Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 40

Tråd: kobling elvifte fra 940 i 240. lite spm.

  1. #1
    Registrerte brukere Kodja sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    5.425
    Antall takk

    Standard kobling elvifte fra 940 i 240. lite spm.

    noen som har prøvd tempsensoren fra biltema til å styre elvifta fra en 940?

    skal få kjøpt inn rele, kabler, sikkring, tempsensor (fra biltema om den er grei nok? venter på pris på original enda...) og adapter for tempsensor om det ikke var på selve radiatoren jeg har. husker ikke om det var eller ikke, men godt mulig det er når det var med elvifta

    http://www.biltema.no/Bil---MC/Bilti...or-kjolevifte/
    adapteren til å sette på kjøleslangen om ikke mulig på radiator.

    http://www.biltema.no/Bil---MC/Motor...OR-KJOLEVIFTE/
    tempgiver 92¤

    Nå ligger jo selvfølgelig huskelista mi for hvilke stikk på rele som var til hva på tlf som klikka, og det er sånn ca 1 år mellom hver gang jeg kobler opp et relè, så om noen kjapt kan skyte inn hvilke tall på relèstikkene som skulle kobles hvor så er det fint

    Jording:
    Strøm Inn til relè:
    Strøm Ut til elvifta:
    Styrestrøm:

    samt hvor stort strømtrekk har elvifta fra 940 om noen vet? tenker da litt på at biltema sin tempsensor tåler 8A og hvor stor sikkring jeg skal ha på kablen\-e...

    Hvordan gjøres det med styringa ellers? uhensiktsmessig at det hele tiden er strøm Til relè når tenninga også er av vell? hvordan løses dette? vil også ha mulighet for Tvungen styring PÅ\av på elvifta fra bryter inni bilen i tilfelle tempsensoren ikke slår inn. hvordan kobler jeg opp det samtidig?

    Tempsensoren skal vell kanskje ha noe strøm Til ene stikket for å kunne sende styresignalet videre vell...?! hvor bør jeg ta det fra om det er noe spes plass annen enn f.eks. Inn strømmen på relè...?

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Ta ut en av releene på bilen din. volvo har som oftes et bilde på releene sine.
    (eller det første treffet på google :P)
    One Ring to rule them all

  3. #3
    Registrerte brukere Kodja sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    5.425
    Antall takk

    Standard

    det der har jeg også sett da TBO men jeg er analfabet når det gjelder å skjønne hva de strekene der liksom skal bety haha

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    heh! jeg er verdens dårligste på å forklare sånt men google hjelper meg
    One Ring to rule them all

  5. #5
    boman sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Buskerud
    VCCN medlemsnummer
    42
    Innlegg
    2.584
    Antall takk

    Standard

    Releet kobles slik:
    85: styrestrøm -
    86: styrestrøm +
    30: strøm inn
    87: strøm ut
    Geir Boman Rinde
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Varamedlem

    ---

    Volvo V90 R-design T8 2020

  6. #6

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    nei, se på tegningen 86 skal ha strøm fra tenninga (når du skrur på tenninga skal den gi strøm)
    One Ring to rule them all

  8. #8
    Registrerte brukere Volvo-Power sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Rissa, Sør-Trøndelag
    Innlegg
    844
    Antall takk

    Standard

    om du vill ha vifte termo-styrt, seriekobler du en føler fra kjølevannet med 85 eller 86.
    Aaaalt for mange biler. Allt selges..

  9. #9
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Om du jorder 85 eller 86 skal ikke ha noe å si, det funker likevel..
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  10. #10

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Vestfold
    Innlegg
    792
    Antall takk

    Standard

    Jeg brukte et 87 rele fra tema på elvifta på 240n. da en 2 pakk. og begge de releene brannt seg så vifta stoppa jo aldri teslutt. endte med at jeg dro på huggen og tok et rele fra 850.

    De på tema skal vel tåle 30 amp.
    Volvo fantast?

  12. #12
    Registrerte brukere Kodja sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    5.425
    Antall takk

    Standard

    elvifta sitter jeg å grubler litt på med Mr. Vikebø som tålmodig og flittig teknikker som leter etter måter å fikse. fant ut at jeg burde ordne meg med et originialt rele til dette som styrer. men vi er i tvil ang. tempsensor\givern til vifta å releet...
    http://www.davebarton.com/9442933relay.jpg
    dette releet som kan brukes. tostegs viftehastighet. kontakten fra vifta er den til venstre på reletegninga der. strøm inn (sikkert) da på 30 og givern til temperaturen er i midten?! men hvor jordes det releet??
    og hvordan går strøm inn å ut av givern på radiator???
    http://www.biltema.no/Sok1/Alle/?qui...termostatgiver

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Vestfold
    Innlegg
    792
    Antall takk

    Standard

    Hør her nå.


    Rele: 30 er alltid konstant strøm +

    87 er ut av releet! alltså + til vifte motoren.

    86 skal ha spennig da helst det samme som 30, en elvifte kan gjærne gå etter du har stoppen bilen. 85 skal komme fra temp giveren din, da har du 2 stikker på temp giveren din, den andre som ikke går til releet skal gå til gods.

    Det som skjer da er; det er en ntc føler du skal ha som temp føler. denne er gods styrt,ha gjærne en som slår inn på 95grader. sett denne på øvre radiator slange, da det er her vannet er varmest. og "nederst" dvs under slangen om du skjønner hva jeg prøver og fortelle.

    Edit: om du har lh2.4 så kan du rett og slett hente signalet på høy og lav til vifta ut av jetronicen.

    Hvis ikke må du ha et ntc element med 2 styringer.
    Sist endret av Shaiko; 22/01/10 kl 20:36
    Volvo fantast?

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    skal du gå for 2 hastigheter så børr du jo bruke orginal styrings enheten som tilater dette. noe den du kjøpte fra biltema ikke har.
    Men bruker du et helt vanlig rele og kobler som dette (sett en 30a sikring mellom releet og vifta).


    Se på tegningen og legg opp sånn. Men isteden for å ta strøm fra batteriet til 85 så tar du fra tenninga isteden.
    det bildet får man jo ikke tatt feil av
    One Ring to rule them all

  15. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Vestfold
    Innlegg
    792
    Antall takk

    Standard

    Det er faktisk feil og sette strøm på 85 =P der skal det være gods =P det funker like fint, men releet får redusert levetid lærte jeg på et bosh kurs engang =)
    Volvo fantast?

  16. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Vestfold
    Innlegg
    792
    Antall takk

    Standard

    Jeg så du tenkte og bruke det orginale releet. da er det bare og smakke + på 30 og 1 fra lavhastighet fra etronicen, 2 til høy og samme ut.

    Men det er ikke noe hokuspokus og få til uansett hvilken løsning du går for.
    Volvo fantast?

  17. #17
    Registrerte brukere Kodja sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    5.425
    Antall takk

    Standard

    har ikke kjøpt det rele enda og heller ikke den tempgivern. men kan jeg ikke bruke den da? får ikke kobla opp mot lh nettet enda da det ikker er i bilen enda nå. men den giveren jeg har avbildet skal den bare ha jording på ene stikket og så en kabel inn til det originale releet på punkt 1 eller 2 i midten der?

  18. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Vestfold
    Innlegg
    792
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Kodja Vis post
    har ikke kjøpt det rele enda og heller ikke den tempgivern. men kan jeg ikke bruke den da? får ikke kobla opp mot lh nettet enda da det ikker er i bilen enda nå. men den giveren jeg har avbildet skal den bare ha jording på ene stikket og så en kabel inn til det originale releet på punkt 1 eller 2 i midten der?
    ja, den skal ha gods på det ene stikket. og det andre skal til 1 om det er lav hastihet og 2 om det er høy. dersom du bruker orginal relè.

    Det den ntc føleren gjør er at den gir en gjennomgang når tempraturen overskrider den verdien den lagd for. og da går det gods igennom føleren og bort til relèt.

    Du trenger egentlig ikke koble til høyhastighet. dette er unødvendig igrunn. v8`rn min om sommern i 30 grader og den står på tomgang 1 time så slår bare lavhastighet inn vært 4 min ca. har aldrig vært borti at høyhastighet har slått inn. må være om jeg drar toppakninga og den koker isåfall=p og en v8 trenger litt kjøling.

    940/850 vifta er ganske effektiv på lavhastighet. en rødmotor blir aldrig varmere en 100 grader med slurevifta engang. og den er ikke veldig effektiv.
    Sist endret av Shaiko; 23/01/10 kl 03:05
    Volvo fantast?

  19. #19
    Registrerte brukere Volvo-Power sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Rissa, Sør-Trøndelag
    Innlegg
    844
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Kodja Vis post
    har ikke kjøpt det rele enda og heller ikke den tempgivern. men kan jeg ikke bruke den da? får ikke kobla opp mot lh nettet enda da det ikker er i bilen enda nå. men den giveren jeg har avbildet skal den bare ha jording på ene stikket og så en kabel inn til det originale releet på punkt 1 eller 2 i midten der?
    kom til meg og jeg fikser dette til deg på 3min, Øystein You Know I Can Do It
    Aaaalt for mange biler. Allt selges..

  20. #20
    Registrerte brukere Kodja sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    5.425
    Antall takk

    Standard

    i Knoooow! men: vil klare selv hehe med litt hjelp... moro å finne ut av slikt Kevin! dessuten orker jeg ikke å ta ferga over bare for det her

  21. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    482
    Antall takk

    Standard



    Når jeg og Kevin monterte el-vifta i 245`n min så brukte vi koblingsskjemaet der. Tenkte jo å kjøpte et slikt rele for å se mer orginalt ut, men hadde ikke det og tror releet der er kostbart. Uansett så ble det brukt et "vanlig" rele. Funker som bare det egentlig. Husker ikke om det ble koblet på lav eller høy hastighet. Har ikke hatt noe problem med tempratur på vannet enda, tar du på lav hastighet og det blir for varm så er det jo ikke noe problem med å koble om. Jeg har radiator med tempføler der, ikke slangemontert.

  22. #22
    Registrerte brukere Volvo-Power sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Rissa, Sør-Trøndelag
    Innlegg
    844
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Kenneth D Vis post


    Når jeg og Kevin monterte el-vifta i 245`n min så brukte vi koblingsskjemaet der. Tenkte jo å kjøpte et slikt rele for å se mer orginalt ut, men hadde ikke det og tror releet der er kostbart. Uansett så ble det brukt et "vanlig" rele. Funker som bare det egentlig. Husker ikke om det ble koblet på lav eller høy hastighet. Har ikke hatt noe problem med tempratur på vannet enda, tar du på lav hastighet og det blir for varm så er det jo ikke noe problem med å koble om. Jeg har radiator med tempføler der, ikke slangemontert.
    bra det funker Kenneth

    vi brukte lav hastighet på vifta di.. samme på min 16v, har lav der og. holder i massevis.
    Aaaalt for mange biler. Allt selges..

  23. #23
    Registrerte brukere lofsbergracing sin avatar
    Medlem siden
    17. jan. 2010
    Sted
    Hvittingfoss, Norway
    Innlegg
    72
    Antall takk

    Standard

    Den biltema føleren tåler å bryte strøm opp mot 8A 12V.

    Dvs. at du ikke trenger rele. Sett føleren i serie med +12v til vifta.

  24. #24
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av lofsbergracing Vis post
    Den biltema føleren tåler å bryte strøm opp mot 8A 12V.

    Dvs. at du ikke trenger rele. Sett føleren i serie med +12v til vifta.
    Elvifta trekker mye mer enn 8A.

  25. #25
    Registrerte brukere Kodja sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    5.425
    Antall takk

    Standard

    men selve føleren er da bare å koble ene stikket på jording og andre inn på "brytern" på rele?! den trenger altså ikke noe strøm inn til seg for å fungere....?!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •