Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: S80 - Feil på radiatorvifte/Termostat ?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. okt. 2010
    Innlegg
    3
    Antall takk

    Standard S80 - Feil på radiatorvifte/Termostat ?

    S80 - 2000 mod.

    På siste tur i Oslotrafikken (kø på Mosseveien ) gikk motoren varm og nærmet seg rødmarkeringa. Så fort jeg fikk kjørt i 20-30km/t datt nåla igjen.

    Kjølevæske og vannpumpe er OK

    Det jeg har lagt merke til er at selv med varm motor så slår radiatorvifta seg av og på, og når den er på rusler den bare pent rundt, ikke full fres.
    Har forsøkt å skru AC på fullt, noe som i utgangspunktet skal overstyre temperaturføleren og gi fullt blås. Det skjer ikke.

    Noen med kunnskap som kan fortelle meg:
    1. Temperaturføleren, sitter den inne i den store koblingsboksen som står midt i luftstrømmen, og snakker vi eventuelt om å bytte hele denne "kladden"?
    Har målt strømmen, og måler full spenning inn på denne når tenning er på. Har ikke demontert og målt om det går noe ut til vifta.
    2. Kan jeg overstyre eller koble meg rundt denne for å se om viftemotor fungerer som den skal på en enkel måte?
    3. Hvordan tester jeg eventuelt temperaturføleren for å se om det er her feilen ligger?
    4. Er dette noe å reparere på, finnes det rimelige reservedeler noe sted eller må jeg bare kjøpe hele greia ny for 4-5' eller hva det koster for hele sulamitten. Er tilhenger av disse alternativene i nevnte rekkefølge

    Nå skal jeg inn i Oslo-trafikken igjen, så hvis det finnes en Quickfix slik at jeg unngår overheting i morgen er jeg takknemlig for tips.

    Leste på ett utenlandsk forum at det forelå en serviceordre hvor brente vifter ble byttet på garanti, noen som vet om det fremdeles er tilfelle?

  2. #2
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Tippar på at sensoren som styrer vifta er den vanlege kjølevass-sensoren, altså ikkje noko separat sensor. Kan vere reléet som styrer vifta som trøblar, dette er ikkje så veldig dyrt.

    Den service-saka, trur eg var fordi vifta drog for mykje straum, og tok sikringa på enkelte bilar.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. okt. 2010
    Innlegg
    3
    Antall takk

    Standard

    Så hvordan jeg teste/måle hva som er defekt?

    Den "kladden" som sitter 5 cm før viftemotoren og midt i luftstrømmen, hva er det da?
    Synes den ser litt vel stor ut for bare å være en motorstyring e.l.

    Kan jeg f.eks jorde ledningen fra kjølevanns-sensoren eller gjøre andre triks for å finne ut om feilen ligger i viftemotor eller i en sensor, og i tilfelle hvilken?

  4. #4
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    den kladden er en motstand som ble standard på 98+ bilene for å senke startstrømmen på viftene.. altså en liten "softstart" bare.. Følg den tykke røde kablen fra viften, så vil nok den ende i et rele.. mest sannsynlig det som kødder seg.

    Tempsensoren din virker nok ettersom instrumentet viser vanntempen..
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. okt. 2010
    Innlegg
    3
    Antall takk

    Standard

    Er du sikker på det med relé?

    Har forsøkt å følge kablene. De går inn under sikringsboxen. Når jeg måler i skjøtekontakten foran på radiatoren står det spenning på denne, og jeg har målt dette helt inn til "kladden". Virker som det står konstant spennig på, og jeg lurer på om hele styringa foregår inne i denne.
    Har funnet ut at en av hovedsikringene på 60A går fram til vifta, og siden jeg måler spenning er den OK. I sikringsboksen finner jeg ingen releer til vifta.

    Ut fra kladden går det en tynn lilla ledning som forsvinner inn i el-nettet.

    Så er det ett rele som styrer, eller ligger det en komplett motorstyring i denne, og at den tynne lilla ledningen bare er temperatursignal samt overstyring som skal gi full fres på vifta når man setter AC på fullt?

    Synes "kladden" er veldig stor ift at det bare skal være en softstart for motoren.
    Ser at kladden er merket Bosch 1137328081. Forsøkt å googla uten andre resultat enn en del brukte vifter til salgs. Det kan jo være greit sånn sett...

    Tittet litt mer på dritten i dag, og hvis jeg gir vifta en dytt, går den max 1/2omdr før den stopper. Uten å ha noe å sammenligne med burde den vel løpe mye lettere enn det, og den er kanskje brent, ødelagt i lager e.l, med mindre det er en konstruksjon med innebygd motstand av noe slag ala stepp-motor etc.

  6. #6
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •