Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 1 av 5 1 2 3 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 116

Tråd: Hvilken turbo for 350HK oppsett?

  1. #1
    Registrerte brukere regeli sin avatar
    Medlem siden
    28. sep. 2010
    VCCN medlemsnummer
    310
    Innlegg
    955
    Antall takk

    Standard Hvilken turbo for 350HK oppsett?

    Har en ny overhalt 230FK på gang som skal i 940en.
    Denne er borret til 96,3mm (ca. 2.9L?)
    531 topp, vx3 kam, h-råder, ++++ og det meste fra Sten Parner.

    Motor vil bli sterk og yter ca. 220HK originalt.
    Så neste steg er 350HK, men med ny turbo, eksosanlegg og grenrør.

    Har tittet på Garret T3 60 Trim og lurer på om den vil være brukendes?
    Tenker på om den blir for treg og om den vil passe?

    Eksosanlegg: http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibut...F3&Kampanj_ID=

    Grenrør: http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibut...F1&Kampanj_ID=

    Bør vel og ha 3" LMM?
    Datasprut skal monteres for å ha "kontroll"

  2. #2
    Registrerte brukere Torra sin avatar
    Medlem siden
    17. des. 2009
    Sted
    Melhus, Sør-Trønderlag
    Innlegg
    2.156
    Antall takk

    Standard

    Skal du ha datasprut trenger du ikke LMM

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Skedsmokorset, akershus
    Innlegg
    644
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av regeli Vis post
    Bør vel og ha 3" LMM?
    Datasprut skal monteres for å ha "kontroll"
    trenger ikke LMM ved data sprut.
    koble opp en bredbåndslambda så har du '' kontroll''

  4. #4
    Registrerte brukere regeli sin avatar
    Medlem siden
    28. sep. 2010
    VCCN medlemsnummer
    310
    Innlegg
    955
    Antall takk

    Standard

    Takker for info, skal diskutere datasprut med en i morgen med tanke på oppsett osv... Hvil Garreten holde eller bør man ha en større?

  5. #5
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    220 hk orginalt i en 230FT? ...
    2.9 liters volum? ...

    Ville gjort noe med topp, samt en annen kam. Turboen vil vel henge med til rundt effektmålet ditt.

    Hva datasprut tenker du?
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  6. #6
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    2,4l kanskje?
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    2,3 og en spiseskje ca er volumet.
    For 350hk så blir en super 60/trim 60 litt i minste laget.
    En T34E46 hadde nok passa godt, den rekker en god bit til.
    Hvis du har ett standard 940 grenrør ville jeg brukt det for å slippe mye styr i fremtiden mtp sprekkdannelser osv i ett sveist grenrør.
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  8. #8
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av turb00le Vis post
    2,3 og en spiseskje ca er volumet.
    For 350hk så blir en super 60/trim 60 litt i minste laget.
    En T34E46 hadde nok passa godt, den rekker en god bit til.
    Hvis du har ett standard 940 grenrør ville jeg brukt det for å slippe mye styr i fremtiden mtp sprekkdannelser osv i ett sveist grenrør.
    Jeg ville nok heller hivd det originale grenrøret og satt på et grenrør av kvalitet (fex Ajden) hvis han ikke sveiser selv. Tjener utrolig mye spool/kjørbarhet på å bytte ut den originale firkanta klossen .

  9. #9
    Registrerte brukere regeli sin avatar
    Medlem siden
    28. sep. 2010
    VCCN medlemsnummer
    310
    Innlegg
    955
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R Vis post
    220 hk orginalt i en 230FT? ...
    2.9 liters volum? ...

    Ville gjort noe med topp, samt en annen kam. Turboen vil vel henge med til rundt effektmålet ditt.

    Hva datasprut tenker du?
    Det er en 230FK, ikke FT, topp er av typen 531 og kam er en VX3. Spesialsmidde stempler fra SPM, 2,9L veiv og større oljepumpe osv...

    Til datasprut tenkte jeg på Vi-PEC V44.

  10. #10
    Registrerte brukere regeli sin avatar
    Medlem siden
    28. sep. 2010
    VCCN medlemsnummer
    310
    Innlegg
    955
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Jeg ville nok heller hivd det originale grenrøret og satt på et grenrør av kvalitet (fex Ajden) hvis han ikke sveiser selv. Tjener utrolig mye spool/kjørbarhet på å bytte ut den originale firkanta klossen .
    Er det dette grenrører fra Ajden du tenker på: http://ajden.se/ajden/grenror/volvo_8v.jpg

    Er den fra KL Racing dårligere?

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Kan du tjene så "utrolig" mye på å bytte det ut???
    Jeg ser ikke at det originale er helt håpløst med en liten portejobb.
    Slipper jo en del problemer i fremtiden samt at det er litt mere diskre mtp gestapo og bt.
    For en motor på 500+hk skjønner jeg at 940 røret kommer til kort, den gamle firkanta er i allefall bare å få bort.

    Kvaliteten på KL røret gjenspeiler seg i prisen (på det blankpolerte jalla røret). Extrem røret er bra og riktig lagd mtp geometri og utførelse.
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  12. #12
    Registrerte brukere regeli sin avatar
    Medlem siden
    28. sep. 2010
    VCCN medlemsnummer
    310
    Innlegg
    955
    Antall takk

    Standard

    En 19T turbo skulle vel holde til 380HK?

    Anbefales det 360 lager til disse og?

  13. #13
    Registrerte brukere Torra sin avatar
    Medlem siden
    17. des. 2009
    Sted
    Melhus, Sør-Trønderlag
    Innlegg
    2.156
    Antall takk

    Standard

    Hehe, kommer vel endel pisking rundt denne 19T turboen nå
    Men du må nok ha en turbo med større eksoshus ja! HX35 eller KKK k27 skulle fungere bra

  14. #14
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Torra Vis post
    Hehe, kommer vel endel pisking rundt denne 19T turboen nå
    Men du må nok ha en turbo med større eksoshus ja! HX35 eller KKK k27 skulle fungere bra
    Då er jo spørsmålet kva ein skal bruke bilen til, skal ein køyre trekk-opp-turbo, som ein HX35 og KKK27 er, så dug det først og fremst på kvartmila og burning.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  15. #15
    Registrerte brukere regeli sin avatar
    Medlem siden
    28. sep. 2010
    VCCN medlemsnummer
    310
    Innlegg
    955
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gaupe Vis post
    Då er jo spørsmålet kva ein skal bruke bilen til, skal ein køyre trekk-opp-turbo, som ein HX35 og KKK27 er, så dug det først og fremst på kvartmila og burning.
    Bilen skal brukes som hverdagsbil og "råning".
    Tenkte å ha to moduser med dataspruten for akuratt dette.

  16. #16
    Registrerte brukere regeli sin avatar
    Medlem siden
    28. sep. 2010
    VCCN medlemsnummer
    310
    Innlegg
    955
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av turb00le Vis post
    Kan du tjene så "utrolig" mye på å bytte det ut???
    Jeg ser ikke at det originale er helt håpløst med en liten portejobb.
    Slipper jo en del problemer i fremtiden samt at det er litt mere diskre mtp gestapo og bt.
    For en motor på 500+hk skjønner jeg at 940 røret kommer til kort, den gamle firkanta er i allefall bare å få bort.

    Kvaliteten på KL røret gjenspeiler seg i prisen (på det blankpolerte jalla røret). Extrem røret er bra og riktig lagd mtp geometri og utførelse.
    Hva med Ferrita sitt eksosanlegg da?

  17. #17
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av regeli Vis post
    Er det dette grenrører fra Ajden du tenker på: http://ajden.se/ajden/grenror/volvo_8v.jpg

    Er den fra KL Racing dårligere?
    Tenkte på det grenrøret der, ja. Hvis du tar med puls-splitt så tjener du en del spool/respons. KL-Racing sitt Extreme grenrør er vel egentlig litt bedre enn Ajden sitt hvis du tar den med 37mm inner-diameter. Det er pga litt mer nøyaktig like lengder på rørene, lengre rør og slakere svinger. Men det tar mye mer plass og er værre å få på uten at det slår borti noe eller varmer opp noe for mye. Jeg har Ajden sitt puls-splitt grenrør og er fornøyd med det.

    Du må hvertfall ikke finne på å kjøpe det blanke billige grenrøret fra KL. Det er å gamble med både turboen og hvorvidt man kommer frem på langturer .



    Sitat Opprinnelig postet av turb00le Vis post
    Kan du tjene så "utrolig" mye på å bytte det ut???
    Jeg ser ikke at det originale er helt håpløst med en liten portejobb.
    Slipper jo en del problemer i fremtiden samt at det er litt mere diskre mtp gestapo og bt.
    For en motor på 500+hk skjønner jeg at 940 røret kommer til kort, den gamle firkanta er i allefall bare å få bort.

    Kvaliteten på KL røret gjenspeiler seg i prisen (på det blankpolerte jalla røret). Extrem røret er bra og riktig lagd mtp geometri og utførelse.
    940 grenrøret er ikke akkurat optimalt. Eksosen går jo rett i en vegg av et rør, for å så måtte rundt en skarp sving til og deretter rett i mot eksosen til sylinderene på motsatt side for å så måtte finne vegen til turboen. Portingen ser jeg ikke for meg har så mye å si der annet enn at den må matche turboen såklart.

    Grenrøret har egentlig lite med hester å gjøre. Jeg vil påstå at skal du stort over 300 hk så er grenrør et must for å beholde kjørbarheten. KKK27 turboen min holder til ca 400-450 hk på rødblokk og med split-pulse grenrør, kam som gir tidlig trykk og økt tenning begynner den å sparke godt fra 3000 rpm. Noe tidligere ved høy belastning på tungt gir. Noe senere er jo ikke noe morro å få ladetrykket spør du meg iom at registeret bare går til 6500 rpm hos de fleste. Sier ikke at man må ha grenrør for å få mer enn 300 hk, men for å beholde kjørbarheten så mye som mulig så er det absolutt å anbefale. Som SirKim med HX35 og org grenrør sa etter han satt på med meg: Merker stor forskjell på grenrøra i kjørbarhet og når man får ladetrykk.



    Sitat Opprinnelig postet av regeli Vis post
    En 19T turbo skulle vel holde til 380HK?

    Anbefales det 360 lager til disse og?
    19T er det bare å glemme å dra 380 hk med på en rødblokk. Hvertfall hvis blokka er boret opp. 19T holder vel til oppunder 300 hk en plass, men det er ikke så bra i lengden mtp temperaturer, mottrykk og som følge av det: risikoen for tenningsbank. Og man mister en del effekt når turboen blir glødende (noe den fort blir).


    Sitat Opprinnelig postet av gaupe Vis post
    Då er jo spørsmålet kva ein skal bruke bilen til, skal ein køyre trekk-opp-turbo, som ein HX35 og KKK27 er, så dug det først og fremst på kvartmila og burning.
    Vil nå ikke si at KKK27 duger først og fremst til burning eller å kjøre fort. Bare motoren er over 3000 rpm med grenrør så er disse turboene like raske som hvem som helst annen turbo på rødblokk, da får man masse ladetrykk med en gang selv om man bare gir litt gass og responsen er der med en gang. KKK27-en imponerer meg egentlig hvor lettdrevet den er. Skulle ikke tro en så stor turbo på en liten 4-er motor skulle dra igang så fort.

    Under 3000 rpm så blir det mer en trekk-opp turbo, så det er ikke den beste turboen å dra tunge hengere med akkurat på den motoren. Men til hverdagskjøring har man absolutt bra nok moment på bunn til å holde følge med trafikken på lave turtall pluss litt til.

  18. #18
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Under 3000 rpm så blir det mer en trekk-opp turbo, så det er ikke den beste turboen å dra tunge hengere med akkurat på den motoren. Men til hverdagskjøring har man absolutt bra nok moment på bunn til å holde følge med trafikken på lave turtall pluss litt til.
    Og for dei som ikkje skal skryte av topp-effekt, så får du ein bil med reduserte brukseigenskapar. Eg seier ikkje at 19T er svaret, svaret fins nok ein plass mellom der.

    Men ein god fungerande motor for meg, er ein som ikkje oppfører seg som ein turbomotor frå gamle dager.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  19. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Frøya sør trøndelag.
    VCCN medlemsnummer
    2755
    Innlegg
    715
    Antall takk

    Standard

    jeg har en kkk27 turbo om du er intrisert..
    §2 Signaturen skal bestå av max. 5 tekslinjer. Eventuelt bilde med max. størrelse 500x150 pixler.

    WWW.Facebook.com/karlsentuning

    KarlsenTuning


    Volvo 242 turbo
    Volvo 360 turbo
    Volvo 245 Turbo

  20. #20
    Registrerte brukere kermitt sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.722
    Antall takk

    Standard

    hybrid mellom en garret og KKK turbo ser jeg flere rundt om skryter fælt av. får du skuvet i en svær KKK og responsen av en moderne garret.

  21. #21
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gaupe Vis post
    Og for dei som ikkje skal skryte av topp-effekt, så får du ein bil med reduserte brukseigenskapar. Eg seier ikkje at 19T er svaret, svaret fins nok ein plass mellom der.

    Men ein god fungerande motor for meg, er ein som ikkje oppfører seg som ein turbomotor frå gamle dager.
    Jojo, sier ikke at trådstarter skal gå for KKK27 fordi den uansett formål er den beste turboen av dem alle. Reduserte bruksbilegenskaper må man regne med når man skal ha 350 hk på en liten 2.4 liter 8v rødblokk med mindre man gjør veldig mye spesiellt, vanskelig og dyrt (twinturbo: liten+stor, spjeld, kompressor eller lignende). Selv ikke en 19T til rundt 280 ærlige hk spooler like raskt som en 13c. Men svaret mitt var egentlig mest rettet mot at du hadde en påstand at KKK27 / HX35 har dårlig spool, trykket må "bygges opp over tid" og yter kun effekten på topp, og det er ikke sant sålenge turtallet er over 3000 rpm (og da har man fortsatt 3500 rpm til med godt drag å dra ut). Men det forutsetter grenrør og at oppsettet ellers justeres litt, å bare smelle på en sånn turbo uten å gjøre noe mer så blir den relativt treg.

    Man kan øke bruksbilegenskapene betraktelig ved å montere en uoriginal kam tilpasset oppsettet, pulssplitt grenrør og masse småting som øker bunndraget bittelitt.
    Sist endret av ChrML; 01/11/10 kl 16:29

  22. #22
    Registrerte brukere regeli sin avatar
    Medlem siden
    28. sep. 2010
    VCCN medlemsnummer
    310
    Innlegg
    955
    Antall takk

    Standard

    Nå blir jo blokk 2.9L og ikke 2.3XX
    Det det meste er forsterket og byttet for dette formålet.

    Målet er 350HK, men les at 19T takler opp til 380HK. Da er den nok rødglødendes og brenner nok opp

    KKK27 og HX35 ser grei ut, men som sagt, ønsker jo en bruksbil. Har nå en sliten FK motor i 940en, med chip og 13c turbo@1bar. Veldig kjekk å kjøre
    Husker ikke i farten når turboen lader maks, men er nok rundt 3000rpm.
    Ellers så puster og peser det med lite pådrag og.

    Hadde vært morsomt å sett 2.9L motoren i gang med trimchippen med 13c turboen slik den er nå, holder vel kanskje?
    Men som sagt, så vil jeg hverken ha en turbo som rødgløder, er for treg eller dreper vanlig kjøring heller. Noe midt på treet

    Ser Pedersen har JT3 eksosanlegg og hos Ferrita har jeg ikke fått noe svar fra enda.

  23. #23
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av regeli Vis post
    Nå blir jo blokk 2.9L og ikke 2.3XX
    Det det meste er forsterket og byttet for dette formålet.

    Målet er 350HK, men les at 19T takler opp til 380HK. Da er den nok rødglødendes og brenner nok opp

    KKK27 og HX35 ser grei ut, men som sagt, ønsker jo en bruksbil. Har nå en sliten FK motor i 940en, med chip og 13c turbo@1bar. Veldig kjekk å kjøre
    Husker ikke i farten når turboen lader maks, men er nok rundt 3000rpm.
    Ellers så puster og peser det med lite pådrag og.

    Hadde vært morsomt å sett 2.9L motoren i gang med trimchippen med 13c turboen slik den er nå, holder vel kanskje?
    Men som sagt, så vil jeg hverken ha en turbo som rødgløder, er for treg eller dreper vanlig kjøring heller. Noe midt på treet

    Ser Pedersen har JT3 eksosanlegg og hos Ferrita har jeg ikke fått noe svar fra enda.
    Har du bytta til langslagsveiv da? Siden du får 2.9 liter. Fullt ladetrykk litt i overkant av 3000 rpm får jo jeg med KKK27-en og, så 13c-en lader nok litt tidligere enn det, hvertfall på tyngre gir. Puster og peser gjør 13c-en selv med vakum i innsuget . Gveser litt i dumpen min på lavt turtall med K27-en og.

    KKK27 fungerer hvertfall veldig greit på min 2.3 liter også på en brukis, så da bør den jo funke bedre på din 2.9 liter mtp når du får trykk. Men grenrør må til som sagt.

    Men må kjøpe den nye typen med 4" inntak, anti-surge og twin-entry eksos da. De gamle er crap .

  24. #24
    Registrerte brukere regeli sin avatar
    Medlem siden
    28. sep. 2010
    VCCN medlemsnummer
    310
    Innlegg
    955
    Antall takk

    Standard

    Jepp, veiv blir og byttet. Har kjøpt alt av delene fra SPM av det han anbefalte til et slik oppsett, men det er han i Sverige som jeg fikk tak i motoren fra som skal skru pga. renovering.

    Gikk noen kroner ekstra der, men er verdt det da jeg har en frisk motor til å starte med. Gleder meg litt og til å teste VIPEC sprut.

    Ser det en som tilbyr en KKk27 turbo her, så skal godsnakke

    Pedersen har og grenrør (TYP4) ser jeg i tillegg til JT3 superflow.
    Med dette må bygges om for å passe?

  25. #25
    Registrerte brukere kapli sin avatar
    Medlem siden
    23. jan. 2010
    Sted
    Seljord
    Innlegg
    587
    Antall takk

    Standard

    Du kommer langt med større turbo og MS. Også pynter du kaka med grenrør, kam, og sånne ting. 350 ærlige hk blir nok ikke noe problem.

    Om du velger å ikke gå for kkk eller hx-xx turbo så har "turbo kongen" i Stavanger mye fint.
    http://www.finn.no/butikk/turbokongen?previous=22271411

Side 1 av 5 1 2 3 ... SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •