Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  31
Side 23 av 23 FørstFørst ... 13 21 22 23
Viser resultater 551 til 562 av 562

Tråd: Berg Performance: Volvo 245 "Storfalevogna" | Oppgatering etter Høsttreff 2016 !

  1. #551
    Registrerte brukere Zeeker sin avatar
    Medlem siden
    06. juli 2010
    Sted
    Hedmark
    Innlegg
    3.143
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Berg Performance Vis post
    Takk så mye for gratulasjonene !

    Zeeker: Er nok fremdeles 44-35 ventiler i denne Men funker da fordet..! Planen er å stille på begge, men er usikker på om bilen kommer sammen til første treffet ! Skal du til ACR i år?
    Setene såg så store ut hehe.
    Jeg har tenkt tanken på å reise oppover på høsttreffet hvis jeg får det som jeg vil
    Sommertreffet utgår pga et bryllup jeg skal i.
    VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil

    Volvo 242 - 76 - Lekebil

    Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

    simpel engineering is easy to maintain, and it works

    BCB.no
    Realcar.no

  2. #552
    Registrerte brukere Berg Performance sin avatar
    Medlem siden
    20. jan. 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Innlegg
    1.052
    Antall takk

    Standard

    Som vanlig fryktelig sein med oppdateringer.. ! Men dem har en tendens til å dukke opp en eller annen gang ! Må på forhånd beklage for elendige bilder..:(

    Fikk sammen bilen til treffet, men vi får vel starte der vi slapp på siste oppdatering..

    Etter at bilen har åndet ut litt olje og oljetrykket har hoppet litt etter jeg bytta til slicks i front ble det bestemt at her må det ordnes bedre ventilasjon og bedre bunnpanne for anledningen!

    Bunnpanna fikk kjenne på både vinkelsliper, sveiseapparat og noen ymse hengsler som ble oppgradert med litt undersize pinner og litt finjustering slik at de løper fritt.. Noen plater og diverse hjemmemekk så ble det to enveisventiler og plass til litt ekstra olje ! Presterte å glemme å ta bilde av ferdig resultat men her er ett underveisbilde..



    Før demontering ble alle sylindrene trykksatt for å lete etter lekkasjer i topp og bunndel, og resultatet ble notert.. Viser seg å være litt smålekkasjer på innsug og eksos men lite i bunndel så det ble konkludert med at ett lagerbytte holdte.. Det ble funnet endel slitasje på anleggsflate på ventilene og de fikk seg en overhalingsrunde med sliping av anleggsflate og stamme samt en liten backcut.




    Veivhusventilasjonen har lenge åndet ut litt olje og det ble fundert på om en separator med retur til bunnpanna hadde gjort susen, det meste i tanken var ren olje med ett lag hvit gugge på topp så det ble konstruert en separator med utløp til catchtank og AN koblinger der det var mulig..




    Ble tatt en lite tjuvtriks for å se hvor ventilsetet treffer ventilen og generelt hvordan slipingen av ventilene gikk fremover ! Tett ble det !



    Toppen fikk hilse på blokka og alt ble gjort klart i bukken, timing av kam ble gjort på aller riktigste vis og shimsing ble gjort ved å slipe lashcaps for hånd med 1200 papir.. Målte etter sliping med mikrometer og ikke en eneste en ble skjev.. De ble faktisk bedre enn slik de kom.. Oppdaget noen nye muskler i øvre delen av kroppen da kan man si.. Ble vel filet bort en 4mm med HSS stål for hånd.. Hva gjør man ikke i panikk noen uker før Sommertreff..

    Toppen fikk også doble ventilfjærer slik at de får tid til å lukke før kammen dukker opp igjen..



    Motoren havnet i bilen etter en smule trøbbel med en slavecylinder som ga opp, det ble en panikktur til en E39 delebil og motoren og ny slavecylinder ble montert helga før treffet !



    Bilen ble mappet på tur opp til treffet, og etter endel panikk med de tre bilene som skulle oppover kom to av bilene opp på natt til fredag ! E30n er en 2.7l med HX40 og MS3X på ca 300-350 hk. Den siste 240en kom opp på lørdag og ble liv i til kjøring på slutten av lørdag og søndag !



    Ble fort klart at registeret har endret totalt karakter, til det bedre.. Mye mer drag på topp og det måtte legges på endel bensin over hele linja, sjekka bensintrykksregulatoren ett par ganger og det er ikke trykket som har endret seg.. Nå er det mulighet for å ligge på turtallsperra i fjerdegir og leke seg om man ikke kjører for brede dekk, og femtegir fungerer faktisk også selv om det ikke er nok pulver.. Fjerdegir var rimelig uaktuelt med K-kammen..

    Det viste seg også at det var ett utall oljelekkasjer som måtte ordnes, både fra ny oljeretur og olje fra veivhusventilasjonen.. Den nye oljeseparatoren gjorde ikke saken noe bedre dessverre :( Holder på å bygge meg en liten sylinderlekkasjetester for å se om det er elendig design på boksen min eller om det rett og slett er for mye blow-by..

    Presterte også å kjøre av reimhjulet på veiva to ganger på søndag før jeg ga opp og kjørte stille og rolig hjem.. Ble montert med locktite og korrekt moment, men mangler sporkilen..

    Alt i alt ble det mange runder på banen og jeg er meget fornøyd med bilen med unntak av oljelekkasjen på returen og at oljecatchtanken fyller seg.. !

    Venter på godkjenning fra Picman om å bruke ett bilde fra banekjøringa jeg er meeeget fornøyd med ! Vi får vente og se !
    Sist endret av Berg Performance; 23/07/15 kl 23:22

  3. #553
    Registrerte brukere Berg Performance sin avatar
    Medlem siden
    20. jan. 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Innlegg
    1.052
    Antall takk

    Standard

    Fikk godkjenning fra Picman ! Fanstastisk bilde fra en meget habil fotograf, og de har ett meget oversiktlig system for å finne bilder av din bil !


  4. Takk Kristian N takket for denne posten
  5. #554
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    brukbart

  6. #555
    Registrerte brukere Zeeker sin avatar
    Medlem siden
    06. juli 2010
    Sted
    Hedmark
    Innlegg
    3.143
    Antall takk

    Standard

    Detta er Tommel opp


    Jeg slet med for mye trykk i forrige blokka mi :(
    Det kom omtrent aldri olje i tanken min, men en kjente det blåste greit av filteret når jeg var i benken.
    Sist endret av Zeeker; 24/07/15 kl 17:59 Begrunnelse: trykkleif
    VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil

    Volvo 242 - 76 - Lekebil

    Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

    simpel engineering is easy to maintain, and it works

    BCB.no
    Realcar.no

  7. #556
    Registrerte brukere Berg Performance sin avatar
    Medlem siden
    20. jan. 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Innlegg
    1.052
    Antall takk

    Standard

    Når jeg tenker meg om så mangler jeg returrøret til den originale veivhusventilasjonboksen og ned til bunnpanna.. Kan det være årsaken ? Har lagd meg en sylinderlekkasjetester men ikke fått sjekket om det lekker enda =)

  8. #557
    Registrerte brukere Berg Performance sin avatar
    Medlem siden
    20. jan. 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Innlegg
    1.052
    Antall takk

    Standard

    Er litt for mye lekkasje rundt stempelringene gitt, og det ble dessverre ikke tid å ordne opp før høsttreffet.. Håper derimot å få se andre forumister der oppe, helst på tverra ! Tar med hjelm og GoPro om det er noen som akutt trenger los rundt banen !

  9. #558

    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    VCCN medlemsnummer
    1079
    Innlegg
    3.337
    Antall takk

    Standard

    Skjer det noe her da?
    Mine prosjekt - Linker under:
    90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
    88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
    92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd

    Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.

  10. #559
    Registrerte brukere Berg Performance sin avatar
    Medlem siden
    20. jan. 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Innlegg
    1.052
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Riff Vis post
    Skjer det noe her da?
    Må vel innrømme at det har blitt oppdatert lite her i det siste ! Har hatt full overhaling og statussjekk på motoren i vinter/vår, og har fått kjørt på Høsttreffet på ACR

    Oppdaget når jeg plukket ut stempel og råder at noe ikke var heelt som det skulle, så jeg satt opp alle rådene på plan overflate og det er vel trygt å si at jeg har funnet grensa for hva de originale tykke rådene tåler av juling uten å gå av. Det skal nevnes at det er mulig at ikke alle rådene har samme utstikk på styrehylsa i bunn, men det var helt klart bøy på i hverfall 3 av 4 råder som kunne sees med det blotte øye.

    Oppdaget også noen litt merkelige rådelager og veivlager, mistenker at det har kommet noe gørr i olja så hele blokk med alle oljekanaler ble rengjort.. Ingenting som stakk gjennom første slitelag på lagrene, men bytte ble gjort med hensyn på hva utstyret blir utsatt for. Det ble også montert nytt reimhjul på veiva, og bolten ble satt fast med locktite og låsestreng for å hindre problemet med at bolten løsnet, noe som viste seg å fungere utmerket !





    Det ble handlet noen 4340 CrMo råder som ble kontrollmålt og satt inn !




    Motoren kom i bilen uka før Sommertreff (gammel vane) og bilen ble mappet opp på nytt på tur oppover, (også gammel vane) før dyret ble sluppet løs på banen.. Oppdaget fort at endringene på veivhusventilasjonen ikke ga ønsket resultat så det ble endel oljepåfylling i løpet av helga.. Fikk faktisk kjørt utrolig mye denne helga, både på tørt føre og endel jukking på turtallsperra når det ble vått på banen. Helt sykt hvor stor effekt regnet har på asfalten på ACR, og kansje ikke minst hvordan kammen fungerer opp mot turtallsperren.. Det vurderes å flytte den opp til 7000 rpm neste gang..

    Kjent stil !





    Ble litt bremsestøv i løpet av helga !



    For å oppsummere må jeg si meg meget fornøyd med treffet ! Trengs litt ny feilsøking og litt pusling med veivhusventilasjonen før neste gang, og på grunn av nye regler på Sommertreff må det nok bygges nytt kaross med bur for å få kjørt til neste år.. Vi får se hva fremtiden bringer ! Har noe film fra treffet også, får se om jeg får klippet sammen noe..

  11. #560

    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    VCCN medlemsnummer
    1079
    Innlegg
    3.337
    Antall takk

    Standard

    Liker stilen
    Så litt skeive ut de rådene ja. Men godt å oppdage det før det ryker.

    Blir det bygging videre i dette karosseriet da? Digger denne, har en egen sjarm
    Mine prosjekt - Linker under:
    90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
    88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
    92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd

    Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.

  12. #561
    Registrerte brukere Berg Performance sin avatar
    Medlem siden
    20. jan. 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Innlegg
    1.052
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Riff Vis post
    Liker stilen
    Så litt skeive ut de rådene ja. Men godt å oppdage det før det ryker.

    Blir det bygging videre i dette karosseriet da? Digger denne, har en egen sjarm
    Ja er i grunn fornøyd med at de har holdt så lenge, har sikkert holdt litt til men hvorfor ikke bytte når man har mulighet..

    Blir vel antageligvis bygging i ett sedankarosseri jeg har stående, på grunn av litt finere plassering av fuelcell og noen litt customplaner angående bakstilling. For tiden så har jeg meget begrenset med tid til å bygge bil pga familie, jobb og ingeniørutdannelse men det tar seg vel opp etterhvert

  13. #562

    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    VCCN medlemsnummer
    1079
    Innlegg
    3.337
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Berg Performance Vis post
    Ja er i grunn fornøyd med at de har holdt så lenge, har sikkert holdt litt til men hvorfor ikke bytte når man har mulighet..

    Blir vel antageligvis bygging i ett sedankarosseri jeg har stående, på grunn av litt finere plassering av fuelcell og noen litt customplaner angående bakstilling. For tiden så har jeg meget begrenset med tid til å bygge bil pga familie, jobb og ingeniørutdannelse men det tar seg vel opp etterhvert
    Kult Gleder meg til å se fortsettelsen, selv i nytt karosseri.
    Skjønner godt at det blir lite tid til overs. En må jo prioritere de andre tingene først
    Mine prosjekt - Linker under:
    90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
    88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
    92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd

    Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.

Side 23 av 23 FørstFørst ... 13 21 22 23

Lignende tråder

  1. Erik Berg: 1971 Volvo 142 DL " Rullende Langtidsprosjekt "
    By Erik Berg in forum PV / Duett/ Amazon / 1800 / 140 / 160
    Svar: 12
    Siste post: 20/04/15, 21:37
  2. Svar: 6
    Siste post: 22/08/13, 20:01
  3. Sommertreff høsttreff på ACR 2012
    By Truckdriver in forum Arkiv
    Svar: 2
    Siste post: 20/08/12, 23:17

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •