Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 54

Tråd: Håndbrekk / parkeringsbrems

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. des. 2009
    Innlegg
    16
    Antall takk

    Standard Håndbrekk / parkeringsbrems

    Jeg klør meg i hodet over denne bilen. Lette her på forumet etter mulige løsninger, men fant ikke noe som var relevant.

    Har en 96 mod 855 med veldig dårlig effekt på håndbrekket. Parkbremsen har virket veldig dårlig helt siden jeg kjøpte den, og i begynnelsen tok parkbremsen nesten ikke i det hele tatt på venstre side.
    Etter å ha fikla med de vanlige justeringsskruene (både inne i bilen og bak), ga jeg opp, og bestemte meg for å skifte det som kunne skiftes.

    Jeg fikk da skifta:
    kalippere, bremseskiver, klosser, håndbrekkvaiere, bremsesko og klips (inne i "trommelen").

    Men likevel er bremseeffekten elendig, uansett hvor mye jeg strammer. Nå har jeg skifta bremseband og skiver bak to ganger i løpet av 1 1/2 år, og begynner å bli lei.

    I tillegg gikk ikke bilen gjennom på eu-kontrollen, så nå er jeg nesten deppa.
    Hjelp!

  2. #2
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    når du bytta vaier til håndbrems, du er sikker på du fikk riktig vaier? har gjort den feilen selv, fikk feil vaier, den ene er lengre enn den andre.

    bilen min er ca 8 sifre unna skillet i chassinr hvor de går over fra de gamle til de nye vaierene, men på din burde det ikke være noen tvil. kanskje greit å dobbeltsjekke det?
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. des. 2009
    Innlegg
    16
    Antall takk

    Standard

    Takk for tipset, men vaierne var akkurat like lange. Så det er nok ikke der feilen ligger.

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. des. 2009
    Sted
    Nøtterøy
    Innlegg
    72
    Antall takk

    Standard

    Regner med du har byttet dette selv? I såfall er disse hengslene mellom handbrekks band merket så di skal sitte på en bestemt måte, skal være en pil i fartsretning samt merket "UPP" disse kan settes på feil side og opp ned og fortsatt passe.
    Hvor mye dette har å si på bremse virkningen veit jeg ikke men er et tips hvertfall..

    Angående justering skal innv være slakket helt, juster så i "trommelen" til låser hjulet og løsne så det akkurat går fritt rundt, juster så innvendig.
    99 V70R AWD

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. des. 2009
    Innlegg
    16
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Per Ulv Vis post
    Regner med du har byttet dette selv? I såfall er disse hengslene mellom handbrekks band merket så di skal sitte på en bestemt måte, skal være en pil i fartsretning samt merket "UPP" disse kan settes på feil side og opp ned og fortsatt passe.
    Hvor mye dette har å si på bremse virkningen veit jeg ikke men er et tips hvertfall..

    Angående justering skal innv være slakket helt, juster så i "trommelen" til låser hjulet og løsne så det akkurat går fritt rundt, juster så innvendig.
    Hadde hjelp av en volvomekaniker, så tror de ble montert riktig. Men alle kan gjøre feil, så jeg skal ta en titt. Men har mine tvil om at det er her problemet er.

    Justeringa ble gjort helt etter boka, tre ganger.

  6. #6
    Registrerte brukere Tore sin avatar
    Medlem siden
    14. jan. 2010
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.009
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av grimfer Vis post
    Hadde hjelp av en volvomekaniker, så tror de ble montert riktig. Men alle kan gjøre feil, så jeg skal ta en titt. Men har mine tvil om at det er her problemet er.

    Justeringa ble gjort helt etter boka, tre ganger.
    Hvorfor justerte dere tre ganger? Om det var problemer med å justrere kan det jo tyde på at ting er satt sammen feil? "Boka" sier at det skal være nok å justere dette en gang... Først justerer dere på selve bremseskoene, strammer til det ligger innpå og så løsner x antall hakk for så å justere wiren. At det skal være nødvendig å gjenta dette to ganger virker mystisk...
    ---Tore---
    Nåværende kjøretøy X'er fra Volvo
    2015 Volvo XC60 D4 Summum 2005 XC90 D5 Summum
    2018 Volvo V40 T2 Inscription 1998 Volvo V70 2.5T AWD

  7. #7
    Registrerte brukere Roffy sin avatar
    Medlem siden
    19. feb. 2010
    Sted
    Flekkefjord
    Innlegg
    108
    Antall takk

    Standard

    eneste måten å få brukanes brekk er vel enten å bytte til et annet bilmerke eller montere hydraulisk parkbremse... er helt ubrukelig håndbrekk på disse bilene....

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    roffy har helt rett. Kjøp hydraulisk brekk og monter. eller kjøp kalippere med "wire" brekk (mazda).
    Vi vet jo hvor dårlig volvo er på drivverk. håndbrekket er intet unntak
    Før kunne man kjøpe deler på volvo å få bra reserve deler som gjorde at man fikk fungerende brekk og sånt.. men selv ikke volvo selger "bra" reservedeler nå lengre :(
    ofte de samme leverandørene som biltema og sånt har... dessverre har det blitt sånn :/
    One Ring to rule them all

  9. #9

    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Skarnes
    VCCN medlemsnummer
    346
    Innlegg
    624
    Antall takk

    Standard

    Finnes det noe ombyggings alternativer som er plug and play, jeg deler også den erfaringen at parkeringsbremsene på disse bilene ikke holder mål.

    Byttet skiver og sko i sommer, smurte opp og alt så bra ut. Resultat : skoene slipper ikke (henger på), samt at det er ca null effekt bakover.

    Hydraulisk parkeringsbrems : er det fjærretur av sko eller hydraulisk?
    "wire" brekk : hva er det? håndbrekket går på bremseklossene med vaier?


    edit: skriveleif
    Sist endret av ola normann; 02/11/10 kl 20:01
    2012 v70 d3
    2005 V70 2.0t
    1998 V70 2,5L 10V - Solgt
    1986 740GL - Solgt
    1985 240GL - Solgt
    1975 242DL - Spiker
    1975 Mazda 818 - Spiker

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    hydraulisk brekk = at man kobler innpå en pumpe på håndbrekket.. (bakre bremserøret går "igjennom" pumpen. da har man brekk sålenge man har bremseklosser bak.

    "wire" typen jeg nevte er av denne typen

    One Ring to rule them all

  11. #11
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    Noe merkunderlig galt er det med brekket ditt hvertfall.
    Byttet for 1 år siden på min, og det fungerer fint, må bare etterstramme litt hvert halvvår.
    Skiftet også på en v70 for 2uker siden. Låste fint bakhjula den etterpå.
    Greia er vel helst at det fungerer bare et par måneder av gangen
    Gamle 264-a var også dårlig på brekket, men ble fint som gull når jeg erstattet distanseklossen med en justerbar fra 850-x70.

    Ser ikke helt hva du vil fram til TBO ang volvos håndbrekk. De fleste bruker den møkkaløsningen.
    Er jo helt likt på de bmw-ene jeg har skiftet håndbrekk på (E36 og E46) samt Ford og Audi fra 90 tallet. Fungerer et par måneder så er det bare til pynt.
    Langvarig fungerende løsning er alternativene du nevner TBO. værre er det vel med godkjenning?
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. des. 2009
    Innlegg
    16
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Tore Vis post
    Hvorfor justerte dere tre ganger? Om det var problemer med å justrere kan det jo tyde på at ting er satt sammen feil? "Boka" sier at det skal være nok å justere dette en gang... Først justerer dere på selve bremseskoene, strammer til det ligger innpå og så løsner x antall hakk for så å justere wiren. At det skal være nødvendig å gjenta dette to ganger virker mystisk...
    Det er det jeg sier, det er noe som ikke stemmer her!

    Jeg strammet til skruen i trommelen til hjulet ikke gikk lett rundt. Så skrudde jeg skruen tilbake 2 knepp. Deretter stramma jeg skruen i midtarmlenet til håndbrekket tok etter 3 knepp opp med håndbrekkspaken. Etter å ha kjørt litt, og sett at det ikke funket, slakka jeg framme, slakka og stramma bak.

    Dette gjorde jeg tre ganger.
    Ting er ikke montert feil, men kanskje det er noe galt med delene? Det er det jeg lurer på nå. Delene kommer fra Biltema, Meca og Mekonomen...

    Det jeg synes er mystisk, er at jeg hadde samme problemet før jeg skifta disse delene også.

  13. #13
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    spenner brekket seg opp når du drar i vaieren da?
    hva med den "saksa" inni bremsetrommelen som dytter i fra når du drar i brekket.. gjør den jobben sin, eller har den kanskje rustet fast?
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Ingen ser at du har hydraulisk brekk biltilsynet ser det ihvertfall ikke hvis de ikke bruker rønken maskin eller no

    som du sier. bmw bruker denne løsningen (nesten, bmw sin er mye mye bedre). men bmw har også mye problemer med dette brekket sitt. men i gjengjeld så får man faktisk mye bedre deler til bmw brekket. ikke volvo brekket.
    Joda. mine løsninger er langvarige. Men det er derfor jeg gjør de også Fordi jeg gidder ikke kødde med et håndbrekk. Jeg vil at det skal fungere. vær eneste dag. det gjør faktisk ikke et volvo brekk man bruker vær dag. spør deres volvo fedre. kjent sak
    (jo, bmw e36 som du nevner har jo en annen og bedre løsning som du sikkert merka
    Om de på biltilsynet legger merke til om du har dratt wirene litt anderledes (mazda bak kalliper) tviler jeg på. de vil kanskje gi deg en klapp på skulderen og si tusen takk for at du gjorde om volvos håndbrems hvis de skulle oppdage det
    One Ring to rule them all

  15. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. des. 2009
    Innlegg
    16
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Morgis Vis post
    Noe merkunderlig galt er det med brekket ditt hvertfall.
    Byttet for 1 år siden på min, og det fungerer fint, må bare etterstramme litt hvert halvvår.
    Skiftet også på en v70 for 2uker siden. Låste fint bakhjula den etterpå.
    Greia er vel helst at det fungerer bare et par måneder av gangen
    Gamle 264-a var også dårlig på brekket, men ble fint som gull når jeg erstattet distanseklossen med en justerbar fra 850-x70.

    Ser ikke helt hva du vil fram til TBO ang volvos håndbrekk. De fleste bruker den møkkaløsningen.
    Er jo helt likt på de bmw-ene jeg har skiftet håndbrekk på (E36 og E46) samt Ford og Audi fra 90 tallet. Fungerer et par måneder så er det bare til pynt.
    Langvarig fungerende løsning er alternativene du nevner TBO. værre er det vel med godkjenning?
    Ja, her er det noe som er rart. Har hatt noen biler gjennom tidene, og har aldri hatt lignende problemer. På en S40 jeg bytta bremser på, var det et helt annet system, på en gammel ford gikk håndbrekket direkte på bremsekalipperne.

    Systemet på 850 skal jo i teorien funke, og selv justering 2 ganger i året er vel mye, synes jeg. Med min bil holder ikke bremsene i det hele tatt.

  16. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. des. 2009
    Innlegg
    16
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Morgis Vis post
    spenner brekket seg opp når du drar i vaieren da?
    hva med den "saksa" inni bremsetrommelen som dytter i fra når du drar i brekket.. gjør den jobben sin, eller har den kanskje rustet fast?
    Alt så ut til å være helt i orden da vi bytta deler, men vi må åpne for å se nærmere på svineriet, tror jeg. Men ja, får spenning i vaierne når jeg drar til.

  17. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. des. 2009
    Innlegg
    16
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    Om de på biltilsynet legger merke til om du har dratt wirene litt anderledes (mazda bak kalliper) tviler jeg på. de vil kanskje gi deg en klapp på skulderen og si tusen takk for at du gjorde om volvos håndbrems hvis de skulle oppdage det
    Hva slags Mazda kan jeg eventuelt ta kalipperne fra? Hva med vaiere? vil det ikke bli krøll med lengden på de?

  18. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. des. 2009
    Innlegg
    16
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    Ingen ser at du har hydraulisk brekk biltilsynet ser det ihvertfall ikke hvis de ikke bruker rønken maskin eller no

    som du sier. bmw bruker denne løsningen (nesten, bmw sin er mye mye bedre). men bmw har også mye problemer med dette brekket sitt. men i gjengjeld så får man faktisk mye bedre deler til bmw brekket. ikke volvo brekket.
    Joda. mine løsninger er langvarige. Men det er derfor jeg gjør de også Fordi jeg gidder ikke kødde med et håndbrekk. Jeg vil at det skal fungere. vær eneste dag. det gjør faktisk ikke et volvo brekk man bruker vær dag. spør deres volvo fedre. kjent sak
    For å få til dette, må du vel klippe av bremserørene og koble til denne hydrauliske pumpa, som da låser hjulet gjennom det "vanlige" bremsesystemet, så vidt jeg skjønner. Men tåler rørene konstant trykk over lengre tid? Er det noen fare for at bremsene "slipper" etter en stund?

  19. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    tja. spørs hvordan skiver du har bak. mazda 626 92-96 etc passer fint på 940. enkel å montere over med en liten adapter også. wiren passer nesten rett på. (eller passet den? mins de var litt forlange. men lett å korte inn).
    Kjører man med ventilerte skiver bak (noen av oss har jo modifisert greiene litt bak) så kan man kjøpe calippere til rx7 eller rx8. de er for litt breiere skiver. rx8n er for breie skiver med litt diameter
    Jeg har tegninger på adapterplatene et sted (monterte dette før jeg slang på hydraulisk brekk(valgte hydraulisk for å få slippe de jævla wirene ). men det som er dritt med hydraulisk håndbrekk, er hvis du river av en bremseslange bak eller lignende...da har du ikke brekk / nødbrems (nødbrems har man jo ikke uansett på volvo :P).
    Så anbefaler egentlig den wire løsningen for "barnas" skyld

    Det er jævlig deilig å rive av bremse skivene. slå vekk møkka volvo har satt der originalt og montere noe som er sååååååå mye bedre
    man får også et mye bredere valg av bremseklosser når man bytter til noe sånt (hvem av oss har ikke ønsket litt mere "kraft" i bakbremsene?
    One Ring to rule them all

  20. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av grimfer Vis post
    For å få til dette, må du vel klippe av bremserørene og koble til denne hydrauliske pumpa, som da låser hjulet gjennom det "vanlige" bremsesystemet, så vidt jeg skjønner. Men tåler rørene konstant trykk over lengre tid? Er det noen fare for at bremsene "slipper" etter en stund?
    for mange år siden så var det jo dette som var "faren"... men i dag har faktisk mange biler hydraulisk håndbrems originalt nyere volvo har også dette, men elektronisk styrt (alle kjenner noen med s80 som har stått fast fordi brekket ikke vil av )
    One Ring to rule them all

  21. #21
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    nyere volvo har også dette, men elektronisk styrt (alle kjenner noen med s80 som har stått fast fordi brekket ikke vil av )
    eller en toyota, mazda, mercedes...... mange med den løsningen.
    Og nei, har aldri hørt noen av dem som har stått fast. :P
    Men det skjer sikkert

    Ang bmw brekket, så nei, er ikke imponert og må også der justere hvert halvår.
    Eneste forskjellen mellom vår E46 og min 850-s brekk er at bmw har brukt noen skruer med halvmåne med fjør som skrues gjennom bremseskoene og inn i bremseskjoldet bak for å holde dem fast fremfor de stål armene volvo bruker. En møkkapatent da de skruene popper ut når hullet i skjoldet bak er for stort, eller hodet på halvmånen for lite og lager graut inni der.
    Har faktisk laget en mod på vår som fungerer mye bedre ved hjelp av tynne gjengestag med store skiver og låsemuttere..
    Vaieren er der også i stål, og brekket er en spake man drar opp på lik linje med de fleste produsenter :P . har forresten opplevd at vaieren har blitt revet av om bilen har gått nedpå på vinterføret... da forsvinner fort brekket..


    hva med å komme med noe fornuftig som er interessant for volvofolket, forumet og til hjelp for trådstarter fremfor en haug med syreprat.
    Sist endret av Morgis; 02/11/10 kl 20:40
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  22. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Morgis Vis post
    hva med å komme med noe fornuftig som er interessant for volvofolket, forumet og til hjelp for trådstarter fremfor en haug med syreprat.


    Virket da som om han var interessert i å gå for en "mazda" løsning hvor han slipper å gjøre noe annet en å bytte bremseklosser (noe han må uansett en gang eller to.. men kanskje 1 dag før hvis man bruker den løsningen)

    Disse forslagene er jo noe av det bedre som har kommet på forumet i dag

    Mulig wiren ruster av om 10år... men hey! det hadde den gjort uansett
    One Ring to rule them all

  23. #23
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    ja mazda løsning er nok bra, men hold deg for all syreprat om volvos "møkk"... det trengs ikke, og er nok ikke av interesse for de fleste. Greia er at svært mange er entusiaster her, har har nok ikke "humor" for slikt men keep on med mazda løsning. Det kunne faktisk være interessant for flere som sliter med håndbrekkene sine
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  24. #24
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    har ikke skrevet noe om "møkk" her skrev "dårlig løsning"
    Hva en å annen entusiast mener om slike ord burde ikke et volvoforum bry seg om. Jeg gidder ikke sitte å "hjelpe" noen folk hvis jeg ikke kan skrive hvorfor man bør endre en ting.
    Hvis noen spør meg om jeg er fornøyd med mine volvoer. så forteller jeg dem akkurat hva jeg mener Jeg gidder ikke sitte å juge på et forum å skryte av volvos brekk når jeg vet det er søppel. Burde vært tilbakekalt og bygd om / smelta så biler med denne løsningen slapp å være i trafikk
    One Ring to rule them all

  25. #25
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. des. 2009
    Innlegg
    16
    Antall takk

    Standard

    Heisann, her kom det respons!

    Det jeg er ute etter nå, er vel noen som har prøvd å montere kalippere fra mazda (eller andre merker) på en Volvo 850/855!
    Noen som vet?

    Vet at noen har prøvd hydraulisk system, og de anbefaler det, men jeg vil helst ha en slags bekreftelse på at det er til å stole på!

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •