk.

    2 mnd etterpå dro en arbeidskollega av meg til Gjøvik med sin nyresturerte Opel Kadett C for godkjenning med 2.2i, større bremser, andre fjører etc, etter forsøk nr 2 på Gjøvik ga han opp der, fikk bare nye mangler for hvert oppmøte... Dro uka etter til Elverum uten å ha endret noe fra siste forsøk på Gjøvik, simsalabim, godkjent uten en eneste anmerkning, selv kontrolløren på Elverum sa at dette var en kjent type ombygging som de hadde vært borti før!

    Herlig etat!!

    Har tenkt til å prøve Elverum denne gangen, selv om det er under tvil..
    kan ikke ta elverum når man har volvo, da er dem helt idiot.
    1988 760 B6284T
    1988 765 D24TIC
    1985 740 B230ET

  9. #9
    Registrerte brukere KE40155 sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Mjøndalen
    Innlegg
    864
    Antall takk

    Standard

    noen som har prøvd BT i Drammen?

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. des. 2009
    Sted
    Eidskog på Hedmarken
    VCCN medlemsnummer
    243
    Innlegg
    1.155
    Antall takk

    Standard

    Har vært igjennom det samme selv men da gjorde kontroløren om på vektene i vognkortet etter 3 ganger med visning og frem og tilbake ang dokumenter på demperne mine fikk importøren i norge(koni) til å ringe og maile til kontroløren samt få dokumenter fra volvo så ordnet allt seg tilslutt

  11. #11
    Registrerte brukere The Sven sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Innlegg
    5.406
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av r_style Vis post
    Godkjente 240'n der i fjor, da gikk den rett igjennom med 18" og senk.

    2 mnd etterpå dro en arbeidskollega av meg til Gjøvik med sin nyresturerte Opel Kadett C for godkjenning med 2.2i, større bremser, andre fjører etc, etter forsøk nr 2 på Gjøvik ga han opp der, fikk bare nye mangler for hvert oppmøte... Dro uka etter til Elverum uten å ha endret noe fra siste forsøk på Gjøvik, simsalabim, godkjent uten en eneste anmerkning, selv kontrolløren på Elverum sa at dette var en kjent type ombygging som de hadde vært borti før!

    Herlig etat!!

    Har tenkt til å prøve Elverum denne gangen, selv om det er under tvil..
    Da møtte han sikkert på han som godkjente senkesettet på 945n min på ettervisninga i Elverum, han var kjempereal. Var en kar i slutten av 30-åra med mørkt hår og briller. Irriterer meg at jeg ikke tenkte på å få navnet hans, så jeg kunne prate med han neste gang også.

    Jeg ble jo stående og vente noen minutter, dette var i arbeidstida mi så jeg gikk inn og forklarte at jeg ikke hadde tid til sånt, da tok han som var real meg inn med en gang og sjekka at jeg hadde endra det som skulle endres etter mangellapp, skrev ut nytt vognkort og gode greier. Veldig serviceinnstilt, beklaget at jeg måtte vente osv...
    [O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD [X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Sted
    Løten
    Innlegg
    126
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av lasse940 Vis post
    Har vært igjennom det samme selv men da gjorde kontroløren om på vektene i vognkortet etter 3 ganger med visning og frem og tilbake ang dokumenter på demperne mine fikk importøren i norge(koni) til å ringe og maile til kontroløren samt få dokumenter fra volvo så ordnet allt seg tilslutt
    Du fikk altså godkjent endringer av vekt på en tidligere 945 varebil?

    Har sendt deg en PM med ett par spørsmål som vi kan ta utenom tråden!

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. des. 2009
    Sted
    Eidskog på Hedmarken
    VCCN medlemsnummer
    243
    Innlegg
    1.155
    Antall takk

    Standard

    Ja fikk godkjent endring av vekter kan skjekke når jeg kommer hjem fra jobben om hva for dokumenter jeg fikk fra volvo og hva vektene ble i vognkortet når jeg kommer hjem fra jobben i dag om du ønsker det?
    Pm svart

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Sted
    Løten
    Innlegg
    126
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av lasse940 Vis post
    Ja fikk godkjent endring av vekter kan skjekke når jeg kommer hjem fra jobben om hva for dokumenter jeg fikk fra volvo og hva vektene ble i vognkortet når jeg kommer hjem fra jobben i dag om du ønsker det?
    Pm svart

    Fant igjen vekt på for og bakaksel på din bil, det var;

    maks aksellast foran: 935kg
    maks aksellast bak: 980kg


    Mens hos meg står det:
    maks aksellast foran: 1000kg
    maks aksellast bak: 1300kg

    Er en vesenstlig forskjell! Skal ta en telefon dit nå, å høre hva dem sier...

  15. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Sted
    Løten
    Innlegg
    126
    Antall takk

    Standard

    Da har jeg pratet nok en gang med BT, denne gang havna jeg på Gjøvik, ettersom ingen på Elverum eller Kongsvinger var ledig.. Forklarte problemet mitt til 2 personer før j havnet riktig, etter å ha forklart opp og ned på saken, samt henvist til tidligere godkjente biler og min søknad (samme type ombygginger med 100% identisk senkesett), fikk jeg beskjed om at han skjønte problemet, og at det skulle være greit å få endret dette, siden bilen min skulle ha hatt en lavere "maks aksellast" enn det den har pr i dag.

    Han skulle ta kontakt med Elverum og be de se på søknaden min og ringe meg opp igjen, så jeg fikk snakket med riktig saksbehandler på teknisk, for mitt distrikt...

    Lurer på hva lykkehjulet stopper på når de ringer fra Elverum!

    Lasse940; Takk for PM'en med reg.nr, la det frem til han på Gjøvik i stad, så han skjønte problemstillingen...

  16. #16
    Daruu sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Vallset, litt sør for Hamar
    VCCN medlemsnummer
    57
    Innlegg
    2.387
    Antall takk

    Standard

    Skjønner ikke at dere kan ha bedre erfaring med elverum enn gjøvik jeg da men, for min del er det HELT motsatt

  17. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. des. 2009
    Sted
    Eidskog på Hedmarken
    VCCN medlemsnummer
    243
    Innlegg
    1.155
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av r_style Vis post
    Da har jeg pratet nok en gang med BT, denne gang havna jeg på Gjøvik, ettersom ingen på Elverum eller Kongsvinger var ledig.. Forklarte problemet mitt til 2 personer før j havnet riktig, etter å ha forklart opp og ned på saken, samt henvist til tidligere godkjente biler og min søknad (samme type ombygginger med 100% identisk senkesett), fikk jeg beskjed om at han skjønte problemet, og at det skulle være greit å få endret dette, siden bilen min skulle ha hatt en lavere "maks aksellast" enn det den har pr i dag.

    Han skulle ta kontakt med Elverum og be de se på søknaden min og ringe meg opp igjen, så jeg fikk snakket med riktig saksbehandler på teknisk, for mitt distrikt...

    Lurer på hva lykkehjulet stopper på når de ringer fra Elverum!

    Lasse940; Takk for PM'en med reg.nr, la det frem til han på Gjøvik i stad, så han skjønte problemstillingen...
    Kjempe bra da burde det bli er ordning på nå da
    Bare hyggelig å kunne hjelpe

  18. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. des. 2009
    Sted
    Eidskog på Hedmarken
    VCCN medlemsnummer
    243
    Innlegg
    1.155
    Antall takk

    Standard

    du får holde meg oppdatert om hvordan det går da

  19. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Sted
    Løten
    Innlegg
    126
    Antall takk

    Standard

    BT ringte meg opp igjen på mandag, søknaden min var havnet hos Risløkka i Oslo for behandling.. Hvorfor vet j ikke! Snakket med sakshebandler på mandags ettermiddag for å prøve å få noe avklart, samme svar fikk jeg der, han skjønte problemet, men de kunne ikke bare gjøre dette "sånn uten videre", Volvo Personbiler Norge måtte gå god for nedjustering av vekten på for og bakaksellast bla bla bla...

    Etter 15 minutter med om og men, etter å ha henvisst til samme "ombygde" biler med helt 100% identisk oppsett, sa jeg til slutt ifra om at sånn gikk det ikke ann å håndtere en sak, spesielt når de ikke kan henvise til hvilke paragrafer som gjør at dette ikke er lovlig!
    Han lovet meg da tilbakemelding både skriftlig og muntlig innen førstkommende onsdag ettermiddag, fortsatt ikke hørt noe..

    Et sånt pes og styr trodde jeg ikke att gikk ann, dette gir ikke mer insipirasjon til å godkjenne ting i fremtiden, så simple ting som det enn måtte være!

  20. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. des. 2009
    Sted
    Eidskog på Hedmarken
    VCCN medlemsnummer
    243
    Innlegg
    1.155
    Antall takk

    Standard

    He he he.... BT er helt håpløse!!
    skaff deg dokumenter fra volvo det gjorde jeg samt fikk importøren til demperne til å ringe og maile saksbehandler så gikk min igjennom neste time, med kunn veiing av blilen.
    Hadde jeg ikke fått importøren til å ringe han og bekrefte at jeg hadde riktige dempere til bilen montert. Ellers måtte jeg til og med ha tatt bilen til volvo verksted for å demontere demperne og få papirer på at disse var til en 945!!!
    så kanskje neste problemet for deg blir at de stusser på demperne dine også (personbildempere ikke varebildempere)!!???

  21. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. des. 2009
    Sted
    Eidskog på Hedmarken
    VCCN medlemsnummer
    243
    Innlegg
    1.155
    Antall takk

    Standard

    Hvordan går det med denne saken da?

  22. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Sted
    Løten
    Innlegg
    126
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av lasse940 Vis post
    Hvordan går det med denne saken da?
    Purra på BT på onsdag, ettersom det straks hadde gått 3 uker.. Fikk til svar at jeg ikke kunne regne med å svar innen 2-3 uker, da de hadde mye å gjøre på teknisk avd.. Men frist på kontroll er 3 uker fra da kontrollseddel er utstedt! Hehe...

    Måtte snakke med Tynset trafikkstasjon for å få utvidet fristen for visning, det kunne ikke Elverum gjøre, ettersom at det var UP fra region Tynset som hadde gitt meg kontrollseddel..
    Så saken min står like stillestans, mens jeg fortsatt venter på tilbakemelding på en nokså simpel sak..

  23. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. des. 2009
    Sted
    Eidskog på Hedmarken
    VCCN medlemsnummer
    243
    Innlegg
    1.155
    Antall takk

    Standard

    Hærregud er helt utrolig tror jeg brukte 4 uker ca på dette tullet, ble til og med en avskilting på meg på svenskegrensa med 2 barn og kjærring i bilen, tolleren på grensa sa bilen ikke var i forskriftsmessig stand, ikke særlig morsomt
    Gir ikke mersmak om å få godkjent mer på bilen akuratt!!
    Håper du slipper å bli avskiltet langs vegen som meg hvertfall da!

  24. #24
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. sep. 2010
    Sted
    fauske
    Innlegg
    11
    Antall takk

    Standard

    syns dette høres helt latterli ut, virker av og til som BT er vanskeli bare for å være det...!

  25. Takk OHKorpan. takket for denne posten
  26. #25
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Kolbu, Oppland
    Innlegg
    170
    Antall takk

    Standard

    ja nok et bevis på hvorfor folk ikke gidder å godkjenne ting de har gjort.er ingen som gidder å prøve når bt skar vara så vansklige.

  27. Takk The Sven takket for denne posten
Side 1 av 4 1 2 3 ... SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •