Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16

Tråd: Suselyd fra motor & kalde føtter i dobbelt forstand

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. sep. 2010
    Sted
    Mandal
    Innlegg
    95
    Antall takk

    Standard Suselyd fra motor & kalde føtter i dobbelt forstand

    Heisan.
    Har nettopp kjøpt meg en pen (og slapp men med grom lyd) 855 2.0 med servicehefte som er ajour (km 211000) til det jeg trodde var en god pris, men nå lurer jeg på om jeg i samme sleng har pådratt meg noen lite hyggelige verkstedsregninger:

    1: Suselyd fra motor, høres ut til å komme fra et sted i området rundt manifold i forkant av motor. Vet at dette blir lite nøyaktig men noen som har forslag til hva jeg skal se etter ? Evt noe som man kan fikse selv?

    2: Det er aircondition i bilen - blåser varmt og greit på defrost/frontruta men kommer lite luftstrøm ned på beina. Tenkte først at det kunne være et spjeld e.l som ikke virker som det skal men med min sedvanlige flaks på bilfronten er det sikkert noen svindyre AC-deler som må til ?

    3: Risting ved moderat oppbremsing - tipper dette har noe med bremseskiver å gjøre

    4: Det er installert original alarm i bilen, men har ikke fjernstyring til sentrallås/alarm. Er det en stor sak å ettermontere ?

    All oppmuntring & hjelp mottas med takk

    ---
    Volvo 855 2.0 - 97
    Yamaha XS 650 - 78
    Moccamaster KB741S - 98 (den med to knapper)

  2. #2
    Registrerte brukere JørnM_940 sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Stoksund, Norway
    Innlegg
    1.289
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av sideburns Vis post
    Heisan.
    Har nettopp kjøpt meg en pen (og slapp men med grom lyd) 855 2.0 med servicehefte som er ajour (km 211000) til det jeg trodde var en god pris, men nå lurer jeg på om jeg i samme sleng har pådratt meg noen lite hyggelige verkstedsregninger:

    1: Suselyd fra motor, høres ut til å komme fra et sted i området rundt manifold i forkant av motor. Vet at dette blir lite nøyaktig men noen som har forslag til hva jeg skal se etter ? Evt noe som man kan fikse selv?

    2: Det er aircondition i bilen - blåser varmt og greit på defrost/frontruta men kommer lite luftstrøm ned på beina. Tenkte først at det kunne være et spjeld e.l som ikke virker som det skal men med min sedvanlige flaks på bilfronten er det sikkert noen svindyre AC-deler som må til ?

    3: Risting ved moderat oppbremsing - tipper dette har noe med bremseskiver å gjøre

    4: Det er installert original alarm i bilen, men har ikke fjernstyring til sentrallås/alarm. Er det en stor sak å ettermontere ?

    All oppmuntring & hjelp mottas med takk

    ---
    Volvo 855 2.0 - 97
    Yamaha XS 650 - 78
    Moccamaster KB741S - 98 (den med to knapper)
    Kommer med noen forslag, vet ikke om det er tilfelle på din bil, men:
    1: Kan være vacuum-lekkasje. Hører du det suser et sekund eller to etter du har stoppet bilen? Ta en forlenger eller lignende og hold den ene enden mot øret, så søker du deg fram med den andre enden til du finner ut nøyaktig hvor lekkasjen er.

    3: Stor sannsynlighet for at det er kast i en bremseskive. Prøv å jekk opp bilen og roter på hjulet, hører du at den tar borti på et sted for hver omdreining? Gjør den ikke det, kan du få noen til trampe bremsepedalen gradvis mer og mer inn, da skal du klare og kjenne om det er kast. Prøv gjerne med en annen bremseskive om du har tilgjengelig.
    -BMW 320cd, 2005

    X: 1991 Volvo 940 bruksbilprosjekt ---> Solgt!

  3. #3
    Registrerte brukere Nilsebu sin avatar
    Medlem siden
    16. feb. 2010
    Sted
    Haugesund, Norway, Norway
    Innlegg
    2.197
    Antall takk

    Standard

    Angående bremser, prøv det som det ble skrevet i forrige post. Hvis ikke, så ser du på drivakslingen. Den gimmuhetta (mansjetten) som ligger helt inne på girkassa. Er det sprekker eller noe så er nok det indre drivleddet gåent.
    Volvo XC90 2,5T - 2004 - Bruksbil
    Volvo V70 2,0 LT - 1997 - R-design
    Volvo S70 2,0 LT - 1998 - Prosjekt kommer
    Honda Rebel 250ccm - 1998
    http://forum.vccn.no/showthread.php?t=2054

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. sep. 2010
    Sted
    Mandal
    Innlegg
    95
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av JørnM_940 Vis post
    Kommer med noen forslag, vet ikke om det er tilfelle på din bil, men:
    1: Kan være vacuum-lekkasje. Hører du det suser et sekund eller to etter du har stoppet bilen? Ta en forlenger eller lignende og hold den ene enden mot øret, så søker du deg fram med den andre enden til du finner ut nøyaktig hvor lekkasjen er.
    Hei takk for tips.
    Lyden høres ut til å være mest påtakelig i nærheten av termostaten.

  5. #5
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av sideburns Vis post
    1: Suselyd fra motor, høres ut til å komme fra et sted i området rundt manifold i forkant av motor. Vet at dette blir lite nøyaktig men noen som har forslag til hva jeg skal se etter ? Evt noe som man kan fikse selv?
    Kan det være servopumpen? sjekket væskenivået? evnt dynamo eller AC pumpelageret...
    Kan umuligens være vakuumlekkasjer med så mye lekkasje at du hører det, da bør den ikke svive fint.. bør også være feilkode (motorlampe i dashbordet)


    2: Det er aircondition i bilen - blåser varmt og greit på defrost/frontruta men kommer lite luftstrøm ned på beina. Tenkte først at det kunne være et spjeld e.l som ikke virker som det skal men med min sedvanlige flaks på bilfronten er det sikkert noen svindyre AC-deler som må til ?
    Blinker AC lampen noen sekunder i det du slår på tenninga? Om den gjør, har den registrert feilkoder, og kan jo kanskje tyde på problem med en spjeldmotor. Spjeldmotorene er forsåvidt enkle å bytte, men det skal være en på høyre og en på venstre side om du har elektronsik klimakontrollsystem. Sjekket om det kommer luft på passasjersiden?

    3: Risting ved moderat oppbremsing - tipper dette har noe med bremseskiver å gjøre
    Som regel alltid bremseskiver. Kan ellers være dårlige foringer på lenkearmene. Kan være lurt for ordens skyld å jekke bilen opp å kjenne etter slark i hjullagrene

    4: Det er installert original alarm i bilen, men har ikke fjernstyring til sentrallås/alarm. Er det en stor sak å ettermontere ?
    Fjernkontroll er ettertraktet vare på bruktmarkedet. Kan det være styggelig pris på disse nye? ellers er dem veldig enkle å programmere om du får tak i en
    Veileder: http://volvoforum.no/tips_triks/akti...rnkontroll.htm

    .....
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. sep. 2010
    Sted
    Mandal
    Innlegg
    95
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av JørnM_940 Vis post
    Kommer med noen forslag, vet ikke om det er tilfelle på din bil, men:
    1: Kan være vacuum-lekkasje. Hører du det suser et sekund eller to etter du har stoppet bilen? Ta en forlenger eller lignende og hold den ene enden mot øret, så søker du deg fram med den andre enden til du finner ut nøyaktig hvor lekkasjen er.
    Tror jeg fant synderen, ei slange med diameter 8-10 mm med høl i.
    Har tatt et bilde av den men vet ikke hvordan jeg poster bilder på forumet. Prøver med meg en link til et bilde av slangen :
    http://picasaweb.google.no/lh/photo/...eat=directlink
    Sist endret av sideburns; 27/09/10 kl 21:32

  7. #7

    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Skarnes
    VCCN medlemsnummer
    346
    Innlegg
    624
    Antall takk

    Standard

    Det er slangen til oljefellen (innsug -> oljefelle -> innsugsmanufold). Vanskelig/umulig å bytte uten å ta av innsugnings manufolden. Når du bytter den slangen, så bør du rengjøre veivhus utluftingen samtidig (i alle fall hvis du må av med innsuget).
    2012 v70 d3
    2005 V70 2.0t
    1998 V70 2,5L 10V - Solgt
    1986 740GL - Solgt
    1985 240GL - Solgt
    1975 242DL - Spiker
    1975 Mazda 818 - Spiker

  8. #8
    Registrerte brukere JørnM_940 sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Stoksund, Norway
    Innlegg
    1.289
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av sideburns Vis post
    Tror jeg fant synderen, ei slange med diameter 8-10 mm med høl i.
    Har tatt et bilde av den men vet ikke hvordan jeg poster bilder på forumet. Prøver med meg en link til et bilde av slangen :
    http://picasaweb.google.no/lh/photo/...eat=directlink
    Er ikke så kjent med 850/x70 at jeg tar denne på strak arm

    Sitat Opprinnelig postet av ola normann Vis post
    Det er slangen til oljefellen (innsug -> oljefelle -> innsugsmanufold). Vanskelig/umulig å bytte uten å ta av innsugnings manufolden. Når du bytter den slangen, så bør du rengjøre veivhus utluftingen samtidig (i alle fall hvis du må av med innsuget).
    -BMW 320cd, 2005

    X: 1991 Volvo 940 bruksbilprosjekt ---> Solgt!

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. sep. 2010
    Sted
    Mandal
    Innlegg
    95
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ola normann Vis post
    Det er slangen til oljefellen (innsug -> oljefelle -> innsugsmanufold). Vanskelig/umulig å bytte uten å ta av innsugnings manufolden. Når du bytter den slangen, så bør du rengjøre veivhus utluftingen samtidig (i alle fall hvis du må av med innsuget).
    Takk takk. Har som sagt nettopp overtatt bilen så jeg vet ikke hvor lenge slangen har lekket. Siste service var for 6-7000 km siden og man skulle jo tro at et merkeverksted ville kommentere/fikse slikt hvis ulyden var der da.. Må få fikset det snarest. Hva skjer om man kjører lenge med en lekkasje i dette "kretsløpet" ?

  10. #10
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    Den slangen der var sprukket hos meg også. Fikk feilkode på det.
    Merket ikke noe lyd, så spørs om det kan være den da...
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  11. #11
    Registrerte brukere The Sven sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Innlegg
    5.406
    Antall takk

    Standard

    Den der røk på bilen til dama og lagde en vanvittig lyd så kan godt hende du har en stillere bil når slangen er byttet.
    [O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD [X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo

  12. #12

    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Skarnes
    VCCN medlemsnummer
    346
    Innlegg
    624
    Antall takk

    Standard

    Min var også sprukket der, jeg fikk ikke feilkode, hørte heller ingen spesiell lyd. Jeg klarte å nå frem med en finger slik at fingeren "tettet", du kan prøve det og høre om lyden blir borte.
    Motoren vil jo trekke falsk luft der, dette er vel ikke direkte skadelig å kjøre med tror jeg (dette er det sikker andre som kan bedre enn meg) men det bør jo fikses. Kan sikkert få andre rare feilsymptomer pga. dette.

    Grunn til at morgis fikk feilkode og ikke vi kan kanskje være at vi har 10 ventilers motorer med fenix styringssystem og fenix har ikke luft-mengde/masse måler?
    2012 v70 d3
    2005 V70 2.0t
    1998 V70 2,5L 10V - Solgt
    1986 740GL - Solgt
    1985 240GL - Solgt
    1975 242DL - Spiker
    1975 Mazda 818 - Spiker

  13. #13
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    der har du nok svaret ja. Fikk feilkode på "for fet/for mager blanding"
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. sep. 2010
    Sted
    Mandal
    Innlegg
    95
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Nilsebu Vis post
    Angående bremser, prøv det som det ble skrevet i forrige post. Hvis ikke, så ser du på drivakslingen. Den gimmuhetta (mansjetten) som ligger helt inne på girkassa. Er det sprekker eller noe så er nok det indre drivleddet gåent.
    Fant stor sprekk i mansjetten nærmest hjulet - blir vel ytre drivledd det. Burde selvfølgelig sett dette under min "visuelle inspeksjon" (ha ha) av bilen før bilkjøpet. Får handle meg et nytt ytre drivledd da. Har lest litt på forumet om priser på disse, for og imot biltema drivledd, samt en som henviser til rimelige drivledd kjøpt fra junaiten (ipdusa.com). Fant også en på Nylunds Bilelektriske til 995, noen som har erfaring med denne?

  15. #15
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    jeg kjøpte helt nye komplette drivaksler fra fcpgroton.com.
    Billig, og VCCN medlemmer har også rabatter hos dem.
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  16. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. sep. 2010
    Sted
    Mandal
    Innlegg
    95
    Antall takk

    Standard Kalde føtter / klima

    Sitat Opprinnelig postet av sideburns Vis post
    Heisan.
    2: Det er aircondition i bilen - blåser varmt og greit på defrost/frontruta men kommer lite luftstrøm ned på beina. Tenkte først at det kunne være et spjeld e.l som ikke virker som det skal men med min sedvanlige flaks på bilfronten er det sikkert noen svindyre AC-deler som må til ?
    Mulig at det er plastaksling på spjeldet som styrer luftstrømmen opp og ned som er knekt. Det skal jeg jammen sjekke etter å ha lest dette tipset fra svenska85x70klubben

    Quick&cheapfix

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •