Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 24 av 24

Tråd: Problem med raske spenningsfall - Anyone?

  1. #1
    Registrerte brukere Langedal sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Sortland
    Innlegg
    371
    Antall takk

    Standard Problem med raske spenningsfall - Anyone?

    Hei.

    På min 98' V70 har jeg problem med noe som for meg fremstår som spenningsfall. Siden jeg kjøpte bilen har jeg merket at lysene i hele bilen dimmer raskt ned og kommer sigende tilbake ved oppstart og under kjøring når f-eks abs'en kobler inn. Jeg har ikke brydd meg noe med det, da det skjer såpass raskt og at lysene bare dimmer litt før de kommer tilbake (de er langt unna å slukne). Jeg har tenkt at det kan være batteriet e.l som begynner å bli dårlig.

    Men nå som mørketiden og kulda er kommet på ny, med bruk av mye elektronikk, så er problemet mye større enn i fjor. Under vanlig kjøring kan plutselig lysene begynne å dimme svakt ned, før de kommer tilbake for fullt igjen (hele prosessen tar kanskje 1 sekund). Dette skjer forholdsvis ofte og er mest bare irriterende, og dog en frykt om at det er noe kritisk som forårsaker dette.

    Jeg har eksprimentert litt; hvis jeg stenger varmeapparatvifta og slår den på igjen, så dimmer lysene i det viftemotorene starter. Det samme skjer når f-eks el-vifta til motoren starter.

    Jeg er ingen ekspert på elektronikk, så jeg er litt blankt på hva disse symptomene indikerer. Så innspill mottas med stor takk.

    Selv tenker jeg mest på batteri, dynamo eller spenningsregulator...
    Erik Langedal

    Mine biler: 3 generasjoner V70 og en 760 Turbo

  2. #2
    Registrerte brukere ludvigsen sin avatar
    Medlem siden
    08. mars 2010
    Sted
    Midt på grensa
    Innlegg
    213
    Antall takk

    Standard

    Prøv å bytte det billigste først.. Regulator koster maks et par hundre spenn på Meca.. Så kan du jo alltids måle spenningen over batteriet (skal helst være på 13-14.5 volt), og om det ikke bedrer seg etter bytte av regulator og evt. ladding av batteri så kan du jo låne dynamo med noen andre som har 850/x70? Koster ikke mange kronene å vikle opp igjen en dynamo tror jeg Tror jeg har en 100amp dynamo fra 850 om du har bruk for.
    [ ]04' Volvo XC70 D5
    [X]94' Volvo 940 turbo
    [X]94' Volvo 850 turbo
    [X]99' Audi S4 2,7

  3. #3
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Høres ut som du har en flaskehals et sted. Ville sjekket/byttet spenningsregulator m/ børster og koblinger mellom dynamo og batteri. Og hovedjordingspunktene.

  4. #4
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Du har en dynamo (generator) av en type der strømbehovet ikke påvirker motorens gange nevneverdig.

    Det betyr at når det oppstår et plutselig strømbehov (abs, kupevifte, viskere, ackompressor o.l.) så vil ikke dynamoen belaste motoren i det uendelige for å holde spenning på 14v men tillate et visst spenningsfall for så å gradvis øke belastningen på motoren.

    Dersom dette er i ferd med å bli plagsomt så kan det vere batteriet el. dynamoen som er i ferd med å bli slitt. Batteri mest sannsynlig.
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. sep. 2010
    Sted
    Ski
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Mål ladespenningen på batteriet når motoren står og går med normale forbrukere på. Bør ligge mellom 14,0-14,4 volt. Så måler du over pluss og huset på dynamoen. Hvis forskellen er større enn 0,4 volt legger du opp en ny +ledning parallelt med den som er original.
    En
    ABS
    -modul trekker forholdsvis mye strøm under arbeid, så det er ikke uvanlig at det du ser "blinking" i lysene ved
    ABS
    -regulering på eldre biler.

    Tips! Sjekk jordforbindelsen (trolig blå kabel) på motorens fremre side nær girkassa. Denne irrer ofte av og vil forårsake spenningsfall. Den var tvers av på min bil - og tvers av på mange andre halvgamle V70'ir..!!!

  6. #6
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Var en gang jeg målte 0.4 volt eller noe mellom pluss på batteri og pluss på dynamo. Det er ganske mye spenningsfall over kabel/koblingspunktene. Så absolutt ikke dumt å gå over den, evt legge opp ny i tillegg, nei.

  7. #7
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    dynamoen skal lade batteri. batteri skal levere strøm.
    Om du får noen høye strømkurver så vil jeg tro det er batteriet som er dårlig og ikke klarer å holde spenning godt nok, dermed heller ikke klarer å levere fort nok.

    regulatoren i dynamoen kan være dårlig og kanskje gir dårlig ladespenning, men virker som den holder spenningen bra slik du forklarer det. den er bare for treg til å regulere de sekundene kurvene kommer. da skal som sagt batteriet ha en liten kondensatoreffekt.
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  8. #8
    Registrerte brukere Langedal sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Sortland
    Innlegg
    371
    Antall takk

    Standard

    Takk for raske og gode svar folkens

    Nå har jeg og multimeteret vært en tur i garasjen, og her er resultatet:
    Batteri (uten motor i gang): 12,42v
    Pluss på batteri og jording motor: Svinger mellom 12,41 og 12,42v
    Pluss på batteri og jording karosseri: Likt som på motor.
    Ladespenning dynamo (motor på tomgang, alt vanlig utstyr på): 13,98v
    Ladespenning batteri (motor på tomgang, alt vanlig utstyr på): 13,74v

    Det er ingen tegn til dårlig kontakt, slitte koblinger eller irr på jordingspunkter. Avviket mellom ladespenning på dynamo og batteri er 0,24v, og det er vel akseptabelt?

    Så da er det vel batteriet som begynner å melde fra om pensjonsalder. For slik som Morgis sier, så skal jo batteriet være en strømreserve, og det virker som om det er denne oppgaven som feiler.

    Batteriet mitt er på 56ah. Jeg synes det virker lite på en bil med såpass mye elektronikk. Burde jeg kjøpe et større batteri, og kan nåværende batteri være skyld i problemet siden det er så lite?
    Erik Langedal

    Mine biler: 3 generasjoner V70 og en 760 Turbo

  9. #9
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    Jeg bruker 74Ah batteri. Sølvkalsium batteri fra biltema har fungert problemfritt i flere år i mine biler.

    http://forum.vccn.no/showthread.php?p=180437#post180437
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. sep. 2010
    Sted
    Ski
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Spenningsfallet i ladekretsen er akseptabelt! Jeg har tilsvarende batteri i min og det fungerer meget bra! Men ladespenningen(målt på batteriet) din er for lav. Skal batteriet få opp ladetilstanden, må ladespenningen din være på over 14v. Gjerne 14.5v i kulda. En hvilespenning på 12.42v tilsier ladetilstand ca halv. 12.8v skal et fulladet batteri holde. Ville fått tatt en skikkelig belastningstest av batteriet og analysert resultatet. Du kan også koble fra sikring til bensinpumpe, koble voltmeteret over batteriet og så kinne på startern. Spenningen skal da ikke synke under omlag 9.6v etter ca 10 sek.
    Ta kontakt med et bilelektrisk verksted / butikk / nettet og kjøp deg en ny spenningsregulator. Vurder et nytt batteri hvis det ikke består belastningstesten / alternativt få ladet det skikkelig opp. Og - vær sikker på at jordingskabelen som sitter foran på motoren er hel! Husk at økt strømforbruk øker spenningsfallet. Test for morro skyld ut hva det blir ved alle forbrukere på... Vil tro at du da har en ladespenning på tomgang målt over batteri på 13.2-13,4v. Da lider batteriet ditt :(

    PS! Måle mellom batteri + og chassi forteller deg intet. Det er fra + på dynamo til + på batteriet, og fra hus på dynamo til minus på batteriet som gir svar på hvor spenningsfallet ligger. Det vil alltid være litt, men under 0,4v totalt kan vi leve med og samtidig få sove om natta..
    Brom-brom

  11. #11
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    Mener optimal ladespenning var 14,4volt
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. sep. 2010
    Sted
    Ski
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Joda, 14,4 er veldig bra! De fleste nyere biler ligger på mellom 14.1 og 14,5v. Det beste er å montere en temperaturkompensert regulator hvor en monterer en tempføler på batteriet. Greia er at hvis batteriet blir for varmt, øker gassproduksjonen kraftig og batteriet svekkes. Men skal man oppnå full ladetilstand på batteriet, må ladespenningen være som nevnt. Ulempen med for høy spenning blir jo at lyspærer lettere ryker - noe bilfabrikantene på noen modeller har løst ved å legge inn en motstand i lyskretsen! Flere merkeverksteder monterer en motstand i de tilfellene kunden "skriker høyt" over gjentatte pæreskift...

  13. #13
    Registrerte brukere Langedal sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Sortland
    Innlegg
    371
    Antall takk

    Standard

    Nå er problemet med bilen løst.

    Det var ikke bare bare å få tak i ny spenningsregulator til denne bilen. Disse typiske regulatorene til Bosch som man får tak i over alt, passer ikke disse dynamoene. Det er annen utforming på disse, i tillegg til å ha en temperaturregulator på selve børstebroen. Selv de som Mekonomen tilbyr spesifikt til disse bilene er feil.

    Jeg var innom lokal Volvo forhandler som kunne meddele at de aldri hadde byttet regulator på disse bilene. Det var kun byttedynamo som gjaldt. Årsaken var enkel; ny original regulator koster over 2000 kroner.

    Da gikk jeg til et annet verksted der jeg kjenner delelagersjefen, og han ringte rundt til sine kontakter og konkluderte med det samme som Volvo. Det gunstigste ville være å skifte hele dynamoen, ny regulator ville bli urimelig dyrt. Til gjengjeld skal visst denne temperaturføleren sørge for at børstene slites minimalt i sommermånedene, og derfor leve betydelig lengre enn tradisjonelle regulatorer.

    Vel, tilbake til saken. Jeg fikk ny original dynamo på fredag, skiftet denne og ladet batteriet skikkelig. Så batteriet er i god stand, dynamoen lader 14v (det er denne spenningen som er originalt), og spenningsfallet fra dynamo er 0,1v. Med andre ord lades batteriet med 13,9v, og det må man vel betegne som akseptabelt.

    Jeg var på langtur i helgen, og da var det ingen tegn til spenningsfall. Selv med alt av duppeditter på.

    Så da et problemet løst, selv om det ble litt dyrere enn planlagt

    Takk for god hjelp folkens.
    Erik Langedal

    Mine biler: 3 generasjoner V70 og en 760 Turbo

  14. #14
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Flott det løste seg, men tør jeg spørre hva en orginal dynamo kostet?
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  15. #15
    Straydog sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Nord-Norge
    VCCN medlemsnummer
    669
    Innlegg
    403
    Antall takk

    Standard

    Det lurer jeg også på...
    Har: 20 Kia e-Soul 64kWh | 10 XC70 2,4D AWD
    Hadde: 17 V90 D3 AWD | 08 XC70 D5 AWD | 04 XC70 D5 | 07 XC90 D5 | 04 V70 D5 | 91 940GL 2,3 | 05 S60R | 00 V70 2,5D | 07 XC70 D5 | 06 V70 2,0T | 97 850 T-5 | 86 740GLE | 93 240GL

  16. #16
    Registrerte brukere Langedal sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Sortland
    Innlegg
    371
    Antall takk

    Standard

    Har ikke betalt den enda, så det vet jeg ikke Forhandleren min venter på faktura for dynamoen, så skal pant på den gamle og kanskje noen rabatter trekkes fra. Kan komme med tilbakemelding når beløpet er klart.
    Erik Langedal

    Mine biler: 3 generasjoner V70 og en 760 Turbo

  17. #17
    Registrerte brukere konso sin avatar
    Medlem siden
    30. des. 2009
    Sted
    Ogndal/ Steinkjer
    Innlegg
    594
    Antall takk

    Standard

    Har vært ut for de samme symptomene i søstersens V70, men etter å ha målt alle punkter for spenningsfall, og ladespenning, snakket med et Volvoverksted, så sa de det ikke er noe feil, når jeg oppga de verdiene jeg fikk.
    Hadde 0,2V spenningsfall tilsammen på + og - siden, noe som er ganske akseptabelt.
    Men jeg stusset litt på ladespenninga, som var 13,7 uansett belastning. Jeg synes det er litt lavt men de hos Volvo sa det er godkjent.
    Volvo løs
    Tidligere: 2006 V70 Summum D5 185hk
    04 S80 2,4D+, 94 850GLT og 84/87 740dieseler

    Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lengre tid

  18. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. sep. 2010
    Sted
    Ski
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    13,7v var godkjent på biler fra sent på 1900-tallet. Batteriet vil aldri klare å bli fulladet med 13,7v ladespenning. 14,2-14,4 er ideelt!

  19. #19
    Registrerte brukere n0gga sin avatar
    Medlem siden
    19. april 2010
    Sted
    Narvik, Nordland
    Innlegg
    243
    Antall takk

    Standard

    Har samme problemet på min 940, bare ennå verre...
    Ladespenningen min ligger på rundt 12,8.
    Den kan falle ned til 12,0 om jeg har kjørelys og kupevifta på samtidig. Kan ligge litt høyere, men også lavere, avhengig av temperatur.
    Har byttet regulatoren, til en med spenningen 14,7, siden jeg nettopp kjøpte meg et Optima Yellowtop som krever en del strøm.

    Dynamoen skal heller ikke være så sykt gammel, men kan aldri huske at vi har hatt så mye som over 14,0 mens vi har hatt bilen i familien, har hatt den siden '96
    Tror dere det kan være dynamoen som har kveldet? Reima er også helt fin, nylig bytta.
    '94 940 TIC - Turbonetics Edition

  20. #20
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    12.8volt ladespenning på batteriet er ALT for lite. Får aldri fulladet batteriet.

    V70'en min lader 14.5volt, målt på batteriet i bagasjerommet med alt av strømforbrukere på og motoren på tomgang...(litt imponert faktisk!)
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  21. #21
    Registrerte brukere n0gga sin avatar
    Medlem siden
    19. april 2010
    Sted
    Narvik, Nordland
    Innlegg
    243
    Antall takk

    Standard

    Ja, er klar over det!
    Vil jo heller ødelegge det splitter nye batteriet mitt, var ikke billig :P
    Har lagt ut tråd i ønskes kjøpt ang. dynamo, så får vi se hva som skjer
    Må hvertfall sjekke litt rundt dette, for dette er en av tingene jeg vil ha på stell!
    '94 940 TIC - Turbonetics Edition

  22. #22
    Registrerte brukere Langedal sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Sortland
    Innlegg
    371
    Antall takk

    Standard

    Ny original dynamo til bilen min kom på snaue 3000kr inkl. frakt. Synes det var helt greit Særlig hvis man tenker på at bare ny spenningsregulator løst koster over 2000,-
    Erik Langedal

    Mine biler: 3 generasjoner V70 og en 760 Turbo

  23. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. juli 2010
    Sted
    skien
    VCCN medlemsnummer
    163
    Innlegg
    737
    Antall takk

    Standard

    jeg låner tråden kjapt. jeg opplever noe av det samme som trådstarter. bare at jeg ser kupelysa bli sterkere hvis jeg ruser bilen i fri.. lysa blinker ikke eller blir svakere når jeg kjører med alle duppeditter på..heller ikke på tomgang.. batteriet er 1.5mnd gammelt..

    kan det å bytte spenningsregulator være løsning? jeg får veeeeldig god pris på den gjennom jobben hehe..
    har 100A dynamo og 78AH batteri.

  24. #24
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. sep. 2010
    Sted
    Nordhordland
    Innlegg
    117
    Antall takk

    Standard

    Fordel å bytte regulator om du får en som gir 14,5 v. Disse er litt vanskelige å finne, men har sett på ebay

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •